Hankinta, hankinnan enimmäisarvon korottaminen, kivityöurakka 2024–2025, osa-alue 3, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2025-000385
Ärendet har nyare handläggningar
§ 8

Hankinta, hankinnan enimmäisarvon korottaminen, osa-alueen 3 kivityöurakka, 1.4.2024 - 31.3.2025

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja päätti korottaa sopimuksen "Staran kivityöt ajalla 1.4.2024 - 31.3.2025", osa-alueen 3, enimmäisarvoa 15 prosentilla,
1 207 500 euroon (AVL 8 c §), jäljempänä mainituin perustein.

Sopimuksen enimmäisarvo kasvaa 157 500 eurolla (AVL 8 c §).

Hankintasopimuksen enimmäisarvon korottaminen astuu voimaan tällä päätöksellä.

Päätöksen perustelut

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osasto ja kaupunki-infran kunnossapidon osasto toteuttavat vuosittain useita katu-, vesihuolto- ja viherrakentamishankkeita antamiensa tarjousten perusteella, tilaajahallintokuntien tilaamana ja rahoittamana. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja. Kivityöurakat ovat tällaisia tyypillisiä alihankintoja, joissa on välttämätöntä käyttää erikoisammattiosaamiseen keskittynyttä aliurakointia.

Staran kaupunkitekniikan osaston tekninen tuki on kilpailuttanut alueen 3 kiviurakan alkuvuodesta 2024 osana kiviurakoiden hankintakokonaisuutta. Hankintamenettely on ollut julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat ovat voineet tehdä tarjouksen. Kyseessä on ollut kansallisen kynnysarvon ylittävä rakennusurakka. Määräajassa tarjouksen jätti neljä yritystä, joista halvin, Kivilinja Oy, valittiin sopimusurakoitsijaksi, johtokunnan päätös HEL 2023-014850 / 29 § / 29.2.2024.

Voittaneen tarjoajan tarjoussumma oli 415 505,00 euroa ja alkuperäisen hankintapäätöksen mukainen hankinnan enimmäisarvo 700 000 euroa (AVL 8 c §). Hankintasopimuksen enimmäisarvoa korotettiin ensimmäisen kerran toimitusjohtajan päätöksellä (HEL 2024-011629 / 71 § / 13.9.2024) 50 prosenttia, eli 1 050 000 euroon (AVL 8 c §).

Kivitöiden työohjelma osa-alueella 3 ei ole ollut selvillä tarjouspyyntövaiheessa ja töitä onkin jouduttu tilaamaan ennakoitua enemmän. Merkittävimpänä lisänä urakkaan on tullut Kymp Rya:n tilaama ja rahoittama, KTR:n rakennusyksikkö 3:n toteuttama, Postipuiston pohjoisen alueen katujen rakentaminen ja niiden kivityöt. Alunperin Postipuiston kivityöurakka suunniteltiin kilpailutettavaksi omana erillisenä urakkana, mutta myöhemmin se päätettiin liittää kivitöiden vuosiurakkaan. Postipuiston kivityöt ovat tähän mennessä kasvattaneet kiviurakkaa noin 410 000 euron arvosta. Urakka-aika jatkuu maaliskuun loppuun asti, todennäköistä on, ettei talvikuukausina kivitöitä enää juurikaan tehdä. Urakan kokonaisarvo päätöksentekohetkellä on noin 1 140 000 euroa (ALV 8 c §).

Hankintasopimuksen tulee sopimuskaudella vastata kilpailutuksen ehtoja. Hankintalain 136 §:ssä on säädetty tarkemmin, millä edellytyksillä hankintasopimusta voidaan sen voimassaoloaikana muuttaa. Hankintalain 136 §:n mukaan sopimusta voidaan muuttaa, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa.

Sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista ja teknisistä syistä kesken sopimuskauden, sillä sopimusurakoitsijalla on ensimmäisen ja tämän toisen arvonkorotuksen tarpeen ilmaantuessa urakan työt tekeillä useassa työkohteessa. Urakan uudelleen kilpailuttaminen ja urakoitsijan mahdollinen vaihtuminen töiden ollessa kesken, aiheuttaisi merkittäviä lisäkustannuksia, aikatauluviiveitä ja vaikuttaisi urakan vastuukysymyksiin tilaajan kannalta epäedullisesti.

Edelleen hankintalain mukaan muutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta. Jos edellä tarkoitettuja muutoksia tehdään peräkkäin useampia, arvioidaan jokaista
muutosta itsenäisenä. Vaikka 136 § ei sanamuotonsa perusteella sovellu kansallisiin, hankintalain esityöt sekä merkitys rajat ylittävässä kaupassa huomioiden ei voida pitää perusteltuna, että liikkumavara kansallisissa olisi rajoitetumpi kuin EU-hankinnoissa. Näin ollen muun muassa Kuntaliiton Julkisten hankintojen neuvontayksikkö on ottanut kannan, jonka mukaan 136 §:n 2 momentin listaa sallituista sopimusmuutoksista voidaan soveltaa myös kansallisissa hankinnoissa.

Tämä toinen hankinnan enimmäisarvon korotus on itsenäinen korotuspäätös, jonka perusteena on tarjouspyynnössä arvioitujen työmäärien kasvaminen mm. Postipuiston pohjoisosan kivitöiden osalta. Hankinnan osa-alueen 3 toteutumassa oleva arvo ei poikkea merkittävästi alueen 3 kiviurakoiden aiempien vuosien toteutuneista arvoista.

Työt urakassa jatkuvat alkuperäisen yksikköhintaluettelon mukaisesti. Kaupunkitekniikan rakentamisen tekninen tuki seuraa sopimuksen toteutumista ja raportoi siitä.

Mer information fås av

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241

heikki.laristo@hel.fi

Beslutsfattare

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.