Vuokraus, jatkovuokraus, paviljonki, Hiekkarannantie 6, Parmaco Oy, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2025-001022
Ärendet har nyare handläggningar
§ 4

Vuokraus, jatkovuokraus, paviljonki, Hiekkarannantie 6, Parmaco Oy, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Lokalchef

Päätös

Tilapäällikkö päätti

A
jatkovuokrata Parmaco Oy:ltä 9.1.2025 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti osoitteessa Hiekkarannantie 6 sijaitsevat, tilaelementeistä koostuvat, yhteensä 807 htm² laajuiset paviljongit kasvatuksen ja koulutuksen toimialan Zacharias Topeliusskolanin väistötiloiksi alkaen 1.2.2025 toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella ensimmäisen mahdollisen irtisanomisajankohdan ollessa 31.7.2027 ja irtisanomisajan ollessa 6 kk siten, että arvonlisäveroton tilavuokra 48 kuukauden ajalta on enintään 812 000 euroa.

B
oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan Kasvatuksen ja koulutuksen tilat -yksikön päällikön allekirjoittamaan Parmaco Oy:n kanssa liitteen 2 mukaisen vuokrasopimuksen sekä tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätöksen perustelut

Tarve

Zacharias Topeliusskolanille tarvitaan väistötilat nykyisen koulurakennuksen perusparannushankkeen ajaksi. Hankkeen rakennustöiden on tarkoitus alkaa tammikuussa 2026 ja valmistua kesäkuussa 2027.

Vuokrattavat tilat

Väistötilat on tarkoitus järjestää jatkovuokraamalla osoitteessa Hiekkarannantie 6 sijaitsevat kaksi 403,5 htm² laajuista, yhteensä 807 htm² laajuiset paviljongit Parmaco Oy:ltä 4 vuodeksi alkaen 1.2.2025.

Paviljongit on hankittu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan lisä- ja väistötilakäyttöön vuonna 2017.

Paviljonkien nykyinen vuokrasopimus umpeutuu 31.1.2025. Sitä on tarkoitus jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella 1.2.2025 alkaen siten, että ensimmäinen irtisanomisajankohta on 31.7.2027. Irtisanomisaika on 6 kk.

Paviljonkien nykyinen rakennuslupa on voimassa 31.12.2026 saakka. Niille on haettu jatkorakennuslupaa kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelun toimesta yhteistyössä paviljonkitoimittajan kanssa. Jatkovuokrasopimuksen ehtona on, että tiloille saadaan jatkorakennuslupa.

Vuokrakustannukset

Tilojen nykyinen tilavuokra on 25,85 euroa/htm²/kk.

Uusi tilavuokra on 20,94 euroa/htm². Tilavuokra sisältää rakennuksen ylläpidon vastuunjakotaulukon mukaisesti. Vuokraa korotetaan 2 % vuosittain. Ensimmäinen korotus astuu voimaan 1.2.2026.

Tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan vuokrahankkeen päätösesityksessä esitetään ulosmaksettava neliövuokra siten, että pääoma- ja ylläpitovuokra sekä muut mahdolliset erilliskustannukset näkyvät muihin hankkeisiin vertailukelpoisella tavalla. Jos ylläpitokustannusta ei voida erottaa esim. bruttovuokrasta, vähennetään kokonaisvuokrasta 12 kk:n keskimääräinen vastaavan kohteen ylläpitokustannus.

Koska kaupunkiympäristön perimä, toteutuneisiin kustannuksiin perustuva ylläpitovuokra ylittää vastaavan kohteen keskimääräisen ylläpitokustannuksen, ei paviljonkitoimittajan tilavuokrasta vähennetä ylläpidon osuutta.

Päätettävä arvonlisäveroton tilavuokra 48 kuukauden ajalta on 812 000 euroa.

Mikäli paviljonkiin joudutaan vuokra-aikana tekemään käyttäjän toiminnallisista tarpeista aiheutuvia muutostöitä, nämä toteutetaan muutoshankkeina, joista päätetään erikseen.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan tilojen omistajalle maksamasta vuokrasta, kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta sekä kaupunkiympäristön toimialan yleiskustannuksesta.

Nykyinen tilakustannus käyttäjälle on 36,18 euroa/htm²/kk, josta tilavuokran osuus on 25,85 euroa/htm²/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 9,66 euroa/htm²/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm²/kk.

Jatkovuokrakauden arvioitu tilakustannus käyttäjälle on 31,88 euroa/htm²/kk, josta tilavuokran osuus on 20,94 euroa/htm²/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 9,82 euroa/htm²/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm²/kk.

Lausunnot

Kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu väistötiloista väistötilaa tarvitsevan hankkeen hankesuunnitelman yhteydessä. Kasvatus- ja koulutuslautakunta on antanut puoltavan lausunnon Zacharias Topeliusskolanin perusparannuksen hankesuunnitelmasta 14.5.2024 (§ 107).

Tilojen käyttöönottoaikataulu

Tilat ovat olleet koulukäytössä vuodesta 2017.

Rahoitus ja toteutus

Paviljonkien omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 22.8.2024, 96 § siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaista toimivaltaansa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat-palvelun tilapäällikölle siten, että tilapäällikkö päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun liikehuoneisto vuokrataan enintään 10 vuoden määräajaksi tai kun liikehuoneisto vuokrataan toistaiseksi enintään kahdentoista kuukauden irtisanomisajoin, sopimuksen ennakoidun kokonaisarvon ollessa enintään 1 000 000 euroa.

Detta beslut publicerades 22.01.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Mer information fås av

Maria Laine, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 42063

maria.laine@hel.fi

Beslutsfattare

Sari Hilden
tilapäällikkö

Bilagor

2. Paviljonkien pohjapiirustukset
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Jatkovuokrasopimusluonnos ja vastuunjakotaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.