Oikaisuvaatimus lehtorin ottamisesta toistaiseksi

Det här är en motion

Oikaisuvaatimus lehtorin ottamisesta toistaiseksi

Nämnden för fostran och utbildning

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää kuntalain 134 §:n nojalla hylätä Nuorliberaalit – Ungliberalerna ry:n tekemän oikaisuvaatimuksen, joka on tehty Ressun lukion rehtorin 14.3.2025 tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Esittelijän perustelut

********** on tehnyt Nuorliberaalit - Ungliberalerna ry:n puolesta yhdistyksen puheenjohtajana 4.4.2025 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen ja täydentänyt oikaisuvaatimusta 5.4.2025, 7.5.2025 ja 26.5.2025 Ressun lukion rehtorin 14.3.2025 tekemästä päätöksestä, jolla rehtori on ottanut IB DP Economics and TOK (Theory of Knowledge) -lehtorin virkasuhteeseen valtiotieteiden maisteri ja kauppatieteiden maisteri **********

Rehtori on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua.

Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 140 §:n 3 momentin mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Päätös on tullut nähtäväksi yleisessä tietoverkossa 17.3.2025.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegointia koskevaan päätökseen (4.12.2024 § 104) perustuen opettajan ottamisesta toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen päättää rehtori.

Hakuprosessista

Ressun lukion IB DP Economics and TOK -lehtorin tehtävä oli julkisesti haettavana ajalla 7.1.-28.1.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa. Tehtävän ensimmäinen sijoituspaikka on Ressun lukio. Viranhaltijan tehtävänä on IB DP Economics and TOK -lehtorin tehtävät.

Tehtävän kelpoisuusvaatimus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (1998/986) mukaan.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa edellytettiin viran molemmista opetettavista oppiaineista sekä opetuskokemusta että lisäkouluttautumista opettajavalmennuskursseilla.

Rehtorin valintapäätöksen mukaan tehtävää haki hakuaikana 15 hakijaa, joista 7 täytti vaaditun muodollisen kelpoisuuden. Hakemusten perusteella yksilöhaastatteluun kutsuttiin 3 hakijaa, joilla on muodollisen kelpoisuuden lisäksi hakuilmoituksessa vaadittua IB DP -opetuskokemusta. Haastattelun suorittivat ajalla 25.2.2025 apulaisrehtori ja IB DP -koordinaattori.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksessa päätös vaaditaan kumottavaksi ja määrättäväksi täytäntöönpanokieltoon sekä lisäksi keskeyttämään kyseisen päätöksen täytäntöönpano. Lisäksi vaaditaan valittavaksi virkaan sitä hakenut henkilö, joka ei tullut tehtävään valituksi. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa ja päätös on lainvastainen. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että virkaan valittu ei ole kelpoinen. Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo olevansa ansioituneempi virkaan, kuin valittu. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että eräs hakijoista on ansioitunein virkaan. 7.5.2025 toimitetussa täydennyksessä oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että kyseistä hakijaa on valinnassa syrjitty tasa-arvolain vastaisesti.

Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät tarkemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta ja sen täydennyksistä.

Lainsäädännöstä

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus. Opettajan kelpoisuudesta säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa.

Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 5 §:n mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päätymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.

Asetuksessa opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (14.12.1998/986) 10 §:ssä säädetään lukion aineenopettajan kelpoisuudesta ja 10 a §:ssä aineenopettajan kelpoisuudesta eräissä tapauksissa.

Kelpoisuusasetuksen 10 §:ssä tarkoitettua aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut:

1) ylemmän korkeakoulututkinnon;

2) yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot tutkinnon pääaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 120 opintopistettä, ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot yliopiston oppiaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 60 opintopistettä;

3) vähintään 60 opintopisteen tai vähintään 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot.

Kelpoisuusasetuksen 10 a §:ssä tarkoitettua aineenopetusta lukiokoulutuksen järjestäjän opetussuunnitelman mukaisesti oppiaineessa, jota ei mainita lukiokoulutuksesta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (810/2018) on 10 §:n 1 momentin 2 kohdan estämättä kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut yhteensä vähintään 120 opintopistettä tai vähintään 55 opintoviikkoa opetussuunnitelmassa mainitun oppiaineen sisältöön soveltuvia opintoja yliopistossa, jos tämä oppiaine on ainoa hänen lukiossa opettamansa aine, sekä henkilö, joka on suorittanut yhteensä vähintään 60 opintopistettä tai vähintään 35 opintoviikkoa oppiaineen sisältöön soveltuvia opintoja, jos hän opettaa lukiossa muuta ainetta, jossa hän on suorittanut 10 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetut 120 opintopisteen tai 55 opintoviikon laajuiset opinnot. Jos opinnot eivät sisälly tutkintoon, ne on osoitettava yliopiston antamalla erillisellä todistuksella.

Asetuksessa opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (14.12.1998/986) 12 §:ssä säädetään opettajan kielitaidosta lukiokoulutuksessa. Lukiokoulutuksessa opettajan tulee hallita opetuksessa käytettävä kieli.

Miesten ja naisten välisestä tasa-arvosta annetun lain 8 §:ssä säädetään syrjinnästä työelämässä: työnantajan menettelyä on pidettävä tässä laissa kiellettynä syrjintänä, jos työnantaja työhön ottaessaan taikka tehtävään tai koulutukseen valitessaan syrjäyttää henkilön, joka on ansioituneempi kuin valituksi tullut toista sukupuolta oleva henkilö, jollei työnantajan menettely ole johtunut muusta hyväksyttävästä seikasta kuin sukupuolesta taikka jollei menettelyyn ole työn tai tehtävän laadusta johtuvaa painavaa ja hyväksyttävää syytä.

Kuntalain 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.

Asian arviointi

Ressun lukion rehtorin lausunnon mukaan kaikkien virkaa hakeneiden hakemukset on käyty huolellisesti läpi suhteessa hakuilmoitukseen kirjattuun tehtävänkuvaukseen. Haastatteluihin kutsuttiin hakemuksen perusteella muodollisesti kelpoisia hakijoita, joilla on hakuilmoituksessa IB DP (the International Baccalaureate Diploma Programme) -opetuskokemusta. Päätöksen perusteena oli hakijoista tehty ansioituneisuusvertailu, jossa huomioitiin muun muassa IB DP -opetuskokemus ja muu kokemus lukio-opettajana. Valintapäätöksestä on nähtävissä, että yksilöhaastatteluun kutsuttujen kärkihakijoiden osalta vertailu on esitetty saman tasoisesti kaikkien osalta. Päätökseen on kirjattu perustelut sille, miksi valitulla henkilöllä on parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen.

Rehtorin lausunnon ja valintapäätöksen mukaan virkaan valittu täyttää viran muodollisen kelpoisuusvaatimuksen. Hän on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri ja kauppatieteiden maisteri. Hän on suorittanut vähintään 120 op soveltuvia opintoja yhdestä opetettavasta aineesta ja vähintään 60 op soveltuvia opintoja toisesta opetettavasta aineesta. Lisäksi hän on suorittanut 60 opintopisteen opettajan pedagogiset opinnot. Tutkintotodistuksen mukaan kauppatieteiden maisterin tutkinto on suoritettu Economics and Business Administration -opintosuuntauksessa ja tutkinto antaa valitulle oikeuden käyttää ekonomin titteliä. Hänellä on valintapäätöksen mukaan kokemusta lukion IB DP -opettajana noin 3,5 vuotta ja muuta lukio-opetuksen kokemusta 11 kuukauden ajalta. Lisäksi valitulla on hakuilmoituksessa edellytettyä lisäkouluttautumista opettajavalmennuskursseilla molempien opetettavien oppiaineiden osalta.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan hän on ansioituneempi haettavana olleeseen tehtävään kuin valittu. Hakemuksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja filosofian maisteri. Hän on suorittanut laajuudeltaan vähintään 120 opintopisteen opinnot yhdestä opetettavasta aineesta sekä laajuudeltaan vähintään 60 opintopisteen opinnot toisesta opetettavasta aineesta. Hän on lisäksi suorittanut 60 opintopisteen opettajan pedagogiset opinnot. Hänellä on valintapäätöksen mukaan kokemusta lukion IB DP -opettajana yksi vuosi ja muuta lukio-opetuksen kokemusta seitsemän kuukautta.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan eräs hakija on ansioitunein haettavana olleeseen tehtävään. Kyseinen hakija oli yksi kolmesta kärkihakijasta, jotka kutsuttiin henkilökohtaiseen haastatteluun. Valintapäätöksen mukaan hakija on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri ja kauppatieteiden maisteri. Hänellä on kokemusta lukion IB DP -opettajana kahdeksan kuukautta ja muuta lukio-opetuksen kokemusta noin 1,5 vuotta.

Rehtori on lausunnossaan täydentänyt valintapäätöksen ansiovertailua. Lausunnon mukaan valittu onnistui haastattelussa tuomaan esiin tehtävässä menestymistä tukevia näkemyksiään ja osaamistaan opiskelijalähtöisesti, motivaatiota sekä aiempaa kokemustaan ajantasaisin ja toimivin tehtävässä opetettavien aineiden opetusesimerkein. Valittu hallitsee opetuskielen erittäin hyvin. Sekä oikaisuvaatimuksen tekijällä että kolmannella kärkihakijalla oli valittua lyhyempi opetuskokemus oppiaineen Economics opettamisesta eikä TOK-opettajakokemusta. Heillä ei myöskään ollut käytynä molempien aineiden opettajavalmennuskursseja eivätkä he pystyneet haastattelussa antamaan ajantasaisia ja toimivia opetusesimerkkejä opettavissa aineissa. Haastattelutilanteessa todettiin, ettei kahden muun kärkihakijan englannin kielen hallinta ole riittävällä tasolla viran menestykselliseen hoitamiseen.

Asian käsittelyssä ei ole ilmennyt mitään sellaista, joka viittaisi tasa-arvolain vastaiseen syrjintään. Rehtorin lausunnon mukaan valintaprosessin kaikissa vaiheissa hakijoita arvioitiin yhdenmukaisten kriteerien perusteella, ja haastatteluun kutsuttiin molempien sukupuolten edustajia. Sukupuoli ei ollut valintaan vaikuttava seikka.

Työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Viranhaltijan valinta perustuu kokonaisharkintaan. Esittelijä katsoo, että hakijoiden ansiovertailu on toteutunut asianmukaisesti. Rehtorin päätöksen ja lausunnon mukaan valinta perustui rehtorin kokonaisarvioon, jossa huomioitiin hakijoiden koulutus, työkokemus sekä haastattelussa esille tullut osaaminen tehtävän vaatimuksiin nähden.

Toimialajohtajan delegointipäätökseen perustuen rehtorilla on ollut toimivalta ottaa vakituiseen palvelussuhteeseen lukiokoulutuksen lehtori yksi yli –periaatteella kahden alayksikön lukiossa. Viranomainen ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä.

Oikaisuvaatimuksessa on vaadittu päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä ja täytäntöönpanon keskeyttämistä. Asiassa ei ole kysymys sellaisesta kuntalain 143 §:n mukaisesta päätöksestä, jonka täytäntöönpanoon ei saisi ryhtyä.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Rehtori, joka on asiassa toimivaltainen, on harkintansa mukaan voinut valita koulutuksen, työkokemuksen ja haastatteluissa ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella soveltuvimmaksi arvioimansa hakijan vakinaiseen IB DP Economics and TOK -lehtorin virkasuhteiseen tehtävään. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että rehtori olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä. Esittelijä esittää edellä lausuttuun ja Ressun lukion rehtorin päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Föredragande

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Harri Korhonen

Mer information fås av

Laura Hovila, Hr-asiantuntija, puhelin: 09 310 28216

laura.hovila@hel.fi