Oikaisuvaatimus lehtorin ottamisesta toistaiseksi

Det här är en motion

Oikaisuvaatimus lehtorin ottamisesta toistaiseksi

Nämnden för fostran och utbildning

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, joka on tehty Helsingin medialukion 15.4.2025 tekemästä valintapäätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Esittelijän perustelut

********** on tehnyt 23.4.2025 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen Helsingin medialukion rehtorin 15.4.2025 tekemästä valintapäätöksestä, jolla rehtori on ottanut historian ja yhteiskuntaopin lehtorin virkaan filosofian maisteri **********

Helsingin medialukion virka-apulaisrehtori on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegointia koskevaan päätökseen (4.12.2024 § 104) perustuen lehtorin ottamisesta toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen päättää rehtori.

Rekrytointiprosessista

Historian ja yhteiskuntaopin lehtorin tehtävä on ollut julkisesti haettavana ajalla 7.1.2025-28.1.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa. Tehtävän ensimmäinen sijoituspaikka on Helsingin medialukio. Viranhaltijan tehtävänä on historian ja yhteiskuntaopin lehtorin tehtävät.

Tehtävän kelpoisuusvaatimus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (1998/986) mukaan.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi työpaikkailmoituksessa luettiin eduksi kokemus ryhmänohjaajana toimimisesta ja yhteisopettajuudesta.

Rehtorin valintapäätöksen mukaan tehtävää haki hakuaikana 77 henkilöä, joista 64 täytti tehtävän muodollisen kelpoisuusvaatimuksen. Rehtorin valintapäätöksen mukaan hakemusten perusteella videohaastatteluun kutsuttiin 14 hakijaa, joiden hakemuksissa nousi esiin medialukion toimintakulttuuria ja oppiaineen yhteiskunnallista merkitystä tukeva osaaminen ja työkokemus sekä näkemys yhteisopettajuudesta ja sen kehittämisestä. Ensimmäiseen yksilöhaastatteluun kutsuttiin videohaastattelun perusteella viisi hakijaa, jotka toivat videohaastattelussa esille Helsingin medialukion toimintakulttuurin ja yhteiskunnallisen painotuksen kannalta tärkeitä motivaatiotekijöitä sekä hakuilmoituksessa kuvatun toimintakulttuurin teemoihin sopivia toiveita aineryhmäyhteistyöstä. Toiseen yksilöhaastatteluun kutsuttiin ensimmäisen yksilöhaastattelun perusteella kaksi hakijaa kokonaisarvion perusteella. Haastattelut suorittivat ajalla 13.3.-1.4.2025 rehtori ja apulaisrehtori.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksessa päätös vaaditaan kumottavaksi. Oikaisuvaatimuksen mukaan päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa sekä päätös on lainvastainen. Lisäksi oikaisuvaatimuksen mukaan hakijoiden vertailu ei ole asianmukaisesti tehty. Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijä on ansioituneempi ja tehtävään valitulla ei ole kelpoisuutta opettaa yhteiskuntaoppia.

Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät tarkemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Lainsäädännöstä

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus. Opettajan kelpoisuudesta säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa.

Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 5 §:n mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) 10 §:ssä säädetään lukion aineenopettajan kelpoisuudesta. Aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut

1) ylemmän korkeakoulututkinnon;

2) yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot tutkinnon pääaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 120 opintopistettä, ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot yliopiston oppiaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 60 opintopistettä;

3) vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot.

Sen estämättä, mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, aineenopettajan kelpoisuuden tuottavat yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka sisältävät yliopistossa suoritetut perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot, laajuudeltaan yhteensä vähintään 55 opintoviikkoa, ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka sisältävät yliopistossa suoritetut perus- ja aineopinnot, laajuudeltaan yhteensä vähintään 35 opintoviikkoa.

Saman asetuksen 12 §:ssä säädetään opettajan kielitaidosta lukiokoulutuksessa. Lukiokoulutuksessa opettajan tulee hallita opetuksessa käytettävä kieli.

Asian arviointi

Virka-apulaisrehtorin lausunnon mukaan kaikkien virkaa hakeneiden hakemukset on käyty huolellisesti läpi suhteessa työpaikkailmoituksessa kuvattuun tehtävänkuvaan. Lausunnon mukaan muodollisesti pätevät hakijat vertailtiin ennen haastatteluun kutsumista hakemuksen ja hakijoiden kokemuksen perusteella. Vertailussa hakijoita ei ole syrjitty, vaan rekrytointiprosessissa on huomioitu kaikki hakijat, joilla oli hakuajan päättymiseen mennessä pätevyyden vaatimat opinnot suoritettuna.

Virka-apulaisrehtorin lausunnon mukaan videohaastatteluun kutsuttiin neljätoista hakijaa, joiden hakemuksissa nousivat esille Helsingin medialukion toimintakulttuuria ja oppiaineen yhteiskunnallista merkitystä tukeva osaaminen, työkokemus sekä näkemys yhteisopettajuudesta ja sen kehittämisestä. Videohaastattelun perusteella ensimmäiseen yksilöhaastatteluun kutsuttiin viisi hakijaa, jotka toivat videohaastattelussa esille Helsingin medialukion toimintakulttuurin ja yhteiskunnallisen painotuksen kannalta tärkeitä motivaatiotekijöitä sekä hakuilmoituksessa kuvattuun toimintakulttuurin teemoihin sopivia toiveita aineryhmäyhteistyöstä. Toiseen yksilöhaastatteluun kutsuttiin kaksi hakijaa haastatteluiden ja hakemusten perusteella.

Oikaisuvaatimuksen tekijä täyttää hakemuksensa perusteella muodollisen kelpoisuusvaatimuksen. Hän on koulutukseltaan filosofian maisteri ja hän on suorittanut hakemuksensa mukaan opettajan pedagogiset opinnot, 410 opintopisteen laajuiset opetettavan aineen opinnot historiasta ja 60 opintopisteen laajuiset opinnot yhteiskuntaopista. Työkokemusta hänellä on lukion aineenopettajan sivuvirasta noin kaksi kuukautta. Hänen hakemuksessaan ei noussut esiin niitä ominaisuuksia, joita työpaikkailmoituksessa toivottiin.

Tehtävään valittu täyttää muodollisen kelpoisuusvaatimuksen. Hän on koulutukseltaan filosofian maisteri ja hän on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot, 55 opintoviikon laajuiset opetettavan aineen opinnot historiasta ja 35 opintoviikon laajuiset opinnot yhteiskuntaopista. Hän on työskennellyt tuntiopettajana vuosina 2000–2006 ja lehtorina vuodesta 2006. Lisäksi hän on työskennellyt tutkimusassistenttina Genovan yliopistossa 1995–1999 ja Kansanvalistusseuran ulkomailla asuvien opiskelijoiden etäopetuksessa ja opetusmateriaalin tuottamisessa vuosina 2007–2013.

Rehtorin päätöksen mukaan valintaa puoltaa valitun henkilön laaja työkokemus, näkemyksellisyys aktiivisena kansalaisena toimisen ja alueellisen yhteistyön merkityksellisyyden kehittämisessä sekä monipuolinen kokemus ja osaaminen erilaisten oppijoiden opintojen ja kasvun tukemiseen

Työnantajalla on laaja harkintavalta valita tehtävään kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Rehtorin päätös on perustunut kokonaisharkintaan siitä, kenellä hakijoista on arvioitu olevan parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen. Kokonaisharkinnassa on otettu huomioon hakijoiden työkokemus, koulutus sekä haastatteluissa ja rekrytointiprosessin aikana esiin tulleet seikat. Lehtorin virkaan valitulla on edellä mainittu kokonaisharkinta huomioiden katsottu olevan hakijoista parhaat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen.

Oikaisuvaatimuksen mukaan hakijoiden vertailu ei ole asianmukaisesti tehty. Virka-apulaisrehtorin lausunnon mukaan hakijoiden ansiovertailu on toteutunut rekrytointiprosessin jokaisessa vaiheessa. Hakijoiden ansiovertailu on tehty nimitysperusteiden, tehtävän kelpoisuuden ja hakuilmoituksessa eduksi luettavien seikkojen pohjalta. Hakijoiden soveltuvuutta haettavana olleeseen tehtävään on lisäksi arvioitu video ja yksilöhaastatteluissa. Lausunnon mukaan lopullinen vertailu kaikkien osa-alueiden kohdalta tehtiin toiseen yksilöhaastatteluun valittujen hakijoiden välillä. Näin on saatu tarkoituksenmukainen kokonaiskuva hakijoista. Muiden hakijoiden vertailu ei ole tarkoituksenmukaista osittaisesta prosessista. Lisäksi kärkihakijoiden ansiot on esitelty valintapäätöksessä samalla tarkkuudella, ja päätöksessä on perusteltu valinta. Esittelijä katsoo, että hakijoiden ansiovertailu on toteutunut asianmukaisesti.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan rehtorilla ei ole ollut toimivaltaa ottaa lehtori toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen. Toimialajohtajan delegointipäätöksen (4.12.2024, § 104) mukaan vakinaiseen palvelussuhteeseen otetaan yksi yli -periaatteella siten, että kukaan ei ota vakinaiseen palvelussuhteeseen omia suoria alaisiaan. Helsingin medialukio on kahden alayksikön lukio, jolloin rehtori on ollut toimivaltainen ottamaan lehtorin toistaiseksi voimassa olevaan virkaan.

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että rehtori olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun, kuin mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä. Rehtorin päätös ei ole lainvastainen, eikä se ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun, rehtorin päätökseen ja virka-apulaisrehtorin lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Föredragande

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Harri Korhonen

Mer information fås av

Milla Marttila, HR-juristi, puhelin: 09 310 53620

milla.marttila2@hel.fi