Puistolan peruskoulun, päiväkodin, leikkipuiston ja liikuntahallin uudisrakennuksen ja tontin rakentamiskelpoiseksi saattamisen projektinjohtourakoitsijan valinta
Puistolan peruskoulun, päiväkodin, leikkipuiston ja liikuntahallin uudisrakennuksen ja tontin rakentamiskelpoiseksi saattamisen projektinjohtourakoitsijan valinta
Päätös
YIT Rakennus Oy suljetaan pois tarjouskilpailusta, koska tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset eivät täyty.
Tekninen johtaja päätti hyväksyä kokonaistaloudellisesti edullisimpana Fira Rakennus Oy:n tarjouksen Puistolan peruskoulun, päiväkodin, leikkipuiston ja liikuntahallin uudisrakennuksen ja tontin rakentamiskelpoiseksi saattamisen projektinjohtourakan hankinnassa arvonlisäverottomaan urakkahintaan (projektinjohtourakan tavoitehinta sisältäen tarjouksen optiot 1 ja 2 ja projektinjohtopalkkio) 31 379 597,39 euroa.
Tekninen johtaja päätti oikeuttaa Tilat – palvelun tiimipäällikön allekirjoittamaan projektinjohtourakan urakkasopimuksen ja tekemään siihen vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia. Lisäksi Tekninen johtaja päätti oikeuttaa Tilat – palvelun tiimipäällikön tilaamaan urakoissa mahdollisesti esiintyviin muutostöihin sekä sopimusten perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin: 1.7.2025 allekirjoitetun ja hyväksytyn uudisrakennuksen urakkavaiheen (UKA) kustannusarvion mukaiset varaukset ja 1.7.2025 allekirjoitetun ja hyväksytyn tontin rakentamiskelpoiseksi saattamisen urakkavaiheen (UKA) kustannusarvion mukaiset varaukset. Tekninen johtaja päätti oikeuttaa hankkeen projektinjohtajan vastaanottamaan urakan.
Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen hankintasopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Hankintasopimus tulee voimaan, kun hankintasopimus on allekirjoitettu.
Hankintasopimusta ei voida allekirjoittaa, ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.
Päätöksen perustelut
Hankesuunnitelma
Puistolan peruskoulun, päiväkodin, leikkipuiston ja liikuntahallin uudisrakennuksen 29.11.2024 laadittu hankesuunnitelma on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 16.4.2025 (9./79 §) siten, että uudisrakennuksen enimmäislaajuus on 12 154 brm2 ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 53 960 000 euroa 4/2024 hintatasossa.
Kaupunginvaltuuston päätöksessä on todettu, että hankkeen toteutuksen edellyttämä tontin rakentamiskelpoiseksi saattamisen täyttötöiden kustannus ei sisälly uudisrakennuksen kustannuksiin. Hankesuunnitelmaan merkitty arvio tontin rakentamiskelpoiseksi saattamisen rakentamiskustannusten enimmäishinnasta on arvolisäverottomana 3 700 000 euroa.
Kustannukset
Uudisrakennuksen urakkavaiheen (UKA 1.7.2025) kokonaiskustannukset ovat kustannustasossa huhtikuun 2025 arvonlisäverottomina yhteensä 48 700 000,00 euroa. joka alittaa tarjoushintaindeksillä korjatun hankesuunnitelman mukaisen enimmäishinnan 10,16 %:lla.
Tontin rakentamiskelpoiseksi saattamisen urakkavaiheen (UKA 1.7.2025) kokonaiskustannukset ovat kustannustasossa huhtikuun 2025 arvonlisäverottomina yhteensä 2 750 000,00 euroa, joka alittaa hankesuunnitelmaan merkityn arvion enimmäishinnasta 25,67 %:lla.
Hankintamenettely
Puistolan peruskoulun, päiväkodin, leikkipuiston ja liikuntahallin uudisrakennuksen ja tontin rakentamiskelpoiseksi saattamisen hankinnan kilpailutus on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttö-oikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisena avoimena menettelynä. Hankintailmoitus on julkaistu 13.4.2025 julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa (https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/). Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
Määräaikaan 11.6.2025 klo 13:00 mennessä tarjouksen jättivät
• Fira Rakennus Oy
• Jatke Toimitilat Oy
• Lujatalo Oy
• SRV Rakennus Oy
• YIT Rakennus Oy
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset. Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Soveltuvuusvaatimusten tarkastuksessa havaittiin, ettei YIT Rakennus Oy täytä tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia. YIT Rakennus Oy:n referenssihanke 2 ei täyttänyt vaatimusta ”Referenssi on toteutettu projektinjohtourakalla”. Hankintalain 83 §:n mukaan tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Näin ollen YIT Rakennus Oy tulee sulkea pois tarjouskilpailusta.
Kaikki muut tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarkastusvaiheessa todettiin, että saadut tarjoukset täyttivät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Vähimmäis- ja soveltuvuusvaatimusten tarkistaminen on kuvattu liitteessä 3 Soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimusten tarkistaminen 27.6.2025.
Tarjousten vertailu ja urakoitsijan valinta
Tarjousten vertailuperusteena oli paras hinta-laatusuhde siten, että hinnan painoarvo oli 70 % ja laadun painoarvo oli 30 %.
Kokonaispistemäärä (max 100) = Hinnan vertailupistemäärä (max 70) + projektisuunnitelman vertailupistemäärä (max 10) + työryhmän haastattelun vertailupistemäärä (max 20)
Saadut pisteet on pyöristetty yhden desimaalin tarkkuuteen. Eniten pisteitä saanut tarjoaja valitaan urakan toteuttajaksi.
Laadun arviointi ja pisteytys
Tarjousten osalta laatua arvioitiin tarjoajan toimittaman projektisuunnitelman sekä haastatteluun osallistuvien henkilöiden arvioinneilla.
Laatuvertailu valmistui 27.6.2025 klo 12.11. Laatuvertailu on kuvattu liitteessä 4 Laatuvertailu 27.6.2025.
Hinnan arviointi ja pisteytyksen yhteenveto
Laatupisteytyksen valmistuttua arviointiryhmälle toimitettiin hintatarjousosiot.
Vertailuhinta on urakan tavoitehinta sisältäen tarjouksen optiot 1 ja 2 (tarjouslomakkeen kohdat A1-A3, B1-B5 yhteensä).
Tarjoajan hintapisteet laskettiin seuraavasti: (pienin tarjous / tarjous) x 70 pistettä = tarjoajan pisteet.
Hintavertailu valmistui 27.6.2025 klo 14.34. Tarjousten vertailuhinnat (alv 0 %), lasketut hintapisteet ja laatu- ja hintapisteytyksen yhteenveto on kuvattu liitteessä 5 Laatu- ja hintavertailun yhteenveto 27.6.2025.
Laatu- ja hintavertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Fira Rakennus Oy.
Fira Rakennus Oy valitaan Puistolan peruskoulun, päiväkodin, leikkipuiston ja liikuntahallin uudisrakennuksen ja tontin rakentamiskelpoiseksi saattamisen urakoitsijaksi ja sen kanssa tehdään hanketta koskeva urakkasopimus. Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen.
Aikataulu
Työ on suunniteltu aloitettavaksi 8/2025 ja valmistuvaksi 9/2027.
Rahoitus
Uudisrakennushankkeen rahoitus on talousarvion ja taloussuunnitelman rakentamisohjelmassa vuosina 2022 - 2031.
Tontin rakentamiskelpoiseksi saattaminen toteutetaan esirakentamishankkeena ja rahoitetaan talousarvion alakohdasta 8 01 03 01, Muu esirakentaminen, alueiden käyttöönotto ja tonttien rakentamiskelpoiseksi saattaminen, kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 28.1.2025 § 43) mukaan tekninen johtaja voi tehdä hankesuunnitelmiin perustuvia hankintoja kaupunginvaltuuston, -hallituksen tai kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston hyväksymissä hankesuunnitelman enimmäisarvoa koskevissa rajoissa. Tekninen johtaja on siten toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Detta beslut publicerades 03.07.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Teemu Metsälä, projektijohtaja, puhelin: 09 310 24396