Projektplan för ombyggnad av stammetrons schakt

HEL 2025-001478
Ärende 12. / 174 §

Projektplan för ombyggnad av stammetrons schakt

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände projektplanen för teknisk ombyggnad av metroschakt utgående från att maximipriset för projektet uppgår till högst 18 626 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för december 2024.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Schaktkonstruktionernas skick i stammetrons tunnelområde har försämrats och anordningarna har blivit gamla. Metroschakten uppfyller inte fullständigt dagens krav för funktionerna. Genom ombyggnaden säkerställs metroschaktens säkerhet, funktionalitet och energieffektivitet för minst 25 år.

Projektets utgångspunkter och mål

Projektet innebär ombyggnad av 28 schakt i metrosystemet. Schakten ligger i stammetrons område öster om Gräsviken. Femton av schakten är avsedda endast för teknik (underhålls- och rökventilationsschakt) och tretton är dessutom nödutgångar för utrymning. Trappschakterna, som är metrostationernas egentliga gångförbindelser, ingår inte i det här projektet utan de byggs om vid behov i samband med projekt för ombyggnad av enskilda metrostationer.

Schakten är sinsemellan olika, vilket beror på deras läge och användningsändamål. Schakten ligger utanför banområdet och stationsområdena i så kallade service- och utrymningstunnlar och på markytan i parkområden och områden för trafikförbindelser utmed stammetron samt delvis inne i fastigheter.

I kartläggningar av schaktens tillstånd har det framkommit att många problem är aktuella i stammetrons schakt, såsom förfallna konstruktioner, farliga arbetsförhållanden och åldrade tekniska system. Säkerhetsriskerna gäller särskilt brandsäkerheten och nödutgångarna. De funktionella bristerna beror på att VVS- och elsystemen föråldras. Även faktorer som gäller svåra förhållanden hänför sig till schakten. Sådana är till exempel vattenläckor och isbildning. Dessa faktorer höjer underhållskostnaderna och förkortar schaktens livslängd.

I projektet koncentrerar man sig på att bevara schaktens nuvarande funktioner och uppdatera de tekniska systemen så att de motsvarar dagens krav. Vid behov installeras nya säkerhetsfrämjande system i schakten. Genom ombyggnaden nås besparingar i användnings- och underhållskostnaderna i och med att schaktens energieffektivitet förbättras och reparations- och underhållsbehoven minskar.

Att projektet genomförs säkerställer en fortsatt användningstid för metroschakten, som har nått slutet av sin livslängd. Schakten är en central del av metrosystemet och det är nödvändigt att säkerställa deras säkerhet och funktion.

Miljömål

Projektet syftar till att minska utsläppen med minst –10 % jämfört med 2019 års nivå. Utsläppens livslängd beräknas först utifrån projektplanen och resultatet jämförs med en beräkning av livslängden på basis av materialutfallet efter att projektet blivit färdigt.

Utsläppen minskas bland annat genom att följa Green deal-avtalet om utsläppsfria byggarbetsplatser, beakta utsläppen från transporter som en del av ansvarighetskriterierna, använda koldioxidsnåla material och minimera avfall.

Genomförande av projektet

Projektet omfattar reparation av konstruktionerna och de tekniska systemen i stammetrons metroschakt till en nivå som uppfyller dagens krav. I schakten genomförs byggnads-, el- och VVS-arbeten i den omfattning som behövs. Reparationsarbeten måste genomföras delvis i trånga utrymmen och i objekt med olika lägen, vilket för sin del höjer projektets svårighetsgrad. I största delen av schakten repareras väggar som har sprutbetongsinklädnad eller är byggda i betong och ny teknik installeras i schaktens väggar, varför även höga ställningar måste byggas. De flesta arbetena genomförs i schakten (utanför banområdet och stationsområdena), men vissa system i schakten har koppling till stationernas nuvarande system.

I byggarbetena ingår bland annat reparation av berg- och betongkonstruktioner, rengöring och förnyande av ytor och konstruktioner, förnyande av stålkonstruktioner, reparation av fasader och konstruktioner på schaktbyggnader ovan jord samt förnyande av dörrar och brandskyddsmurar. Elarbetena omfattar förnyande och uppdatering av bland annat belysning, kablar, passerkontroll och rökventilation. Förnyandet av elsystemen i schakten förutsätter förutom installation av nya elcentraler dessutom dragning av nya kablar för elsystem i metrotunnlarna för att kunna ta el från stationerna för anordningarna i schakten. Samtidigt förbättras brandlarmsystemets täckning i tunnelområdet och omfattningen av dataöverföringssystemets kablar. VVS-arbetena omfattar förnyande och uppdatering av bland annat värme, vattenledningar, avloppssystem, ventilation, brandförsvar och rökventilation.

El- och VVS-systemen i schakten samt övervakningen av schaktens tillstånd ändras så att de i större omfattning styrs i det tekniska kontrollrummet.

Projektet genomförs år 2025–2028.

Genomförandet av projektet samordnas i samarbete med andra projekt så att det är möjligt att undvika överlappningar i arbetet och utnyttja kommande trafikavbrott när det är möjligt. I projektet bedrivs tätt samarbete med räddningsverket för att säkerställa att nödvändiga utrymnings- och brandsäkerhetssynpunkter blir beaktade i ombyggnaden av schakten och när det gäller eventuella tillfälliga arrangemang och uppfyllandet av kraven.

Konsekvenser för metrotrafiken

Största delen av projektarbetena genomförs utanför metrons banområde. De arbetsskeden som är kritiska för metrons trafikering planeras så att störningarna för trafiken undviks eller minimeras. Arbetena indelas i faser och genomförs utanför metrons trafikeringstider. Då medför projektet inga olägenheter för metrotrafiken. Om det under förnyandet och uppdateringen av tekniska system framgår att installeringar och anslutningar inte i sin helhet kan genomföras utanför trafikeringstiderna , genomförs arbetet vid sådana tider att det medför så få och begränsade olägenheter som möjligt.

Vid reparation av nödutgångar ordnas vid behov en ersättande förbindelse under byggnadstiden.

Projektkostnader

Kostnaderna för projektet uppgår till högst 18 626 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för december 2024.

Projektets kostnadsnivå (enligt förslaget december 2024) följs upp med hjälp av byggnadskostnadsindex (2021=100, 12/2024 poängtal 110,7).

Fram till utgången av december 2024 har cirka 225 435 euro använts för planeringen av projektet.

Kostnaderna för projektet orsakas av bygg-, VVS- och elarbeten samt kostnader för byggherreverksamhet, projektledning och planering. I kostnadskalkylen ingår en riskreservering på cirka 12 %.

I projektets kostnadskalkyl har förutom kostnaderna för projektledning, planering, byggherreuppdrag och byggarbeten beaktats kostnader som beror på användningen av metromateriel som är nödvändigt för logistiken i projektet. Logistiken i projektet genomförs till en stor del via metrobanan och tunnlarna. I kostnadskalkylen har man dessutom förberett sig på testningen och ibruktagandet av systemen.

År 2025 förbereder staden sig på kostnader på cirka 4 895 000 euro. Kostnaderna beräknas uppgå till 6 895 000 euro år 2026, 5 020 000 euro år 2027 och 1 590 000 euro år 2028.

Projektkostnaderna beaktas i beredningen av budgeten för de kommande åren.

Projektets effekter på driftsekonomin

Projektet medför med 25 års avskrivningstid och lineära avskrivningar årligen extra avskrivningskostnader på cirka 745 000 euro.

Projektet har beräknats medföra kostnadsbesparingar på ca 400 000 euro om året bl.a. för mindre energiförbrukning och underhållskostnader under 25 års tid.

På basis av samkommunen Helsingforsregionens trafik HRT:s grundavtal kan staden fakturera HRT för 50 % av avskrivningarna för investeringen (372 500 euro om året) och 50 % av de kalkylmässiga ränteutgifterna (sammanlagt 14 400 000 euro under 25 års tid, kalkylränta på 5 %). HST återbetalar de kalkylmässiga ränteutgifterna på 50 % som det fakturerat HRT för i form av s.k. ränteintäkter på infrastrukturen till staden.

Resten av avskrivningarna (cirka 372 500 euro om året) och de verkliga räntekostnaderna på 11 200 000 euro för finansiering av investeringen under lånetiden (räntefot på 4 % och 25 års amorteringstid) blir kostnader för stadens trafikaffärsverk i form av infrastrukturstöd. Den tekniska ombyggnaden av metroschakten påverkar stadens stöd till HST med i genomsnitt 532 000 euro om året.

Dessutom blir en del av den avskrivningsandel på 50 % som staden fakturerar av HRT och 50 % av den kalkylmässiga räntan årligen kostnader för staden genom HRT:s betalningsandel; cirka 50 % av avskrivningsandelen och den kalkylmässiga räntan täcks med biljettintäkter medan resten hänför sig till kommunandelen. Den totala effekten av HST:s andel av den tekniska ombyggnaden av metroschakten på Helsingfors stads driftsekonomi beräknas bli 790 000 euro om året i genomsnitt (HRT:s betalningsandel och HST:s stöd från staden sammanlagt).

Befogenheter

I enlighet med 7 kap. 1 § 3 mom. 1 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.

Kaupunginhallitus 26.05.2025 § 377

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy metron kuilujen teknisen peruskorjauksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 18 626 000 euroa kustannustasossa joulukuu 2024.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula
Lisätiedot

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 25.04.2025 § 25

Esitys

Johtokunta esitti kaupunginhallitukselle metron kuilujen teknisen peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymistä niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 18.626.000 euroa kustannustasossa joulukuu 2024.

Esittelijä
toimitusjohtaja
Saara Kanto
Lisätiedot

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Detta beslut publicerades 24.06.2025

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Besvär anförs primärt via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi