Päätös Jytäkesä Go-Go Oy:n meluilmoituksesta koskien Jacob Collierin ja Jytäkesä Go-Go -festivaalin ulkoilmakonsertteja Suvilahdessa
Päätös Jytäkesä Go-Go Oy:n meluilmoituksesta koskien Jacob Collierin ja Jytäkesä Go-Go -festivaalin ulkoilmakonsertteja Suvilahdessa
Päätös
Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päätti hyväksyä Jytäkesä Go-Go Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee Jacob Collierin ja Jytäkesä Go-Go -festivaalin ulkoilmakonsertteja ja niihin liittyviä äänentoistolaitteiden testauksia 23. - 26.7.2025 Suvilahdessa, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:
- Äänentoistolaitteiden käyttö on sallittua ulkotiloissa teltat mukaan lukien vain seuraavina ajankohtina:
- Keskiviikko 23.7.2025 kello 9.00 - 21.00 (testaus)
- Torstai 24.7.2025 kello 9.00 - 22.00 (testaus ja konsertti)
- Perjantai 25.7.2025 kello 9.00 - 24.00 (testaus ja konsertti)
- Lauantai 26.7.2025 kello 9.00 - 24.00 (testaus ja konsertti) - Konserttien aiheuttamaa melutilannetta on seurattava mittauksin jokaisena konserttipäivänä kello 22.00 alkaen konserttien päättymiseen asti. Mittausten tulee olla jatkuvia ja valvottuja.
Mittauksia on tehtävä ilmoituksen liitteenä olevan mittaussuunnitelman mukaisesti osoitteissa Sörnäisten rantatie 27 ja Arielinkatu 10 sekä Redin lähimmän asuintornitalon luona.
Mittaukset tulee suorittaa ympäristöministeriön ohjeen 1/1995 "Ympäristömelun mittaaminen" mukaisesti. Mittauksissa käytettävän laitteiston ja sen kalibroinnin tulee täyttää melumittaus-standardien vaatimukset, mieluiten tarkkuusluokalle 1, mutta vähintään luokalle 2. - Melumittausten suorittajan tulee olla ympäristömelumittauksissa FINAS-akkreditointipalvelun päteväksi todentama tai Suomen ympäristökeskuksen sertifioima.
- Melumittauksista on laadittava mittauspöytäkirja, joka on toimitettava Helsingin kaupungin kirjaamoon (helsinki.kirjaamo@hel.fi) viimeistään 11.8.2025. Saatteeseen on merkittävä viitteeksi asian diaarinumero HEL 2025-002068.
Mittauspöytäkirjasta tulee käydä ilmi asuinrakennusten julkisivuihin kohdistuneen melun A-taajuuspainotettu keskiäänitaso (LAeq,5min) ja taajuusjakauma kello 22.00 alkaen konsertin päättymiseen asti (kuvaajat) sekä mittausten suorittaja, mittauksissa käytetty äänitasomittari, sääolosuhteet ja mittauspisteen tarkka sijainti (valokuva mittausolosuhteista). Lisäksi mittauspöytäkirjassa on esitettävä selvitys taustamelusta ja sen osuudesta kokonaismelutasoon. - Musiikkimelusta ei saa aiheutua haittaa tapahtumapaikan ympäristön hoito- ja oppilaitosten toiminnoille. Meluhaitan riittävästä torjunnasta pitää sopia ennakkoon vähintään seuraavien laitosten johtajien kanssa neuvottelemalla:
- Kalasataman peruskoulu (Polariksenkatu 1)
- Päiväkoti Kalasatama (Polariksenkatu 1)
- Päiväkoti Kaleva (Arielinkatu 2)
- Päiväkoti Pilke Playschool Kalasatama (Hermannin rantatie 3) - Tapahtumaa koskeva tiedote on jaettava ennen tapahtumaa vähintään alla olevaan karttaan merkitylle alueelle (Kuva 1). Tiedote on jaettava alueen jokaiseen asuinhuoneistoon.
Tiedote on toimitettava myös seuraaville asukasyhdistyksille: Kalasataman asukasyhdistys ry, Kallio-Seura ry, Hermanni-Vallila Seura r.y, Kulosaarelaiset ry - Brändöborna rf ja Merihaka-Seura ry.
Tiedotteesta on käytävä ilmi konserttien ja äänentoistolaitteiden testausten tarkat ajankohdat sekä järjestäjän yhteystiedot. Yhteystiedoissa tulee olla myös puhelinnumero, johon voi tarvittaessa antaa palautetta koko tapahtuman ajan. - Roskaantunut tapahtuma-alue ja sen lähiympäristö mukaan lukien tapahtuma-alueelle johtavat kulkuväylät ja niiden vierustat on siivottava välittömästi tapahtuman jälkeen.
Kuva 1. Määräyksen 6 mukainen tiedotusalue.
Käsittelymaksu
Ilmoituksen käsittelystä peritään Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksan mukainen 1050,00 euron maksu. Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.
Päätöksen perustelut
Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.
Määräysten perustelut
- Äänentoistolaitteiden käyttöaikaa rajoittamalla vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa.
Määräystä annettaessa on otettu huomioon kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston linjaus (17.3.2022, 56 §) kello 22.00 jälkeen päättyvien ulkoilmakonsertti enimmäismääristä ja päättymisajoista suosituimmilla tapahtumapaikoilla (https://www.hel.fi/static/ymk/meluselvitys/konserttiajat.pdf). - Ulkoilmakonserttien melu häiritsee asukkaita eniten silloin, kun konsertit päättyvät vasta yöaikaan. Siksi on tärkeää, että yöaikaista melutilannetta seurataan luotettavin mittauksin. Mittaustuloksia käytetään apuna, kun selvitetään asukkaiden tekemiä meluhaittailmoituksia.
- Mittausten suorittajan tulee olla ammattitaitoinen, jotta mittaukset tehdään oikein ja tulokset ovat luotettavia. FINAS-akkreditointipalvelu ja Suomen ympäristökeskus ovat puolueettomia ja luotettavia ympäristömelumittaajan pätevyyden todentajia.
- Mittaustulosten raportointi on tarpeen valvonnan kannalta. Mittaustulosten perusteella arvioidaan, oliko melutilanne päätöksen mukainen.
- Meluhaittojen torjuntatoimenpiteistä neuvotteleminen ja sopiminen etukäteen on tarpeen, jotta melusta ei aiheutuisi haittaa erityisen herkkien kohteiden toiminnoille. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
- Laajalla tiedottamisella vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Tiedote tulee jakaa huoneistokohtaisesti, koska ulkoilmakonsertit päättyvät vasta yöaikaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
- Tapahtuman järjestäjä vastaa roskaantuneen tapahtuma-alueen ja sen lähialueen siivoamisesta. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 36 §.
Ilmoituksen tekijä
Jytäkesä Go-Go Oy, Läntinen Brahenkatu 12 A 2, 00510 Helsinki
Y-tunnus: 3302239-6
Yhteyshenkilö: Mikko Hultman, puhelin 0407351790, sähköposti hultmanmikko@gmail.com
Ilmoituksen sisältö
Ilmoitus koskee Jacob Collierin ja Jytäkesä Go-Go -festivaalin ulkoilmakonsertteja ja niihin liittyviä äänentoistolaitteiden testauksia 23.7. - 26.7.2025 Suvilahdessa (Kuva 2). Äänentoistolaitteita käytetään seuraavasti:
- Keskiviikko 23.7.2025 kello 9.00 - 21.00 testausta
- Torstai 24.7.2025 kello 9.00 - 17.00 testausta ja kello 17.00 - 22.00 konsertti (Jacob Collier)
- Perjantai 25.7.2025 kello 9.00 - 15.00 testausta ja kello 15.00 - 24.00 konsertti (Jytäkesä Go-Go)
- Lauantai 26.7.2025 kello 9.00 - 14.00 testausta ja kello 14.00 - 24.00 konsertti (Jytäkesä Go-Go)
Kuva 2. Esiintymislavojen sijainnit ja niiden soittosuunnat.
Tapahtuma-alueella on kolme esiintymislavaa ulkona ja yksi sisätiloissa. Lavojen sijainti ja suuntaus sekä niiden äänentoistojärjestelmät ovat samat kuin viime vuoden Jytäkesä Go-Go -festivaalissa. Torstaina järjestettävässä Jacob Collierin konsertissa on käytössä vain päälava. Äänenpaine (LpA) on esiintymislavojen miksauspisteissä 99 dB.
Lähimmät melulle altistuvat asuinrakennukset sijaitsevat ilmoituksen mukaan osoitteissa Arielinkatu 8, 10 ja 16, Vilhonvuorenkatu 9 ja Suvilahdenkatu 3 ja 4 sekä Redissä (läntisin asuintornitalo). Asuinrakennusten julkisivuihin kohdistuvan musiikkimelutason (LpA) arvioidaan vaihtelevan Arielinkadulla välillä 65 - 73 dB, Vilhonvuorenkadulla ja Suvilahdenkadulla välillä 60 - 67 dB ja Redissä välillä 60 - 75 dB riippuen millä lavalla soitetaan. (Jytäkesä Go-Go 2024, Melun leviämislaskelma. Akukon Oy, 240550-01, 23.3.2024)
Melutilannetta seurataan mittauksin osoitteissa Sörnäisten rantatie 27 ja Arielinkatu 10. (Jytäkesä Go-Go 2024, Melun mittaussuunnitelma. Akukon Oy, 240550-02, 28.3.2024)
Tapahtumasta tiedotetaan lähiympäristön asukkaille jakamalla huoneistokohtainen tiedote viranomaisen osoittamalle alueelle. Jakelun hoitaa Suomen Suoramainonta Oy. Viime vuoden tapahtuman osalta tiedotteita jaettiin 5 211 kpl.
Ilmoituksen käsittely
Ilmoitus on jätetty Lupapisteeseen 3.2.2025. Ilmoitusta on muutettu ja täydennetty 10.3. ja 24.4.2025.
Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta, kesto ja vaikutus ympäristön melutasoon sekä asianosaisten etua suojaavat ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.
Sovelletut säännökset
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §
Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §
Jätelaki (646/2011) 74 ja 76 §
Päätöksen antaminen ja voimassaolo
Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa https://paatokset.hel.fi/fi/kuulutukset-ja-ilmoitukset/. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.
Päätös on voimassa toistaiseksi.
Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (YSL 200 §).
Detta beslut publicerades 08.05.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- asianosainen
- rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
- toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
- muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | vaasa.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Vaasan hallinto-oikeus |
PL 204 | |
65101 VAASA | |
Faksinumero: | 029 56 42760 |
Käyntiosoite: | Korsholmanpuistikko 43 |
65101 VAASA | |
Puhelinnumero: | 029 56 42780 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Mer information fås av
Harri Pasanen, johtava ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32013