Fostrans- och utbildningsnämndens beslut med anledning av Silja Borgarsdóttir Sandelins fullmäktigemotion om införande av intensifierad undervisning i gymnastik i stadens svenskspråkiga skolor

Det här är en framställning

Fostrans- och utbildningsnämndens beslut med anledning av Silja Borgarsdóttir Sandelins fullmäktigemotion om införande av intensifierad undervisning i gymnastik i stadens svenskspråkiga skolor

Nämnden för fostran och utbildning

Beslutsförslag

Fostrans- och utbildningsnämnden anser att den fullmäktigemotion som Silja Borgarsdóttir Sandelin och sex andra har undertecknat och som rör införande av intensifierad undervisning i gymnastik i stadens svenskspråkiga skolor är slutbehandlad.

Föredragandens motiveringar

Elevantagning till intensifierad undervisning

En läropliktig kan ansöka om att bli elev i en annan skola än den närskola som kommunen har anvisat. Med stöd av 28 § i lagen om grundläggande utbildning kan en elev antas till en skola också på basis av antagning i andra hand, till exempel ett lämplighetstest till intensifierad undervisning. I lämplighetstestet utreds elevens förutsättningar att studera inom den intensifierade undervisning som hen söker till. De elever som klarat sig bäst i lämplighetstestet väljs till den intensifierade undervisningen.

Stadsstrategin 2025–2029

Stadsstrategin Ett Helsingfors att vara stolt över för åren 2025–2029 lyfter fram som en central prioritering främjandet av barns och ungas välbefinnande på ett helhetsbetonat sätt. Under nästa strategiperiod fokuserar man i Helsingfors välbefinnandeplan särskilt på att minska skillnaderna i välbefinnande samt på att främja vardagsmotion och en fysiskt aktiv livsstil. När det gäller intensifierad undervisning kommer utbudet att ökas särskilt i de delar av staden där det finns ett mindre utbud. Det kommer att säkerställas att informationen om möjligheterna till intensifierad undervisning når varje familj.

Nätverk i intensifierad utbildning i Helsingfors

I Helsingfors erbjuds intensifierad undervisning både i stadens egna skolor och i privata avtalsskolor. Av stadens 82 finskspråkiga grundskolor ges intensifierad undervisning i 28 skolor och av stadens 14 svenskspråkiga grundskolor ges intensifierad undervisning i musik i Kottby grundskola. Av de 11 privata avtalsskolorna och de två universitetsskolorna med ett eget elevupptagningsområde erbjuds intensifierad undervisning i nio grundskolor. Svenska sektionen vid fostrans- och utbildningsnämnden har inte fastslagit gränsvärden för storleken av nätverket för den intensifierade undervisningen.

Sju av stadens finskspråkiga skolor erbjuder intensifierad undervisning i gymnastik och fyra av dem erbjuder intensifierad undervisning i idrott. Intensifierad undervisning i gymnastik ordnas i en privat kontraktsskola och intensifierad undervisning i idrott i två. I de svenskspråkiga grundskolorna ordnas inte intensifierad undervisning i gymnastik och inte heller i idrott.

Intensifierad undervisning i gymnastik och idrott och valfrihet

Intensifierad undervisning i gymnastik innebär att man övar olika grenar och mångsidigt olika former av basgymnastik. Eleverna har möjlighet att delta i idrottsträning som koordineras av Huvudstadsregionens idrottsakademi Urhea före och efter skoldagen ett par gånger i veckan. Syftet med den intensifierade undervisningen i idrott är att stöda unga tävlingsidrottare i att kombinera studier och idrott samt i att växa som idrottare. Eleverna deltar i träning i grenar och fysisk träning som Urhea koordinerar. Undervisningen planeras så att eleverna har möjlighet att delta i idrottsträning på förmiddagar och eftermiddagar. Skolveckan kan vara 1–2 timmar längre för de elever som studerar i intensifierad undervisning än för de elever som studerar i allmän undervisning. Ansökan till de bägge intensifierade undervisningarna sker genom ett lämplighetstest, där man i prov i inomhusgymnastik mäter rörelsefärdigheter, snabbhet, uthållighet, styrka, balansförmåga, rytm, rörlighet och färdigheter i att hantera redskap. Utöver det allmänna lämplighetstestet till intensifierad undervisning i idrott deltar eleven i ett prov i en idrottsgren som hen väljer.

I de flesta svenskspråkiga skolor erbjuds gymnastik som ett valbart läroämne, både i årskurserna 3–6 och i årskurserna 7–9. Valbarheten ger alla elever möjlighet att öka den fysiska aktiviteten i skolans vardag.

Idrottsnärskolorna och Urheas verksamhet i grundskolans övre årskurser

Huvudstadsregionens idrottsakademi Urhea är en riksomfattande akademi. Urheas verksamhet på grundskolenivå (årskurserna 7–9) bygger bland annat på konceptet Växa till idrottare, som erbjuds i det valbara läroämnet i gymnastik i skolorna, inklusive konceptets material, Urhea-träning som ordnas för unga i samband med skoldagen på tisdagsmorgnar och onsdagseftermiddagar, expertstöd för skolor samt utbildnings- och nätverksevenemang. Helsingfors stads skolor med intensifierad undervisning i gymnastik och idrott hör till Urheas nätverk för verksamhet i grundskolor (årskurserna 7–9).

Också skolor som inte har någon intensifierad undervisning i gymnastik eller idrott kan delta i nämnda verksamhet. Dessa skolor kallas för idrottsnärskolor. Tack vare modellen med idrottsnärskolorna nås en större grupp barn och unga som är intresserade av idrott än vad som är fallet med intensifierad utbildning. Av Helsingfors stads fyra svenskspråkiga enhetliga grundskolor deltar Botby grundskola i Urheas modell med idrottsnärskolor. Av stadens finskspråkiga skolor deltar tre och av de privata avtalsskolorna deltar sju i verksamheten.

Till målen för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen läggs i enlighet med 2 § i lagen om grundläggande utbildning en fysiskt aktiv livsstil. Den nya lagen träder i kraft 1.8.2026. Alla elevers fysiskt aktiva livsstil ska stödjas och det ska erbjudas mångsidiga möjligheter att röra på sig på raster samt under förflyttningar och lektioner. Modellen med idrottsnärskolorna kunde erbjuda förutsättningar för alla lärande att öka sin fysiska aktivitet och söka sig till hobbyaktiviteter. Sektorn har som mål att skapa ett hållbart och välfungerade samarbete som stöder alla lärandes utveckling i fysisk aktivitet och välbefinnande på ett helhetsbetonat sätt.

Utredning om förutsättningarna för utvidgning

Fostrans- och utbildningssektorn har utrett möjligheten att ansluta de svenskspråkiga enhetliga grundskolorna till Urheas nätverk av idrottsnärskolor. Att erbjuda modellen med idrottsnärskolor i skolorna anses vara en välfungerande verksamhetsform. Fostrans- och utbildningssektorn bedömer emellertid tillsammans med rektorerna för de enhetliga grundskolorna att de nuvarande lokalresurserna och de utmaningar de medför i samband med utarbetandet av scheman inte gör det möjligt för skolorna att ansluta sig till nätverket av idrottsnärskolor i den omfattning som det förutsätts av idrottsnärskolor. Möjligheterna att genomföra verksamheten utreds så att det finns beredskap att inleda verksamheten när lokalresurserna tillåter det. Utvidgningen kräver noggranna förberedelser, såsom att höra personalen och säkra deras engagemang för utvidgning och genomförande av verksamheten. När man under de närmaste åren utreder möjligheterna att genomföra modellen med idrottsnärskolor, utreds också om intensifierad undervisning i gymnastik och idrott ger så stora fördelar jämfört med den bredare och jämlikare modellen med idrottsnärskolor att det skulle vara motiverat att utvidga den intensifierade undervisningen.

Svenskspråkig gymnasieutbildning

Dessutom utreds möjligheterna att öka antalet platser på Brändö gymnasiets idrottslinje. Staden ska stöda Huvudstadsregionens idrottsakademi Urhea i att likvärdigt bistå både finsk- och svenskspråkiga ambitiösa ungdomar som eftersträvar dubbel karriär.

Brändö gymnasium är det enda svenskspråkiga gymnasiet i södra Finland som har en nationell specialiseringsuppgift som idrottsgymnasium. Brändö gymnasiums idrottslinje har många tyngdpunktsgrenar och välkomnar idrottare från alla grenar. Idrottslinjen erbjuder flexibla studie- och träningsarrangemang för idrottare som strävar efter den nationella och internationella toppen. I idrottsgymnasiet kan den studerande kombinera gymnasiestudierna med en mer målmedveten satsning på sin idrottsgren och träningar. Det innebär till exempel att 16 obligatoriska studieavsnitt kan ersättas av träningsstudieavsnitt.

Enligt Undervisnings- och kulturministeriets beslut från år 2017 erhåller Brändö gymnasium finansiering för högst 40 studerande i undervisning med inriktning på idrott. Gymnasiet tar årligen in 20 nya studerande till specialiseringslinjen i idrott och sammanlagt studerar närmare 80 studerande på idrottslinjen. Dessutom finns det ett tiotal studerande på Brändö gymnasiums allmänna linje som inte har fått plats på idrottslinjen men som ändå kan dra nytta av de samarbetspartner och träningsmöjligheter som de studerande på idrottslinjen har.

Brändö gymnasium har ett nära och aktivt samarbete med det finska gymnasiet Mäkelänrinteen lukio, vilket möjliggör att Brändö gymnasium förutom träningar även kan erbjuda sakkunnig expertis inom bland annat näringslära, fysioterapi och psykisk träning. Brändö gymnasium är det enda svenskspråkiga gymnasiet som är med i Huvudstadsregionens idrottsakademi (Urhea). Avtalet mellan Brändö gymnasium och Urhea uppdaterades år 2025.

I huvudstadsregionen kommer antalet studieplatser med idrottsinriktning att öka från och med hösten 2026, när Mattlidens gymnasium i Esbo erbjuder plats för 25 nya studerande på deras idrottslinje. Idrottslinjen i Esbo har inte erhållit status som nationellt specialiseringsgymnasium.

Sammandrag

Slutsatsen är att Helsingfors stad för tillfället inte har möjligheter att utvidga nätverket av intensifierad undervisning i de svenskspråkiga skolorna. Staden genomför en utredning om förutsättningarna för en utvidgning. Av Helsingfors stads 82 finskspråkiga skolor erbjuder sju intensifierad undervisning i gymnastik och fyra intensifierad undervisning i idrott. Av de 14 svenskspråkiga grundskolorna erbjuder Kottby grundskola intensifierad undervisning i musik. Vid sidan av intensifierad undervisning är modellen med idrottsnärskolorna en verksamhetsform som kan användas för att främja de lärandes möjligheter till fysisk aktivitet. Helsingfors stad utreder möjligheterna att öka mängden gymnastik samt att genomföra modellen med idrottsnärskolorna under de närmaste åren. En utvidgning kräver noggranna förberedelser, såsom att höra personalen och säkra deras engagemang för utvidgning och genomförande av verksamheten. Dessutom utreder fostrans- och utbildningssektorn möjligheterna att öka antalet platser på idrottslinjen på Brändö gymnasium.

Föredragande

sektorchef för fostran och utbildning
Satu Järvenkallas

Upplysningar

Sabina Lumivirta, pedagogiskt sakkunnig, telefon: 09 310 38293

sabina.lumivirta@hel.fi

Melina Lukkarinen, pedagoginen asiantuntija, telefon: 09 310 35093

melina.lukkarinen@hel.fi

Nina Malaska, Chef för den fria bildningen och gymnasieutbildningen, telefon: 09 310 70077

nina.malaska@hel.fi

Niclas Rönnholm, chef för den grundläggande utbildningen, telefon: 09 310 86219

niclas.ronnholm@hel.fi