Helsingin kaupungin talousarvio 2026 ja taloussuunnitelma 2026−2028
- Helsingfors stadsfullmäktige 19/26.11.2025
- Helsingfors stadsstyrelse 39/10.11.2025
- Helsingfors stadsstyrelse 37/03.11.2025
- Helsingfors stadsstyrelse 35/20.10.2025
- Kanslichef 11.09.2025
- Stadsmiljönämnden 24/09.09.2025
- Nämnden för fostran och utbildning 12/09.09.2025
- Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden 13/09.09.2025
- Kultur- och fritidsnämnden 10/09.09.2025
- Revisionsnämnden 12/09.09.2025
- Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara) 1/04.09.2025
- Direktionen för trafikaffärsverket 8/03.09.2025
- Direktionen för affärsverket Palvelukeskus Helsinki 4/03.09.2025
- Stadsmiljönämnden 23/02.09.2025
- Nämnden för fostran och utbildning 11/02.09.2025
- Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden 12/02.09.2025
- Direktionen för affärsverket för sysselsättningstjänster 7/28.08.2025
- Kultur- och fritidsnämnden 9/26.08.2025
- Direktionen för affärsverket ekonomiförvaltningen 5/26.08.2025
V 26.11.2025, Helsingin kaupungin talousarvio vuodelle 2026 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2026-2028
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy talousarvion vuodeksi 2026 ja taloussuunnitelman ohjeellisena vuosille 2026-2028.
Käsittely
Todettiin, että puutteellinen liite 1 korjataan pöytäkirjalle teknisenä korjauksena.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Talousarvio vuodeksi 2026 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2026-2028 sisältyy liitteeseen 1. Vastaukset talousarvioaloitteisiin sisältyvät liitteeseen 2.
Helsingin kaupunginhallituksessa edustetut ryhmät ovat päässeet sopuun vuoden 2026 budjetista ja 30.10. julkaistu neuvottelutulos pormestarin talousarvioehdotuksesta 2026 on sisällytetty edellä mainittuihin muutettuihin liitteisiin 1 ja 2.
Samalla kaupunginhallitus toteaa, että ennen kaupunginvaltuuston käsittelyä voidaan talousarviokirjaan tehdä vähäisiä teknisiä muutoksia ja korjauksia.
Kaupunginhallitus 03.11.2025 § 701
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Maarit Vierusen ehdotuksesta.
20.10.2025 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Pia Ojavuo, talousarviojohtaja, puhelin: +358 9 31076759
Ari Hietamäki, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: +358931036567
Keskushallinto Kaupunginkanslia Kansliapäällikkö 11.09.2025 § 131
Päätös
Kansliapäällikkö päätti hyväksyä ehdotukset kaupunginkanslian (talousarvioluku 140), keskushallinnon tietokoneohjelmistot (ta-kohta 8 00 01) ja kaupunginkanslian irtaimen omaisuuden perushankinnan (ta-kohta 8 05 01) vuoden 2026 talousarvioksi ja vuosien 2027-2028 taloussuunnitelmaksi liitteen 1 mukaisesti sekä kaupunginkanslian talousarvion perustelutekstin (liite 2).
Lisäksi kansliapäällikkö päätti hyväksyä talousarvioluku 150 keskitetysti maksettavat menot, kaupunginkanslian käytettäväksi, vuoden 2026 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2027-2028 taloussuunnitelman (liite 1) sekä talousarvion perustelutekstin (liite 2).
Päätöksen perustelut
Kaupunginhallitus on hyväksynyt 11.8.2025, § 489, talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2026−2028 laatimisohjeet ja niihin sisältyvät kaupunkitasoisen käyttötalouden kokonaisraamin toimintamenoille, investointiraamin talousarviokohdittain sekä alustavan investointiohjelman vuosille 2026−2035.
Ehdotus sisältää muutoksia kanslian ja muiden talousarviokohtien välillä.
Kansliaan siirretään kaupunginhallituksen käyttövaroista MAL-asiantuntijan vuosipalkan kustannus 82 000 euroa. MAL-asiantuntija on aiemmin ollut määräaikainen vakanssi, jolle on varattu määrärahat kaupunginhallituksen käyttövaroihin. Vuonna 2025 vakanssi on vakinaistettu, joten on tarkoituksenmukaista siirtää määrärahat talous- ja suunnitteluosastolle, jossa vakanssi on.
Kansliasta kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialle siirretään liikuntakoutsien palkkakulut sivukuluineen 92 000 euroa.
Kanslian talousarvioehdotukseen ei ole voitu raamin puitteissa sisällyttää seuraavia strategian toimenpiteitä.
Kasvualueiden resursointi
Helsingin tulopohjan vahvistaminen edellyttää positiivista työllisyyskehitystä ja uusia korkean tuottavuuden työpaikkoja. Kaupunkistrategian kirjauksissa tunnistetaan seuraavat kasvualueet: rakentamisen kiertotalous, luovat alat, terveys ja hyvinvointi, meriklusteri sekä ruoka-ala. Uuden kasvun synnyttäminen valituilla aloilla edellyttää asiantuntijoita, joilla on syvällistä sektoriosaamista ja verkostoja. Arvio kanslian määrärahatarpeesta on 500 000 euroa. Rahoituksen avulla voidaan varmistaa rakentamisen kiertotalouden klusteritoiminnan jatkuvuus ja kehittäminen sekä nostaa terveys- ja hyvinvointisektorilla tehtävä yrityshautomotoiminta ja verkostotyö HUSin ja yliopiston kanssa uudelle tasolle uuden liiketoiminnan kehittämiseksi. Rahoituksen avulla voidaan käynnistää luoviin aloihin, meriklusteriin sekä ruoka-alaan liittyvä kehittämistoiminta, jolla näiden alojen ympärille rakennetaan vahvat kansainvälisesti kiinnostavat osaamiskeskittymät.
Ydinkeskustan elinvoiman vahvistaminen
Elinvoimainen ja vetovoimainen ydinkeskusta on Helsingin käyntikortti ja koko pääkaupunkiseudun elinvoiman keskeinen moottori. Kaupunkistrategiassa on linjattu, että keskustan elinvoimaisuuden vahvistaminen on kaupungin kehittämisen kärkitavoitteita. Kehitystyötä ohjaavista strategisista painopisteistä vallitsee laaja yhteisymmärrys, ja niiden toimeenpano edellyttää kohdennettuja resursseja. Arvio Kanslian määrärahatarpeesta 1 milj. euroa. Suunniteltu toteuttamismalli perustuu uuteen yhteistyömalliin kaupungin ja elinkeinoelämän välillä sekä kaupungin sisäisen organisoitumisen uudistamiseen.
Kaupungin palveluiden tietoturvallisuuden varmistaminen
Kaupunginkanslian talousarvioehdotuksessa esitetään, toimenpiteiden kiireellisyydestä johtuen, jatkuvan toiminnan raamin päälle 3 200 000 euron määrärahaa välttämättömiin tietoturvaan liittyviin palveluhankintoihin ja tietoturvaan liittyvän ICT-infrastruktuurin kehittämiseen.
Lisätiedot
Mari Paananen, talouspäällikkö, puhelin: 310 73043
Helena Tunttunen, taloussuunnittelija, puhelin: 310 33115
Kaupunkiympäristölautakunta 09.09.2025 § 432
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä kaupunginhallitukselle esitettäväksi kaupunkiympäristön toimialan talousarvioehdotuksen vuodeksi 2026 sekä taloussuunnitelmaehdotuksen vuosiksi 2026-2028.
Lautakunta korosti, että jotta talousarvio olisi kaupunkistrategian mukainen, sen tulisi sisältää riittävä rahoitus valtuustostrategian mukaisten kehityshankkeiden toteuttamiseen.
Tämä edellyttäisi lautakunnalle esitettyyn verrattuna lisärahoitusta esimerkiksi merellisen Helsingin edistämisen, sään ääri-ilmiöihin varautumisen ja segregaation ehkäisyn resursseihin sekä luonnonsuojelualueiden perustamiseen ja pienvesien kunnostuksiin, lisäisiin päästövähennystoimiin ja päästöttömien työmaiden edistämiseen.
Lautakunta totesi myös, että lautakunnalle nyt esitetyt määrärahat johtaisivat julkisen tilan hoidossa parannusten sijasta heikennyksiin verrattuna tasoon, johon Helsingissä on totuttu. Tästä syystä lautakunnalle esitettyyn verrattuna lisärahoitusta tarvittaisiin esimerkiksi yleisten alueiden kunnossapitoon etenkin talvihoidon, katujen vehreyden ja viihtyisyyden osalta.
Lautakunta katsoi, että talousarvion jatkovalmistelussa tulee huolehtia siitä, että HSL:n kuntaosuus on riittävä ja vastaa sitä, mitä kaupunginhallitus on lausunnossaan HSL:n taloudesta ja toiminnasta todennut.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat yksikön päällikkö Piia Backström, talous- ja suunnittelupäällikkö Maria Sillanpää, tiimipäällikkö Tuula Pipinen, johtava asiantuntija Tuuli Nikula ja johtava asiantuntija Ilppo Soininvaara. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Ville Lehmuskoski: Esittelijän muutoksena poistetaan liite 8.
Liitteen 2 sisältö päivitetään pormestarin ehdotuksen mukaiseksi syksyllä.
Vastaehdotus 1:
Johanna Laisaari: Lisätään päätösehdotukseen:
"Lautakunta korostaa, että jotta talousarvio olisi kaupunkistrategian mukainen, sen tulisi sisältää riittävä rahoitus valtuustostrategian mukaisten kehityshankkeiden toteuttamiseen.
Tämä edellyttäisi lautakunnalle esitettyyn verrattuna lisärahoitusta esimerkiksi merellisen Helsingin edistämisen, sään ääri-ilmiöihin varautumisen ja segregaation ehkäisyn resursseihin sekä luonnonsuojelualueiden perustamiseen ja pienvesien kunnostuksiin, lisäisiin päästövähennystoimiin ja päästöttömien työmaiden edistämiseen.
Lautakunta toteaa myös, että lautakunnalle nyt esitetyt määrärahat johtaisivat julkisen tilan hoidossa parannusten sijasta heikennyksiin verrattuna tasoon, johon Helsingissä on totuttu. Tästä syystä lautakunnalle esitettyyn verrattuna lisärahoitusta tarvittaisiin esimerkiksi yleisten alueiden kunnossapitoon etenkin talvihoidon, katujen vehreyden ja viihtyisyyden osalta."
Kannattaja: Nina Suomalainen
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Johanna Laisaaren vastaehdotuksen 1 mukaan muutetun ehdotuksen.
Vastaehdotus 2:
Johanna Laisaari: Lisätään päätösehdotukseen:
"Lautakunta katsoo, että talousarvion jatkovalmistelussa tulee huolehtia siitä, että HSL:n kuntaosuus on riittävä ja vastaa sitä, mitä kaupunginhallitus on lausunnossaan HSL:n taloudesta ja toiminnasta todennut."
Kannattaja: Amanda Pasanen
Vastaehdotus:
Titta Hiltunen: Lisätään päätösehdotukseen:
Tavoitteen “Kaupungin viihtyisyys ja kaupunkilaisten turvallisuudentunne paranevat” alta poistetaan mittari “Myydään tai puretaan asukkaiden viihtyisyyden ja turvallisuuden tunnetta heikentäviä tarpeettomia tiloja vähintään 55 kappaletta vuodessa."
Kannattaja: Matti Lehto
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Johanna Laisaaren vastaehdotuksen 2 mukaisesti muutettuna.
Jaa-äänet: 4
Veli-Pekka Dufva, Matias Pajula, Nina Suomalainen, Pasi Tuohimaa
Ei-äänet: 9
Tuomas Harju, Titta Hiltunen, Jenni Hjelt, Elina Kauppila, Otso Kivekäs, Sami Kuusela, Johanna Laisaari, Matti Lehto, Amanda Pasanen
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä Johanna Laisaaren vastaehdotuksen 2 mukaan muutetun ehdotuksen äänin 4 - 9.
2 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Titta Hiltusen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.
Jaa-äänet: 9
Veli-Pekka Dufva, Tuomas Harju, Jenni Hjelt, Otso Kivekäs, Sami Kuusela, Johanna Laisaari, Matias Pajula, Nina Suomalainen, Pasi Tuohimaa
Ei-äänet: 4
Titta Hiltunen, Elina Kauppila, Matti Lehto, Amanda Pasanen
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 4.
02.09.2025 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Maria Sillanpää, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 36211
Piia Backström, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 32098
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 09.09.2025 § 347
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle esityslistan liitteenä yksi olevan käyttötalouden ja liitteenä kaksi olevan investointien vuoden 2026 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelmaehdotuksen perusteluineen.
Lautakunta toteaa, että toimialan saaman perusrahoituksen on vastattava kustannustason nousua (hintaindeksiä) ja väestönkasvua. Nykyisessä raamissa perusrahoitus ei ole riittävää. Kotikuntakorvausten täysimääräinen rahoittaminen talousarviossa on välttämätöntä toimialalle.
Kaupunkistrategian mukaisten toimien toteuttaminen vaatii merkittävää lisärahoitusta muun muassa perustaitojen parantamiseen, eriytymistä ehkäiseviin toimiin, painettuihin oppikirjoihin ja tarveperusteisen rahoituksen määrän nostamiseen. Lisärahoitusta tarvitaan myös varhaiskasvatukseen kaupungin omien vakituisten sijaisten lisäämiseksi, huomioiden vuodelle 2025 ennustetut ylitykset, ja ammatilliseen koulutukseen huomioiden kasvavat opiskelijamäärät. Oppimateriaaleihin käytetyssä rahassa Helsinki on merkittävästi jäljessä monia muita kuntia. Lasten uimataidon vahvistaminen vaatisi resursseja erityisesti esiopetukseen ja alkuopetukseen.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti merkitä tiedoksi liitteenä kolme olevan kaupunginhallituksen 18.8.2024 hyväksymän vuoden 2026 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2026-2028 laatimisohjeet.
Käsittely
Vastaehdotus:
Reetta Vanhanen: Lisätään päätösehdotukseen kappaleen 1 jälkeen:
Lautakunta toteaa, että toimialan saaman perusrahoituksen on vastattava kustannustason nousua (hintaindeksiä) ja väestönkasvua. Nykyisessä raamissa perusrahoitus ei ole riittävää. Kotikuntakorvausten täysimääräinen rahoittaminen talousarviossa on välttämätöntä toimialalle.
Kaupunkistrategian mukaisten toimien toteuttaminen vaatii merkittävää lisärahoitusta muun muassa perustaitojen parantamiseen, eriytymistä ehkäiseviin toimiin, painettuihin oppikirjoihin ja tarveperusteisen rahoituksen määrän nostamiseen. Lisärahoitusta tarvitaan myös varhaiskasvatukseen kaupungin omien vakituisten sijaisten lisäämiseksi, huomioiden vuodelle 2025 ennustetut ylitykset, ja ammatilliseen koulutukseen huomioiden kasvavat opiskelijamäärät. Oppimateriaaleihin käytetyssä rahassa Helsinki on merkittävästi jäljessä monia muita kuntia. Lasten uimataidon vahvistaminen vaatisi resursseja erityisesti esiopetukseen ja alkuopetukseen.
Kannattaja: Markku Rantahalvari
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi Reetta Vanhasen vastaehdotuksen yksimielisesti.
02.09.2025 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Tero Vuontisjärvi, talous- ja suunnittelujohtaja, puhelin: 310 80295
Anna Lyra-Katz, johtava erityissuunnittelija, puhelin: 310 86706
Anna-Riitta Tarkkala-Hellström, suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 86442
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 09.09.2025 § 165
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä liitteen 1 mukaisen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan talousarvioehdotuksen vuodelle 2026 ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2026–2028 ja todeta, että
- mahdollisuutta opiskeluhuollon sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen ennaltaehkäiseviin, kotiin vietäviin ja matalan kynnyksen palveluihin lapsille, nuorille ja perheille vahvistetaan.
- peruspalvelujen saatavuutta ja ennaltaehkäiseviä palveluita vahvistetaan palveluiden riittävällä resursoinnilla.
- turvataan mahdollisuus asioida muuten kuin digitaalisesti niille, jotka sitä tarvitsevat.
- varmistetaan sujuva pääsy ympärivuorokautiseen hoitoon, kun tarve vaatii.
- sitoudutaan Symppisten toimintaa kehittämään ja varataan resurssit neljännen perustamiseen.
- sitoudutaan seuraamaan kansallisten linjausten muutoksen vaikutuksia Helsingin kaupungin asukkaisiin ja työntekijöihin.
- toteutetaan Malmin terveys- ja hyvinvointikeskus ja muussa perusterveydenhuollon palveluverkon kehittämisessä nojaudutaan olemassa olevaan palveluverkkoon.
- lisätään resursseja matalan kynnyksen päihdepalveluihin ja jalkautuvaan työhön.
- kehitetään työntekijöiden vaikuttamismahdollisuuksia.
- sitoudutaan asumisneuvonnan turvaamiseen sekä parannetaan vieroitushoitoon pääsyä.
- omaishoitajien jaksamista tuetaan varmistamalla omaishoitajien joustava mahdollisuus pitää vapaapäivät monipuolistamalla tarjottavien palveluiden valikoimaa.
- perheiden ja vanhemmuuden tukea vahvistetaan helpottamalla kasvatus- ja perheneuvontaan pääsyä.
- kehitetään uusia mittareita palveluiden laadun arvioimiseksi.
- palveluverkkoa kehitettäessä varmistetaan, että palvelut ovat riittävän lähellä ja asukkaiden helposti saavutettavissa.
Käsittely
Ennen asian käsittelyn aloittamista jäsen Matti Niiranen ilmoitti olevansa esteellinen hallintolain 28.1 §:n 5 kohdan mukaisesti (yhteisöjäävi).
Jäsen ei osallistunut asian käsittelyyn ja pysyi poistuneena kokouksesta asian käsittelyn ajan. Jäsen Matti Niirasen varajäsen Essi Pöysti osallistui kokoukseen asian käsittelyn ajan.
Talous- ja strategiajohtaja ********** suunnittelupäällikkö ********** ja johdon controller ********** olivat kutsuttuina asiantuntijoina.
Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:
Vastaehdotus 1: Puheenjohtaja Maarit Vierunen:
Päätösosa muutetaan muotoon: Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan talousarvioehdotuksen vuodelle 2026 ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2026–2028 ja todeta, että
- mahdollisuutta opiskeluhuollon sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen ennaltaehkäiseviin, kotiin vietäviin ja matalan kynnyksen palveluihin lapsille, nuorille ja perheille vahvistetaan.
- peruspalvelujen saatavuutta ja ennaltaehkäiseviä palveluita vahvistetaan palveluiden riittävällä resursoinnilla.
- turvataan mahdollisuus asioida muuten kuin digitaalisesti niille, jotka sitä tarvitsevat.
- varmistetaan sujuva pääsy ympärivuorokautiseen hoitoon, kun tarve vaatii.
- sitoudutaan Symppisten toimintaa kehittämään ja varataan resurssit neljännen perustamiseen.
- sitoudutaan seuraamaan kansallisten linjausten muutoksen vaikutuksia Helsingin kaupungin asukkaisiin ja työntekijöihin.
- toteutetaan Malmin terveys- ja hyvinvointikeskus ja muussa perusterveydenhuollon palveluverkon kehittämisessä nojaudutaan olemassa olevaan palveluverkkoon.
- lisätään resursseja matalan kynnyksen päihdepalveluihin ja jalkautuvaan työhön.
- kehitetään työntekijöiden vaikuttamismahdollisuuksia.
- sitoudutaan asumisneuvonnan turvaamiseen sekä parannetaan vieroitushoitoon pääsyä.
- omaishoitajien jaksamista tuetaan varmistamalla omaishoitajien joustava mahdollisuus pitää vapaapäivät monipuolistamalla tarjottavien palveluiden valikoimaa.
- perheiden ja vanhemmuuden tukea vahvistetaan helpottamalla kasvatus- ja perheneuvontaan pääsyä.
- kehitetään uusia mittareita palveluiden laadun arvioimiseksi.
Vastaehdotus 2: Jäsen Jenny Kasongo:
Päätösosa muutetaan muotoon: Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan talousarvioehdotuksen vuodelle 2026 ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2026–2028 ja todeta, että palveluverkkoa kehitettäessä varmistetaan, että palvelut ovat riittävän lähellä ja asukkaiden helposti saavutettavissa.
Vastaehdotus 3: Jäsen Jenny Kasongo:
Päätösosioon lisätään: Perustellusta syystä ja palveluiden turvaamiseksi voidaan tavoitella pienempää ylijäämää.
Kannattaja: jäsen Tuomas Rantanen
Sosiaali-, terveys- pelastuslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Maarit Vierusen vastaehdotuksen (vastaehdotus 1) sekä jäsen Jenny Kasongon vastaehdotuksen (vastaehdotus 2) yksimielisesti.
Jäsen Jenny Kasongon vastaehdotuksen (vastaehdotus 3) osalta suoritettiin äänestys seuraavasti:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 3 (jäsen Jenny Kasongo)
Jaa-äänet: 8
Ted Apter, Nita Austero, Raine Luomanen, Essi Pöysti, Mika Raatikainen, Maya Waitara, Maarit Vierunen, Vilma Vähämaa
Ei-äänet: 5
Jenny Kasongo, Johanna Nuorteva, Tuomas Rantanen, Lotta Staffans, Alma Tuuva
Tyhjä: 0, Poissa: 0
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 8-5.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti asiasta hyväksyttyjen vastaehdotusten osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen.
02.09.2025 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Sampo Pajari, talous- ja strategiajohtaja, puhelin: 09 310 42246
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 09.09.2025 § 147
Esitys
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että se päättää kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2026 talousarvioehdotuksesta ja vuosien 2026–2028 taloussuunnitelmaehdotuksesta liitteiden 1–4 mukaisesti.
Lisäksi kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta merkitsi tiedoksi Helsingin kaupungin vuoden 2026 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2026–2028 laatimisohjeet (liite 5).
Lautakunta painottaa, ettei esitetty raaminmukainen talousarvioesitys mahdollista kaupunkistrategian mukaisen toiminnan turvaamista.
Koska kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle siirrettiin uusia kaupunkiyhteisiä tehtäviä sekä Yrjönkadun uimahallin ja Oulunkylän liikuntapuiston remontit valmistuvat nostaen vuokria, ei esitetty talousarvio mahdollista nykyisen palvelutason säilyttämistä. Vuoden 2025 palvelutason säilyttäminen myös vuonna vaatisi 1,9 miljoonan euron lisämäärärahaa esitetyn talousarvion päälle. Tämän lisäksi koulunuorisotyön jatkaminen nykyisissä kouluissa vaatii 150 000 euron lisämäärärahaa.
Lautakunnan mielestä Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan palveluja tulee kehittää strategian linjausten mukaisesti. Strategiassa painotetaan kolmannen sektorin merkitystä elävälle ja viihtyisälle kaupungille. Kulttuurin, liikunnan ja nuorison järjestöavustuksiin siksi on perusteltua tehdä indeksikorotukset. Niihin tulisi osoittaa yhteensä 1,0 miljoonaa euroa.
Nuorisopalveluissa tarvitaan lisäresursseja nuorten määrän kasvaessa. Segregaation ehkäisyyn ja moniammatilliseen jalkautuvaan työhön tarvitaan lisää henkilöstöä. Tähän tulisi osoittaa 950 000 euron lisärahoitus.
Liikunnassa olisi erityisen tärkeää lisätä lasten uimaopetusta ja ikääntyvien määrän kasvun myötä liikunnanohjaajia. Tähän tulisi osoittaa 450 000 euroa.
Jotta kirjastot pystyvät vastaamaan strategiaan tavoitteeseen lukutaidon edistämisestä väestön kasvaessa ja panostamaan segregaation ehkäisyyn, pitäisi kirjastoille osoittaa lisää määrärahoja 380 000 euroa.
Strategiassa painotetaan vahvasti tilojen avaamista kulttuurin käyttöön. Tämän edistäminen vaatisi 200 000 euron lisäpanostusta kulttuuripalveluihin. Lisäksi kulttuurikeskusten kehittämiseen strategian mukaisesti erityisesti kaupunkiuudistusalueilla tulisi ohjata lisää resursseja 420 000 euroa.
Lisäksi lautakunta kannustaa Helsingin kaupunkia ottamaan käyttöön Luovien alojen kasvu -selvityksessä esitetyn audiovisuaalisien alojen tuotantokannusteen.
Strategiassa painotetaan nuorten ja lasten osallisuuden ja hyvinvoinnin edistämistä ja segregaation ehkäisyä. Lautakunta näkee tärkeänä, että koulunuorisotyötä laajennetaan nuorten määrän ja tuen tarpeen kasvaessa, ja että harrastamisen Suomen malliin pyritään lisäämään määrärahoja harrastusten määrän kasvattamiseksi.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli talous- ja suunnittelupäällikkö Mika Malmberg. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Vastaehdotus:
Paavo Arhinmäki: Ehdotukseen lisätään kappaleen kaksi (2) jälkeen seuraava teksti:
"Lautakunta painottaa, ettei esitetty raaminmukainen talousarvioesitys mahdollista kaupunkistrategian mukaisen toiminnan turvaamista.
Koska kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle siirrettiin uusia kaupunkiyhteisiä tehtäviä sekä Yrjönkadun uimahallin ja Oulunkylän liikuntapuiston remontit valmistuvat nostaen vuokria, ei esitetty talousarvio mahdollista nykyisen palvelutason säilyttämistä. Vuoden 2025 palvelutason säilyttäminen myös vuonna vaatisi 1,9 miljoonan euron lisämäärärahaa esitetyn talousarvion päälle. Tämän lisäksi koulunuorisotyön jatkaminen nykyisissä kouluissa vaatii 150 000 euron lisämäärärahaa.
Lautakunnan mielestä Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan palveluja tulee kehittää strategian linjausten mukaisesti. Strategiassa painotetaan kolmannen sektorin merkitystä elävälle ja viihtyisälle kaupungille. Kulttuurin, liikunnan ja nuorison järjestöavustuksiin siksi on perusteltua tehdä indeksikorotukset. Niihin tulisi osoittaa yhteensä 1,0 miljoonaa euroa.
Nuorisopalveluissa tarvitaan lisäresursseja nuorten määrän kasvaessa. Segregaation ehkäisyyn ja moniammatilliseen jalkautuvaan työhön tarvitaan lisää henkilöstöä. Tähän tulisi osoittaa 950 000 euron lisärahoitus.
Liikunnassa olisi erityisen tärkeää lisätä lasten uimaopetusta ja ikääntyvien määrän kasvun myötä liikunnanohjaajia. Tähän tulisi osoittaa 450 000 euroa.
Jotta kirjastot pystyvät vastaamaan strategiaan tavoitteeseen lukutaidon edistämisestä väestön kasvaessa ja panostamaan segregaation ehkäisyyn, pitäisi kirjastoille osoittaa lisää määrärahoja 380 000 euroa.
Strategiassa painotetaan vahvasti tilojen avaamista kulttuurin käyttöön. Tämän edistäminen vaatisi 200 000 euron lisäpanostusta kulttuuripalveluihin. Lisäksi kulttuurikeskusten kehittämiseen strategian mukaisesti erityisesti kaupunkiuudistusalueilla tulisi ohjata lisää resursseja 420 000 euroa.
Lisäksi lautakunta kannustaa Helsingin kaupunkia ottamaan käyttöön Luovien alojen kasvu -selvityksessä esitetyn audiovisuaalisien alojen tuotantokannusteen.
Strategiassa painotetaan nuorten ja lasten osallisuuden ja hyvinvoinnin edistämistä ja segregaation ehkäisyä. Lautakunta näkee tärkeänä, että koulunuorisotyötä laajennetaan nuorten määrän ja tuen tarpeen kasvaessa, ja että harrastamisen Suomen malliin pyritään lisäämään määrärahoja harrastusten määrän kasvattamiseksi.”
Kannattaja: Mari Holopainen
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi Paavo Arhinmäen vastaehdotuksen yksimielisesti.
26.08.2025 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Mika Malmberg, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 15058
Ari Tirri, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 85510
Tarkastuslautakunta 09.09.2025 § 77
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti hyväksyä tarkastuslautakunnan ja
-viraston talousarvioehdotuksen vuodelle 2026 sekä taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2026-2028.
Esittelijä
Lisätiedot
Vilma Lamminpää, hallintopäällikkö, puhelin: +358931036581
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 04.09.2025 § 67
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä kaupunginhallitukselle esitettäväksi Staran talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2026–2028 liitteen mukaisena.
Samalla johtokunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Esittelijä
Lisätiedot
Simo Aapro, talouspäällikkö, puhelin: 310 76524
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 03.09.2025 § 63
Päätös
Johtokunta hyväksyi kaupunginhallitukselle esitettäväksi liikenneliikelaitoksen vuoden 2026 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2026–2028 taloussuunnitelmaehdotuksen.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n talousjohtaja Pasi Miettinen.
Esittelijä
Lisätiedot
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta 03.09.2025 § 25
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä kaupunginhallitukselle esitettäväksi Palvelukeskusliikelaitoksen talousarvioehdotuksen vuodeksi 2026 ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosiksi 2027–2028.
Esittelijä
Lisätiedot
Salla Alhola, talouspäällikkö, puhelin: 0931035850
Työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta 28.08.2025 § 33
Päätös
Työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä työllisyyspalveluliikelaitoksen talousarvioehdotuksen vuodelle 2026 ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2026-2028 esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan liitettä yksi (1) koskevin seuraavin lisäyksin sekä lähettää talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen liitteineen kaupunginhallitukselle 10.9.2025 mennessä.
Liite 1.
Lisäys 1: Kohta: Tavoitteet ja kehittämislinjaukset
Tavoitteena on toteuttaa kaupungin kokonaistaloudellisen edun mukaisesti järjestetyt laadukkaat palvelut, joita ohjaa vaikuttavuus sekä henkilö- ja työnantaja-asiakkaiden palvelutarve. Palveluiden ja talouden läpinäkyvyyttä edistetään kaupunginkanslian ja liikelaitoksen välille kehitettävällä vaikuttavuus- ja suoriteperusteisella palvelujen laskutusmallilla.
Lisäys 2: Kohta: Tilankäytön tehokkuuden kehitys
Tällä hetkellä käytössä on viisi toimipistettä, joista kaksi toimii määräaikaisina väistötiloina. Vuonna 2025 käynnistetty tilahanke etenee suunnitellusti ja uusi toimipiste Itiksen kauppakeskuksessa otetaan käyttöön alkuvuodesta 2026. Asiakastyö käynnistetään vaiheittain uudessa toimipisteessä ja kaikkien työllisyyspalveluiden toimintojen on tarkoitus siirtyä kahteen tilakonseptin mukaiseen toimipisteeseen viimeistään vuoden 2027 aikana. Lisäksi työllisyyspalveluita voidaan tarjota pop-up-tyyppisissä palvelupisteissä eri puolella kaupunkia.
Käsittely
Lisäysehdotus 1.
Taru Reinikainen: Liite 1.
Kohta: Tavoitteet ja kehittämislinjaukset
Tavoitteena on toteuttaa kaupungin kokonaistaloudellisen edun mukaisesti järjestetyt laadukkaat palvelut, joita ohjaa vaikuttavuus sekä henkilö- ja työnantaja-asiakkaiden palvelutarve. Palveluiden ja talouden läpinäkyvyyttä edistetään kaupunginkanslian ja liikelaitoksen välille kehitettävällä vaikuttavuus- ja suoriteperusteisella palvelujen laskutusmallilla.
Perustelut: Palveluiden tulee olla myös laadukkaita ei pelkästään kustannustehokkaita.
Kannattaja: Jäsen Oona Foster
Johtokunta päätti yksimielisesti hyväksyä varapuheenjohtaja Taru Reinikaisen tekemän ja jäsen Oona Fosterin kannattaman lisäysehdotuksen.
Lisäysehdotus 2.
Taru Reinikainen: Liite 1.
Kohta: Tilankäytön tehokkuuden kehitys
Tällä hetkellä käytössä on viisi toimipistettä, joista kaksi toimii määräaikaisina väistötiloina. Vuonna 2025 käynnistetty tilahanke etenee suunnitellusti ja uusi toimipiste Itiksen kauppakeskuksessa otetaan käyttöön alkuvuodesta 2026. Asiakastyö käynnistetään vaiheittain uudessa toimipisteessä ja kaikkien työllisyyspalveluiden toimintojen on tarkoitus siirtyä kahteen tilakonseptin mukaiseen toimipisteeseen viimeistään vuoden 2027 aikana. Lisäksi työllisyyspalveluita voidaan tarjota pop-up-tyyppisissä palvelupisteissä eri puolella kaupunkia.
Perustelut: Palveluita tulee olla helposti asiakkaiden saatavilla.
Kannattaja: Jäsen Oona Foster
Johtokunta päätti yksimielisesti hyväksyä varapuheenjohtaja Taru Reinikaisen tekemän ja jäsen Oona Fosterin kannattaman lisäysehdotuksen.
Esittelijä
Lisätiedot
Satu Lotz, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 60179
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta 26.08.2025 § 22
Päätös
Taloushallintopalveluliikelaitoksen johtokunta päätti toimitusjohtajan muutetun esityksen mukaisesti hyväksyä taloushallintopalveluliikelaitoksen talousarvioehdotuksen vuodelle 2026 ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2026–2028 siten että tarkennettiin tavoitetta 1 (tuottavuutemme paranee) ja lisättiin toinen mittari muotoilulla vertailukelpoisten suoriteperusteisten tuotekustannusten lasku 1% sekä lähettää talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen liitteineen kaupunginhallitukselle 10.9.2025 mennessä.
Esittelijä
Lisätiedot
Mari Kärnä, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 25106
Detta beslut publicerades 19.11.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §