Helsingin kaupungin talousarvio 2026 ja taloussuunnitelma 2026−2028
- Kultur- och fritidsnämnden 10/09.09.2025
- Nämnden för fostran och utbildning 12/09.09.2025
- Revisionsnämnden 12/09.09.2025
- Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden 13/09.09.2025
- Stadsmiljönämnden 24/09.09.2025
- Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara) 1/04.09.2025
- Direktionen för trafikaffärsverket 8/03.09.2025
- Direktionen för affärsverket Palvelukeskus Helsinki 4/03.09.2025
- Stadsmiljönämnden 23/02.09.2025
- Nämnden för fostran och utbildning 11/02.09.2025
- Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden 12/02.09.2025
- Direktionen för affärsverket för sysselsättningstjänster 7/28.08.2025
- Kultur- och fritidsnämnden 9/26.08.2025
- Direktionen för affärsverket ekonomiförvaltningen 5/26.08.2025
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan talousarvioehdotus vuodeksi 2026 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosiksi 2026–2028
Esitysehdotus
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että se päättää kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2026 talousarvioehdotuksesta ja vuosien 2026–2028 taloussuunnitelmaehdotuksesta liitteiden 1–4 mukaisesti.
Lisäksi kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta merkitsee tiedoksi Helsingin kaupungin vuoden 2026 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2026–2028 laatimisohjeet (liite 5).
Esittelijän perustelut
Esittelijä on muokannut esittelijän perusteluja ja liiteitä 1 ja 2 pöydällepanon aikana.
Uudessa kaupunkistrategiassa vuosille 2025–2029 sitoudutaan talouden kestävyysperiaatteeseen. Helsingin talouden kestävyysperiaate koostuu käyttötalouden menojen kasvun hallinnasta, investointitason kohtuullisuudesta sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen valtionrahoitusperiaatteesta.
Kaupungin käyttötalousmenojen kokonaiskasvu mitoitetaan väestönkasvun, peruspalvelujen hintaindeksillä mitattavan yleisen kustannuskasvun sekä asetetun vuotuisen tuottavuustavoitteen mukaisesti. Kaupunkitasoinen vuotuinen tuottavuusvaade on −1 %. Tämä ei koske kasvatuksen ja koulutuksen toimialan sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan ydinpalveluita. Ydinpalveluiksi luetaan muut palvelukokonaisuudet kuin yhteiset palvelut.
Talousarvion laatimisohjeen mukainen kestävyysperiaatteen mahdollistama menokasvu, kun siitä on vähennetty kaupunkitason velvoitteet, on ydintoimintojen osalta 2,9 %:n ja yhteisten palvelujen 2,3 %. Yhteisten palvelujen kasvuprosenttiin vaikuttaa myös kaupungin tuottavuusvaade.
Kaupunkistrategiassa on neuvoteltu vuoden 2026 talousarvion määrärahoihin vaikuttavista muutoksista. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla näitä ovat 68-vuotta täyttäneiden uinnin maksuttomuus arkisin klo 11–15 sekä julkisen taiteen määrärahan kaksinkertaistaminen.
Talousarvioehdotukseen sisältyy palvelukustannuslaskelmat palvelukokonaisuuksittain. Ne esittävät palvelujen kokonaiskustannusten, palvelujen suoritemäärien ja yksikkökustannusten kehityksen pidemmällä aikasarjalla. Näiden laskelmien perusteella mm. mahdollistetaan talousarvion yhteensovitusvaiheessa määrärahojen kohdentaminen.
Talousarvioehdotuksessa toimintatuotot on arvioitu mahdollisimman realistisesti. Kaikkien toimialojen tulee huolehtia, että asiakasmaksut ovat ajan tasalla sekä tulojen osalta varmat ja todennäköiset ulkoiset rahoitusosuudet ym. on huomioitu osaksi talousarvioehdotuksen toimintatuottoja.
Käyttötalous
Toimialan tulot kasvavat noin 4,2 miljoona euroa vuoden 2025 budjettiin nähden. Laatimisohjeen mukaisten kasvuprosenttien mukainen tulojen nousu on noin 0,7 miljoonaa euroa, joka sisältää 68-vuotiaiden uinnin maksuttomuudesta aiheutuvan muutoksen −0,3 miljoonaa euroa. Liikuntapalvelukokonaisuuden siirtyminen vuokran ylläpitomalliin aiheuttaa tulosiirtoa Kaupunkiympäristön toimialalta 3,3 miljoonaa euroa. Muuta tulonkasvua (kasvu, joka ylittää laatimisohjeen mukaiset kasvuprosentit) toimialalla on 0,3 miljoonaa euroa, jota voidaan käyttää menojen kattamiseen.
Toimialan menot kasvavat 12,4 miljoonaa euroa. Laatimisohjeen mukainen menojen nousu on kasvuprosenttien ja tulokasvun perusteella yhteensä noin 8,3 miljoonaa euroa ja irtaimen omaisuuden hankinnan siirto käyttötalouteen 1,0 miljoonaa euroa. Liikuntapalvelukokonaisuuden siirtyminen vuokran ylläpitomalliin aiheuttaa 3,3 miljoonan euron nettovaikutuksen menoihin. Lisäksi on sovittu kolmen työntekijän siirrosta kaupunkiympäristön toimialalle −0,2 miljoonaa euroa ja kahden työntekijän siirrosta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle kansliasta +0,1 miljoonaa euroa.
Toimialan talousarvioesitykseen sisältyy uudelleen avautuvat Yrjönkadun uimahalli, ja Oulunkylän liikuntapuisto sekä toimialle siirtyvät kaupunkiyhteiset tehtävät. Uusia kaupunkiyhteisiä tehtäviä ovat tilanvarauspalvelun hallinta, kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tilojen asukaskäytön hallinta ja lisääntyvät hyvinvoinnin edistämisen tehtävät.
Toimiala on esityksessään sopeuttanut menotarpeitaan ja budjetoinut palvelukokonaisuuksien palkkamenoja, palveluiden ostoja, aineita ja tarvikkeita ja tavaroita sekä vuokramenoja alle kanslian laatimisohjeiden mukaisten indeksien.
Edellä kuvatun mukaisesti kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan talousarvioesityksen toimintakatekasvu on noin 8,2 miljoonaa euroa.
Investoinnit
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla investoinnit kohdentuvat irtaimen omaisuuden perushankintoihin, tietokoneohjelmisto- ja järjestelmähankintoihin.
Irtaimen omaisuuden perushankintoihin esitetään talousarvio-ohjeiden mukaisesti noin 6 miljoonaa euroa, joka sisältää 0,170 euroa julkisen taiteen määrärahan lisäyksen. Vuodelta 2025 uudelleen ohjelmoidaan viivästyneitä hankkeita yhteensä 1,5 miljoonaa euroa. Yhteensä näihin hankintoihin on varattu noin 7,5 miljoonaa euroa.
Tietokoneohjelmistoihin ja järjestelmähankintoihin esitetään 2,9 miljoonaa euroa, joka sisältää vuodelta 2025 siirtyvää määrärahaa noin 1,5 miljoonaa euroa.
Toimialan investointien talousarvioesitys on yhteensä 10,4 miljoonaa euroa, sisältäen uudelleen ohjelmoitavat erät noin 3 miljoonaa euroa.
Lapsivaikutusten arviointi
Talousarvion toimenpiteet edistävät nuorten yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua ja toimia. Toimenpiteet mahdollistavat lasten ja nuorten tarpeiden ja toiveiden mukaista vapaa-ajan toimintaa, harrastuksia sekä osallisuuden kokemusta erityisesti siellä, missä tarve on suurin. Lisäksi toimenpiteillä vahvistetaan nuorten työkykyä ja työelämävalmiuksia, jotka osaltaan auttavat nuoria työllistymään paremmin.
Talousarvion määrärahojen kohdentaminen tarveperusteisesti erityisesti kaupunkiuudistusalueille ja niihin verrattaville alueille lisäävät alueiden viihtyisyyttä, turvallisuutta ja vetovoimaisuutta ja parantavat lasten ja nuorten hyvinvointia.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan henkilöstötoimikunta käsitteli talousarvioesityksen kokouksessaan 25.8.2025.
Lauta- ja johtokuntien tulee hyväksyä talousarvioehdotuksensa 10.9.2025 mennessä.
Liite 1 sisältää:
Talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus 2026–2028 perusteluteksti, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Liite 2 sisältää:
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan TAE2026 määrärahataulukot
TA-kohdan 4 10 01 määrärahat
TA-kohdan 4 10 02 Kulttuurin laitosavustukset
TA-kohdan 4 10 03 Liikunnan laitosavustukset
Liite 3 sisältää
Irtaimen omaisuuden perushankinnat 2026-2035
Liite 4 sisältää:
Tietokoneohjelmistojen hankinta 2026-2035
Liite 5 sisältää:
Helsingin kaupungin vuoden 2026 talousarvioedotuksen raami sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2026-2028 laatimisohjeet
Föredragande
Upplysningar
Mika Malmberg, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 15058
Ari Tirri, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 85510