Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmasta 1.8.2025 alkaen

Det här är en motion

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmasta 1.8.2025 alkaen

Finska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelman 1.8.2025 alkaen (Liite 1).

Esittelijän perustelut

Opetushallitus on päättänyt 13.2.2025 muutoksista aamu- ja iltapäivätoiminnan opetussuunnitelman perusteisiin 2011. Päätös kumoaa määräyksen 1/011/2011 tehtyjen muutosten osalta. Päätös tulee ottaa huomioon paikallisessa toimintasuunnitelmassa sekä toiminnanjärjestämisessä 1.8.2025 alkaen toistaiseksi.

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto on hyväksynyt nykyisen Helsingin kaupungin perusopetuksen toimintasuunnitelman 27.8.2013 ja ruotsinkielinen jaosto 3.10.2013. Tässä vaiheessa toimintasuunnitelmaan on tehty Opetushallituksen Aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteiden muutosmääräyksen mukaiset päivitykset liittyen oppimisen tuen uudistukseen. Samalla on päivitetty myös muu vanhentunut tieto. Prosessiin osallistuivat perusopetuksen vapaa-ajan palveluiden aamu- ja iltapäivätoiminnan aluekoordinaattorit, ruotsinkielisten palveluiden suunnittelija, erityissuunnittelija ja palvelun päällikkö. Tekstiä ovat kommentoineet myös kasvatuksen ja koulutuksen kehittämispalveluiden projektipäälliköt Heidi Roponen ja Taina Torniainen.

Oppimisen tuen uudistuksen siirtymäkauden aikana (1.8.2025-1.8.2026) toimintasuunnitelmaa tarkastellaan oppimisen tuen uudistuksen näkökulmasta ja tarvittaessa toimintasuunnitelmaa tarkennetaan. Siirtymäkauden aikana (1.8.2025-1.8.2026) huomioidaan lain tuoma muutos ja päätös oppilaskohtaisista tukitoimista on verrattavissa erityisen tuen päätökseen.

Kun Opetushallitus päivittää aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet, avataan Helsingin toimintasuunnitelma uudelleen käsittelyyn. Siinä vaiheessa työstämiseen otetaan mukaan rehtoreita, johtavia leikkipuisto-ohjaajia ja palveluntuottajia sekä huoltajia ja oppilaita.

Lapsivaikutusten arviointi

Aamu- ja iltapäivätoiminta on tärkeä osa lapsen toiminnallisen koulupäivän kokonaisuutta. Aamu- ja iltapäivätoiminta vähentää lasten yksinoloa sekä lisää lasten turvallisuuden tunnetta. Lapsille järjestetty iltapäivätoiminta tukee omalta osaltaan perheiden arjen ja työelämän yhteensovittamista.

Föredragande

perusopetusjohtaja
Ville Raatikainen

Mer information fås av

Tarja Tapper, Perusopetuksen vapaa-ajan palveluiden päällikkö, puhelin: 09 310 27288

tarja.tapper@hel.fi

Elina Kauppinen, Perusopetuksen vapaa-ajan palveluiden erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 79638

elina.kauppinen@hel.fi

Fanny Gyllander, Perusopetuksen vapaa-ajan palveluiden suunnittelija, puhelin: 09 310 41522

fanny.gyllander@hel.fi

Anne Soininen, Perusopetuksen vapaa-ajan palveluiden erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 33479

anne.e.soininen@hel.fi