Verksamhetsplan för morgon- och eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen från och med den 1 augusti 2025
Verksamhetsplan för morgon- och eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen från och med den 1 augusti 2025
Beslutsförslag
Svenska sektionen beslutar att godkänna verksamhetsplanen för morgon- och eftermiddagsverksamhet inom den grundläggande utbildningen med början den 1 augusti 2025 (bilaga 1).
Föredragandens motiveringar
Utbildningsstyrelsen har 13.2.2025 (OPH-532-2025) beslutat om ändringar i Grunderna för morgon- och eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen 2011. Beslutet upphäver föreskrift 1/011/2011 när gäller de ändringar som gjorts. Beslutet ska beaktas i den lokala verksamhetsplanen och vid anordnandet av verksamheten från och med 1.8.2025 tills vidare.
Utbildningsnämndens finska sektion har godkänt Helsingfors stads nuvarande verksamhetsplan 27.8.2013 och utbildningsnämndens svenska sektion 3.10.2013. I denna uppdaterade verksamhetsplan har man beaktat utbildningsstyrelsens beslutat om ändringar i grunderna för morgon- och eftermiddagsverksamheten som gäller stöd för lärande. Samtidigt har även annan föråldrad information uppdaterats. I denna process har områdeskoordinatorerna, planerarna samt chefen fritidsverksamhet deltagit. Texten har även kommenterats av chefer och sakkunniga inom sektorn för fostran och utbildning.
Under övergångsperioden för reformen för stöd för lärande (1.8.2025-1.8.2026) kommer handlingsplanen att ses över ur reformens perspektiv och vid behov specificeras ytterligare. Under övergångsperioden (1.8.2025-1.8.2026) kommer den ändring som lagen medför att beaktas, eftersom beslutet om elevspecifika stödåtgärder är jämförbart med ett beslut om särskilt stöd.
Då utbildningsstyrelsen uppdaterar grunderna för morgon- och eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen, tas Helsingfors verksamhetsplan upp för diskussion igen. I det skedet kommer rektorer, ledande handledare inom lekparker och serviceproducenter, samt vårdnadshavare och elever att involveras i arbetet.
Barnkonsekvensanalys
Eftermiddagsverksamheten erbjuder en trygg och stimulerande miljö för barnet under eftermiddagen, vilket bidrar till att förebygga ensamhet och marginalisering. Därtill främjar verksamheten barnets emotionella och kommunikativa utveckling genom att uppmuntra till social interaktion och erbjuda möjligheter till lek, rörelse, läsning och lärande.
Föredragande
Mer information fås av
Tarja Tapper, Vapaa-ajan palveluiden päällikkö, telefon: 09 310 27288
Fanny Gyllander, Vapaa-ajan palveluiden suunnittelija, telefon: 09 310 41522