Kaupunkiympäristön toimialan vuoden 2025 talousarvion toteutumisennuste 1/2025

HEL 2025-002911
Ärende 4. / 265 §

Kaupunkiympäristön toimialan vuoden 2025 talousarvion toteutumisennuste 1/2025

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti merkitä tiedoksi kaupunkiympäristön toimialan vuoden 2025 talousarvion ensimmäisen toteutumisennusteen.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat talous- ja suunnittelupäällikkö Maria Sillanpää ja yksikön päällikkö Piia Backström. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Vuoden 2025 talousarvion noudattamisohjeen mukaan talousarvion toteutumisennuste laaditaan vuonna 2025 kolme kertaa. Toimialojen on saatettava talousarvion toteutumisennuste myös lautakuntansa tietoon. Toteutumisennuste on laadittu talousarviokohdittain.

Talousarvion toteutumisennusteen ensisijainen vertailuperusta on lautakunnan vuodeksi 2025 vahvistama toimintasuunnitelma ja tulosbudjetti.

Kaupunkiympäristön toimialan käyttötalous sisältää talousarviokohdat:

  1. TA-kohta 3 10 01, Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut (brutto)
  2. TA-kohta 3 10 02, Tilat ja rakennuttaminen (netto)
  3. TA-kohta 3 10 03, Asuntotuotanto (netto)
  4. TA-kohta 3 10 08, Palvelut ja luvat (netto)
  5. TA-kohta 3 10 09, Yleisten alueiden kunnossapito (brutto)
  6. TA-kohta 3 10 04, HSL- ja HSY-kuntayhtymien maksuosuudet (brutto)
  7. TA-kohta 3 10 06, Tuki HKL-liikelaitokselle (brutto)
  8. TA-kohta 3 10 07, Infrakorvaus HSL:ltä ja maksu Kaupunkiliikenne Oy:lle (netto)

Kaupunginvaltuustoon nähden sitovana eränä on:

  • brutto-talousarviokohdissa toimintamenot
  • netto-talousarviokohdissa toimintakate

Johdon huomiot, yhteenveto ja johtamistoimenpiteet poikkeamien oikaisemiseksi

Kolme keskeistä haastetta tai huomiota 1. ennusteen tilanteessa ja johtamistoimenpiteet poikkeamien oikaisemiseksi:

1.

  • Oman asuntotuotannon aloitukset jäävät merkittävästi tavoitellusta. Syynä muun muassa asuntopoliittiset muutokset.
    • Oman asuntotuotannon edellytysten (kuten tonttien riittävyyden ja rakentamiskelpoisuuden) varmistaminen aikataulussa .
  • Energiatehokkuustoimenpiteet ja rakentamisen kiertotalouden toimenpiteet etenevät suunnitellusti.
  • Asiakas- ja kaupunkilaiskokemuksen osalta kaikkea dataa ei ole vielä saatu, mutta Q1 tulokset näyttävät laskeneen lähtöarvosta.
    • Asiakas- ja kaupunkilaiskokemukseen vaikuttavien tekijöiden tarkempi analyysi ja seuranta sekä korjaustoimenpiteiden määritys.

2.

  • Investointiohjeistuksen mukaan on käyty läpi kulueriä ja investoinneista on tunnistettu vielä eriä, jotka tulee kirjata käyttötalouteen kirjanpidon säädösten mukaisesti ja aiheuttavat ylityspainetta käyttömenoihin.
    • Selvitys varmistaa käyttötaloudesta maksettavien tehtävien toimeenpanon. Taloutta sopeutetaan mahdollisuuksien mukaan. Tarvittaessa anotaan myöhemmin ylitysoikeutta tai toimintakatteen muutosta.
  • Vuoden 2025 talousarvioon oikaistaan kehittämis- ja digitalisaatiopalvelun organisaatiomuutoksen määrärahavaikutukset talousarviokohtien välillä sekä korjataan vuoden 2025 talousarviossa tapahtunut virhe (  yleisten alueiden kunnossapidosta ta-kohdasta 3 10 09 tehdään siirto yleisten alueiden alue- ja projektirakennuttamiseen ta-kohdalle 3 10 02).

3.

  • Raideliikenteen verkostokaupungin vahvistuminen etenee myötätuulessa.
    • Vuonna 2023 aikataulustaan edellä valmistunut Raide-Jokeri (linja 15) on saavuttanut aseman matkustajatyytyväisyydeltään seudun parhaana liikennemuotona. Vuonna 2024 valmistunut Kalasatamasta Pasilaan raitiolinja (linja 13) on saanut paljon kiitosta yhtenä maailman onnistuneimmista rakennetun vihreän kohteista.
    • Kruunusillat-hanke on saavuttanut lähes 90 % valmiusasteen, valmistumassa aikataulussaan ja hankkeeseen kuuluvat Merihaan silta ja Finken silta voitaneen avata jalankululle ja pyöräilylle jo ennakkoon.
    • Länsiratikoiden (Vihdintien suunta) rakentamisen valmistelu on käynnissä. Kaupunginvaltuusto hyväksyi 16.4.2025 Viikin-Malmin pikaraitiotien yleissuunnitelman.
    • Länsiratikoiden, Viikin-Malmin pikaraitiotien ja Länsisataman pikaraitiotien rakentajat ja suunnittelijat on kilpailutettu ja näiden hankkeiden yhteisellä ohjelma-allianssilla tavoitellaan merkittäviä synergiahyötyjä ja esimerkiksi rakentamisajan lyhentämistä.

Johdon yhteenveto on liitteenä 1.

Käyttötalous

3 Kaupunkiympäristön toimiala

Maanvuokratulojen kasvu indeksikorotusten ja sisäisten vuokrien hinnantarkastusten myötä on noin 13,0 miljoonaa euroa.

Varsinainen talousarvion muutosesitys kaupunginhallitukselle (->kaupunginvaltuustolle) käsitellään tässä kokouksessa erillisenä asiana HEL 2025-003378.

3 Kaupunkiympäristön toimiala TB 2025 E1 / 2025
  1 000 € 1 000 €
Toimintatuotot yhteensä 1 318 621 1 328 743
Valmistus omaan käyttöön 7 630 7 085
Tulot yhteensä 1 326 251 1 335 828
Toimintakulut yhteensä -1 087 790 -1 093 441
Toimintakate 238 461 242 388
Poistot -272 488 -272 488
Tulos -34 027 -30 100

3 10 01 Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut

Tulojen (toimintatuotot ja valmistus omaan käyttöön) arvioidaan ylittävän tulosbudjetin noin 13,2 miljoonalla eurolla. Ylitys kertyy maanvuokratuloista, muut tulot toteutuvat tulosbudjetin mukaisesti. Tulojen ennuste on 438,2 miljoonaa euroa.

Ensimmäisessä ennusteessa sitovat toimintamenot näyttäisivät ylittävän tulosbudjetin noin 2,5 miljoonalla eurolla. Syynä on investointien uusintatarkastelussa tunnistetut erät, jotka kaupungin investointiohjeen mukaisesti tulee kirjata käyttötalouteen, tästä aiheutuu käyttömenoihin noin 2,8 miljoonan euron ylityspaine..

Toimialan yhteisistä palveluista siirrettään talousarviomuutoksena muille talousarviokohdille yhteensä noin 1,2 miljoonaa euroa henkilöstömenojen määrärahaa kehittämis- ja digitalisaatiopalvelun organisaatiomuutokseen liittyen.

3 10 01 Kaupunkirakenne jatoimialan yhteiset palvelut *) TB 2025 E1 / 2025
  1 000 € 1 000 €
Toimintatuotot yhteensä 423 500 436 742
Valmistus omaan käyttöön 1 500 1 500
Tulot yhteensä 425 000 438 242
Toimintakulut yhteensä -83 918 -86 426
Toimintakate 341 082 351 816
Poistot -11 300 -11 300
Tulos 329 782 340 516

 

*) Talousarviokohta sisältää seuraavat kaupunkiympäristön bruttobudjetoidut toiminnot: Maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuus sekä toimialan yhteiset palvelut

3 10 02 Tilat ja rakennuttaminen

Tuottojen ennustettuun alitukseen vaikuttavat Tilat-palvelussa erityisesti sopimusmuutokset, hankkeiden aikataulumuutokset sekä sisäiset vuokratuotot, jotka on arvioitu budjetoitua alemmalle tasolle.

Toimintakulujen ennustetaan toteutuvan 0,3 miljoonaa euroa budjetoitua suurempina. Ennusteessa on mukana investointien uudelleen tarkastelussa tunnistettuja eriä, jotka investointiohjeen mukaisesti tulee kirjata käyttötalouteen sekä muita talousarviomuutoksia yhteensä 7,9 miljoonaa euroa. Kehittämis- ja digitalisaatiopalvelusta organisaatiomuutoksessa siirtyvä henkilöstön vaikutus, 0,6 miljoonaa euroa, on huomioitu henkilöstökulujen ennusteessa.​ Toimitilakannan kuluista ennustetaan säästettävän 4,2 miljoonaa euroa, tähän vaikuttavat säästöt energiakustannuksissa hintatason muutoksen, lauhan alkutalven sekä energiansäästötoimenpiteiden vuoksi. Myös vuokrakustannuksista arvioidaan muodostuvan säästöä muuttuneiden hankeaikataulujen vuoksi.

Toimintakatteen ennustetaan jäävän budjetoidusta, syynä tulojen ennustettu toteutuminen budjetoitua pienempinä sekä aiemmin mainittu investointien uudelleen tarkastelu.

3 10 02 Tilat ja rakennuttaminen *) TB 2025 E1 / 2025
  1 000 € 1 000 €
Toimintatuotot yhteensä 660 100 654 507
Valmistus omaan käyttöön 6 130 5 585
Tulot yhteensä 666 230 660 092
Toimintakulut yhteensä -383 718 -384 055
Toimintakate 282 512 276 038
Poistot -160 000 -160 000
Tulos 122 512 116 038

*) Nettobudjetoitu talousarviokohta

3 10 03 Asuntotuotanto

Rakenteilla olevien hankkeiden suuri määrä ja tarkentuneet tuloutusnäkymät nostavat tuloutusarvion budjetoitua korkeammalle.​

Henkilöstökulujen ennustetaan toteutuvan budjetoitua pienempänä täyttämättömien vakanssien vuoksi. Vastikekustannusten ennustetaan ylittävän budjetin 1,9 miljoonalla eurolla (budjetti 1,3 miljoonaa euroa; ennuste 3,2 miljoonaa euroa), mikä johtuu asuntokaupan epävarmuudesta ja myymättömien asuntojen määrän kasvusta. Hitas-kohteissa on runsaasti valmiita, myymättömiä asuntoja. Haso-kohteissa kysyntä on heikkoa erityisesti rakenteilla olevissa kohteissa. Isoin kiinnostus painottuu sekä Hitas-, että Haso-kohteissa Jätkäsaareen ja Kalasatamaan. ​

Toimintakatteen arvioidaan toteutuvan budjetoitua parempana.

3 10 03 Asuntotuotanto *) TB 2025 E1 / 2025
  1 000 € 1 000 €
Toimintatuotot yhteensä 26 585 29 000
Valmistus omaan käyttöön    
Tulot yhteensä 26 585 29 000
Toimintakulut yhteensä -35 670 -35 153
Toimintakate -9 085 -6 152
Poistot -80 -80
Tulos -9 165 -6 232

*) Nettobudjetoitu talousarviokohta

3 10 08 Palvelut ja luvat

Rakentamisen suhdannekehityksen tai uuden rakentamislain ei arvioida merkittävästi muuttavan tämänhetkistä vuositason tulonäkymää, eli esimerkiksi lupamaksujen arvioidaan toteutuvan budjetoidun mukaisesti. Alueiden käytön ja valvonnan myynti-, vuokra- ja sopimustulot ovat toteutuneet ennusteen mukaisesti ja kehityksen ennustetaan jatkuvan. Pysäköinninvalvonnan tulokehitys näyttää positiiviselta sekä alkuvuoden toteuman että koko vuoden näkymien osalta. Ympäristöpalvelujen tulojen alkuvuoden toteuma on jäänyt budjetoidusta talpan teknisen järjestelmäviiveen vuoksi, mutta tämä ei vaikuta koko vuoden tuloennusteeseen. Asumispalvelujen toimintakate on budjetin mukainen.

Sisäiset tulot ylittyvät noin 0,6 miljoonalla eurolla, kumppaneiden arvioitua ostojensa palvelukokonaisuudelta toteutuvan budjetoitua suurempina.

Menot ylittyvät noin 0,5 miljoonalla eurolla. Ylitys johtuu kehittämis- ja digitalisaatiopalvelusta siirrettävän henkilöstön henkilöstökuluista.

Toimintakate paranee noin 0,1 miljoonalla eurolla.

3 10 08 Palvelut ja luvat *) TB 2025 E1 / 2025
  1 000 € 1 000 €
Toimintatuotot yhteensä 145 650 146 294
Valmistus omaan käyttöön    
Tulot yhteensä 145 650 146 294
Toimintakulut yhteensä -109 434 -109 982
Toimintakate 36 216 36 312
Poistot -1 108 -1 108
Tulos 35 108 35 204

*) Nettobudjetoitu talousarviokohta

3 10 09 Yleisten alueiden kunnossapito

Menoja kasvattaa investointimenojen uusinta tarkastelu, jossa tunnistettiin lisää eriä, jotka investointiohjeen mukaan tulee kirjata käyttötalouteen, yhteensä näitä on noin 6,1 miljoonaa euroa (esimerkiksi kierrätyskenttien ja kaatopaikka-alueiden ylläpitokustannukset sekä keskeneräisten katujen kunnossapidon kustannukset), joka aiheuttaa käyttömenoihin ylityspainetta. Menoja vähentää ensimmäisen kierroksen virhesiirron korjaus 1,7 miljoonaa euroa talousarviokohtaan 3 10 02.

Ennusteessa varaudutaan normaalilumiseen talveen 2025-2026, ja kulujen ennustetaan toteutuvan budjetin mukaisina. Talvi on ollut normaalia vähälumisempi (noin 20 000 kuormaa tähän asti), mutta kustannuksia on tullut silti lumen vastaanottotoiminnan peruspyörittämisestä, kun vastaanottomaksuja ei saada. Lisäksi hiekoitussepelin välivarastoinnin lupatarpeiden muutos on aiheuttanut lisäkuluja. Talven jäljiltä tiet ovat huonossa kunnossa, minkä vuoksi rahaa käytetään kuoppien korjaamiseen ja uudelleenpäällystyksiin. Viime vuosien normaalia runsaslumisempina talvina on jouduttu sopeuttamaan korjauksista viher- ja katualueilla, joita nyt vähälumisemman talven jälkeen tehdään enemmän.

3 10 09 Yleisten alueiden kunnossapito *) TB 2025 E1 / 2025
  1 000 € 1 000 €
Toimintatuotot yhteensä 12 894 12 894
Valmistus omaan käyttöön    
Tulot yhteensä 12 894 12 894
Toimintakulut yhteensä -121 086 -126 156
Toimintakate -108 192 -113 262
Poistot -100 000 -100 000
Tulos -208 192 -213 262

*) Bruttobudjetoitu talousarviokohta

3 10 04 HSL- ja HSY-kuntayhtymien maksuosuudet

HSL-kuntayhtymän maksuosuuksien ennustetaan toteutuvan tulosbudjetin 269,0 miljoonan mukaisesti

HSY-kuntayhtymän maksuosuuksien ennustetaan toteutuvan tulosbudjetin 2,3 miljoonan euron mukaisesti.

3 10 06 Tuki Liikenneliikelaitokselle

Tuki Liikenneliikelaitokselle ennustetaan alittavan tulosbudjetin 0,8 miljoonalla eurolla. Ennuste on 15,8 miljoonaa euroa.

Investointihankkeiden valmistumisajankohdat ovat siirtyneet talousarviovaiheessa arvioidusta ja poistoja ei ehdi kertyä vuodelle 2025 talousarviovaiheessa arvioidusti.

3 10 07 Infrakorvaus HSL:ltä ja maksu Kaupunkiliikenne Oy:lle

Tulosbudjetissa asetettu sitova toimintakate -16,2 miljoonaa euroa toteutuu 1,0 miljoonaa euroa parempana, ennuste on -15,2 miljoonaa euroa.

Kiskojen profiilihionta noin 1,0 miljoonaa euroa on siirretty tehtäväksi vuonna 2026. Suomenlinnan liikenteen saamaa valtionavustusta Suomenlinnan lautan telakoinnin korjaukseen ei ole huomioitu talousarviossa.

Kaupunkiympäristön toimialan euromääräinen ennuste talousarviokohdittain on esitetty liitteessä 2.

Investoinnit

Investoinnit, tulot

Kiinteän omaisuuden myyntien arvioidaan toteutuvan tulosbudjetin mukaisesti. Kiinteää omaisuutta ennustetaan myytävän 50,0 miljoonalla eurolla, josta kiinteän omaisuuden myyntiin kirjataan tasearvon mukaiset 2,5 miljoonaa euroa. Erotuksena syntyvät arvioidut myyntivoitot 47,5 miljoonaa euroa kirjataan tuloksi talousarviokohtaan 3 10 01 Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut.

Rakennuksien ja osakehuoneistojen myyntituloja arvioidaan kertyvän 15,0 miljoonaa euroa, josta muuhun pääomatalouteen kirjataan 5,0 miljoonaa euroa (TB:ssa 7,0 miljoonaa euroa). Erotuksena syntyvät arvioidut myyntivoitot 10,0 miljoonaa kirjataan talousarviokohtaan 3 10 01 Kaupunkirakeen ja toimialan yhteiset palvelut. Poikkeaman perusteena on kirjanpitoarvojen eli siis tasearvojen tarkentuminen ja myytävien kohteiden vaihtuminen. Myynti toteutuu vain jos ostaja löytyy.

Väestönsuojakorvauksia ei peritä vuonna 2025 (TB 0,1 miljoonaa euroa).

Investoinnit, menot

Investointimenoihin on käytössä yhteensä 786,7 miljoonaa euroa. Ennuste on 751,0 miljoonaa euroa. Kaupunkiympäristölautakunnan käyttöön osoitetut investointimäärärahat ovat 642,2 miljoonaa euroa, ennuste on 597,2 miljoonaa euroa.

Kaupunkiympäristön toimialan investointiennusteen yhteenvetotaulukko on liitteessä 3.

Sitovat toiminnan tavoitteet

Toimialan kolmesta sitovasta tavoitteesta yhden ennustetaan toteutuvan, yhden osalta arvioidaan ettei tavoite toteudu ja yhden osalta toteutumista ei voida vielä ennustaa.

Seuraavan sitovan tavoitteen ennustetaan toteutuvan:

  • Kasvihuonekaasupäästöt vähenevät, energiatehokkuus paranee ja kiertotalous vahvistuu.

Perustelut ennusteelle, toimenpiteet on ohjelmoitu, tavoitteen ennustetaan toteutuvan, vaikkakin henkilöautoliikenteen kulkutapaosuuden muutos on epävarma.

Seuraavan sitovan tavoitteen osalta arvioidaan, ettei tavoite toteudu

  • Kaupunki kasvaa tasapainossa lähiluonnon kanssa.

Perusteet ennusteelle, kaupungin oman asuntotuotannon aloitukset tulevat jäämään tavoitteesta.

Seuraavan sitovan tavoitteen toteutumista ei voida vielä ennustaa:

  • Asiakas- ja kaupunkilaiskokemus paranee

Perusteet ennusteelle, kyselydataa on vielä vähän ja osaa kyselyistä ei toteuteta joka kvartaali, joten tavoitteen toteutuminen on epävarmaa.

Sitovien tavoitteiden mittarit, mittarien tavoitearvot ja ennustearvot on esitetty liitteessä 4.

Muut toiminnan tavoitteet

Toimialan kymmenestä toiminnan tavoitteesta seitsemän ennustetaan toteutuvan, kahden tavoitteen osalta tavoitteen toteutumista ei voida vielä ennustaa ja yhden osalta arvioidaan, että tavoite ei toteudu

Seuraavien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan:

  • Luonnon monimuotoisuuden edellytykset vahvistuvat
  • Erot nuorten toimintakyvyssä ja tulevaisuudennäkymissä eri väestöryhmien välillä vähenevät (kaupunkiyhteinen tavoite)
  • Väestöryhmien väliset positiiviset kohtaamiset lisääntyvät kaupunkiuudistusalueilla (kaupunkiyhteinen tavoite)
  • Kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuus kasvaa ja liikenneturvallisuus paranee
  • Toimialan tuottavuusohjelman kautta tuottavuus paranee vähintään 0,5 %
  • Ajantasaista tietoa hyödynnetään aiempaa sujuvammin päätöksenteossa ja toiminnassa.
  • Edistämme kaupunkilaisten työkykyä ja työllistymistä kaikissa elämänvaiheissa (kaupunkiyhteinen tavoite)

Seuraavien tavoitteiden toteutumista ei voida vielä ennustaa:

  • Päiväkoti- ja koulurakennukset ovat terveellisiä ja mahdollistavat laadukkaan toiminnan
  • Kaupunkiympäristön omaisuuden elinkaarta johdetaan ennakoivasti ja relevanttiin tietoon pohjautuen

Seuraavan tavoitteen osalta arvioidaan, että tavoite ei toteudu:

  • Työhyvinvointi, motivoituneisuus ja johtaminen paranevat

Muiden toiminnan tavoitteiden mittarit, mittarien tavoitearvot, ennustearvot ja ennusteen perustelutekstit on esitetty liitteessä 4.

Riskien arvioinnit

Toimialan merkittävimmiksi riskeiksi on tunnistettu:

  1. Ilmastokriisien estämis- ja sopeutumistoimenpiteiden epäonnistuminen
  2. Isojen infrainvestointien ja muiden merkittävien hankkeiden aikataulut
  3. Tavoitteiden kannalta merkittävimmät asemakaavahankkeet eivät etene
  4. Henkilöstöriskien hallinta
  5. Hitas- ja Haso- asuntoja jää myymättä, Heka peruskorjaus hankkeiden siirtyminen

Riskien mahdollisten toteutumisten seuraukset ja keskeiset hallintatoimenpiteet on esitetty liitteessä 5.

Stäng

Detta beslut publicerades 08.05.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Maria Sillanpää, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 36211

maria.sillanpaa@hel.fi

Piia Backström, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 32098

piia.backstrom@hel.fi

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.