Hankinta, optiokauden käyttöönotto 1.4.2025-31.3.2027, pienten korjaushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2025-003621
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 51 §

Hankintaoikaisu Staran toimitusjohtajan päätöksestä 4.3.2025 § 29

Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikaista Staran toimitusjohtajan hankintapäätöksen 4.3.2025 § 29 hankintalain 132 §:n mukaisesti siten, että Expecon Oy:n osalta jatketaan optiokaudella liitteessä mainituin hinnoin. Muilta osin hankintapäätös säilyy ennallaan.

Samalla johtokunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Rakentamispalveluliikelaitos Staran toimitusjohtaja päätti 4.3.2025 § 29 pienten korjaushankkeiden rakennesuunnittelupalveluiden puitejärjestelyn optiokauden käyttöönotosta ajalle 1.4.2025–31.3.2027 seuraavien kahdeksan (8) yrityksen kanssa:

  • HP Insinöörit Oy
  • Konsulttitoimisto Kolona Oy
  • Pontek Oy
  • Insinööritoimisto Leo Maaskola Oy
  • FCG Finnish Consulting Group Oy
  • Ideastructura Oy
  • Expecon Oy
  • AFRY Finland Oy.

Päätöksessä ilmoitetaan vain Ideastructura Oy:n tarkistaneen hintojaan, ja että hinnantarkistuksen mukaisesti päivitetty vertailutaulukko muuttuneella etusijajärjestyksellä on päätöksen liitteenä.

Sopimuksessa oli mainittu, että sopimusasioissa yhteyshenkilönä toimii rakennustekniikan yksikönjohtaja. Sopimuksesta ei kuitenkaan käynyt ilmi, kuka on rakennustekniikan yksikönjohtaja tai hänen yhteystietojaan. Expecon Oy oli 16.10.2024 lähettänyt sähköpostin rakennustekniikan rakennuspäällikölle ja ilmoittanut tarkistavansa hintojaan mahdolliselle optiokaudelle. Hinnanmuutosehdotus oli toimitettu sähköpostin liitteenä laskukaavana, jossa hankintayksikölle ilmoitettiin yrityksen haluavan korottaa hintojaan 1.4.2025 voimassa olevan suunnittelukustannusindeksin mukaisella korotuksella.

Koska Expecon Oy:n sähköposti oli yksikönjohtajan sijaan osoitettu rakennuspäällikölle, Expecon Oy:n ilmoittamaa hinnanmuutosehdotusta ei ollut otettu oikaisunalaista päätöstä tehdessä huomioon, koska yksikönjohtaja tai päätösasian valmistelijat eivät olleet siitä tietoisia optiopäätöstä tehtäessä.

Hankintaoikaisun tekeminen ja vireilletulo

Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireille tulosta välittömästi niille, joita asia koskee.

Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä hankintaoikaisun tekemistä tai hankintaoikaisun käsittelyä. Hankintaoikaisu voi koskea myös lainvoimaiseksi tullutta hankintayksikön päätöstä, jos asiaa ei ole saatettu markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan liikelaitoksen johtokunnan ja sen alaisen viranhaltijan päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee liikelaitoksen johtokunta. Johtokunta on toimivaltainen käsittelemään myös hankintapäätöksen itseoikaisun.

Hinnanmuutoksista ilmoittaminen ja tilaajan yhteyshenkilön nimeäminen

Kyseessä olevan puitesopimuksen mukaisesti mahdollinen hinnanmuutosehdotus optiokaudelle on toimitettava tilaajalle kirjallisesti ja sen on oltava perillä viimeistään viisi (5) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä. Sopimuskausi päättyi sopimuksen mukaisesti 31.3.2025.

Sopimuksessa on ilmoitettu, että tilaajan edustaja kaikissa sopimusasioissa on rakennustekniikan yksikönjohtaja. Sopimuksen mukaan yhteyshenkilöiden tehtävänä on seurata ja valvoa sopimuksen toteutumista ja antaa osapuolille tietoja sopimuksen toteutumiseen liittyvistä asioista. Yhteyshenkilöllä ei ole oikeutta muuttaa sopimusta, ellei yhteyshenkilö ole samalla sopimuksen allekirjoittamiseen oikeutettu. Osapuolen on viivytyksettä ilmoitettava kirjallisesti yhteyshenkilön vaihtumisesta toisen osapuolen yhteyshenkilölle. Sopimuksessa ei kuitenkaan ole nimetty rakennustekniikan yksikönjohtajaa, eikä mainittu hänen yhteystietojaan. Näin ollen toiselle sopimusosapuolelle on voinut jäädä epäselväksi, kenelle hinnanmuutosesitys olisi pitänyt toimittaa.

Sopimusoikeuden periaatteiden mukaisesti epäselvää sopimusehtoa tulkitaan ehdon laatijan vahingoksi. Näin ollen hankintayksikkö katsoo, että Expecon Oy on toimittaessaan hinnanmuutosehdotuksensa rakennuspäällikön sähköpostiosoitteeseen ennen määräajan loppua ilmoittanut hinnanmuutosehdotuksensa tilaajalle määräajassa sopimuksen edellyttämällä tavalla.

Hinnanmuutoksen suuruus

Yritys on esittänyt hinnanmuutosehdotuksessaan, että sen tuntihintoja korotetaan optiokauden alkaessa 1.4.2025 voimassa olevan suunnittelukustannusindeksin mukaisesti.

Kyseessä olevan puitesopimuksen mukaisesti mahdollinen hinnanmuutosehdotus laskelmineen on toimitettava tilaajalle viimeistään viisi (5) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä. Sopimuksen mukaan mikäli tilaaja ottaa käyttöön sopimukseen sisältyvän ensimmäisen optiokauden on konsultilla oikeus korottaa hintoja SKOL-suunnittelukustannusten seurantaindeksin (1989=100) mukaisesti. Aikaveloitusperusteisia hintoja on mahdollista myös laskea. Mikäli optiokausi otetaan käyttöön ja konsultti on toimittanut laskelman hinnan tarkistuksesta viimeistään viittä (5) kuukautta ennen optiokauden alkua, tarkistetut hinnat tulevat voimaan optiokauden alusta ja ovat kiinteät koko optiokauden. Sovittujen hinnantarkistusten mukaan päivitetään puitejärjestelyn vertailutaulukko. Näin ollen hinnanmuutosehdotuksen tulee perustua 1.9.2024 julkaistuun suunnittelukustannusindeksiin 3/24.

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta oikaisee näin ollen hankintapäätöstä siten, että Expecon Oy:n katsotaan ilmoittaneen määräajassa hinnanmuutosehdotuksensa optiokaudelle ja siten, että sopimusta tämän yrityksen osalta jatketaan 16.10.2024 voimassa olleen suunnittelukustannusindeksin mukaisesti korotetuin hinnoin optiokaudella 1.4.2025 – 31.3.2027. Muilta osin päätös jää ennalleen.

Keskushallinto Rakentamispalveluliikelaitos Toimitusjohtaja 04.03.2025 § 29

Detta beslut publicerades 09.05.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Föredragande

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Upplysningar

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi@hel.fi

Tanja Dickman, hankintajuristi, puhelin: 09 310 38821

tanja.dickman@hel.fi

Bilagor

1. Päivitetty vertailutaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.