Karhusaari, Karhurannantie 18, poikkeamishakemus

HEL 2025-003852
§ 53

Karhusaari, Karhurannantie 18, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 58. kaupunginosan (Karhusaari) kiinteistön nro 91-442-2-51 (josta muodostuvat tontit 58157/8 ja 58157/9) poikkeamishakemuksen siten, että poiketaan voimassa olevasta asemakaavasta nro 753005 (Karhusaari II) sekä rakennuskiellosta nro 12854 asemakaavan laatimiseksi. Hakemus on tullut vireille rakennuskiellon 12854 aikana, joka on voimassa 8.6.2025 saakka. Rakennuskielto ollaan pidentämässä, ja uudistettu rakennuskielto nro 12986 on voimassa 8.6.2027 saakka.

Voimassa olevassa asemakaavassa nro 753005 (Karhusaari II) osoitetusta kaavamerkinnästä (½ I) poiketaan siten, että rakennuksiin saa rakentaa kaksi täyttä kerrosta.

Poikkeaminen myönnetään seuraavilla ehdoilla:

  • Rakentamisessa tulee noudattaa poikkeamislupahakemuksen liitteenä olevan viitesuunnitelman periaatteita asuinrakennusten sijoittamisen ja kulkuyhteyden osalta.
  • Tontin itä-länsi-suuntaisen ajoyhteyden suunnittelussa tulee mahdollistaa sen myöhempi muuttuminen kaduksi sekä jatkuminen tontin itärajan yli.
  • Kunnallisteknisen yleissuunnitelman sisältö tulee huomioida rakennusten sijoittamisessa, vesihuollon liitospisteitä määriteltäessä ja hulevesien johtamisessa. Vesihuollon osalta tulee varautua mahdolliseen tulevaan alueelliseen vesihuollon runkoverkoston viettoviemäriin, joka sijoittuisi kiinteistön halki kulkevan em. uuden kadun alle. Ennen kaavamuutosta ja uuden runkoverkoston rakentamista liittyminen nykyiseen vesihuoltoon tulee järjestää kiinteistön länsipuolella Karhutorpanpolulla kulkevaan runkoverkkoon.
  • Asemakaavassa osoitettuun VL-alueeseen rajautuvalla tontin osalla olevat hulevedet tulee ohjata tontin eteläpuolella olevalle suoalueelle.
  • Rakentamatta jäävät kiinteistön osat on säilytettävä luonnontilaisina ja niillä oleva elinvoimainen puusto tulee säilyttää. Rakentamisalueiden ja ajoyhteyden ulkopuolelle jäävät suurikokoiset männyt tulee säästää.
  • Louhinnan ja täyttöjen määrä tulee minimoida. Rakennus ja sen sijoittelu tulee sovittaa olemassa oleviin maaston muotoihin kiinteistön alueella.
  • Pihalla tulee järjestää tila auton kääntämiselle niin, ettei autoa tarvitse peruuttaa myöhemmin kaduksi muutettavalle ajoyhteydelle.
  • Rakennusluvan yhteydessä tulee esittää pihasuunnitelma.
  • Tontinhaltijan tulee osallistua Karhutorpanpolun ylläpitoon, mikäli ajoyhteys tontille on Karhutorpanpolun kautta.

Maksu

Päätöksestä peritään Helsingin rakennusvalvontataksan 2025 mukainen maksu, joka on 2 910 euroa

Hakija

Karhu Development Oy

Rakennuspaikka

58. kaupunginosan (Karhusaari) kiinteistö nro 91-442-2-51 (josta muodostuvat tontit 58157/8 ja 58157/9)

Hakemus

Hakija hakee lupaa kahden asuinpientalon (yhteensä 450 k-m²) rakentamiseen poiketaan voimassa olevasta asemakaavasta nro 753005 (Karhusaari II) sekä rakennuskiellosta nro 12854 asemakaavan laatimiseksi.

Voimassa olevassa asemakaavassa olevasta asemakaavamerkinnästä (½ I) poiketaan siten, että rakennuksiin saa rakentaa kaksi täyttä kerrosta ja niiden alapuolelle saa käyttää puolet suurimman kerroksen alasta kerrosalaan laskettavaksi tilaksi.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että hakemuksen suunnitteluperiaatteet noudattavat kaupungin alueelle suunnitteilla olevaa uutta asemakaavamuutosta ja kaavarunkoa, jossa alueelle on osoitettu pientalorakentamista.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin alueidenkäyttölain (AKL) 58 §:n 1 momenttia.

Hakemus koskee aluetta, jolla on voimassa maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 53 §:n 1 momentin mukainen rakennuskielto asemakaavan muuttamiseksi ja laatimiseksi ja rakentamislain 53 §:n mukainen toimenpiderajoitus.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa kaupunkiympäristölautakunnan 16.5.2023 (§ 268) määräämä rakennuskielto (nro 12854) asemakaavan muuttamiseksi. Rakennuskielto koskee 58. kaupunginosan (Karhusaari) eräitä kiinteistöjä ja se on voimassa 8.6.2025 asti.

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 7.12.1994 vahvistettu asemakaava nro 753005 (Karhusaari II). Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on osoitettu erillispientalojen korttelialueeksi (AO-1). Kullekin rakennuspaikalle saa rakentaa yhden asunnon.

Tontin tehokkuusluku on e=0,15, joka vastaa 711,15 m² asuntokerrosalaa (tontin pinta-ala on 4 741 m²). Tontille on osoitettu asemakaavassa kaavamerkintä ”½ I”, jonka mukaan murtoluku roomalaisen numeron edessä osoittaa, kuinka suuren osan rakennuksen suurimman kerroksen alasta saa kaavassa lukumäärältään mainittujen kerrosten alapuolella olevasta tilasta kerrosluvun estämättä käyttää kerrosalaan laskettavaksi tilaksi.

Östersundomissa ei ole voimassa olevaa oikeusvaikutteista yleiskaavaa. Östersundomin osayleiskaavaluonnos hyväksyttiin kaupunkiympäristölautakunnassa jatkosuunnittelun pohjaksi 18.3.2025.

Kiinteistöllä ei ole asuinrakennuksia. Karhusaaren alue on nykyisin pääosin pientalo- ja lähivirkistysaluetta.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (20.3.2025). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia saatiin 1 kpl. Muistutuksessa otettiin kantaa hakijan kiinteistölle kulkeutuvaan ajoreitin valintaan ja tien ylläpitoon. Muistuttajan mielestä Karhurannantie olisi parempi ajoreitti uusille rakennuksille, koska se on asvaltoitu ja kaupungin ylläpitämä, toisin kuin Karhutorpanpolku, joka on yksityistie ja asukkaiden ylläpitämä. Lisäksi muistuttaja on huolissaan Karhutorpanpolun kunnossapidosta lisääntyneen liikenteen vuoksi.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista. Hakija on antanut vastineen 11.4.2025. Hakija ilmoittaa vastineessaan, että poikkeamishakemuksessa on pyritty huomioimaan tulevaisuuden uusien rakennuspaikkojen asukasliikenne alueen nykyisille kyläteille ennen kaupungin katuverkoston rakentamista. Tuleville tonteille on jätetyssä poikkeamahakemussuunnitelmassa ohjattu asukasliikenne tuleville rakennuspaikoille kulkemaan Karhurannantien kautta ennen uusien katuyhteyksien toteuttamista. Lisäksi maanomistaja on omistamansa pohjoisemman tontin rakennuslupavaiheen suunnittelussa siirtänyt yhden rakennuksen rannasta tontin yläosaan, jonne on ajoliikenne osoitettu Karhurannantieltä, jotta uusien asukkaiden kotiliikenne jakautuisi tasaisemmin kyläteille. Maanomistaja on lisäksi valmis tulemaan osakkaaksi Karhutorpantien tieosuuskuntaan, jos sen perustamiselle on tarvetta tai muutoin osallistumaan tien ylläpitoon, kun vaan saadaan yhteystieto tahosta, joka vastaa tien kunnossapidosta.

Päätöksen perustelut

Rakentamislain 57 §:n mukaan kunta voi erityisestä syystä myöntää luvan poiketa alueidenkäyttölaissa säädetystä tai sen nojalla annetusta ja rakentamislaissa säädetystä tai sen nojalla annetusta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.

Lupaa ei kuitenkaan saa myöntää, jos se:

1) aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;

2) vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;

3) vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista;

4) johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa. Poikkeaminen rakennuskiellosta voidaan sallia, koska hakijan alustavissa suunnitelmissa esitetty rakentaminen ei ole ristiriidassa Karhusaaren pohjoisosissa vireillä olevan asemakaavan muutoksen tavoitteiden kanssa. Alueella on ollut pitkään voimassa rakennuskielto, ja on kohtuullista maanomistajien kannalta mahdollistaa sellainen nykyisen kaavan mukainen rakentaminen, joka ei aiheuta haittaa vireillä olevalle asema- tai osayleiskaavoitukselle.

Poikkeaminen kerroslukua ja ylimmän kerroksen enimmäiskerrosalaa ohjaavasta merkinnästä voidaan sallia. Merkinnän tavoitteena on ohjata rakennusten rakentamista harjakattoisena. Lähialueella on erillispientaloja, joiden kattomuoto on muu kuin harjakatto, ja joiden todellinen kerrosluku on kaksi. Ullakkokerroksen kerrosalaa rajoittavaa määräystä ei voida pitää ajanmukaisena alueella. Poikkeamisella ei ole merkittävää kaupunkikuvallista vaikutusta.

Päätös on annettu ehdollisena, jotta voidaan varmistaa se, että poikkeaminen ei aiheuta haittaa vireillä olevalle kaavoitukselle.

Naapurien kuulemisen (20.3.2025) johdosta on lisätty poikkeamisen ehto, jonka mukaan tontinhaltijan tulee osallistua Karhutorpanpolun ylläpitoon, mikäli ajoyhteys tontille on Karhutorpanpolun kautta.

Poikkeamisen erityinen syy on alueen tarkoituksenmukainen käyttö ja asuntorakentamisen edistäminen.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut säännökset

Rakentamislaki (751/2023) 57, 64, 67, 70, 79, 178, 185, 187 §

Alueidenkäyttölaki (132/1999) 58 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki 53 § 1 mom

Hallintolaki (434/2003) 62 a §

Hyödyntämisaika

Hakijan on hyödynnettävä poikkeamislupa kahden vuoden kuluessa poikkeamisluvan lainvoimaiseksi tulosta.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi julkisella kuulutuksella.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 5 §:n kohta 3b

Detta beslut publicerades 14.05.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön tai muun alueen omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke voi huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhteisö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen, jos rakentamislupa koskee rakennusta hankkeessa, johon sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia
  • muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro-sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Mer information fås av

Juuso Ala-Outinen, suunnittelija, puhelin: 09 310 20769

juuso.alaoutinen@hel.fi

Sanna Jauhiainen, arkkitehti, puhelin: 09 310 36950

sanna.p.jauhiainen@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja