Val av ledamöter i stadsstyrelsens koncernsektion för mandattiden som börjar 2025
Val av ledamöter i stadsstyrelsens koncernsektion för mandattiden som börjar 2025
Beslutsförslag
Stadsfullmäktige utser för en mandattid på två år nio ledamöter och nio personliga ersättare i stadsstyrelsens koncernsektion enligt följande:
Ledamot | Ersättare | ||
1. | Saml | Daniel Sazonov | Maarit Vierunen |
2. | Saml | Jenni Pajunen | Matias Pajula |
3. | Saml | Sari Sarkomaa | Otto Meri |
4. | SDP | Ville Jalovaara | Elisa Gebhard |
5. | SDP | Nasima Razmyar | Niilo Toivonen |
6. | Gröna | Tuomas Rantanen | Reetta Vanhanen |
7. | Gröna | Tuuli Kousa | Antti Regelin |
8. | VF | Paavo Arhinmäki | Silvia Modig |
9. | VF | Mia Haglund | Tuomas Nevanlinna |
Samtidigt utser stadsfullmäktige ordförande och vice ordförande enligt följande:
Ordförande | Daniel Sazonov |
Vice ordförande | Nasima Razmyar |
Stadsfullmäktige justerar dessutom protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.
Föredragandens motiveringar
Stadsstyrelsens koncernsektion svarar för verkställigheten av stadskoncernens koncernstyrning och koncernövervakning och för att dessa fungerar. Koncernsektionen gör framställningar om riktlinjer för ägarpolitiken, principer för koncernstyrningen, verksamhetsmål och ekonomiska mål för dottersammanslutningarna och stiftelserna och andra frågor som hänför sig till sammanslutningarnas och stiftelsernas verksamhet och ekonomi. Koncernsektionen styr, följer och övervakar dessutom verksamheten i stadens dottersammanslutningar och stiftelser och hur de mål som ställts upp för dessa uppnås.
Sektionen har nio ledamöter. Varje ledamot har en personlig ersättare. Stadsfullmäktige väljer ledamöterna och ersättarna i sektionen för en mandattid på två år. Ledamöterna och ersättarna väljs bland ledamöterna och ersättarna i stadsstyrelsen. Stadsfullmäktige väljer dessutom en ordförande och vice ordförande för sektionen bland dess ordinarie ledamöter.
Bestämmelser i kommunallagen
Organens sammansättning (31 § 3 mom.)
För organens ledamöter utses personliga ersättare, på vilka tillämpas vad som föreskrivs om ordinarie ledamöter.
Mandattid för och val av ledamöter i organen (del av 32 § 1 mom.)
Ledamöterna i organen utses för fullmäktiges mandattid, om inte fullmäktige har beslutat att de ska ha en kortare mandattid än fullmäktiges mandattid.
Ordförande och vice ordförande för organen (33 § 1 mom.)
Fullmäktige eller ett annat organ som ansvarar för valet utser bland dem som valts till ledamöter en ordförande och ett tillräckligt antal vice ordförande för organet. Ordföranden och vice ordförandena väljs vid samma valförrättning, om inte fullmäktige har fattat beslut om en ordförandemodell.
Kommunens förtroendevalda (69 § 1 och 2 mom.)
Förtroendevalda i kommunen är ledamöterna och ersättarna i fullmäktige, personer som har valts till ledamöter i kommunens organ, personer som kommunen har valt till ledamöter i en samkommuns organ samt andra personer som har valts att sköta kommunala förtroendeuppdrag. En kommunal tjänsteinnehavare eller arbetstagare som på grundval av sin uppgift har valts till ledamot i ett kommunalt organ är dock inte kommunal förtroendevald.
De förtroendevalda ska främja kommunens och invånarnas intressen samt sköta sitt förtroendeuppdrag med värdighet och så som uppdraget förutsätter.
Samtycke till förtroendeuppdrag (70 § del av 1 mom., 2 mom.)
Till ett förtroendeuppdrag får väljas endast den som har gett sitt samtycke till att ta emot uppdraget.
En förtroendevald samt en person som är på förslag till något annat förtroendeuppdrag än fullmäktigeledamot ska på begäran av fullmäktige eller organet i fråga lämna en redogörelse för de omständigheter som kan vara av betydelse vid bedömningen av om han eller hon är valbar.
Allmän valbarhet (71 §)
Valbar till kommunens förtroendeuppdrag är den som
- har kommunen som hemkommun,
- har rösträtt i kommunalval i någon kommun det år då fullmäktigeledamöterna väljs eller val för ett annat förtroendeuppdrag förrättas, och som
- inte har förklarats omyndig.
Valbarhet till kommunstyrelsen (73 §)
Valbar till kommunstyrelsen är den som är valbar till fullmäktige, dock inte
- den som är anställd hos kommunen och lyder direkt under kommunstyrelsen,
- den som är anställd hos en sammanslutning eller stiftelse som bedriver verksamhet inom kommunstyrelsens uppgiftsområde och där kommunen har bestämmande inflytande,
- den som är anställd hos kommunen och som är föredragande i en nämnd eller annars svarar för beredningen av ärenden som kommer att behandlas av kommunstyrelsen,
- den som är ledamot i styrelsen eller i ett därmed jämförbart organ eller i en ledande och ansvarsfull uppgift eller i en därmed jämförbar ställning i en affärsdrivande sammanslutning eller stiftelse, om det är fråga om en sådan sammanslutning som kan ha väsentlig nytta eller lida väsentlig skada av hur de ärenden avgörs som normalt behandlas i kommunstyrelsen.
Ordföranden i styrelsen eller i ett därmed jämförbart organ för en sammanslutning som sköter bevakningen av personalens intressen i kommunen är inte valbar till kommunstyrelsen. Valbar är inte heller den som i egenskap av förhandlare för sammanslutningen eller i annan motsvarande egenskap svarar för intressebevakningen.
Majoriteten av ledamöterna i kommunstyrelsen ska vara personer som inte är anställda hos kommunen eller hos en sammanslutning eller en stiftelse där kommunen har bestämmande inflytande.
Bestämmelserna i 1 mom. 4 punkten ska inte tillämpas på ledamöter i styrelsen eller i ett jämförbart organ för en sammanslutning där kommunen har bestämmande inflytande.
Andra bestämmelser
Bestämmelser i jämställdhetslagen (4 a § 1 mom.)
I statliga kommittéer, delegationer och andra motsvarande statliga organ samt i kommunala organ och organ för kommunal samverkan, med undantag för kommunfullmäktige, ska kvinnor och män vara representerade till minst 40 procent vardera, om inte något annat följer av särskilda skäl.
Kommunallagens bestämmelser om val (105 § 1, 2 och 3 mom. samt delar av 4 och 5 mom.)
Vid val blir den eller de som fått flest röster utsedda.
Valet av förtroendevalda ska förrättas som proportionellt val, om det begärs av minst så många närvarande ledamöter i organet som motsvarar den kvot som fås när antalet närvarande delas med det antal personer som ska väljas, ökat med ett. Om kvoten är ett brutet tal, ska den avrundas till närmaste högre hela tal.
Ersättare väljs i samma val som de ordinarie ledamöterna. Är ersättarna personliga, ska kandidaterna godkännas före valet och uppställas vid sidan av de föreslagna ordinarie ledamöterna. Är ersättarna inte personliga, blir de kandidater valda som näst efter de till ordinarie ledamöter utsedda personerna fått flest röster eller de största jämförelsetalen.
Vid proportionella val tillämpas vad som i vallagen föreskrivs om kommunalval. Proportionella val och, när så yrkas, även majoritetsval ska förrättas med slutna sedlar. Vid lika röstetal avgör lotten.
Föredragande
Mer information fås av
Sanna Selkiaho, förvaltningsplanerare, telefon: 09 310 36067