Val av gode män för fastighetsförrättningar för fullmäktigeperioden 2025–2029

HEL 2025-004131
Ärende 30. / 153 §

Val av gode män för fastighetsförrättningar för fullmäktigeperioden 2025–2029

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade välja de nedanstående personerna till gode män för fastighetsförrättningar för stadsfullmäktiges mandatperiod.

1.
värderingschef Antti Orama
2.
markförvärvschef Teemu Kärkäs
3.
teknologie kandidat Ville-Samuli Rantalainen
4.
diplomingenjör Merituuli Lehtonen
5.
fastighetsingenjör Riikka Pirinen
6.
diplomingenjör Jonna Haavisto Murole
7.
diplomingenjör Antti Kuusiniemi
8.
förrättningsingenjör Osmo Aho
9.
förrättningsingenjör Matti Karppi
10.
markanvändningsingenjör Noora Buhanist
11.
markanvändningsingenjör Teemu Jääskeläinen

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Enligt 6 § i fastighetsbildningslagen (554/1995) ska stadsfullmäktige välja minst sex personer till gode män för fastighetsförrättningar för en tid som motsvarar fullmäktiges mandatperiod. Den som väljs till god man ska vara förtrogen med fastighetsfrågor och känna de lokala förhållandena.

Personernas lämplighet i fråga om förtrogenheten med fastighetsfrågor har bedömts inom stadsmiljösektorn. Personernas bakgrundsuppgifter finns i bilaga 1.

Angående valbarheten till god man gäller dessutom vad som stadgas om nämndemän vid tingsrätterna. Enligt lagen om nämndemän vid tingsrätterna (675/2016) ska en nämndeman vara finsk medborgare och bosatt i en kommun inom tingsrättens domkrets. Nämndemannen får inte vara försatt i konkurs, hans eller hennes handlingsbehörighet får inte ha begränsats och han eller hon ska vara att betrakta som lämplig för uppdraget som nämndeman.

Den som inte har fyllt 25 år eller som har fyllt 65 år får inte väljas till nämndeman. Den som innehar en tjänst vid en allmän domstol eller vid Brottspåföljdsmyndigheten eller som i sin tjänst utför utsökningsuppgifter, förundersökning av brott eller tull- eller polisbevakning får inte vara nämndeman, inte heller en åklagare, advokat eller någon annan som yrkesmässigt bedriver advokatverksamhet.

Den som är god man ska, innan han eller hon börjar utöva sysslan, inför tingsrätten eller jorddomstolen avge försäkran. Valet av gode män ska delges regionförvaltningsverket i Södra Finland och Lantmäteriverket.

Kaupunginhallitus 26.05.2025 § 357

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää valita kiinteistötoimituksia varten uskotut miehet kaupunginvaltuuston toimikaudeksi seuraavasti:

1.
arviointipäällikkö Antti Orama
2.
maanhankintapäällikkö Teemu Kärkäs
3.
tekniikan kandidaatti Ville-Samuli Rantalainen
4.
diplomi-insinööri Merituuli Lehtonen
5.
kiinteistöinsinööri Riikka Pirinen
6.
diplomi-insinööri Jonna Haavisto Murole
7.
diplomi-insinööri Antti Kuusiniemi
8.
toimitusinsinööri Osmo Aho
9.
toimitusinsinööri Matti Karppi
10.
maankäyttöinsinööri Noora Buhanist
11.
maankäyttöinsinööri Teemu Jääskeläinen
Esittelijä
kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula
Lisätiedot

Minna Rainamo, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 52727

minna.rainamo@hel.fi

Sanna Selkiaho, hallintosuunnittelija, puhelin: 09 310 36067

sanna.selkiaho@hel.fi

Detta beslut publicerades 24.06.2025

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Besvär anförs primärt via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Minna Rainamo, tiimipäällikkö, telefon: 09 310 52727

minna.rainamo@hel.fi

Sanna Selkiaho, förvaltningsplanerare, telefon: 09 310 36067

sanna.selkiaho@hel.fi

Bilagor

1. Uskotuiksi miehiksi esitettävien henkilötiedot
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.