Päätös Asunto Oy Helsingin Rakkaniityn tupakointikieltohakemukseen
Päätös Asunto Oy Helsingin Rakkaniityn tupakointikieltohakemukseen
Päätös
Ympäristöterveysyksikön päällikkö päätti määrätä tupakkalain (549/2016) 79 §:n mukaisen tupakointikiellon Asunto Oy Helsingin Rakkaniityn huoneistoihin kuuluville terasseille ja asuntopihoille. Tupakointikielto koskee myös poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden polttamista ja sähkösavukkeen käyttämistä.
Päätöksen voimassaoloaika
Päätös on voimassa toistaiseksi.
Päätökseen velvoitetut
Ympäristöterveysyksikön päällikön antama määräys annetaan osoitteessa Laurinniityntie 15, 00440 Helsinki, kaikkien huoneistojen haltijoille. Huoneiston haltija vastaa siitä, että hänen huoneistossaan noudatetaan ympäristöterveysyksikön päällikön antamaa määräystä.
Hakemus
Hakemus on saapunut viranomaiselle 6.3.2025. Hakemusta on tarkennettu 25.3.2025.
Hakemuksen tekijä
Asunto Oy Helsingin Rakkaniitty
Y-tunnus 3118427-9
Hakemuksen sisältö
Asunto Oy Helsingin Rakkaniitty on hakenut tupakointikieltoa kaikkien huoneistojen terasseille ja asuntopihoille osoitteessa Laurinniityntie 15, 00440 Helsinki.
Kuuleminen
Asunto Oy Helsingin Rakkaniitty on kuullut huoneistojen haltijoita tupakkalain 79 §:n mukaisesti. Tupakointikiellon hakemista oli puollettu 13 vastauksessa ja vastustettu yhdessä.
Ympäristöpalvelut on kuullut hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti kaikkia tilojen haltijoita (omistaja/vuokraoikeuden tai muun vastaavan perusteella tiloja hallitseva) ja hakijaa. Kuulemisesta on ilmoitettu viranomaisen verkkosivuilla 29.4.2025. Kuuleminen järjestettiin yleistiedoksiantona, koska kuultavia oli yli 30. Ympäristöpalveluiden kuulemiseen saapui määräaikaan mennessä kaksi vastinetta. Toisessa näistä vastustettiin ja toisessa puollettiin tupakointikieltoa.
Vastustamista oli perusteltu muun muassa seuraavilla seikoilla:
- Kielto rajoittaa oikeutta käyttää omaa piha-aluetta.
- Kielto loukkaa yksityisyyden suojaa ja voi puuttua yksilön oikeuteen valita elämäntapansa omassa kodissaan ja sen välittömässä läheisyydessä.
- Kielto voi olla kohtuuton, jollei tupakoinnista aiheudu merkittävää haittaa muille asukkaille.
- Avonaisissa terasseissa ei ole sellaista ongelmaa, että savu voisi kulkeutua muihin asuntoihin.
- Tupakointikiellon valvonta on käytännössä vaikeaa, mikä voi johtaa tarpeettomiin ristiriitoihin naapureiden välillä.
Puoltamista oli perusteltu muun muassa seuraavasti:
- Terassit ja asuntopihat ovat pieniä ja liki toisiaan. Mikäli ulkoalueilla tupakoidaan, savu kantautuu vähintään viereisille pihoille ja kauemmaskin.
- Joidenkin huoneistojen ilmanvaihtokoneiden ilmanottoaukot ovat vastapäätä toisen talon terasseja ja asuntopihoja. On jo huomattu esimerkiksi grillauksen hajujen siirtyvän tätä reittiä asuntoihin.
- Tupakointikielto vähentäisi tulipalojen riskiä.
- Tupakoinnin kieltäminen kokonaan olisi selkeä ja yksiselitteinen ratkaisu, joka toivon mukaan ehkäisisi myös mahdollisia riitatilanteita asukkaiden välillä.
- Hengitysilma on ihmisen perustarve ja välttämätön hengissä pysymiselle. Tupakointi ei ole perustarve. Tutkimusten mukaan passiivinen tupakointi on terveydelle haitallista.
- Oikeutta harjoittaa tupakointia perustellaan toisinaan vetoamalla perustuslain takaamiin perusoikeuksiin. Silloin on huomioitava, että myös tupakoimattomalla on oikeus kotirauhaan ja siihen, että voi elää omassa kodissaan haluamallaan tavalla.
Päätöksen perustelut
Tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaan asuntoyhteisö voi hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin.
Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan on määrättävä tupakointikielto hakemuksessa tarkoitettuihin tiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.
Tupakkalain 73 §:n mukaan se, mitä tupakointikieltoja ja -rajoituksia koskevassa luvussa säädetään tupakoinnista ja tupakansavusta, sovelletaan myös poltettavaksi tarkoitetun kasviperäisen tuotteen polttamiseen ja sähkösavukkeen käyttämiseen sekä niistä syntyviin savuihin, höyryihin ja hiukkasiin.
Valtioneuvoston tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön antaman asetuksen (601/2016) 4 a §:ssä on säädetty siitä, mitä selvityksiä ja liitteitä asuntoyhteisön tupakointikieltoa koskevassa hakemuksessa on oltava.
Asunto Oy Helsingin Rakkaniittyyn kuuluu neljä vuonna 2021 valmistunutta rivitaloa. Ilmanvaihtojärjestelmänä on huoneistokohtainen koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihto. Ilmanottoaukot sijaitsevat A-talossa huoneistopihan puolella räystään alla. Muissa taloissa ilmanottoaukko sijaitsee sisäänkäynnin puoleisessa julkisivussa räystään alla. Huoneistoihin kuuluu huoneistopiha ja terassialueita siten, että jokaisen huoneistopihan ja huoneiston terassin vieressä on toiseen huoneistoon kuuluva piha tai terassi. Talot A, B ja C kytkeytyvät toisiinsa talojen väleissä olevilla pyörävarastoilla sekä B-talon huoneistojen terasseilla. D-talon huoneistopihat ovat noin viiden metrin etäisyydellä C-talon sisäänkäyntijulkisivusta, jossa sijaitsee C-talon huoneistojen ulkoilmanottoaukot.
Asunto Oy Helsingin Rakkaniityn huoneistoihin kuuluvat terassit ja asuntopihat sijaitsevat niin, että tupakansavun on mahdollista kulkeutua terasseilta tai pihoilta toisille ja tuloilman mukana tai avonaisista ovista asuntoihin.
Ympäristöterveysyksikön päällikön päätös perustuu tupakkalakiin, jota säädettäessä on otettu huomioon se, että kiellolla puututaan henkilön itsemääräämisoikeuteen, henkilökohtaiseen vapauteen ja yksityiselämän suojaan.
Tupakkalain 79 §:n mukaisen tupakointikiellon määräämiseen ei tarvita aiheutunutta tai todennettua haittaa.
Ympäristöterveysyksikön päällikkö katsoo, ettei kuulemiseen tullut sellaisia vastustavia kannanottoja, joilla olisi vaikutusta tupakointikieltopäätökseen.
Sovelletut säännökset
Tupakkalaki (549/2016) 73, 79, 90 ja 106 §
Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §
Hallintolaki (434/2003) 34 ja 62 §
Toimivaltaperuste
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt toimivaltansa tupakkalain 79 §:n mukaisten päätösten antamisesta ympäristöterveysyksikön päällikölle.
Päätöksen perusteena olevat asiakirjat
Tupakointikieltohakemus, yhtiökokouksen pöytäkirja, Helsingin käräjäoikeuden todistus yhtiökokouksen lainvoimaisuudesta, osake- ja asukasluettelot, selvitys yhtiön toimittamasta tupakkalain (79 §) mukaisesta kuulemisesta, tupakkalain mukaiseen kuulemiseen annetut vastaukset, rakennuspiirustukset (asema-, pohja- ja julkisivupiirustukset), viranomaisen kuulemiskirje, viranomaisen ilmoitus kuulemisesta ja viranomaisen kuulemiseen saapuneet vastineet.
Hakemuksen käsittelymaksu
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan vahvistaman taksan (ympäristö- ja lupajaosto 15.2.2024 § 32) perusteella hakemuksen käsittelystä peritään 840 euron maksu. Lasku toimitetaan hakijalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.
Tiedoksianto
Päätös annetaan tiedoksi hakijalle ja tilojen haltijoille hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona viranomaisen verkkosivuilla, koska vastaanottajia on yli 30.
Detta beslut publicerades 05.06.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianomaiselle tai hänen lailliselle edustajalle.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse ilman saantitodistusta, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Yleistiedoksiantona toimitetun päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan ilmoituksen julkaisemisesta.
Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- vaatimusten perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
- selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Oikeudenkäyntimaksun suuruus on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Mer information fås av
Johanna Salo, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 20986