Hankinta, sopimuksen irtisanominen, käyttöpalvelut, Pegasos-järjestelmä, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Pegasos järjestelmän Fujitsu Oyn kanssa tehdyn sopimuksen käyttöpalveluista irtisanominen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti irtisanoa Helsingin kaupungin terveyskeskuksen ja Fujitsu Finland Oy:n kesken tehdyn sopimuksen FIN-PJA-327 Pegasos-potilastietojärjestelmän käyttöpalveluista.
Sopimus irtisanotaan tällä päätöksellä päättymään 30.6.2025.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käytössä olleen Pegasos potilastietojärjestelmän (jäljempänä Pegasos) käyttöpalvelut otettiin kokonaisuudessaan tuotantokäyttöön Fujitsu Finland Oy:n käyttöpalveluympäristössä 13.5.2012 ja se sisältää Pegasoksen tuotanto-, koulutus-, verkkokoulutus-, harjoittelu- ja testausympäristöt.
Sopimus FIN-PJA-327 on allekirjoitettu 23.11.2011.
Sopimukseen on tehty muutos 30.4.2020 koskien irtisanomisaikaa, joka TAJ 86§ HEL 2020-003245 päätöksellä on muutettu 30.4.2020 toistaiseksi voimassa olevaksi 3 kuukauden irtisanomisajalla.
Teknisten ympäristöjen lisäksi käyttöpalvelusopimus sisältää varusohjelmisto-, palvelin- ja tietokantalisenssit, sekä kapasiteettipalvelut, valvonta- ja hallintapalvelut, Citrix-palvelut ja tietokantapalvelut.
Pegasos järjestelmä on ollut katselukäytössä vuodesta 2021 lähtien, jolloin Apotti järjestelmä korvasi Pegasoksen tuotantokäytön. Katselukäyttöä rajoitettiin toukokuussa 2024 vain yhteen työasemaan, joka toimii palvelupisteenä toiminnalle. Kevään ja kesän 2025 aikana Pegasos järjestelmään tallennetut potilas- ja asiakastiedot arkistoidaan Kelan Kannan vanhojen tietojen varantoihin ja näin myös Pegasos käyttöpalveluista voidaan luopua.
Sopimukset irtisanotaan tällä päätöksellä päättymään 30.6.2025.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus päättää sopimusten irtisanomisista perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.2024 § 281.
Detta beslut publicerades 21.03.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Upplysningar
Tanja Wathén, ict-asiantuntija, puhelin: 09 310 35338