Valtuustoaloite, luonnon terveyshyödyt osaksi Helsingin hyvinvointi- ja terveyspalveluita

HEL 2025-004469
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en framställning

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Emma Karin valtuustoaloitteesta koskien luonnon terveyshyötyjen hyödyntämiseen tähtäävän ohjelman käynnistämistä hyvinvointi- ja ennaltaehkäisevissä palveluissa

Nämnden för fostran och utbildning

Lausuntoehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon Emma Karin ja 20 muun allekirjoittaneen liitteenä olevasta valtuustoaloitteesta koskien luonnon terveyshyötyjen hyödyntämiseen tähtäävän ohjelman käynnistämistä osana Helsingin hyvinvointi- ja terveyspalveluita:

Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää luonnossa liikkumista ja oleskelua tärkeänä lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Lautakunta painottaa, että kasvatuksessa ja koulutuksessa tuetaan päiväkoteja ja kouluja toteuttamaan suunnitelmallisesti kasvatusta ja pedagogiikkaa ulkona. Erillistä ohjelmaa tehokkaampaa on varmistaa luonnon terveyshyötyjen toteutuminen osana perustoimintaa.

Päiväkodit ja koulut hyödyntävät lähiluontoa ja erilaisia luontokohteita oppimisympäristöinä ja retkikohteina. Tavoitteena on lasten ja nuorten luontosuhteen kehittäminen ja sitä myötä luonnon terveyshyötyjen saaminen. Kasvatuksessa ja opetuksessa sovelletaan eri teemojen ja oppiaineiden opetusta ulkona, esimerkiksi metsämatematiikka. Ulkopedagogiikan lisäämistä tuetaan henkilöstön koulutuksien avulla, ekotukihenkilöverkoston kautta ja esimerkiksi kestävän kehityksen Kettu-mallia hyödyntäen. Kettu-malli on käytössä päiväkodeissa ja alkuopetuksessa ja sen käyttöön on koulutettu henkilöstöä laajasti. Kettu-mallissa painottuu erityisesti ulkona oppiminen ja luontopedagogiikka.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla tehdään tiivistä yhteistyötä luontoretkiä ja luontokoulupäiviä tarjoavien kaupungin omien toimijoiden sekä ulkopuolisten toimijoiden kanssa mm. tiedottamalla tarjonnasta päiväkoteja ja kouluja. Luonto- ja ympäristökouluilla on merkittävä vaikutus päiväkotien ja koulujen ulkopedagogiikan toiminnan lisäämiselle ja kehittämiselle, mutta luontokoulupäivät eivät riitä kaikille halukkaille ja lisäksi maksulliset lauttamatkat tai osallistumismaksut ovat joskus esteenä osallistumiselle. Ympäristökasvatusta toteutetaan painotettuna opetuksena kolmessa peruskoulussa Helsingissä.

Pedagogisen toiminnan lisäksi Harrastamisen Suomen mallin maksuttomia harrastuksia on tarjolla 3.–9.luokkien oppilaille kaikissa Helsingin peruskouluissa. Harrastamisen Suomen malli tarjoaa kuluvan lukuvuonna lapsille ja nuorille kerhotoimintaa esimerkiksi metsäsalapoliisit-kerhoja, eläinharrastus maatilalla, partiotoimintaa, geokätkeilyä, luontokerhoja sekä ympäristökerhoja. Kuluvana lukuvuonna toimii lähes 30 ryhmää edellä mainituissa kerhoissa eri puolilla Helsinkiä. Harrastamisen Suomen malli tarjoaa paljon erilaisia liikuntakerhoja sekä sisä- että ulkotiloissa.

Harrastusryhmät kokoontuvat koulupäivän jälkeen, ennen klo 17, koulujen tiloissa tai lähiympäristössä. Valikoimassa on kuitenkin huomioitava lasten ja nuorten toiveet harrastustoiminnan järjestämisessä, mikä voi vaikuttaa harrastustoiminnan sisältöihin.

Koulut voivat tarjota omaa maksutonta kerhotoimintaa oppilaille koulupäivän päätteeksi ja kouluille tehdyn kyselyn perusteella on tarjottu mm. luontokerhoja ja ympäristökerhoja. Lisäksi koulut tuottavat lukuisan määrän erilaisia liikuntakerhoja lapsille ja nuorille.

Tilahankkeissa on edistetty luonnonmukaisten pihojen toteutusta ja pyritty säilyttämään mahdollisimman paljon olemassa olevaa puustoa. Varhaiskasvatuksen piirissä olevat lapset viettävät merkittävän ajan päivittäin ulkona, jolloin pihojen luonnonmukaistamisella voidaan merkittävästi lisätä lasten luontoaltistusta.

Yhteenveto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä luonnossa liikkumista ja oleskelua lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Lautakunta tunnistaa luonnon terveyshyödyt lasten ja nuorten kehityksen kannalta olennaisiksi. Erillistä ohjelmaa tehokkaampaa on varmistaa luonto ja siitä saatavat hyödyt terveyden edistämisessä osana päiväkotien, koulujen ja harrastusten perustoimintaa.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 23.10. mennessä Emma Karin ja 20 muun allekirjoittaneen valtuustoaloitteesta, keskittyen erityisesti aloitteessa mainittuihin luontoon liittyviin lasten terveysvaikutuksiin. Sotepe-lautakunta antoi asiasta lausuntonsa toukokuussa, tällä lausuntopyynnöllä täydennetään sotepe-lautakunnan lausuntoa. Aloitteessa esitetään, että Helsinki käynnistää luonnon terveyshyötyjen hyödyntämiseen tähtäävän ohjelman, joka tuo luonnon osaksi kaupunkilaisten hyvinvointia ja ennaltaehkäiseviä terveyspalveluita.

Föredragande

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Upplysningar

Elina Rautiainen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 22 148

elina.rautiainen@hel.fi

Tarja Tapper, vapaa-ajan palveluiden päällikkö: 09 310 27288

tarja.tapper@hel.fi

Sanna Tuokko, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 39461

sanna.tuokko@hel.fi