Infra- ja viherrakentamisen palvelut
Infra- ja viherrakentamisen palvelut
Päätös
Toimitusjohtaja päätti valita seuraavien 12 kuukauden ajaksi infra- ja viherrakentamisen palvelujen puitesopimuskumppaneiksi seuraavat tarjoajat:
- Espoon Maastotyö Oy
- Kuljetus ja maanrakennus Katupojat Oy
- Kuljetusliike Sevon Oy
- LT Kiinteistöhuolto Oy
- S-Kuljetus Oy
- Tieluiska Oy
- VJ Maa-aines Oy
Puitejärjestelyn enimmäisarvo on 721 625,00 euroa (alv 0 %).
Samalla toimitusjohtaja päätti oikeuttaa rakentamisyksiköt tilaamaan infra- ja viherrakentamisen palveluja tämän hankintapäätöksen perusteella tehtävien urakkasopimusten puitteissa enintään 721 625,00 euron arvosta (AVL 8 c), jäljempänä esitetyin perustein.
Lisäksi toimitusjohtaja päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen osaston yksikönjohtajan allekirjoittamaan puitesopimukset.
Puitesopimukset eivät synny tällä päätöksellä, vaan vasta, kun valitusaika ja odotusaika (14 päivää) on kulunut, ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet puitesopimuksen.
Päätöksen perustelut
Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osasto toteuttaa antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu-, vesihuolto- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja. Infra- ja viherrakentamisen palvelut ovat tällainen tyypillinen alihankinta, jossa on välttämätöntä käyttää erikoisammattiosaamiseen keskittynyttä palveluntarjoajaa.
Kyseessä on infra- ja viherrakentamisen urakointi- ja palveluhankinta, jonka tavoitteena on optimoida tilaajan resurssien käyttöä kausivaihteluiden mukaan sekä parantaa kykyä vastata kaupungin kasvaviin tarpeisiin. Hankinnalla perustetaan puitejärjestely, johon valitaan seitsemän (7) puitesopimuskumppania. Valintamenettelyssä on käytetty tarjottujen osaryhmähinnoitteluiden mukaista edullisuusjärjestystä sekä arvioituihin volyymitarpeisiin perustuvaa puitesopimuskumppaneiden määrän tarvetta.
Hankintamenettely on ollut julkisista hankinnoista annetun lain
(1397/2016) mukainen avoin menettely. Hankintailmoitus Staran Infra- ja viherrakentamisen palveluhankinta on lähetetty julkaistavaksi 4.4.2024 julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa ja Tarjouspalvelussa (HEL 2025-004627).
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyviä lisäkysymyksiä. Hankintaa koskien ei esitetty lisäkysymyksiä. Tarjoukset tuli antaa sähköisessä muodossa Tarjouspalvelu-toimittajaportaalin kautta 18.4.2025 kello 12:00 mennessä.
Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä.
Avaamistilaisuudesta on laadittu pöytäkirja, joka on tämän päätöksen liitteenä. Tarjouksen jätti määräaikaan mennessä 13 tarjoajaa.
- Am Sairola Oy
- Espoon Maastotyö Oy
- Huhdanoja Oy
- Kuljetus ja maanrakennus Katupojat Oy
- LT Kiinteistöhuolto Oy
- Mäntylä Yhtiöt Oy
- Recset Oy
- S-Kuljetus Oy
- Kuljetusliike Sevon Oy
- Tieluiska Oy
- VJ Maa-aines Oy
- YPR Yleinen Pohjarakennus Oy
Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt määrät ovat arvioita tulevista töistä, eikä tulevat puitesopimukset muodosta tilaajalle määräostovelvoitetta, eikä sopimustoimittajalla ole yksinoikeutta tuottaa hankinnan kohteena olevia töitä. Lopullisesti toteutuvat työmäärät voivat olla joko pienempiä tai suurempia kuin tarjouspyyntö vaiheessa arvioidut, eivätkä määrien muutokset vaikuta yksikköhintoihin. Yksikköhinnat ovat kiinteitä koko sopimuskauden ajan.
Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksissa annettujen tietojen perusteella. Kaikki puitesopimuskumppaneiksi valittavat täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja pääsivät mukaan tarjousvertailuun.
Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin tarjouksissa annettujen tietojen perusteella. Tarkastamisvaiheen jälkeen puitesopimuskumppaneiksi valittavien todettiin täyttävän tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkastettiin tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti.
Puitesopimuskumppaneiksi valittavilta tarjoajilta tarkastettiin tarjouksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys ja tilaajavastuulain (laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä, 1233/2006) 5 §:n mukaiset tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat selvitykset.
Tilaus menettely
Infra- ja viherrakentamisen puitesopimushankintoja toteutetaan joko tuntiveloitus- tai kokonaisurakkahintaan perustuvalla mallilla. Tuntiveloitusperiaatteella työryhmiä minikilpailutettaessa tilaaja antaa alustavan tuntimääräarvion kullekin tehtävänimikkeelle. Kokonaisurakoita minikilpailuttaessa tilaaja pyytää tarjouksen hankkeen määritellystä osuudesta, johon sisältyvät työnjohto pyydetyn urakan osalta, työvoima sekä työssä tarvittavat koneet ja laitteet. Tarjottavien työkoneiden tulee täyttää vähintään päästöluokan STAGE IV vaatimukset.
Tuntiveloitus- ja kokonaisurakoiden valintaperusteena käytetään ensisijaisesti halvinta annettua kokonaishintaa. Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa, jos ensisijainen puitesopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta, tai jos puitesopimustoimittajalla ei ole vaadittua erityisosaamista tai resursseja tilauksen toteuttamiseen. Palveluntuottajan on vastattava kahden työpäivän kuluessa siitä, aikooko se antaa tarjouksen vai ei. Ilmoitus on sitova. Mikäli palveluntuottaja ei anna vastausta kahden työpäivän määräajan kuluessa, tulkitaan vastauksen puuttuminen kielteiseksi vastaukseksi. Mikäli palveluntuottaja ilmoittaa tilaajalle antavansa tarjouksen tehtäväksi tarjotusta kokonaisuudesta, tulee tarjous antaa tarjouspyynnön mukaisessa määräajassa. Tilaaja ilmoittaa palveluntuottajalle tarjouksen hyväksymisestä, hylkäämisestä tai tarpeesta neuvotella tarjoushinnasta tai muista tarjouksen ehdoista viiden työpäivän kuluessa urakoitsijan tarjouksen vastaanottamisesta.
Staran luo taloushallintajärjestelmäänsä SAP-puitesopimukset, joiden kautta tilaukset tehdään ja puitesopimuksen taloutta seurataan. Kaupunkitekniikan rakentamisen tekninen tuki valvoo sopimuksen toteutumista, seuraa jatkuvasti infrarakentamiseen liittyvien kustannusten markkinahinnoittelua ja tekee jatkuvasti tarvittavia toimenpiteitä kustannustehokkuuden ylläpitämiseksi.
Detta beslut publicerades 24.04.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Nico Repo, puhelin: