Aukioloajat, lapsiperheiden hyvinvointi- ja terveyspalvelujen toimipisteiden lyhytaikainen sulkeminen ja toiminnan supistaminen kesällä 2025
Lapsiperheiden hyvinvointi ja terveys -palvelujen toimipisteiden tilapäinen sulkeminen ja toiminnan supistaminen kesällä 2025.
Päätös
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti perhe- ja sosiaalipalvelujen aukioloista seuraavasti:
Jakomäen neuvola on suljettu 16.6.-31.7.2025. Neuvolan terveydenhoitajan palvelut järjestetään Puistolan neuvolassa ja lääkäripalvelut Jakomäen neuvolassa.
Itäkadun perhekeskus on avoinna ajalla 16.6.- 10.8.2025 arkisin klo 8.00–16.00 (avoinna normaalisti ma – to klo 7.00–19.00 pe 7.00-16.00).
Kallion perhekeskus on avoinna ajalla 16.6.- 10.8.2025 arkisin klo 8.00–16.00 (avoinna normaalisti ma – to klo 7.00–19.00 pe 7.00–16.00).
Kampin perhekeskus on avoinna ajalla 16.6.- 10.8.2025 arkisin klo 8.00– 16.00 (avoinna normaalisti ma – to klo 7.00–19.00 pe 7.00–16.00).
Vuosaaren perhekeskus on avoinna ajalla 16.6.- 10.8.2025 arkisin klo 8.00–16.00 (avoinna normaalisti ma – to klo 7.00–19.00 pe 7.00- 16.00).
Neuvolan keskitetyn vastaanoton Malmin raitin ja Ruoholahden toimipiste on kiinni ajalla 16.6.- 10.8.2025.
Neuvolan keskitetyn puhelinpalvelun avoin ajalla 16.6.- 10.8.2025 klo 7.00–16.00 ja asiakas voi jättää takaisinsoittopyynnön arkisin klo 8.00–12.00. Live chat palvelu toimii klo 08.00–12.00. Sotebotti Hester palvelee 24/7.
Terveydenhoitajan suorittamat terveystarkastukset tehdään äitiysneuvolan määräaikaistarkastusohjelman mukaisesti ja lasten terveystarkastukset 2 vuoden ikään saakka. Muut neuvolatarkastukset toteutetaan keskittämisajan ulkopuolella.
Perheiden erityispalveluissa sulku koskee lasten puheterapiaa, neuvolan psykologipalveluita, parisuhdetyötä sekä terapeuttista vauvaperhetyötä ajalla 14.7.-27.7.2025.
Samalla perhe-ja sosiaalipalvelujen johtaja kehotti informoimaan kuntalaisia aukioloaikojen ja paikkamäärien muutoksista hyvissä ajoin ennen sulkuja.
Päätöksen perustelut
Toimipisteiden tilapäisen sulkemisen ja aukioloaikojen supistamisen syynä ovat kesäloma-ajasta johtuva vähentynyt palveluntarve sekä henkilöstön kesälomat.
Hallintosäännön 18 luvun 4 §:n mukaan palvelukokonaisuuden
johtaja päättää sairaansijojen ja hoitopaikkojen tilapäisistä
muutoksista ja toimintayksiköiden aukioloajoista
Detta beslut publicerades 19.03.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Upplysningar
Monica Lindberg, äitiys- ja lastenneuvolan päällikkö, puhelin: 09 310 58352
Terhi Tuominiemi-Lilja, perheiden erityispalvelujen päällikkö, puhelin: 09 310 55634