Hankinta, perusparannus, projektinjohtourakka, Zacharias Topeliusskolan, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2025-004998
Ärendet har nyare handläggningar
§ 80

Zacharias Topeliusskolanin perusparannuksen projektinjohtourakan toteuttajan valinta sekä kehitysvaiheen sopimuksen teko

Tekniskt chef

Päätös

Tekninen johtaja päätti hyväksyä Rakennus Oy Antti J. Aholan tarjouksen Zacharias Topeliusskolanin perusparannuksen projektinjohtourakan toteuttajaksi neuvottelumenettelyn arviointipisteytyksen mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Tekninen johtaja päätti oikeuttaa Tilat -palvelun tiimipäällikön allekirjoittamaan projektinjohtourakan esisopimuksen ja tekemään siihen vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia. Kehitysvaiheesta tehtävän esisopimuksen kattohinta on 80 000 €, alv 0 %.

Esisopimusta ei voida allekirjoittaa, ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.

Toteutusvaiheesta tehdään erillinen päätös ja solmitaan erillinen sopimus.

Päätöksen perustelut

Hankesuunnitelma

Zacharias Topeliusskolanin perusparannuksen 7.3.2024 päivätty hankesuunnitelma on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 6.11.2024 (10 /230 §) siten, että hankkeen laajuus on noin 3 774 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 13 800 000 euroa joulukuun 2023 kustannustasossa.

Osallistumispyyntövaihe

Zacharias Topeliusskolanin perusparannuksen projektinjohtourakan hankinnan kilpailutus on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisena neuvottelumenettelynä. Hankintailmoitus on julkaistu 30.3.2025 julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa (https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/). Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.

Tilat -palvelun tiimipäällikkö teki päätöksen 9.5.2025 5 § ehdokkaiden valinnasta neuvottelumenettelyyn.

Neuvottelumenettelyyn valittiin seuraavat yritykset:

- NCC Suomi Oy
- Rakennus Oy Antti J. Ahola
- Skanska Talonrakennus Oy
- Pylon Rakennus Oy

Alustava tarjouspyyntö ja kutsu neuvotteluihin

Ehdokkaiden valinnan jälkeen valituille tarjoajille toimitettiin alustava tarjouspyyntö ja neuvottelukutsu.

NCC Suomi Oy, Rakennus Oy Antti J. Ahola ja Pylon Rakennus Oy toimittivat määräaikaan 9.6.2025 klo 13.00 mennessä alustavat tarjoukset.

Neuvottelut alustavan tarjouksen jätteiden tarjoajien kanssa järjestettiin 10.6.-13.6.2025 ja laatuarviointityöpajat pidettiin 10.-18.6.2025.

Lopullinen tarjouspyyntö

Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin alustavan tarjouksen jättäneille tarjoajille 23.6.2025.

NCC Suomi Oy, Rakennus Oy Antti J. Ahola ja Pylon Rakennus Oy toimittivat lopulliset tarjoukset määräaikaan 15.8.2025 klo 13.00 mennessä. Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailuperusteena oli paras hinta-laatusuhde siten, että hinnan painoarvo oli 50 % ja laadun painoarvo oli 50 %.

Tarjoajien oli mahdollista saada 100 pistettä kokonaisuudessaan (hinta + laatu).

Laadun arviointi ja pisteytys

Tarjousten osalta laatua arvioitiin laatuarviointityöpajojen 10.-18.6.2025 (Projektinjohto- ja yhteistyökyky arvioidaan asteikolla 0–10 pistettä ja kunkin tarjoajan saamat pisteet kerrotaan kolmella (max. 30 pistettä)) ja alustavassa tarjouksessa toimitettujen henkilöreferenssien (max. 20 pistettä) perusteella. Laatuarvioinnissa oli mahdollista useamman tarjoajan saada sama pistemäärä.

Laatuvertailu on kuvattu laatuarviointityöpajojen osalta liitteessä 1 Laatuarviointityöpajojen pisteytys ja henkilöreferenssien osalta liitteessä 2 Henkilöreferenssien pisteytys.

Laatupisteytys vahvistettiin ennen hintatarjousten avaamista.

Hinnan arviointi ja pisteytyksen yhteenveto

Vertailuhinta laskettiin seuraavasti: tarjouslomakkeessa ilmoitettu tavoitehinta + 2,5 × projektinjohtopalkkio.

Hintapisteytyksessä halvin tarjous sai täydet pisteet ja muut pisteytettiin seuraavalla kaavalla: Halvin hyväksyttävä hinta per vertailtava hinta kertaa täydet pisteet.

Tarjousten vertailuhinnat (alv 0 %), lasketut hintapisteet ja laatu- ja hintapisteytyksen yhteenveto on kuvattu liitteessä 3 Laatu- ja hintavertailun yhteenveto.

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Rakennus Oy Antti J. Ahola.

Rakennus Oy Antti J. Ahola valitaan Zacharias Topeliusskolanin perusparannuksen projektinjohtourakan toteuttajaksi ja sen kanssa tehdään hanketta koskeva esisopimus. Esisopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen esisopimuksen.

Toteutusvaiheesta tehdään erillinen päätös ja solmitaan erillinen sopimus.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päät-tää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lu-kuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 28.1.2025 § 43) mukaan tekninen johtaja voi tehdä hankesuunnitelmiin pe-rustuvia hankintoja kaupunginvaltuuston, -hallituksen tai kaupunkiympäristölautakunnan ra-kennusten ja yleisten alueiden jaoston hyväksymissä hankesuunnitelman enimmäisarvoa koskevissa rajoissa. Tekninen johtaja on siten toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Detta beslut publicerades 26.08.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Upplysningar

Kari Vähämäki, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39884

kari.vahamaki@hel.fi

Beslutsfattare

Kari Pudas
tekninen johtaja

Bilagor

1. Laatuarviointityöpajojen pisteytys
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Henkilöreferenssien pisteytys
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Laatu- ja hintavertailun yhteenveto
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Kustannusarvio UKA 19.8.2025 Zacharias Topeliusskola
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.