Sortera Oy:n Kyläsaaren jätteenkäsittelyaseman ympäristöluvan vakuuksien vapauttaminen

HEL 2025-005535
§ 29

Sortera Oy:n Kyläsaaren jätteenkäsittelyaseman ympäristöluvan vakuuksien vapauttaminen

Enhetschef

Päätös

Hakemus

Sortera Oy on 3.12.2024 pyytänyt yrityksen Kyläsaaren jätteenkäsittelyaseman ympäristöluvan ympäristönsuojelulain (527/2014) 59 § mukaisten vakuuksien vapauttamista Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan ympäristöseuranta- ja -valvontayksiköltä.

Toimivaltainen viranomainen

Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena toimii kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt 10.11.2022 195 § päätöksellään toimivallan ympäristönsuojelulain mukaisen vakuuden vapauttamisesta edelleen ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikölle.

Asian käsittely

Sortera Oy on 3.12.2024 lähettämässään kirjeessä ilmoittanut, että Kyläsaaren jätteenkäsittelylaitoksen toiminta on päättynyt heinäkuussa 2024, minkä vuoksi yritys pyysi ympäristöluvan rauettamista ja vakuuksien vapauttamista. Toiminnan lopettamiseen liittyvät toimenpiteet todettiin tehdyiksi 9.12.2024 alueella tehdyssä tarkastuksessa.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti 13.2.2025 (23 §), että sen 1.2.2019 (19 §) Vaihtolavacom Oy:lle (nykyisin Sortera Oy) myöntämä jätteenkäsittelytoiminnan ympäristölupa osoitteessa Kyläsaarenkatu 12 raukeaa. Samassa yhteydessä päätettiin, että luvan rauettua vakuudet voidaan palauttaa.

Kuuleminen

Hallintolain (434/2003) 34 §:n toisen momentin 5 kohdan mukaan asian saa ratkaista asianosaista kuulematta, jos hyväksytään vaatimus, joka ei koske toista asianosaista tai kuuleminen on muusta syystä ilmeisen tarpeetonta. Sortera Oy:n kuuleminen ennen asian ratkaisemista ei ole tarpeen, sillä asia on ratkaistu hakemuksen mukaisesti eikä asia koske toista asianosaista.

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö vapauttaa Sortera Oy:n osoitteessa Kyläsaarenkatu 12 toimineen jätteenkäsittelyaseman ympäristöluvan (HEL 2014-012351) mukaisen 7.7.2017 asetetun 5 000 euron vakuuden sekä ympäristöluvan muutospäätöksen (HEL 2018-011676) mukaisen 20.2.2019 asetetun 48 000 euron vakuuden kokonaisuudessaan.

Päätöksen perustelut

Ympäristönsuojelulain 61 a §:n toisen momentin mukaan lupaviranomaisen on hakemuksesta vapautettava vakuus, kun toiminnanharjoittaja on täyttänyt velvoitteensa. Jätteenkäsittelyaseman toiminta on loppunut ja toiminnalle myönnetty ympäristölupa on rauennut ympäristö- ja lupajaoston 13.2.2025 tekemällä päätöksellä.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 61, 190 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Detta beslut publicerades 16.05.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen  
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65101 Vaasa
Puhelinnumero:
029 56 42780 (kirjaamo)
 

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Mer information fås av

Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32009

petri.puttonen@hel.fi

Beslutsfattare

Katariina Serenius
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Raukeamispäätös_Sortera Kyläsaari_13022025
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.