Maa-alueen vuokraaminen Sirpalesaaresta Suomalainen Pursiseura ry:lle

Det här är en framställning

Maa-alueen vuokraaminen Sirpalesaaresta Suomalainen Pursiseura ry:lle

Kultur- och fritidsnämnden

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää vuokrata Helsingin kaupungin 7. kaupunginosassa (Ullanlinna) sijaitsevan, karttaliitteeseen merkityn noin 28 923 m²:n suuruisen alueen, joka on osa kiinteistöä 91-432-5-2, Suomalainen Pursiseura ry:lle veneily- ja venesatamatoimintaa varten.

Vuokra-aika alkaa 1.1.2026 ja päättyy 31.12.2045 ilman erillistä irtisanomista.

Vuosivuokrana vuokrauksen alkaessa peritään 28 483,48 euroa/vuosi.

Vuokraukseen liittyvät sopimusehdot määritellään liitteenä olevan vuokrasopimusluonnoksen ehtojen mukaisesti.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta oikeuttaa liikuntajohtajan allekirjoittamaan sopimuksen ja tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä muutoksia sopimuskauden aikana.

Kaupunki ei vastaa vuokralaiselle aiheutuneista kustannuksista, mikäli päätös oikaisuvaatimuksen, kunnallisvalituksen tai ylemmän toimielimen päätöksen johdosta muuttuu tai kumoutuu

Esittelijän perustelut

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle on saapunut 11.3.2025 päivätty Suomalaisen Pursieuran (SPS) ry:n hakemus. Hakemus koskee Sirpalesaaressa sijaitsevan venesataman ja siihen liittyvään maa-alueen vuokrasopimuksen uusimista. Alueen nykyinen vuokrasopimus päättyy 31.12.2025.

Kaupungin ja kerhon yhteistyö on toiminut moitteettomasti.

SPS ry perustettiin Venäjän vallan aikana tammikuussa 1913, ja ensimmäisen kerran seuran lippu nostettiin salkoon Nihtisaaressa kesäkuun 28. päivänä 1913. SPS ry hyväksyttiin Suomen Purjehtijaliiton jäseneksi saman vuoden lokakuussa. Siihen mennessä Suomeen oli perustettu jo ainakin 39 pursiseuraa. Vanhimmat ja suurimmat pursiseurat olivat etupäässä “herrasväen” yhdistyksiä ja ruotsinkielisiä. Helsingissä ei ennen Suomalainen Pursiseura ry:tä ollut yhtään suomenkielistä pursiseuraa. Purjehdusta harrastettiin toki jo ennen pursiseurojen perustamistakin, eikä pelkästään varakkaimman kansanosan keskuudessa. Purjehduksen kansanomaistumista olikin selvästi nähtävissä jo 1880-luvun loppupuolelta.

Seuran tarkoituksena on ylläpitää ja herättää kiinnostusta purjehdusharrastusta kohtaan, erityisesti nuorten keskuudessa. Lisäksi Suomalainen Pursiseura ry kehittää ja edistää jäsentensä tietoa ja taitoa purjehduksessa, merenkulussa ja merimiestaidossa.

Liikuntapalvelut on neuvotellut seuran edustajien kanssa ja yhteistuumin on päädytty siihen, että vuokra-ajaksi esitetään 20 vuotta.

Sirpalesaaren pitkäntähtäimen kehittäminen yhdessä kohdetta vuokraavan SPS ry:n kanssa on kaupunkistrategian mukaista toimintaa. Luontoa kunnioittava ja vetovoimaa tukeva kaupunkikehitys on yksi uuden kaupunkistrategian 2025–2029 painopisteistä. Kaupunkistrategia toteaa, että Helsinki on vetovoimainen ja toimiva merikaupunki. Sirpalesaaren vuokraaminen 20 vuodeksi Suomalainen Pursiseura ry:lle toteuttaa kaupunkistrategian tavoitetta vahvistaa pienveneilyn ja muun omaehtoisen vesillä liikkumisen edellytyksiä. Koska pursiseuran toiminta on avointa laajalle joukolle helsinkiläisiä, edistää vuokraus myös strategiassa mainittuja tavoitteita meren äärellä olevien palveluiden kasvusta ja virkistysmahdollisuuksien parantamisesta. Myös Helsingin merellisen strategian vuoden 2025 aikana päivitettävissä toimenpiteissä mainitaan veneilyharrastamisen toimintaedellytyksistä huolehtimisesta.

Asemakaava

Alueen asemakaavamuutos hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 18.5.2022, ja se on saanut lainvoiman 7.7.2022. Muutos koskee Eteläistä ja Pohjoista Uunisaarta, Liuskasaarta, Liuskaluotoa ja Sirpalesaarta sekä niiden ympärillä olevaa vesialuetta.

Tavoitteena on mahdollistaa saarten kehittäminen merkittävänä purjehdus- ja virkistyskeskuksena. Kaavaratkaisussa on erityisesti pyritty ratkaisemaan Uunisaarten, Liuskasaaren, Liuskaluodon ja Sirpalesaaren toimintoja, virkistystä, veneilyä ja kilpapurjehdusta palvelevien uusien rakennusten, aallonmurtajien ja laitureiden tarpeet.

Alueelle on suunniteltu uutta purjehdus- ja virkistystoimea palvelevaa toimitilakerrosalaa 2 150 k-m². Kerrosalaa on lisätty toiminnallisista syistä ja se on jaettu maisemallisin ja kulttuurihistoriallisin perustein eri saarille.

Kaavaratkaisun toteuttaminen vaikuttaa erityisesti siten, että yhteydet saarille paranevat ja purjehdukselle sekä virkistykselle osoitetut alueet ovat toimivat.

Liikuntapalvelut on ollut vahvasti mukana kaavasuunnittelussa. Seuran investointisuunnitelmat tukevat kaavassa esitettyjä mahdollisuuksia saaren kehittämiselle.

Sisäinen vuokraus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on vuokrannut alueen sisäisin vuokrausperustein kaupunkiympäristölautakunnalta (vuokratunnus Y3107-5) vuoden 2045 loppuun asti.

Vuokra-alue ja vuokran määrittely

Vuokrattava alue on yhteensä 28 923 m².

Rakennukset ja rakennelmat: yhteensä 2 129 kem²
- liikuntakäytössä 1 709 kem² ja kaupallisessa käytössä 420 kem²
Talvisäilytysalue: n. 4 000 m²
Vaikeammin hyödynnettävästä alueesta ei peritä vuokraa.

Vuokranmäärittely:
Liikuntakäyttöön tarkoitettujen tilojen osalta maan pääoma-arvona pidetään virallisen elinkustannusindeksin ”lokakuu 1951 = 100” pistelukua 100 vastaavaa 12,00 euron kerrosneliömetrihintaa, ravintolatilan osalta 21,41 euron kerrosneliömetrihintaa ja talvisäilytysalueen osalta 1,00 euron neliömetrihintaa. Vuosivuokra on 5 % maan pääoma-arvosta. Vuokrasta peritään liikuntakäyttöön tarkoitettujen rakennusten maa-alan osalta 50 %.

Perittävän vuosivuokran laskentakaavat:
Ravintola:
420 kem² x 21,41 €/kem² x 5 % x 23,35 = 10 498,39 euroa
Muut rakennukset ja rakennelmat:
1 709 kem² x 12 €/kem² x 5 % x 23,35 x 50 % = 11 971,55 euroa

Talvitelakointi:
4 000 m² x 1 e/m² x 5 % x 23,35 = 4 670 euroa
Terassialueesta perittävä korvaus on 1 343,54 euroa

Perittävä vuosivuokra yhteensä 28 483,48 euroa.

Perittävä vuosivuokra sopimuksen alkaessa (vuoden 2025 kesäkuun indeksillä 2335) on yhteensä 28 483,54 euroa vuodessa ja sitä vastaava perusvuosivuokra on 1 219,85 euroa. Muu vuokra-alue on ylläpitoaluetta, josta ei peritä vuokraa. Tammikuun 1. päivästä 2027 lukien perittävä vuosivuokra sidotaan viralliseen elinkustannusindeksiin, jossa lokakuu 1951=100 siten, että perusvuosivuokra on 1 219,85 euroa vuodessa ja sitä vastaava perusindeksi on 100. Kunkin kalenterivuoden vuosivuokra tarkastetaan kertomalla perusvuosivuokra luvulla, joka saadaan jakamalla edellisen kalenterivuoden keskimääräinen elinkustannusindeksi perusindeksillä 100. Mikäli pisteluku on alempi, vuokraa ei kuitenkaan alenneta.

Täysimääräisestä vuokrasta peritään rakennusten osalta 50 % niin kauan kuin aluetta käytetään yksinomaan liikuntaan tai siihen välittömästi liittyvään toimintaan. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta voi kuitenkin muuttaa subvention määrää sopimuskauden aikana. Subvention määrää voidaan muuttaa seuraavan kerran vuonna 2032, jolloin mahdolliset muutokset tulevat voimaan 1.1.2034. Mahdolliset muutokset subvention määrässä astuvat automaattisesti voimaan lautakunnan päätöksen lainvoimaisuuden myötä ilman, että tätä sopimusta muutetaan. Vuokranantaja on velvollinen ilmoittamaan subvention määrän muutoksista vuokralaiselle viipymättä.

Kaupungilla on oikeus tarkistaa alueen vuokraa, mikäli alueen arvossa alueen käyttötarkoituksen, rakennusoikeuden, lisärakentamisen tai muun vastaavan seikan johdosta tapahtuu muutoksia.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta myöntää liikuntajohtajalle sopimuksen allekirjoitusoikeuden sekä oikeuden tehdä vähäisiä muutoksia vuokrasopimukseen.

Muut vuokraukseen liittyvät ehdot on kirjattu liitteenä olevaan vuokrasopimusluonnokseen.

Valtiontukiarviointi

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107(1) mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Esitetty vuokrasopimus Helsingin kaupungin ja Suomalainen Pursiseura ry välillä sisältää vuokratukea.

Vuokra-aluetta käytetään pääsääntöisesti purjehdustoimintaan. Seuran tarkoituksena on verkkosivujensa mukaan ylläpitää ja herättää kiinnostusta purjehdusharrastusta kohtaan, erityisesti nuorten keskuudessa. Lisäksi Suomalainen Pursiseura kehittää ja edistää jäsentensä tietoa ja taitoa purjehduksessa, merenkulussa ja merimiestaidossa. Vuokra-alueelle on kuitenkin pelkästään purjehdukseen kohdistuvan toiminnan lisäksi tarkoituksena avata yleisölle avoin sauna, jonka toiminta vastaisi Helsingin ”Löylyä”. Vaikka alueelle on suunniteltu myös yleisölle avoimen saunan avaamista, on kyse paikallisesta oheispalvelusta, jonka mittakaava ja merkitys jäävät siten rajallisiksi. Voidaan otaksua saunan käyttäjäkunnan muodostuvan pääosin seuran jäsenistä sekä lähialueen asukkaista, eikä toiminta luonteensa tai laajuutensa vuoksi kilpaile muiden jäsenvaltioiden yritysten kanssa tai houkuttele ulkomaisia investointeja alueelle kuin marginaalisesti.

Maanvuokrasopimukseen sisältyvä vuokratuki ei siis ole SEUT 107(1) mukaista valtiontukea, koska kyse on urheilutilasta, joka palvelee ensisijaisesti paikallisia asukkaita ja joka ei todennäköisesti houkuttele asiakkaita tai investointeja muista EU:n jäsenvaltioista. Toimenpide ei näin ollen ole omiaan vaikuttamaan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohta 197).

Toimivalta

Hallintosäännön 17 luvun 1 §:n 3 kohdan mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta voi päättää hallinnassaan olevien maa- alueiden vuokrauksesta enintään 20 vuoden ajaksi. Pidemmistä vuokrasopimuksista päättää kaupunginhallitus.

Föredragande

liikuntajohtaja
Tarja Loikkanen

Upplysningar

Stefan Fröberg, ulkoilupalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 87901

stefan.froberg@hel.fi

Ari Maunula, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 87809

ari.maunula@hel.fi