Hankesuunnitelma, Puustellintie 6 ja Vellikellonpolku 11, koulun ja kirjaston perusparannus ja laajennus, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2025-006095
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en framställning

V 8.10.2025, Tilojen vuokraaminen kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käyttöön (Puustellintie 6, Etelä-Kaarela)

Helsingfors stadsstyrelse

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää vuokrata Kiinteistö Oy Helsingin Toimitiloilta liitteenä 1 olevan 24.4.2025 päivätyn hankesuunnitelman mukaiset noin 8 696 brm² laajuiset tilat siten, että arvonlisäveroton vuokrakustannus 30 vuoden vuokra-ajalta on enintään 57 520 000 euroa.

Esittelijän perustelut

Hankkeen tausta ja sopimus jatkoneuvotteluista

Kaupunki on valmistellut toimialojen yhteistyönä ns. Malminkartanon Sydän -hanketta, jossa kaupungin omistama tällä hetkellä Malminkartanon ala-asteen ja kirjaston käytössä oleva Puustellin monitoimitalo peruskorjataan ja laajennetaan pelkästään opetuskäyttöön. Laajennettavaan rakennukseen sijoitetaan myös yksityisen Apollon yhteiskoulun käyttöön luovutettavat uudet opetustilat. Osana Malminkartanon Sydän -hanketta toteutetaan koulukampuksen viereen kirjastolle omat tilat uudisrakennuksena, josta päätetään erikseen.

Kaupunkiympäristön toimialan ja Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen välisten keskinäisten neuvottelujen mukaisesti tullaan Malminkartanoon osoitteeseen Puustellintie 6 toteuttamaan Apollon yhteiskoulun uudet tilat osana tulevaa Malminkartanon sydämen kiinteistöinvestointia. Koulukiinteistön investointia varten perustetaan erillinen osakeyhtiö (jäljempänä koulutaloyhtiö), joka Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen tytäryhtiönä kuuluisi kaupunkikonserniin.

Hankkeen tarpeellisuus

Malminkartano-Kannelmäki on yksi neljästä kaupungin kaupunkiuudistusalueesta, joiden kehittämiseen halutaan panostaa kokonaisvaltaisilla toimenpiteillä. Asuinalueiden eriytymistä pyritään ehkäisemään muun muassa kaupungin kaavoituksen, asuntopolitiikan ja palveluiden keinoin. Hankkeessa perusparannetaan ja laajennetaan nykyinen Puustellin monitoimitalorakennus kokonaan koulukäyttöön. Hanke edellyttää kahden tontin yhdistämistä ja asemakaavamuutosta. Hanke toteutetaan yhdessä Apollon sopimuskoulun ja kaupungin Malminkartanon ala-asteen koulun sekä päiväkoti Lasten Kartanon esiopetuksen kanssa osoitteeseen Puustellintie 6. Päiväkodin, peruskoulun ja lukion sijoittaminen samaan kiinteistöön vahvistaa yhtenäistä opinpolkua

Apollon yhteiskoulun entinen päärakennus osoitteessa Arentipolku 1 on huonokuntoisena purettu vuonna 2024. Tällä hetkellä koulu toimii väistötiloissa aiemmissa IBM:n toimistotiloissa Munkkiniemessä. Apollon yhteiskoulu on kaupungin sopimuskoulu. Palatakseen Malminkartanoon koulu tarvitsee sieltä uudet tilat. Yhdistämällä lukion ja yläasteen tilat Malminkartanon ala-asteen tiloihin avautuu mahdollisuus paitsi Apollon yhteiskoulun paluuseen Malminkartanoon lähikouluksi myös yhtenäisen opinpolun toteuttamiseen alueella sekä tilojen yhteiskäyttöön. Yhteiskäyttöisiä tiloja ovat esimerkiksi ruokasali, kädentaitojen tilat ja liikuntasali.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tekemän palveluverkkotarkastelun linjausten mukaisesti alueelle toteutetaan esikoulun, ala- ja yläasteen koulun ja lukion käsittävä yhtenäinen koulurakennus, joka palvelee 250 ala-asteen oppilaan lisäksi 500 Apollon sopimuskoulun yläasteen ja lukion opiskelijaa. Lisäksi koulun yhteyteen toteutetaan esiopetukselle tilat 42 lapselle.

Toteutettava hanke täyttää kasvatuksen ja koulutuksen
toimialan määrittelemän tilantarpeen, suunnitteluohjeet ja nykyiset koulu- ja päiväkotitoiminnan vaatimukset.

Kasvatus- ja koulutuspalvelujen tarvetta ja paikkojen riittävyyttä seurataan säännöllisesti alue- ja kaupunkitasolla. Palveluverkon suunnittelussa on otettu huomioon rakenteilla ja olemassa oleva tilakapasiteetti. Toimipisteen laajuudessa on huomioitu koko palvelualueen pitkän tähtäimen kehitys: väestöennuste, asuin- ja liikerakentaminen ja liikennejärjestelyt.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on 26.11.2024 § 332 hyväksynyt osoitteeseen Puustellintie 6 sijoittuvien Malminkartanon ala-asteen, päiväkoti Lasten Kartanon esiopetuksen ja Apollon yhteiskoulun perusparannuksen ja laajennuksen 29.10.2024 päivätyn tarveselvityksen.

Sopimuskoulujen toteutus- ja hallintamallin mukaisesti sopimuskoulujen tarveselvityksiä ei tuoda erikseen kasvatus- ja koulutuslautakunnalle päätettäväksi.

Perustettava koulutaloyhtiö ja hallintamalli

Malminkartanossa lukion ja yläasteen opetuksen järjestäjänä toimiva Apollon yhteiskoulu on yksityinen sopimuskoulu, jonka ylläpitäjänä on Apollon Yhteiskoulun Kannatusyhdistys ry. Koululla on perusopetuksen osalta sopimus kaupungin kanssa ja koulu toimii alueen lähikouluna. Toimintaa rahoittaa valtio.

Hankkeen jatkovalmistelun lähtökohtana on, että koulukiinteistöinvestointia varten perustetaan koulutaloyhtiö, joka Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen tytäryhtiönä kuuluisi kaupunkikonserniin.

Hallintamallin tavoitteena on, että koulutaloyhtiön osakkeenomistajat, Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat ja yksityinen opetuksen järjestäjä yhdessä huolehtivat hankkeen toteutuksesta sekä elinkaaren aikana koulurakennuksen hyvästä ylläpidosta ja omistaja-arvon säilymisestä. Tavoitteena on toteuttaa investoinnit siten, että siihen liittyvät arvonlisäverot voidaan kaupungin muiden kouluhankkeiden tavoin saada palautuksena takaisin ilman, että ne jäävät investoinnin lopulliseksi kustannukseksi. Edelleen hallintamallin tavoitteena on, että opetuksen järjestäjän valtionrahoitukseen sisältyvä ylläpitoon tarkoitettu rahoitus voidaan jatkossakin käyttää koulurakennuksen ylläpitoon.

Koululle toteutettavien tilojen omistajaksi tulee koulutaloyhtiö, jonka kaikki osakkeet merkitsee aluksi Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat.

Koulutaloyhtiö vuokraa rakennuksen pääomavuokrauksen periaattein kokonaisvastuullisesti Kiinteistö Oy Helsingin Toimitiloille. Tämän jälkeen Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat edelleen vuokraa ko. tilat arvonlisäverollisena kaupungille siten, että Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat huolehtii vuokrattavien koulutilojen isännöinnistä ja ylläpidon koordinoinnista. Kaupunki puolestaan luovuttaa vuokralle ottamansa koulurakennuksen käyttöoikeuden vastikkeetta Apollon yhteiskoululle opetuksen järjestämiseksi tarvittavaksi ajaksi ja muuta siihen välittömästi liittyvää tarkoitusta tai toimintaa varten. Kaupungille jää oikeus käyttää tämä huomioon ottaen tiloja omiin opetus- ja muihin tarkoituksiinsa sekä myös koulurakennuksen hallintaoikeus.

Perustettava koulutaloyhtiö rahoittaa rakennushankkeen. Yhtiö hakee lainoille kaupungin takauksen. Nykyinen peruskorjattava, kaupungin omistama rakennus on tarkoitus siirtää perustettavan koulutaloyhtiön omistukseen kaupungin sijoituksena yhtiön vapaan oman pääoman rahastoon, SVOP-rahastoon. Sijoitusta koskeva sopimus laaditaan siten, että tilanteessa, jossa SVOP-rahastosta jaetaan varoja, jotka ovat peräisin tästä vastikkeettomasta pääomasijoituksesta, varoja ei jaeta osakeomistuksen suhteessa, vaan ne palautetaan sijoituksen tekijälle.

Koulun käyttöön toteutettavat tilat

Koulun tilat on tarkoitus järjestää osoitteeseen Puustellintie 6 perusparantamalla ja laajentamalla nykyistä Monitoimitalo Puustellia. Puustellin laajennusosa on suunniteltu puretun Apollon yhteiskoulun tilalle. Syntyvään koulu- ja kirjastokampukseen eli Malminkartanon -sydämeen sijoittuvat opetustilat ala-asteelle, yläasteelle, lukiolle ja esikoululle sekä viereiselle tontille kirjasto, josta päätetään erikseen.

Puustellin monitoimitalon laajennus edellyttää asemakaavan muutosta. Uudessa asemakaavassa monitoimitalo Puustellin ulkoarkkitehtuuri ja sisäkatu on suojeltu merkinnällä Sr-2. Kortteliin 33232 tehdään uusi tonttijako siten, että monitoimitalo Puustellin ja Apollon yhteiskoulun tontit yhdistetään.

Suunniteltavan rakennuksen tilamitoitus vastaa kaupungin omien kouluhankkeiden tilamitoitusperiaatteita. Viitesuunnitelmien mukainen toiminnallinen hyötyala on 5 394 hym², huoneistoala 6 165 htm² ja bruttoala 8 696 brm², josta perusparannuksen osuus on 3 916 brm² ja laajennuksen 4 780 brm².

Opetustoiminnan lisäksi rakennus sisältää oppilashuollon, oppilaitoksen hallinnon, liikuntatilat, ruokalapalvelut ja muut kiinteistöä tukevat palvelut. Tilat mitoitetaan 792 oppilaalle. Osa tiloista osoitetaan kuntalaiskäyttöön silloin, kun ne eivät ole opetuskäytössä samalla tavoin kuin kaupungin muissa kouluhankkeissa.

Monitoimitalo Puustellin rakennusta ei ole kauttaaltaan peruskorjattu sen historian aikana, joten monet pinnat ja rakenneosat ovat edelleen alkuperäisiä. Nykyiseen koulurakennukseen tehdään kattava talotekniikan ja rakennusosien peruskorjaus, jossa poistetaan riskirakenteet ja vauriot. Runko ja kantavat rakenteet säilytetään, ikkunat kunnostetaan. Vesikatto, räystäsrakenteet ja julkisivuverhous sekä lämmöneristeet uusitaan ja energiatehokkuutta parannetaan julkisivun mittasuhteet sekä rakennuksen suojeluarvot huomioiden. Salaojitusjärjestelmä kunnostetaan terveellisten ja turvallisten tilojen toteutumisen varmistamiseksi.

Perusparannettava osa sekä laajennus suunnitellaan ja rakennetaan normaalia laatutasoa noudattaen voimassa olevien rakennusmääräysten sekä kaupungin omien suunnitteluohjeiden mukaisesti. Tilatehokkuutta parannetaan ja kiintokalustusta sekä varustusta ajanmukaistetaan. Wc-tiloja rakennetaan lisää oppilaiden ja henkilökunnan määrän kasvun mukaisesti ja esteettömiä wc-tiloja lisätään. Rakennuksen esteettömyyttä kehitetään ja paloturvallisuutta parannetaan. Nykyiset kirjaston tilat muutetaan koko koulua palvelevaksi ruokailusaliksi siten, että esikoululle vartaan oma rauhallinen alue läheltä ruoanjakelulinjastoa. Ruokailun yhteyteen toteutetaan ajanmukaiset keittiötilat.

Laajennusosaan toteutetaan lukion- ja yläasteen aineopetustilat sekä uudet koko koulua palvelevat liikunta- ja musiikinopetustilat näyttämö- ja bänditiloineen. Laajennusosaan sijoitetaan lisäksi esikoulun ja oppilashuollontilat. Hallinnontilat sijoitetaan keskeisesti koulun uuden pääsisäänkäynnin tuntumaan.

Koulukampuksen laajennusosaan sijoittuva nykyistä huomattavasti suurempi liikuntahalli toimii käyttötarkoitukseen soveltuvasti myös koululaisten iltapäivätoiminnan tiloina ja liikuntapalveluiden tiloina sekä ulosvuokrattavina tiloina.

Koulun pihoista suunnitellaan elämykselliset, liikunnalliset ja vehreät. Pihat varustetaan eri ikäryhmien tarpeet huomioiden. Esikoulun pihaa ei aidata, vaan rajaus tehdä maastoa muotoilemalla ja kasvillisuudella. Tontin piha-alueiden, huolto- ja saattoliikenteen sekä pysäköinnin järjestelyt suunnitellaan toiminnallisuus ja turvallisuus huomioiden.

Hankkeesta on laadittu 24.4.2025 päivätty hankesuunnitelma Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen, kaupunkiympäristön, kasvatuksen ja koulutuksen ja kulttuurin ja vapaa-ajan toimialojen sekä Apollon yhteiskoulun yhteistyönä. Hankkeen suunnittelun aikana on kuultu asiantuntijoina kaavoituksen, rakennusvalvontapalvelujen, ympäristöpalvelun, kaupunginmuseon ja pelastuslaitoksen edustajia sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan työsuojelun yhteistoimintahenkilöstöä sekä esteettömyysasiamiestä.

Hankesuunnitelma on liitteenä 1.

Henkilöstön ja oppijoiden osallistaminen

Tilahankkeen suunnitelmia on kehitetty tarveselvitysvaiheesta yhteistyössä käyttäjien kanssa. Koulujen ja esiopetuksen edustajat ja henkilökunta ovat osallistuneet hankkeen valmisteluun ja suunnitteluun tuoden tilasuunnitteluun pedagogisen ja toiminnallisen näkökulman. Yhdessä on tarkasteltu sisäänkäyntijärjestelyjen, oppimisympäristöjen, tauko- ja työskentelytilojen sekä rakennuksen sisäisen logistiikan toimivuutta. Erityisesti on kiinnitetty huomiota riittävään määrään rauhallisia toimintatiloja ja rakennuksen toimiviin akustisiin ratkaisuihin. Oppijat tulevat osallistumaan pihan ja irtokalusteiden suunnitteluun suunnittelun edetessä. Henkilökuntaa osallistetaan käyttäjäkokousten kautta suunnitelmien jatkokehittämiseen.

Kustannukset perustettavalle koulutaloyhtiölle

Perustettavan koulutaloyhtiön rahoitettavat hankekustannukset muodostuvat hankesuunnitelman mukaisista rakennuskustannuksista, joiden lisäksi on katettava rakennusaikaiset maanvuokra, korot, kiinteistövero ja hallinto sekä varainsiirtovero vanhan rakennuksen siirtämisestä koulutaloyhtiön taseeseen.

Hankesuunnitelman mukaiset rakentamiskustannukset ovat enintään noin 42 500 000 euroa (4 888 euroa/brm²) maaliskuun 2025 kustannustasossa.

Rakennuslainat on suunniteltu kuoletettaviksi 35 vuodessa. Lainoitus on suunniteltu siten, että noin 70 prosenttia pääomasta maksetaan pois tasasuuruisin vuosittaisin lyhennyksin 25 vuodessa ja loput sen jälkeen 10 vuodessa. Keskimääräinen vuosittaisen koron on arvioitu olevan 2,5 prosenttia. Pääomavuokra on edellä mainituin periaattein ja oletuksin vähitellen aleneva.

Tilojen vuokraaminen Kiinteistö Oy Helsingin Toimitiloilta

Tilat vuokrataan Kiinteistö Oy Helsingin Toimitiloilta määräaikaisesti 30 vuoden vuokrasopimuksella, minkä jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Sopimuksen irtisanomisaika on kuusi kuukautta.

Kaupungin maksettavaksi tuleva pääomavuokra muodostuu edellä mainittujen hankekustannusten kattamiseksi nostettavien rakennuslainojen lyhennyksistä, koroista ja muista rahoituskuluista. Lisäksi kaupunki maksaa hallinnointikorvausta, jolla katetaan sellaiset koulutaloyhtiön toiminnasta syntyvät kustannukset, joita ei kateta pääomavuokralla. Näitä ovat mm. koulutaloyhtiön maksettavaksi tuleva maanvuokra, kiinteistövero sekä koulutaloyhtiön yhtiöhallinnon kulut ja Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen kulut isännöinnistä ja ylläpidon koordinoinnista.

Arvioitu pääomavuokra huoneistoalan 6 089 htm² perusteella vuokrasuhteen alussa on 34,34 euroa/ htm² eli yhteensä noin 209 126 euroa/ htm² kuukaudessa ja yhteensä noin 2 509 507 euroa vuodessa ja vuosittaisen pääoman pienenemisen ja korkokustannusten alenemisen myötä 30 vuodessa yhteensä enintään 57 520 000 euroa 30 vuodessa.

Hallinnointikorvauksella katettavia kustannuksia laskennallisen kokonaishuoneistoalan 6 089 htm² perusteella tulee vuokrasuhteen alussa noin 4,38 euroa/htm²/kk eli yhteensä noin 320 000 euroa vuodessa ja ilman indeksitarkistuksia 30 vuodessa noin 9 600 000 euroa.

Vuokrasopimusluonnokset ovat liitteinä 2 ja 3.
Vastuunjakotaulukko on oheismateriaalissa.

Tilakustannukset kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle

Hankkeen kustannusarvioon perustuva arvonlisäveroton kokonaisvuokra-arvio vuokrasuhteen alussa on kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle 34,34 euroa/ htm² eli yhteensä noin 209 126 euroa kuukaudessa ja yhteensä noin 2 509 507 euroa vuodessa. Laskennallinen vuokra-ala on 6 089 htm².

Arvioitu tilakustannus kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle koostuu tilavuokrasta 28,55 euroa/htm²/kk, Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen hallinnointikorvauksesta sisältäen yhtiöhallinnon kulut, isännöinnin ja ylläpidon koordinoinnin kulun, arviolta 4,88 euroa/htm²/kk sekä kaupunkiympäristön toimialan perimästä hallintokulusta 0,67 euroa/htm²/kk ja käyttäjäpalvelusta 0,24 euroa/htm²/kk.

Lopullinen pääomavuokra määräytyy toteutuneiden kustannusten perusteella.

Nykyinen vuokra kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle Malminkartanon ala-asteen osalta (3 122 htm²) on 20,55 euroa/ htm²/kk eli yhteensä noin 66 148 euroa kuukaudessa ja yhteensä noin 768 785 euroa vuodessa.

Kustannukset Apollon yhteiskoululle

Yksityinen opetuksenjärjestäjä vastaa oman opetustoimintansa kustannuksista ja kaikista oman toimintansa aiheuttamista kiinteistön käyttö-, huolto- ja normaaleista juoksevista korjauskuluista.

Tilojen käyttöönottoaikataulu

Alustavan aikataulun mukaan tilat on tarkoitus suunnitella ja toteuttaa siten, että rakennukset valmistuvat toukokuussa 2029 ja toiminta alkaa elokuussa 2029.

Rahoitus

Hanke on suunniteltu toteutettavaksi kaupungin oman investointiohjelman ulkopuolisena hankkeena. Tilojen vuokraus sisältyy vuoden 2025 talousarvion liitteenä olevaan vuokra- ja osakekohteiden suunnitteilla olevien uudis- ja peruskorjaushankkeiden ohjelmaan siten, että kohteen vuokra-aika on 2029–2059.

Ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista talousarvion kohdalta 31002 Tilat ja rakennuttaminen.

Perustettavan koulutaloyhtiön tarkoituksena on rahoittaa hanke pääosin pitkäaikaisella lainalla, jolle yhtiö tulee hakemaan kaupungin takauksen. Hankkeen kustannuksia voidaan lisäksi tilapäisesti kattaa kaupungin myöntämällä konsernitililimiitillä, joka korvautuu nostettavilla pitkäaikaisilla rakennuslainoilla.

Kaupungin omistaman rakennuksen siirtämisestä perustettavan koulutaloyhtiön omistukseen sijoituksena yhtiön vapaan oman pääoman rahastoon valmistellaan erillinen päätös, jonka toteuttamisen edellyttämä tekninen määrärahavaraus tulee ottaa huomioon vuoden 2026 talousarvion valmistelussa.

Väistötilat

Väistötilat tarvitaan perusparannuksen ja laajennushankkeen valmistumiseen saakka.

Malminkartanon ala-asteen väistötilat järjestetään Malminkartanon väistöpaviljongissa osoitteessa Arentipolku 1. Väistötila on ratkaistu kaupunkiympäristön ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialojen yhteistyönä tilojen käyttäjiä osallistaen.

Väistötilojen vuokra-arvio on 31,00 euroa/m²/kk eli noin yhteensä noin 1 400 000 euroa vuodessa. Väistötilat tarvitaan perusparannuksen ja laajennushankkeen valmistumiseen saakka.

Lapsivaikutusten arviointi

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on laatinut lapsivaikutusten arvioinnin, joka ohjaa hankkeen suunnittelua ja toteutusta. Hankkeessa saadaan uusia esiopetuspaikkoja Malminkartanon alueelle samaan rakennukseen Malminkartanon ala-asteen ja Apollon yhteiskoulun kanssa. Tämä edesauttaa alueella asuvien lapsien yhtenäisen opinpolun toteutumista.

Tilojen ja pihan toteutuksella varmistetaan lapsille turvallinen ja terveellinen toimintaympäristö. Tilasuunnittelulla edistetään jokaisen lapsen mahdollisuutta kasvaa ja oppia rauhallisessa ja turvallisessa ympäristössä. Tilat tarjoavat mahdollisuuksia sekä vetäytymiseen ja rauhoittumiseen että yhdessä oppimiseen. Lapsen siirtymiä varhaiskasvatuksesta esi- ja perusopetukseen helpotetaan sijoittamalla eri toimintoja saman katon alle. Samalla mahdollistetaan lapselle/nuorille tuttujen aikuisten ja lasten kanssa toimiminen pitkäjänteisesti. Ratkaisu edistää lapsen yhtenäisen opinpolun toteutumista.

Rakennuksen ja piha-alueiden suunnittelussa varmistetaan lasten ja nuorten mahdollisuus leikkiin ja liikkumiseen pihalla ja lähipuistoissa sekä huomioidaan turvallinen siirtyminen lähialueen virkistys-, liikunta- ja kulttuuripalveluihin. Lapsille/nuorille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa tilojen suunnitteluun irtokalustuksen ja pihojen osalta. Lasten osallistaminen toteutetaan yhteistyössä lapselle tutun henkilökunnan kanssa.

Valtiontukiarviointi

Vuokran määrään saattaa sisältyä tukea, joten asian valmistelussa on arvioitu Euroopan unionin valtiontukisääntelyn soveltumista vuokrasuhteeseen.

EU:n toiminnasta tehdyn sopimuksen 107(1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Valtiontukisääntöjä sovelletaan ainoastaan silloin, kun tuensaajana on yritys. Yrityksellä tarkoitetaan oikeudellisesta muodosta tai rahoitustavasta riippumatta taloudellista toimintaa harjoittavaa yksikköä (komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohdat 5–10. Taloudellista toimintaa on kaikki toiminta, jossa tavaroita tai palveluita tarjotaan markkinoilla (tiedonannon kohdat 12–14). Valtiontukiarvioinnissa on siten selvitetty, harjoittaako Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat taloudellista toimintaa.

EU-tuomioistuimen vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan muun muassa julkisen vallan käyttöä, julkisesti rahoitettua ja valvottua koulutusta ja solidaarisuusperiaatteeseen perustuvaa terveydenhuoltoa pidetään muuna kuin taloudellisena toimintana. Taloudellista toimintaa ei ole myöskään edellä kuvattuun ei-taloudelliseen viranomaistoimintaan läheisesti liittyvä toiminta, joka itsenäisesti arvioiden voisi olla tyypiltään taloudellista (tiedonannon kohdat 18 ja 207).

Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen tehtävänä on kaupungin sidosyksikkönä ylläpitää Helsingin kaupungin palvelutuotannossa hyödynnettäviä tiloja kuten kouluja ja terveysasemia. Yhtiö hoitaa kaupunkikonsernin toimitilaomaisuuden hallinnointia ja vahvistaa kaupunkikonsernin toimitilaosaamista. Yhtiön tarkoituksena ei ole tuottaa voittoa ja se toimii kilpailutilanteessa markkinoilla ainoastaan marginaalisesti, sidosyksikkösääntelyn ulosmyyntirajoitusten puitteissa. Tällöin Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen on hinnoiteltava toimintansa markkinaperusteisesti ja pidettävä toiminnasta erillistä kirjanpitoa.

Edellä kuvatuin perustein Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen toiminnan voidaan katsoa liittyvän kiinteästi kaupungin lakisääteisten viranomaistehtävien hoitamiseen ja ettei yhtiön toiminnassa ole kyse taloudellisesta toiminnasta kilpailluilla markkinoilla. Tilojen vuokraamiseen Apollon yhteiskoulun käyttöön päätösesityksessä kuvatulla tavalla ei siten liity valtiontukia koskevia esteitä.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on 2.9.2025 § 330 antanut
Malmikartanon sydämen, osoitteessa Puustellintie 6 sijaitsevan Malminkartanon ala-asteen, päiväkoti Lasten Kartanon esiopetuksen ja Apollon yhteiskoulun perusparannuksen ja laajennuksen hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon

Hankesuunnitelma vastaa tarveselvityksen sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toiminnallisia tavoitteita. Piha täyttää toimialan suunnitteluohjeiden mitoitus- ja toimintatavoitteet. Tilojen ja pihan suunnittelussa ja toteutuksessa tulee edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Tilojen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota äänieristykseen, äänenvaimennukseen ja valaistukseen. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta painottaa hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana.

Lausunto on kokonaisuudessaan asian päätöshistoriassa.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston 15.5.2025 § 56 esityksen jälkeen kaupunkiympäristön toimiala on tarkentanut hankkeen vuokrakustannuksia (57 520 000 euroa). Tarkennetut vuokrakustannukset on päivitetty päätösesitykseen.

Toimivalta ja täytäntöönpano

Hallintosäännön 7 luvun 1 § 1 momentin 9 kohdan mukaan kaupunginvaltuusto päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo ylittää 10 miljoonaa euroa.

Kaupunginhallituksen tarkoituksena on, mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy päätösesityksen, oikeuttaa täytäntöönpanopäätöksessään:

-kaupunkiympäristön toimialan kasvatuksen ja koulutuksen tilat-yksikön päällikön allekirjoittamaan vuokrasopimuksen Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen kanssa sekä tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Föredragande

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Upplysningar

Susanna Hyvärinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 60716

susanna.hyvarinen@hel.fi