Oikaisuvaatimus rehtorin ottamisesta toistaiseksi
Oikaisuvaatimus rehtorin ottamisesta toistaiseksi
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, joka on tehty perusopetusjohtajan 17.4.2025 tekemästä valintapäätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Esittelijän perustelut
********** on tehnyt 30.4.2025 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen perusopetusjohtajan 17.4.2025 tekemästä valintapäätöksestä, jolla perusopetusjohtaja on ottanut rehtorin virkaan kasvatustieteiden maisteri **********
Perusopetusjohtaja on antanut asiassa lausunnon.
Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty, toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegointia koskevaan päätökseen (4.12.2024 § 104) perustuen rehtorin ottamisesta toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen päättää perusopetusjohtaja.
Rekrytointiprosessista
Tahvonlahden ala-asteen kouluun sijoitettu rehtorin virka on ollut julkisesti haettavana ajalla 3.2.2025-17.2.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa. Tehtävän ensimmäinen sijoituspaikka on Tahvonlahden ala-asteen koulu. Viranhaltijan tehtävänä on rehtorin tehtävät.
Tehtävän kelpoisuusvaatimus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (1998/986) mukaan.
Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi työpaikkailmoituksessa toivottiin kokemusta yhteisopettajuuden kehittämisestä ja joustavasta tilojen käytöstä. Eduksi luettiin kokemus ja osaaminen monikulttuurisen koulun johtamisesta ja oppilaiden tuen järjestämisestä sekä näkemys oppimisympäristöjen kehittämisestä ja joustavasta käytöstä. Lisäksi kokemus ja näkemys yhteisöllisen ja osallistavan toimintakulttuurin johtamisesta luettiin eduksi.
Perusopetusjohtajan valintapäätöksen mukaan tehtävää haki hakuaikana 15 henkilöä, joista 14 täytti tehtävän muodollisen kelpoisuusvaatimuksen. Videohaastatteluun kutsuttiin ne seitsemän hakijaa, joilla oli kokemusta rehtorin tai apulaisrehtorin tehtävistä. Yksi kutsutuista ei vastannut määräaikaan mennessä. Ensimmäiseen yksilöhaastatteluun kutsuttiin videohaastattelun perusteella neljä hakijaa. Hakemusten ja haastatteluiden kokonaisarvioinnin perusteella kahdesta hakijasta tilattiin Psyco Oy:n suorittama henkilöarviointi. Heistä molemmat kutsuttiin henkilöarvioinnin perusteella toiseen yksilöhaastatteluun. Haastatteluihin osallistui perusopetusjohtaja, perusopetuksen aluepäällikkö ja Tahvonlahden ala-asteen koulun johtokunnan puheenjohtaja.
Oikaisuvaatimuksesta
Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan päätöksen kumoamista lainvastaisena. Oikaisuvaatimuksen mukaan tehtävään valitulla ei ollut objektiivista oikeutta tulla valituksi rehtorin virkaan, eikä tehtävään valittu ole ansioitunein eikä soveltuvin. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan tehtävää uudelleen julkisesti haettavaksi niin, että hakuilmoitukseen mainitaan tieto koeajasta sekä vaatimus erinomaisesta suomen kielen suullisesta ja kirjallisesta taidosta. Oikaisuvaatimuksen mukaan toista kokeneempaa hakijaa on syrjitty iän perusteella. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa vaaditaan koeajan asettamista sekä rekisteriotteen ja terveydentilaselvityksen toimittamista. Lisäksi vaaditaan Psyco Oy:n palveluista luopumista.
Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät tarkemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.
Lainsäädännöstä
Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus. Rehtorin kelpoisuudesta säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa.
Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.
Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 5 §:n mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.
Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 2 §:n mukaan rehtoriksi on kelpoinen henkilö, jolla on
1) ylempi korkeakoulututkinto,
2) asianomaisen koulutusmuodon opettajan kelpoisuus,
3) riittävä työkokemus opettajan tehtävissä sekä
4) opetushallituksen hyväksymien perusteiden mukainen opetushallinnon tutkinto, vähintään 25 opintopisteen tai vähintään 15 opintoviikon laajuiset yliopiston järjestämät opetushallinnon opinnot tai muulla tavalla hankittu riittävä opetushallinnon tuntemus.
Saman asetuksen 3 §:n mukaan rehtorilla tulee olla oppilaitoksen opetuskielessä erinomainen suullinen ja kirjallinen taito.
Lain kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta 8 §:n mukaan virkasuhteeseen ottaessa voidaan määrätä virantoimituksen aloittamisesta alkavasta enintään kuuden kuukauden koeajasta. Saman pykälän 3 momentin mukaan, jos viranhaltija otetaan saman työnantajan palveluksessa virkasuhteesta toiseen, työnantaja voi määrätä koeajan noudatettavaksi uudessa virkasuhteessa, jos viranhaltijan tehtävissä tai hänen asemassaan tapahtuu huomattava muutos. Saman lain 7 §:n mukaan virkasuhteeseen ottamisen edellytyksenä on, että siihen otettava henkilö antaa viranomaisen pyynnöstä ottamisesta päättävälle viranomaiselle tehtävän hoidon terveydellisiä edellytyksiä koskevat tiedot.
Laissa lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä säädetään 3 §:ssä, että työnantajan tulee pyytää henkilöltä nähtäväksi ote rikosrekisteristä, kun henkilö ensi kerran otetaan tai nimitetään sellaiseen työ- tai virkasuhteeseen, johon kuuluu ilman huoltajan läsnäoloa tapahtuvaa alaikäisen kasvatusta, opetusta, hoitoa tai muuta huolenpitoa taikka muuta työskentelyä henkilökohtaisessa vuorovaikutuksessa alaikäisen kanssa.
Yhdenvertaisuuslain 8 §:n 1 momentin mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella
Asian arviointi
Perusopetusjohtajan lausunnon mukaan kaikkien virkaa hakeneiden hakemukset on käyty huolellisesti läpi suhteessa työpaikkailmoituksessa kuvattuun tehtävänkuvaan. Rekrytointiprosessiin kuului videohaastattelu, kaksi yksilöhaastattelua ja henkilöarviointi.
Tehtävään valittu täyttää muodollisen kelpoisuusvaatimuksen. Hän on koulutukseltaan kasvatustieteen maisteri, hänellä on luokanopettajan kelpoisuus ja hän on suorittanut opetushallinnon tutkinnon. Tehtävään valittu on työskennellyt rehtorina 2025, virka-apulaisrehtorina 2024 ja apulaisrehtorina neljä vuotta.
Oikaisuvaatimuksen tekijä ei täytä viran kelpoisuusvaatimuksia.
Oikaisuvaatimuksen mukaan tehtävään valittu ei ole ansioitunein tai soveltuvin. Perusopetusjohtajan päätöksen mukaan kärkihakijoina olleista molemmat täyttävät viralle asetetut kelpoisuusehdot ja molemmilla on riittävä työkokemus rehtorin tehtävän hoitamiseen. Perusopetusjohtajan päätöksen mukaan valintaa puoltaa valitun henkilön vahva pedagoginen ajattelu ja konkreettiset johtamisteot oppilaan tuen, monikulttuurisen koulun ja osallisuuden johtamisesta. Lisäksi hänellä on selkeät näkemykset oppimisympäristöjen joustavasta käytöstä ja yhteisopettajuuden kehittämisestä. Perusopetusjohtajan päätöksen mukaan henkilöarviointi tukee valintaa.
Työnantajalla on laaja harkintavalta valita tehtävään kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Perusopetusjohtajan päätös on perustunut kokonaisharkintaan siitä, kenellä hakijoista on arvioitu olevan parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen. Kokonaisharkinnassa on otettu huomioon hakijoiden työkokemus, koulutus sekä haastatteluissa ja rekrytointiprosessin aikana esiin tulleet seikat. Rehtorin virkaan valitulla on edellä mainittu kokonaisharkinta huomioiden katsottu olevan hakijoista parhaat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen.
Oikaisuvaatimuksen mukaan eräitä hakijoita on rekrytointiprosessissa syrjitty iän perusteella. Perusopetusjohtajan lausunnon mukaan hakemuksessa, videohaastattelussa tai yksilöhaastattelussa ei kysytty missään vaiheessa hakijoiden ikää eikä heitä pyydetty kertomaan sitä millään tavalla. Sekä video- että yksilöhaastatteluissa esitetyt kysymykset olivat kaikille hakijoille samat. Hakijoiden ansioita vertailtaessa ikä ei ollut arvioitavana seikkana. Videohaastatteluissa ja yksilöhaastatteluissa oli mukana erilaisia hakijoita paitsi osaamisprofiilinsa myös ikäprofiilinsa osalta. Hakijat näihin rekrytoinnin vaiheisiin ja tehtävään valittiin osaamisen, koulutuksen ja muun haastatteluissa esiin tuodun perusteella eikä ikä ollut valintaan vaikuttava tekijä.
Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan tehtävää uudelleen julkisesti haettavaksi niin, että hakuilmoitukseen mainitaan tieto koeajasta sekä vaatimus erinomaisesta suomen kielen suullisesta ja kirjallisesta taidosta. Työpaikkailmoituksessa on mainittu kelpoisuusehto, josta selviää myös kielitaitovaatimus. Koeajasta päätetään työnantajan yksipuolisella päätöksellä. Koeajasta on päätetty perusopetusjohtajan päätöksessä.
Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan tehtävään valitulle koeajan asettamista ja terveydentilaselvityksen sekä rikosrekisteriotteen toimittamista. Perusopetusjohtajan lausunnon mukaan palvelussuhteeseen liittyvissä asioissa on toimittu asianmukaisesti. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa vaaditaan Psyco Oy:n palveluista luopumista. Viranomainen saa valitse rekrytoinnissa käyttämänsä keinot.
Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että perusopetusjohtaja olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun, kuin mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä. Perusopetusjohtajan päätös ei ole lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.
Esitetään edellä lausuttuun, perusopetusjohtajan päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.
Föredragande
Mer information fås av
Milla Marttila, HR-juristi, puhelin: 09 310 53620