Elatusturvasihteerin viran täyttäminen, talouden erillistehtävät -yksikkö, työavain SOTEPE-04-37-25

HEL 2025-006447
§ 3

Elatusturvasihteerin viran täyttäminen, talouden erillistehtävät -yksikkö, työavain SOTEPE-04-37-25

Ekonomi- och strategidirektör

Päätös

Talous- ja strategiajohtaja päätti ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden perusteella tradenomi ********** elatusturvasihteerin virkaan (vakanssinumero 035110, talouden erillistehtävät -yksikkö) 5.5.2025 lukien 2602,88 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.

Koeaika on kuusi (6) kuukautta.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan otetun terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Talouden erillistehtävät -yksikössä on ollut haettavana elatusturvasihteerin virka vakinaista täyttämistä varten.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 22.12.2022 § 199 (1.1.2023 alkaen) mukaan elatusturvasihteerin virkaan ottaa talous- ja strategiajohtaja.

Elatusturvasihteerin tehtävänä on sijoitettujen lasten perintäpäätösten valmistelu ja päätöksenteko, yhteydenpito vanhempiin sekä sosiaalityöntekijöihin, perintäpäätösten tiedoksiannot ja maksukehotusten laatiminen sekä elatussopimusten valmistelu ja päätöksenteko sijoitetuille lapsille.

Elatusturvasihteerin viran kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva korkeakoulututkinto (tradenomi) tai vastaava aikaisempi opistoasteinen tutkinto.

Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito. Eduksi katsotaan ruotsin ja englannin kielen taito.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää oma-aloitteista, itsenäistä ja vastuullista työotetta, hyvää päätöksentekokykyä, numerotarkkuutta, joustavuutta sekä hyviä asiakasneuvonta-, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Lisäksi eduksi luettiin kokemus taloustehtävistä, sosiaali-, terveys - ja pelastustoimialan organisaation tuntemus sekä kaupungin talousjärjestelmien käyttökokemus sekä hyvä tietotekninen osaaminen.

Elatusturvasihteerin virka, vakanssinumero 035110, on ollut julkisesti haettavana 19.3.–2.4.2025 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa (helsinkirekry.fi) sekä Duunitorissa, Joblyssa ja Työmarkkinatorilla.

Määräajassa hakemuksen jätti 95 hakijaa. Vaadittu kelpoisuus on 57 hakijalla.

Hakemusten perusteella läsnä haastatteluihin kutsuttiin 9.4.2025 ja 10.4.2025 seitsemän (7) hakijaa: ********** ********** ********** ********** ********** ja ********** Lisäksi yksi hakija perui haastatteluun tulonsa.

Haastattelun suorittivat erityissuunnittelija ********** elatusturvasihteeri ********** ja talouspäällikkö ********** talouden erillistehtävät -yksiköstä.

********** on valmistunut kasvatustieteiden kandidaatiksi Itä-Suomen yliopistosta vuonna 2019. **********

********** on valmistunut kauppatieteiden kandidaatiksi Itä-Suomen yliopistosta vuonna 2006. **********

********** on valmistunut tradenomiksi Haaga-Heliasta vuonna 2023. **********

********** on valmistunut tradenomiksi Laurean ammattikorkeakoulusta vuonna 2008. **********

********** on valmistunut tradenomiksi Saimaan ammattikorkeakoulusta vuonna 2013. **********

********** on valmistunut laskentatoimen merkonomiksi Kotkan kauppaoppilaitoksesta vuonna 1987. **********

Kaikki haastatteluun kutsutut henkilöt täyttivät viran kelpoisuusehdot.

Elatusturvasihteerin toimenkuvan vuoksi haastattelussa ja henkilön valinnassa kiinnitettiin erityistä huomiota pitkään ja laaja-alaiseen työkokemukseen asiakaspalvelutyöstä ja työkokemukseen hallinnollisten päätösten valmistelu- ja ratkaisutyöstä. Lisäksi kiinnitettiin huomiota hyviin vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoihin ja erilaisten talous- ja ratkaisujärjestelmien käyttökokemukseen ja tietotekniseen osaamiseen, joita erityisesti tarvitaan elatusturvasihteerin tehtävän hoitamisessa.

********** valintaa elatusturvasihteerin virkaan (vakanssi 035110) puoltaa hakemuksen ja haastattelun perusteella esille tullut tehtävän edellyttämä kelpoisuus ja soveltuvuus. Hänellä on kelpoisuuden edellyttämä soveltuva korkeakoulututkinto, tradenomin tutkinto. Lisäksi hänen valintaansa puoltaa hänen pitkä ja vankka työkokemuksensa erilaisista ja monipuolisista asiakaspalvelun työtehtävistä sekä hallinnollisten päätösten valmistelu- ja ratkaisutyöstä. Hän omaa hyvät vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot ja hänellä on pitkäaikainen kokemus erilaisten talous- ja ratkaisujärjestelmien käyttökokemuksesta sekä hyvä tietojärjestelmien tuntemus. Hänellä on hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito.

Koulutuksen, työkokemuksen sekä haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella ********** on parhaat edellytykset elatusturvasihteerin viran (vakanssi 035110) hoitamiseen talouden erillistehtävät -yksikössä.

Detta beslut publicerades 29.04.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Mer information fås av

Armi Vaden, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970

armi.vaden@hel.fi

Beslutsfattare

Sampo Pajari
talous- ja strategiajohtaja

Bilagor

1. Hakijalistaus
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.