Päätös hallinnollisten pakkokeinojen asettamisesta
Päätös hallinnollisten pakkokeinojen asettamisesta
Päätös
Pelastuskomentaja on päättänyt asettaa kiinteät uhkasakot palotarkastuksella annettujen määräysten tehostamiseksi. Päävelvoitteet ja niiden tehostamiseksi asetetut uhkasakot on yksilöity jäljempänä tässä päätöksessä.
Päätökseen velvoitettu
Kiinteistö Oy Rastilan Liikekeskus, Y-tunnus: 0823771-5, kiinteistötunnus: 091-054-0224-0001
Asian taustat
Rastilan liikekeskuksessa (Meri-Rastilan tori 1, pysyvä rakennustunnus 34198) tehtiin valvontasuunnitelman mukainen määräaikainen palotarkastus 3.10.2024. Valvontatapahtumasta on tehty päätös 12.11.2024, pöytäkirjan numero 99 404.
Tarkastuksella havaittiin puutteita, jotka määrättiin korjattavaksi 12.2.2025 mennessä. Pelastusviranomainen suoritti jälkivalvontaa korjauksille annetun määräajan jälkeen asiakirjoin 17.2.2025, pöytäkirjan numero 100 532. Jälkivalvonnassa havaittiin, että määräyksiä ei ollut noudatettu.
Pelastusviranomainen voi pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaan tehostaa antamaansa määräystä tai kieltoa uhkasakolla. Tällä tarkoitetaan, että pelastusviranomainen voi asettaa ja myöhemmin tuomita uhkasakon, jos annettuja määräyksiä ei noudateta. Uhkasakon tavoitteena on varmistaa, että päävelvoitteet täytetään.
Kuuleminen
Pelastusviranomainen on kuullut velvoitettavaa osapuolta mahdollisesta uhkasakosta 17.2.2025, pöytäkirjan numero 100 533. Kuulemisaikaa varattiin 17.3.2025 asti. Kuuleminen perustuu uhkasakkolain (1113/1990) 5 luvun 22 §:ään ja hallintolain (434/2003) 6 luvun 34 §:ään, jonka mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.
Asianosaisille on annettu mahdollisuus antaa oma selityksensä seuraavista päävelvoitteista:
Päävelvoitteet
Päävelvoite 1
Sähkön pääsulku ja sille johtava reitti on opastettava selkeästi. (Pelastuslaki 379/2011 9 ja 14 §)
Tarkastuksella havaittiin, että reittiä sähköpääkeskukselle ei ole opastettu selkeästi. Pelastuslain 9 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että pelastustoiminta on tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa mahdollista ja pelastushenkilöstön turvallisuus on otettu huomioon.
Pelastuslain 14 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan ryhdyttävä toimenpiteisiin poistumisen turvaamiseksi tulipaloissa ja muissa vaaratilanteissa sekä toimenpiteisiin pelastustoiminnan helpottamiseksi. Useissa onnettomuustyypeissä, esimerkiksi vesivahingossa, tulipalossa, sähkölaitteiden vikatilanteissa ja kaasuvuodoissa kiinteistön sähköverkko tulee pystyä tekemään virrattomaksi. Oikeanlaisella opastuksella mahdollistetaan pelastushenkilöstön turvallinen pääsy sähköpääkeskukselle, josta rakennuksen sähköverkko tehdään virrattomaksi.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 500 € (viisisataa euroa) uhkasakkona.
Päävelvoite 2
Veden pääsulku ja sille johtava reitti on opastettava selkeästi. (Pelastuslaki 379/2011 9 ja 14 §)
Tarkastuksella havaittiin, että reittiä veden pääsululle ei ole opastettu selkeästi. Pelastuslain 9 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että pelastustoiminta on tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa mahdollista ja pelastushenkilöstön turvallisuus on otettu huomioon.
Pelastuslain 14 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan ryhdyttävä toimenpiteisiin poistumisen turvaamiseksi tulipaloissa ja muissa vaaratilanteissa sekä toimenpiteisiin pelastustoiminnan helpottamiseksi. Vesivahinkotilanteessa pelastushenkilöstön on löydettävä veden pääsulku nopeasti. Pääsulun ja reitin opastaminen mahdollistaa pelastushenkilöstölle pääsulun löytämisen.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 500 € (viisisataa euroa) uhkasakkona.
Päävelvoite 3
Tavarat on poistettava kellarin kulkureitiltä. (Pelastuslaki 379/2011 9 ja 14 §)
Tarkastuksella havaittiin, että kellarin kulkureitillä säilytetään tavaraa. Pelastuslain 9 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että rakennuksessa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta tai heidät voidaan pelastaa muulla tavoin.
Pelastuslain 14 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan ryhdyttävä toimenpiteisiin poistumisen turvaamiseksi tulipaloissa ja muissa vaaratilanteissa sekä toimenpiteisiin pelastustoiminnan helpottamiseksi. Tavaroiden säilyttäminen kellarikäytävällä hankaloittaa poistumista tulipalossa ja muissa vaaratilanteissa.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 2000 € (kaksituhatta euroa) uhkasakkona.
Päävelvoite 4
Tavarat on poistettava pizzerian porrashuoneesta sekä A-rapun porrashuoneesta. (Pelastuslaki 379/2011 9 ja 14 §)
Tarkastuksella havaittiin, että pizzerian rappukäytävässä säilytetään tavaraa, joka vaarantaa turvallisen poistumisen ja lisää palokuormaa rappusissa. Samalla tavalla havaittiin, että A-rapussa säilytetään tavaraa. Pelastuslain 9 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että rakennuksessa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta tai heidät voidaan pelastaa muulla tavoin.
Pelastuslain 14 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan ryhdyttävä toimenpiteisiin poistumisen turvaamiseksi tulipaloissa ja muissa vaaratilanteissa sekä toimenpiteisiin pelastustoiminnan helpottamiseksi. Tavaroiden säilyttäminen rappusissa hankaloittaa poistumista tulipalossa ja muissa vaaratilanteissa.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 2000 € (kaksituhatta euroa) uhkasakkona.
Päävelvoite 5
Kellarin toimistotilaan johtava osastoiva ovi on pidettävä suljettuna. Kohteen edustajan on annettava selvitys siitä, kuinka asiasta huolehditaan jatkossa. (Pelastuslaki 379/2011 9 §)
Tarkastuksella havaittiin, että osastoiva palo-ovi kellarin toimistotilan ja kellarikäytävän välillä on kiilattu auki. Pelastuslain 9 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen sekä leviämisen vaara on vähäinen. Palo-ovien aukipitäminen kasvattaa tulipalon leviämisen vaaraa. Tulipalotilanteessa savukaasut pääsevät leviämään avoinna olevan palo-oven kautta.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 1000 € (tuhat euroa) uhkasakkona.
Päävelvoite 6
Epäkuntoiset palo-ovet on korjattava. (Pelastuslaki 379/2011 9 §)
Tarkastuksella havaittiin epäkuntoisia palo-ovia kellarikäytävältä pizzerian portaikkoon, pizzerian ja A-rapun välillä, B-rapussa 2. ja 3. kerroksen moskeijojen kulkureiteillä. Ovien itsestään sulkeutumis- ja salpautumisominaisuudet ovat epäkunnossa. Pelastuslain 9 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen sekä leviämisen vaara on vähäinen. Epäkuntoiset palo-ovet eivät rajoita palon leviämistä niiden tarkoituksen mukaisesti. Tulipalotilanteessa savukaasut pääsevät leviämään avoinna olevan palo-oven kautta. Ympäristöministeriön asetuksen rakennusten paloturvallisuudesta 17 §:n mukaan palo-ovien tulee olla itsestään sulkeutuvia ja salpautuvia.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 5000 € (viisituhatta euroa) uhkasakkona.
Päävelvoite 7
Pizzerian ilmanvaihtokanavat (rasvakanava) on puhdistettava siten, ettei niistä aiheudu tulipalon vaaraa. (Pelastuslaki 379/2011 13 §)
Tarkastuksen yhteydessä asianosainen ei pystynyt osoittamaan, että keittiön ilmanvaihtokanavat (rasvakanava) on nuohottu suositellun yhden vuoden määrävälin mukaisesti. Ammattimaisten ruuanvalmistuspaikkojen ilmanvaihtokanavat tulisi nuohota vuoden välein. Pelastuslain 13 §:n mukaan rakennuksen omistajan, haltijan ja toiminnanharjoittajan on yleisten tilojen ja koko rakennusta palvelevien järjestelyjen osalta sekä huoneiston haltijan hallinnassaan olevien tilojen osalta huolehdittava, että ilmanvaihtokanavat ja -laitteet on huollettu ja puhdistettu siten, että niistä ei aiheudu tulipalon vaaraa.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 6000 € (kuusituhatta euroa) uhkasakkona.
Päävelvoite 8
Kiinteistön ilmanvaihtokanavat ja -laitteet on puhdistettava siten, ettei niistä aiheudu tulipalon vaaraa. (Pelastuslaki 379/2011 13 §)
Tarkastuksen yhteydessä asianosainen ei pystynyt osoittamaan, että kiinteistön ilmanvaihtokanavat on nuohottu siten, että niistä ei aiheudu tulipalon vaaraa. Pelastuslain 13 §:n mukaan rakennuksen omistajan, haltijan ja toiminnanharjoittajan on yleisten tilojen ja koko rakennusta palvelevien järjestelyjen osalta sekä huoneiston haltijan hallinnassaan olevien tilojen osalta huolehdittava, että ilmanvaihtokanavat ja -laitteet on huollettu ja puhdistettu siten, että niistä ei aiheudu tulipalon vaaraa.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 8000 € (kahdeksantuhatta euroa) uhkasakkona.
Päävelvoite 9
Peräkkäin kytketyt jatkojohdot on poistettava käytöstä ja suuritehoiset sähkölaitteet on irrotettava moniosaisista jatkopistorasioista (Pelastuslaki 379/2011 9 ja 14 §)
Tarkastuksella havaittiin, että vaateliikkeessä (Nagad Shop) on peräkkäin kytkettyjä jatkojohtoja, joihin on kytketty pakastin ja jääkaappi. Pelastuslain 9 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen sekä leviämisen vaara on vähäinen.
Pelastuslain 14 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan ehkäistävä tulipalojen syttymistä ja muiden vaaratilanteiden syntymistä. Peräkkäin kytketyt jatkojohdot voivat aiheuttaa jatkojohtojen ylikuormittumista ja siten lisätä oikosulun, sähköiskun ja tulipalon syttymisen vaaraa. Suuritehoisten laitteiden, kuten kodinkoneiden liittäminen jatkojohtoon voi aiheuttaa johdon ylikuumentumista ja siten lisätä tulipalon syttymisen vaaraa.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 5000 € (viisituhatta euroa) uhkasakkona.
Päävelvoite 10
Parturiliikkeen poistumisopastevalaisin on korjattava. (Pelastuslaki 379/2011 10 ja 12 §; Sisäasiainministeriön asetus rakennusten poistumisreittien merkitsemisestä ja valaisemisesta 805/2005 5 §)
Tarkastuksella havaittiin, että parturiliikkeen poistumisvalo on epäkunnossa. Pelastuslain 10 §:n mukaan uloskäytävät ja kulkureitit niille tulee tarvittaessa merkitä ja valaista asianmukaisesti.
Pelastuslain 12 §:n mukaan poistumisreittien opasteet ja valaistus on pidettävä toimintakunnossa sekä huollettava ja tarkastettava asianmukaisesti. Poistumisopastevalaisimen tulee toimia normaalin valaistuksen kanssa ja siitä riippumatta. Kiinteistössä olevien rikkinäisten poistumisvalojen kupujen korvaaminen jälkiheijastavilla poistumisopasteilla sallitaan.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 500 € (viisisataa euroa) uhkasakkona.
Päävelvoite 11
Käsisammuttimet on tarkastettava (Pelastuslaki 379/2011 12 §)
Tarkastuksella havaittiin, että ravintola Cortanan käsisammutinta ei ole määräaikaistarkastettu. Tarkastuksella havaittiin myös, että 3. kerroksessa sijaitsevan moskeijan sammutinta ei ole määräaikaistarkastettu. Pelastuslain 12 §:n mukaan sammutus-, pelastus- ja torjuntakalusto on pidettävä toimintakunnossa sekä huollettava ja tarkastettava asianmukaisesti.
Sisäministeriön asetuksen käsisammuttimien tarkastuksesta ja huollosta (917/2005) 9 §:n mukaan käsisammuttimen tarkastus on tehtävä kahden vuoden välein, jos käsisammutinta säilytetään kuivissa ja tasalämpöisissä sisätiloissa.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 500 € (viisisataa euroa) uhkasakkona.
Päävelvoite 12
Käsisammuttimet on kiinnitettävä valmistajan ohjeen mukaan ja kohteen toiminta huomioiden. (Pelastuslaki 379/2011 9 ja 14 §)
Tarkastuksella havaittiin, että ravintola Cortanan käsisammutinta ei ole kiinnitetty valmistajan ohjeen mukaisesti. Pelastuslain 9 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että pelastustoiminta on tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa mahdollista.
Pelastuslain 14 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan varauduttava tulipalojen sammuttamiseen ja muihin sellaisiin pelastustoimenpiteisiin, joihin ne omatoimisesti kykenevät. Sammuttimien kiinnittäminen kiinteälle paikalle helpottaa sammuttimen löytämistä tulipalotilanteessa ja estää sen kaatumista ja mahdollista vahingoittumista.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 500 € (viisituhatta euroa) uhkasakkona.
Päävelvoite 13
IV-konehuoneesta on poistettava kyseisen tilan huoltotoimintaan liittymättömät tavarat. (Pelastuslaki 379/11 9 §)
Tarkastuksella havaittiin, että IV-konehuoneessa säilytetään sen huoltotoimintaan liittymätöntä tavaraa. Pelastuslain 9 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen sekä leviämisen vaara on vähäinen, pelastustoiminta on tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa mahdollista ja helposti syttyvää materiaalia tai muuta tavaraa ei saa säilyttää ullakolla, kellarissa, rakennuksen alla tai sen välittömässä läheisyydessä niin, että siitä aiheutuu tulipalon syttymisen tai leviämisen vaaraa tai että tulipalon sammuttaminen vaikeutuu. Tavaroiden säilyttäminen teknisessä tilassa voi lisätä tulipalon syttymisen ja leviämisen vaaraa. Lisäksi tavaroiden säilytys voi vaikeuttaa sammuttamista ja muuta pelastustoimintaa.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 1000 € (tuhat euroa) uhkasakkona.
Asianosaisen vastine
Asianosainen on antanut kuulemisaikana kirjallisen vastineen.
Asianosainen on toimittanut pdf-liitetiedoston sähköpostin liitteenä 10.3.2025.
Päävelvoite 1: Sähkön pääsulku ja sille johtava reitti on merkattu selkeästi. Asianosainen on toimittanut tästä valokuvia osana pdf-liitetiedostoa.
Päävelvoite 2: Veden pääsulku ja sille johtava reitti on merkattu selkeästi. Asiaosainen on toimittanut tästä valokuvia osana pdf-liitetiedostoa.
Päävelvoite 3: Tavarat on poistettu kellarin kulkureitiltä. Asianosainen on toimittanut tästä valokuvan osana pdf-liitetiedostoa.
Päävelvoite 4: Tavarat on poistettu pizzerian porrashuoneesta. Asianosainen on toimittanut tästä valokuvan osana pdf-liitetiedostoa.
Päävelvoite 5: Kellarin toimistotilaan johtava osastoiva palo-ovi on suljettu ja sen kiinnipitämisestä on annettu ohjeistusta kiinteistön käyttäjälle. Oven kiinnipitämistä valvotaan jatkossa säännöllisesti nimetyn henkilön toimesta. Selvitys on annettu osana pdf-liitetiedostoa.
Päävelvoite 10: Parturiliikkeen poistumisopastevalaisin on korjattu. Asianosainen on toimittanut tästä valokuvan osana pdf-liitetiedostoa.
Päävelvoite13: IV-konehuoneesta on poistettu sen huoltotoimintaan liittymättömät tavarat. Asianosainen on toimittanut tästä valokuvan osana pdf-liitetiedostoa.
Päävelvoitteiden 6, 7, 8, 9, 11 ja 12 osalta on toimitettu sanalliset kertomukset siitä, että toimenpiteisiin on ryhdytty. Selvitystä ei katsota riittäväksi päävelvoitteista luopumiseksi.
Vastineen käsittely
Asianosaisen antaman vastineen perusteella pelastusviranomainen toteaa päävelvoitteet 1–5, 10 ja 13 noudatetuiksi ja luopuu näihin päävelvoitteisiin liittyvistä vaatimuksista. Uhkasakkoa ei aseteta näille päävelvoitteille.
Annetun vastineen perusteella asianosaisen katsotaan ryhtyneen toimenpiteisiin päävelvoitteiden 6-9, 11 ja 12 korjaamiseksi. Tehtyjä toimenpiteitä tai annettuja selvityksiä ei kuitenkaan nähdä riittävinä, jotta pelastusviranomainen luopuisi päävelvoitteisiin liittyvistä vaatimuksista. Päävelvoitteet 6-9, 11 ja 12 ovat edelleen voimassa. Näiden päävelvoitteiden tehosteeksi asetetaan kiinteät uhkasakot.
Päätöksen perustelu
Kiinteistö Oy Rastilan Liikekeskus ei ole annetusta neuvonnasta ja kehotuksesta huolimatta korjannut kaikkia päävelvoitteita pelastuslain (379/2011) säännösten vaatimalle tasolle. Asianosaisella ei ole ollut esittää pätevää syytä annettujen määräysten noudattamatta jättämiselle.
Koska päävelvoitteita ei ole noudatettu, pelastusviranomainen katsoo uhkasakon asettamisen tarpeelliseksi asioiden korjaamiseksi lain vaatimalle tasolle. Toimivaltainen viranomainen asettaa uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisesti kiinteät uhkasakot yllä eriteltyjen päävelvoitteiden tehosteeksi.
Velvoitetun osapuolen tulee noudattaa päävelvoitteita tässä päätöksessä annettuun määräaikaan mennessä. Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi.
Määräaika
Päävelvoitteita on noudatettava 30.5.2025 mennessä. Jos velvoitteet täytetään määräaikaan mennessä, uhkasakkoa ei tuomita.
Yhteenveto asetetuista uhkasakoista
Päävelvoite 6: Epäkuntoiset palo-ovet on korjattava - 5000 €
Päävelvoite 7: Keittiön rasvakanava on nuohottava - 6000 €
Päävelvoite 8: Kiinteistön IV-kanavat on nuohottava - 8000 €
Päävelvoite 9: Peräkkäin kytketyt jatkojohdot on poistettava käytöstä - 5000 €
Päävelvoite 11: Käsisammuttimet on tarkastettava - 500 €
Päävelvoite 12: Käsisammuttimet on kiinnitettävä - 500 €
Toimivaltaperuste
Pelastustoimen palvelukokonaisuutta johtaa pelastuskomentaja. Helsingin kaupungin hallintosäännön 18 luvun 5 §:n ja Helsingin pelastuslaitoksen toimintasäännön 2 luvun mukaan toimivalta uhkasakon päättämisessä on pelastuskomentajalla.
Valitusosoitus
Asianosainen saa hakea ratkaisuun muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen 30 päivän sisällä päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lainvoimainen, kun valitusaika on päättynyt tai tehty valitus on käsitelty. Valitusosoitus toimitetaan tämän päätöksen liitteenä.
Päätöksen tiedoksianto
Päätös toimitetaan asiassa velvoitetulle Kiinteistö Oy Rastilan Liikekeskukselle saantitodistuskirjeenä.
Ilmoitusvelvollisuus
Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18 §)
Tällä tarkoitetaan sitä, jos omistajuus tai omaisuuden käyttöoikeus muuttuu, uuden omistajan on saatava tieto, että hän on velvoitettu täyttämään tässä päätöksessä esitetyt velvoitteet. Uudesta omistajasta tai käyttöoikeuden haltijasta on ilmoitettava myös pelastusviranomaiselle.
Ilmoitus maanmittauslaitokselle
Pelastusviranomainen toimittaa Maanmittauslaitokselle ilmoituksen kiinteistöä 091-054-0224-0001 koskevista päävelvoitteista ja niiden tehosteeksi asetetusta uhasta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.
Detta beslut publicerades 24.04.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).
Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Mer information fås av
Verneri Pasanen, Palotarkastaja, puhelin: 09 310 31358