Määräys Suomen munkkikahvilat Oy:n, Jääkenttäsäätiö sr:n ja Red Events Restaurants Oy:n Nordis Live -ulkoilmakonserttien aiheuttaman meluhaitan torjumiseksi
Määräys Suomen munkkikahvilat Oy:n, Jääkenttäsäätiö sr:n ja Red Events Restaurants Oy:n Nordis Live -ulkoilmakonserttien aiheuttaman meluhaitan torjumiseksi
Päätös
Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päättää antaa Suomen munkkikahvilat Oy:lle, Jääkenttäsäätiö sr:lle ja Red Events Restaurants Oy:lle seuraavan ympäristönsuojelulain 180 §:n mukaisen määräyksen konserttitoiminnasta Helsingin jäähallin etupihalla. Samalla ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö määrää, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.
- Vuonna 2025 saa järjestää ennen kello 22.00 päättyviä konsertteja (ei-meluilmoitusvelvollisia) korkeintaan 20 päivänä. Konserttipäivinä äänentoistolaitteita saa käyttää korkeintaan 4 tunnin ajan (yhteensä äänentoistolaitteiden testaus ja konsertti).
Koko konsertin aikainen melutaso (LAeq,T) saa olla konserttialueen miksauspisteellä (FOH) melun leviämislaskelman mukaisesti korkeintaan 85 dB. - Melutilannetta on seurattava miksauspisteellä (FOH) tallentavin mittauksin jokaisena konserttipäivänä konserttien alusta konserttien päättymiseen asti.Jos mittauksissa todetaan, että raja-arvo (määräys 1) ylittyy, tulee äänentoistojärjestelmää säätää välittömästi siten, että raja-arvo ei enää ylity.
Mittaukset tulee suorittaa ympäristöministeriön ohjeen 1/1995 "Ympäristömelun mittaaminen" mukaisesti. Mittauksissa käytettävän laitteiston ja sen kalibroinnin tulee täyttää melumittausstandardien vaatimukset, mieluiten tarkkuusluokalle 1, mutta vähintään luokalle 2.
Mittaustulokset on pyydettäessä toimitettava ympäristöseuranta- ja -valvontayksikölle. - Melutilannetta on seurattava mittauksin 11.7., 24.7., 16.8. ja 30.8.2025 konserttien alusta niiden päättymiseen asti lähimpien asuinrakennusten edustalla sekä miksauspisteellä (FOH).
Mittaukset tulee suorittaa ympäristöministeriön ohjeen 1/1995 "Ympäristömelun mittaaminen" mukaisesti. Mittauksissa käytettävän laitteiston ja sen kalibroinnin tulee täyttää melumittausstandardien vaatimukset, mieluiten tarkkuusluokalle 1, mutta vähintään luokalle 2.
Mittausten suorittajan tulee olla ympäristömelumittauksissa FINAS-akkreditointipalvelun päteväksi todentama tai Suomen ympäristökeskuksen sertifioima.
Melumittauksista on laadittava mittauspöytäkirja, joka on toimitettava Helsingin kaupungin kirjaamoon (helsinki.kirjaamo@hel.fi) viimeistään 12.9.2025. Saatteeseen on merkittävä viitteeksi asian diaarinumero HEL 2025-006592.
Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikkö voi edellyttää lisää melumittauksia, jos se on meluhaitan selvittämiseksi tarpeen. - Konsertteja koskeva tiedote on jaettava vähintään alla olevaan karttaan merkityn tiedotusalueen jokaiseen rakennukseen (Kuva 1) ja vähintään porraskäytäväkohtaisesti. Tiedote on jaettava hyvissä ajoin ennen seuraavaa konserttia ja aina kerran kuukaudessa konserttien päättymiseen saakka. Tiedote on toimitettava myös alueen asukasyhdistyksille, Töölö-Seura ry:lle ja Töölön kaupunginosat - Töölö ry:lle.
Tiedotteesta on käytävä ilmi konserttien ja äänentoistolaitteiden testausten tarkat ajankohdat sekä järjestäjän yhteystiedot. Yhteystiedoissa tulee olla myös puhelinnumero, johon voi tarvittaessa antaa palautetta koko tapahtuman ajan.
Kuva 1. Tiedotusalue. Esiintymislavan suuntaus on merkitty nuolella.
Päätöksen perustelut
Ympäristönsuojelulain 180 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi antaa tarkastuksen nojalla määräyksen, joka on tarpeen pilaantumisen ehkäisemiseksi. Määräys voi koskea toimea tai rajoitusta, toiminnan tarkkailua tai tiedottamista taikka valvontaa varten tarpeellisten tietojen antamista. Määräyksen on oltava kohtuullinen ottaen huomioon toiminnan luonne ja ympäristön pilaantumisen merkittävyys.
Ennen kello 22 loppuvat konsertit eivät ole meluilmoitusvelvollisia. Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten mukaan meluilmoitusvelvollisuus rajataan koskemaan tapahtumia, joissa käytetään äänentoistolaitteita yöaikaan kello 22.00 - 7.00.
Jäähallilla järjestettävät konsertit ja niiden aiheuttama melu
Nordislive.fi-internetsivustolla (2.7.2025) on listattu seuraavat ulkoilmakonsertit:
- 27.6.2025 Yona ja Emma & Matilda
- 28.6.2025 Mouhous ja Costee
- 2.7.2025 Kaj
- 4.7.2025 Sonata Arctica, Stratovarius ja St. Aurora
- 5.7.2025 Kaseva
- 9.7.2025 Aliisa Syrjä ja Ilta
- 10.7.2025 Popeda sekä Virve Rosti, Freeman ja Menneisyyden vangit
- 11.7.2025 Käärijä
- 18.7.2025 Semmarit: Mammarit 35 v-kesäkeikka
- 24.7.2025 Portion Boys
- 25.7.2025 Hugo ja Ahti
- 1.8.2025 Samuli Edelmann
- 2.8.2025 Hevisaurus, Averagekidluke ja Ares
- 16.8.2025 Michael Monroe ja The 69 Eyes
- 21.8.2025 Leavings-Orkesteri solistinaan Timo Rautiainen
- 23.8.2025 Marcus & Martinus
- 27.8.2025 Kaija Koo
- 30.8.2025 Lost Society, Marko Hietala ja Wheel
- 6.9.2025 Neljä Ruusua
Melunleviämislaskelman (Akukon Oy, 250359-01, 13.3.2025) mukaan Nordis Live -konserttien koko konsertin aikainen musiikkimelutaso (LAeq,T) osoitteessa Nordenskiöldinkatu 20 sijaitsevan Auroran sairaalan julkisivuilla 20 metrin korkeudella on enintään 65 dB, osoitteessa Nordenskiöldinkatu 18 sijaitsevan hoitolaitos Vega-talon julkisivulla enintään 63 dB ja osoitteessa Urheilukatu 36 - 38 sijaitsevan asuinrakennuksen julkisivulla enintään 62 dB, kun melutaso konserttialueen miksauspisteellä (FOH) on 92 dB. Kun melutaso FOH:lla on 85 dB, melutaso on hoitolaitosten julkisivuilla alle 60 dB ja Urheilukadun asuinrakennusten julkisivuilla alle 55 dB (Akukon Oy, 250359-01-A, 12.6.2025).
Melunleviämislaskelmissa on lisäksi arvioitu sisämelutasoja. Arvion mukaan Auroran sairaalan ja Vega-talon julkisivun ääneneristävyyden arvioidaan olevan noin 27 - 32 dB ja Urheilukadun lähimpien asuintalojen vähintään 32 dB. Tällöin sisälle potilashuoneisiin kantautuva koko konsertin aikainen musiikkimelutaso (LAeq,T) olisi noin 31 - 38 dB ja asuinhuoneistoissa noin 30 dB, kun melutaso FOH:lla on 92 dB. Kun melutaso FOH:lla on 85 dB, arvioidaan Urheilukadun asuinrakennuksien sisätiloihin kohdistuvan melun jäävän todennäköisesti alle 25 dB ja Auroran sairaalan potilashuoneisiin kantautuisi alle 35 dB ja Vega-talon potilashuoneisiin kantautuisi alle 32 dB musiikkimelua.
Helsingin jäähallin ulkoalueilla on järjestetty tänä kesänä jo kolmipäiväinen Helsinki City Festival 13. - 15.6.2025. Lisäksi kesän aikana on vielä tarkoitus järjestää Meininki Festival 12.7.2025 ja Hellsinki Metal Festival 7. - 9.8.2025. Näistä tapahtumista on tehty meluilmoituspäätös. Näiden ulkoilmakonserttien aiheuttama melutaso on huomattavan korkea: miksauspisteillä 100 dB ja asuinrakennusten ja hoitolaitosten julkisivuilla 65 - 80 dB.
Alueen muu ympäristömelu
Jäähallin konserttialueen lähellä järjestetään tänä kesänä ainakin seuraavat ulkoilmatapahtumat, jotka päättyvät yöaikaan:
- Olympiastadion viisi konserttia: Iron Maiden 16.6.2025, Katri Helena 16.8.2025, Ultra Bra 22.8. ja 23.8.2025 sekä Robbie Williams 20.9.2025
- Olympiastadion: kaksi jalkapallon MM-karsintaottelua 7.6.2025 ja 10.6.2025
- Bolt Arena: HJK Oy:n jalkapallo-ottelu 18.6.2025
Näiden konserttien aiheuttama melutaso (LAeq,T) on jopa 70 - 80 dB samojen hoitolaitosten ja Urheilukadun asuntojen julkisivulla, jotka altistuvat Nordis Live -konserttien musiikkimelulle. Jalkapallo-otteluista aiheutuva melu on vähäisempää.
Alueen asukkaat altistuvat jatkuvasti myös voimakkaalle liikennemelulle: Urheilukadun ja Nordenskiöldinkadun risteyksen asuinrakennusten julkisivuihin kohdistuva päiväajan melutaso (LAeq,7-22) on 65 - 70 dB ja yöajan (LAeq,22-7) 60 - 65 dB.
Kokonaisuudessaan arvioituna alueen asutukseen kohdistuva ympäristömelukuormitus on hyvin suuri. Suuren konserttimäärän aiheuttama melu lisää melurasitusta entisestää ja heikentää alueen asuinympäristön laatua ja terveellisyyttä.
Ympäristömelu on Helsingissä pienhiukkasten jälkeen toiseksi merkittävin terveyshaittaa väestötasolla aiheuttava ympäristötekijä. Ympäristömelulla on useita haitallisia vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen, vakavimpina unen häiriintyminen ja vaikutus sydän- ja verisuonisairauksiin (muun muassa iskeemiset sydänsairaudet kuten sydäninfarkti). Erityisen alttiita melun terveysvaikutuksille ovat lapset, raskaana olevat, ikääntyneet, pitkäaikaissairaat ja meluherkät ihmiset.
Alueen päiväaikaisista konserteista aiheutuu yhdessä muun toiminnan kanssa sellaista ympäristön pilaantumisen vaaraa, jota on tarpeen ehkäistä ympäristönsuojelulain 180 §:n mukaisella yksittäisellä määräyksellä. Yöaikaista toimintaa koskevat määräykset on vastaavasti annettu meluilmoituksista annettavissa päätöksissä.
Määräys vähentää jäähallin ulkoaluilla järjestettävien konserttien aiheuttamaa meluhaittaa asukkaiden kannalta kohtuulliselle tasolle. Määräyksissä sallitut toiminta-ajat perustuvat meluhaitan kokonaisharkintaan, jossa on otettu huomioon muut Helsingin jäähallin parkkialueella ja etupihalla, Bolt Arenalla sekä Olympiastadionilla järjestettävät ulkoilmatapahtumat, musiikkimelun iskumaisuus ja kapeakaistaisuus, konserttialueen sijainti, konserttien viikoittainen määrä ja toiminnan kokonaiskesto sekä ilmoitetun toiminnan vuorokautiset ajankohdat. Määräykset ovat tarpeen lähiympäristön asukkaiden asumisympäristön viihtyisyyden turvaamiseksi ja ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi. Konserttien järjestämisestä annetut määräykset, koskevat myös muuta toimintaa, jossa äänentoistolaitteista aiheutuu vastaavaa melutasoa ympäristöön.
Ympäristönsuojelulain 200 §:n mukaan päätöksen tehnyt viranomainen voi määrätä, että 180 §:ssä tarkoitettua määräystä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta.
Määräys 1
Määräyksellä rajataan koko konsertin aikainen melutaso (LAeq,T) konserttialueen miksauspisteellä (FOH) tasolle 85 dB, tapahtumapäivien määrä enintään 20 kappaleeseen ja äänentoistolaitteiden testauksen ja konserttien kesto korkeintaan 4 tuntiin, jolloin koko päiväajan musiikkimelutaso vastaa kaupunkiympäristössä tyypillisiä melutasoja.
Määräyksellä konserttien lukumäärä ja melutaso on rajattu toiminnanharjoittajan vastineessaan esittämälle tasolle. Äänentoistolaitteiden käyttöaikaa rajaamalla on otettu huomioon meluhaitan kokonaiskeston vaikutus asumisviihtyisyyteen. Näillä määräyksillä katsotaan, että alueen asutukselle aiheutuva melurasitus saadaan tasolle, jonka vielä voidaan katsoa olevan kyseisellä alueella asukkaiden sietämisvelvollisuuden piirissä. Tämä päätös koskee kesää 2025. Jos vastaavia konserttisarjoja on tarkoitus tulevaisuudessakin järjestää alueella, on asia harkittava kyseisen vuoden muut tapahtumat huomioiden uudelleen.
Määräyksessä on otettu huomioon, että rock- ja popmusiikin aiheuttama melu on tyypillisesti voimakkaasti pienitaajuista ja ajallisesti hyvin vaihtelevaa. Siksi musiikkimelutason ulko-ohjearvoihin perustuva tarkastelu ei yksinomaan ole riittävä meluhaitan suuruutta arvioitaessa, vaan sen lisäksi on tärkeää arvioida myös asuntoihin sisään leviävän musiikkimelun suuruutta ja sen kohtuullisuutta asukkaiden kannalta. Musiikkimelun pienet taajuudet ovat erityisen suuri ongelma melulta suojautumisen kannalta, koska julkisivurakenteet eristävät pienitaajuisia ääniä huonommin kuin suuritaajuisia ääniä.
Ympäristönsuojelulain mukaisen meluhaitan arviointi on aina sijoituspaikkakohtaista ja meluhaittaa arvioitaessa otetaan huomioon alueen muut melulähteet. Näin ollen viranomaisen muussa paikassa sallimat tapahtumat eivät ole suoraan verrannollisia toisiinsa. Kokonaismelurasitusta arvioitaessa on huomioitu alueen muut tapahtumat ja muu melutilanne, melulta suojaavat rakenteet sekä toiminnan luonne. Näin on toimittu niin tässä ratkaisussa kuin Allas Sea Poolin ja Superterassinkin osalta.
Määräykset 2 ja 3
Määräykset koskevat melutason seuraamista. Melutason mittaaminen miksauspisteessä (FOH) jokaisessa tapahtumassa varmistaa toiminnanharjoittajan omavalvontaa ja tulosten esittäminen pyydettäessä viranomaiselle varmistaa ajantasaisen valvontatiedon määräysten valvomiseksi.
Leviämislaskelman oikeellisuuden varmistamiseksi ja luotettavan melutilanteen selvittämiseksi on asetettu mittausvelvollisuus. Määräys on tarpeen valvonnan toteuttamiseksi. Mittausten suorittajan tulee olla ammattitaitoinen, jotta mittaukset tehdään oikein ja tulokset ovat luotettavia. FINAS-akkreditointipalvelu ja Suomen ympäristökeskus ovat puolueettomia ja luotettavia ympäristömelumittaajan pätevyyden todentajia. Mittaustulosten raportointi on tarpeen valvonnan kannalta.
Määräys 4
Laajalla tiedottamisella vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Tiedottamisen avulla asukkaat voivat varautua ennakolta tulevaan meluhaittaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
Asian vireilletulo
Jääkenttäsäätiö sr ja Red Events Restaurants Oy ilmoittivat 23.9.2024 ympäristöseuranta- ja valvontayksikölle, että he suunnittelevat 25 ulkoilmakonsertin järjestämistä Helsingin jäähallin etupihalla kesällä 2025. Ympäristövalvonta- ja -seurantayksikkö ohjeisti 24.9.2024 tapahtumajärjestäjiä, että alueen meluhaittaa ei tule enää lisätä, koska alueella järjestetään jo paljon ulkoilmakonsertteja.
Joulukuussa 2024 tapahtumajärjestäjä oli viranomaisen ohjeistuksesta piittaamatta aloittanut lipunmyynnin 14 Nordis Live -ulkoilmakonserttiin. Ympäristöseuranta- ja valvontayksikölle ilmoitettiin 16.12.2024, että tapahtumanjärjestäjänä toimii Prodisco / Suomen munkkikahvilat Oy, jota pyydettiin 16.12.2024 toimittamaan selvitys konserttien aiheuttamasta ympäristömelusta. Samalla Prodiscoa kehotettiin neuvottelemaan meluntorjunnasta lähiympäristön hoitolaitosten kanssa.
Ympäristövalvonta- ja -seurantayksikkö ohjeisti tapahtumajärjestäjää uudelleen 23.1.2024, että konsertteja ei tule järjestää enempää kuin jo myynnissä olevat 14 kpl. Sama ohjeistus toistettiin 14.3.2025 Prodiscon toimittaman melun leviämislaskelman tulosten perusteella (Arvio ympäristömelusta. Akukon Oy, 250359-01, 13.3.2025). Samalla tapahtumajärjestäjälle todettiin, että viranomainen voi aloittaa valmistelemaan ympäristönsuojelulain 180 §:n mukaista määräystä, jos konsertteja aiotaan järjestää yli 14 päivänä.
Huhtikuussa 2025 tapahtumajärjestäjä oli laittanut myyntiin jo 28 konserttia, minkä jälkeen ympäristövalvonta- ja -seurantayksikkö aloitti omasta aloitteesta ympäristönsuojelulain 180 §:n mukaisen määräyksen valmistelun pyytämällä lausunnon terveydensuojeluviranomaiselta ja lähettämällä kuulemiskirjeen talonyhtiöille ja niiden hoitolaitosten johtajille, jotka altistuvat yli 60 dB musiikkimelulle (LAeq,T).
Ympäristöterveysyksikön lausunto
Helsingin kaupungin ympäristöpalveluiden ympäristöterveysyksikkö on antanut 15.4.2025 lausunnon Akukon Oy:n toimittamasta melunleviämislaskelmasta. Lausunnossa todetaan, että konserttisarjan tuottama lisäkuormitus muodostaa merkittävän kokonaismelualtistuksen lisääntymisen. Konserttialueen lähiympäristössä järjestetään jo entuudestaan kesäaikana paljon ulkotapahtumia, joista syntyy melua. Nordis Live 2025 -konserttien määrä ja sijoittuminen kesäkauden ilta-aikaan merkitsevät toistuvaa, pitkäkestoista ja vaikeasti ennakoitavaa häiriötä. Akukonin arvion mukaan sisätiloihin kantautuu tyypillisesti asumisterveysasetuksen toimenpiderajan 35 dB keskiäänitaso (LAeq) verran melua. Ympäristöterveysyksikön näkemyksen mukaan noin 35 dB keskiäänitaso asunnossa (LAeq) voi aiheuttaa asuntojen sisätiloissa pientaajuisten terssikaistojen alueella asumisterveysasetuksen toimenpiderajojen ylityksiä.
Lausunnossa todetaan, että asuinkerrostalon asukkailla on kesäaikana erityinen tarve pitää ikkunoita auki sisäilman vaihtuvuuden ja lämpötilan hallinnan vuoksi. Lisäksi todetaan, että Auroran sairaalassa on potilaita, joilla voi olla heikentynyt kyky sietää melua ja Vega-talon hoivalaitoksessa tarjotaan kuntoutushoitoa.
Akukonin raportista todetaan, että esitetyt luvut perustuvat laskennalliseen arvioon, kun melun todellinen taso on riippuvainen sääolosuhteista, erityisesti tuulen suunnasta ja voimakkuudesta, eikä sitä voida etukäteen täysin luotettavasti ennustaa. Lisäksi rakennusten julkisivujen ääneneristävyydestä ei ole tarkkaa tietoa, vaan arviot perustuvat varovaisiin oletuksiin. Käytännössä melun määrä sisätiloissa voi siis olla arvioitua suurempi.
Ympäristöterveysyksikkö suhtautuu kielteisesti konserttisarjan toteuttamiseen nykyisen suunnitelman mukaisesti. Ympäristöterveysyksikkö pitää hyvänä konserttimäärän rajoittamista.
Asunto-osakeyhtiö Urheilukatu 36 mielipide
Asunto-osakeyhtiö Urheilukatu 36 hallitus on lähettänyt 28.4.2025 mielipiteen, jossa ilmoitetaan talonyhtiön suhtautuvat suunniteltuun konserttisarjaan kielteisesti. Mielipiteen mukaan suunniteltujen konserttien määrä on kohtuuttoman suuri ja meluselvitys ei riittävästi huomioi käytännön olosuhteita, sillä asukkaiden kokemuksen mukaan tapahtumien aikana todellinen melutaso on arvioitua korkeampi sekä ulkona että rakennusten sisätiloissa. Lisäksi tuodaan ilmi konserttien aiheuttamat muut järjestyshäiriöt. Talonyhtiö pitää välttämättömänä, että ympäristönsuojeluviranomainen rajoittaa konserttien määrää ja ryhtyy tehokkaisiin toimenpiteisiin meluhaitan sekä muun ympäristöhaitan estämiseksi ja asukkaiden elinympäristön suojelemiseksi.
Mannerheimintie 45 asukkaiden mielipide
Kaksi asukasta osoitteesta Mannerheimintie 45 on lähettänyt 15.5.2025 mielipiteen, jossa todetaan konserttien määrän olevan liikaa. Lisäksi todetaan, että Helsingin jäähallin, Olympiastadionin ja Bolt Arenan muissa ulkoilmakonserteissa on tarpeeksi kesäkonsertteja. Asukkaiden mielestä Helsingin jäähallin ulkoilmakonsertit tulisi järjestää paikoitusalueella, jossa lavan tulisi osoittaa Eläintarhan puistoalueeseen päin.
Tarkastus
Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikkö on suorittanut 28.5.2025 tarkastuksen konserttialueelle. Tarkastukselle osallistuivat Suomen munkkikahvilat Oy:n edustaja, Jääkenttäsäätiön sr:n edustaja ja Red Events Restaurants Oy:n edustaja. Tarkastuksella todettiin, että lähimmistä Urheilukadun asuinrakennuksista ja niiden parvekkeilta on suora näköyhteys noin 120 metrin etäisyydellä sijaitsevan Nordis Live -ulkoilmakonserttien esiintymislavan takaosaan. Esiintymislavalta on suora näköyhteys noin 140 metrin päässä osoitteessa Nordenskiöldinkatu 18 sijaitsevaan hoitolaitokseen.
Lisäksi ympäristöseuranta- ja -valvontayksikkö kävi paikalla 28.6.2025 kello 21, jolloin todettiin, että Nordis Liven musiikkimelu oli selvästi kuultavissa Urheilukadun asuinrakennusten luona ja melu oli voimakkaasti pienitaajuista. Samalla todettiin, että melulle altistuvien asuinrakennusten porraskäytävien ulko-ovissa tai ilmoitustauluilla ei ollut musiikkimelua koskevaa tiedotetta. Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikkö kehotti 30.6.2025 tapahtumajärjestäjiä jakamaan tiedotteen viivytyksettä.
Suomen munkkikahvilat Oy:n vastine
Suomen munkkikahvilat Oy on antanut 11.6.2025 vastineen, jossa todetaan muun muassa, että tapahtumajärjestäjä on jo ryhtynyt toimiin meluhaitan ennaltaehkäisemiseksi. Esimerkiksi konserttien määrää on vähennetty ja niitä järjestetään enää 20 päivänä (musiikkia noin 1 tunti/päivä). Lisäksi konserttien melutasoa (LAeq,T) ollaan valmiita laskemaan jopa 10 dB alkuperäisestä suunnitelmasta. Vastineen liitteenä on päivitetty melun leviämislaskelman, jossa miksauspisteen (FOH) melutaso on alennettu 85 dB:iin (Akukon Oy, 250359-01-A, 12.6.2025). Myös asiakaspaikkoja voidaan vähentää 3000 henkilöstä 2000 henkilöön, jotta liikenteen ja oheistoimintojen aiheuttama melukuormitus vähenee. Lisäksi konserteissa käytetään suuntaavaa äänentoistojärjestelmää, joka on suunniteltu siten, että äänen leviäminen lavan takasuuntaan on teknisesti minimoitu. Kaiuttimien suuntaukset on toteutettu siten, että ääni ohjataan hallitusti vain yleisöalueelle.
Ympäristöterveysyksikön lausunnosta vastineessa todetaan muun muassa, että Akukon Oy:n melunleviämislaskelman (13.3.2025) mukaan sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (545/2015) mukaiset melun päiväaikaiset toimenpiderajat eivät ylity. Lisäksi vastineessa todetaan, että asumisterveysasetuksen 11.2 §:n mukaan melutasomittaukset tulee suorittaa suljetuin ikkunoin, ovin ja tuuletusluukuin, joten avoimien ikkunoiden vaikutuksia melutasoon ei voida pitää oikeudellisesti merkityksellisinä. Lisäksi vastineessa todetaan, että tapahtumajärjestäjä on käynyt ennakkoon meluntorjuntaneuvotteluja hoitolaitoksien kanssa, ja hoitolaitokset ovat antaneet suostumuksensa tapahtumille, eikä konserttimelu häiritse niiden toimintaa.
Asunto-osakeyhtiö Urheilukatu 36:n mielipiteestä vastineessa todetaan muun muassa, että Akukon Oy:n laskelman mukaan melutaso jää raja-arvojen alapuolelle, ja että lainsäädäntö ei tunne kokemukseen perustuvaa haittaa, vaan sääntely perustuu desibelirajoihin, joita ei Akukon Oy:n arvion (13.3.2025) mukaan ylitetä. Talonyhtiön mielipiteessä esitetty huomattava meluhaitta jää vastineen mukaan epämääräiseksi, eikä lausunnossa esitetä tarkkaa kuvausta haitasta.
Mannerheimintie 45 asukkaiden mielipiteestä vastineessa todetaan muun muassa, että lava on suunnattu siten, että melu ei kantaudu asuinkerrostalojen suuntaan. Lisäksi kyse on lyhytkestoisista tapahtumista, jotka päättyvät kello 22.00 mennessä, jolloin esitykset eivät häiritse yörauhaa tai aiheuta toistuvaa haittaa ympäristössä. Vastineen mukaan desibelitasot ovat objektiivinen ja oikeudellisesti merkityksellinen arviointiperuste, johon viranomaispäätöksessä tulee nojata. Tapahtumanjärjestä on sitoutunut varmistamaan, että äänenvoimakkuus pysyy lain ja asetusten sallimissa rajoissa.
Vastineessa huomautetaan myös, että useat tahot ovat jättäneet antamatta mielipidettä, joka voidaan tulkita merkiksi hyväksynnästä, tai ainakin siitä, ettei toimintaa pidetä häiritsevänä. Erityisesti mainitaan, että hoitolaitoksilta on jo saatu ennakkoon hyväksyvät lausumat konserteille, eikä hoitolaitokset ole antaneet ympäristönsuojeluviranomaiselle kielteistä mielipidettä konserteista.
Edelleen vastineessa todetaan, että kaupunki on ilmoittanut, että 14 tapahtumapäivää olisi hyväksyttävä määrä, mutta tälle ei ole esitetty selkeää oikeudellista tai tosiasiallista perustetta ympäristönsuojelulain tai muiden säädösten nojalla. Vastineessa huomautetaan, että tapahtumien ei voida katsoa aiheuttavan erityisen häiritsevää melua, sillä tapahtuma ei ole meluilmoitusvelvollinen ja ympäristönsuojeluviranomaisen kertoman mukaan konsertit saisi järjestää suunnitellusti, jos alueella ei järjestettäisi muita tapahtumia. Suomen munkkikahvilat Oy toteaa, että viranomaisella ei ole hyväksyttävää syytä tehdä päätöstä ennenaikaisesti ennen kuin ensimmäistä tapahtumaa on järjestetty. Ennakoiva kielto on tapahtumanjärjestäjän mukaan perusteltua vain silloin, kun tapahtuman järjestämisestä voisi aiheutua peruuttamatonta haittaa. Viranomaisella olisi siis mahdollisuus perustaa päätös todellisiin mittauksiin, jolloin päätöksen lainmukaisuus varmistettaisiin. Vastineessa todetaan, että viranomaisen on suosittava vähiten haitallista toimenpidettä tavoitellun ympäristönsuojelun tason saavuttamiseksi. Vastineen mukaan rajoituspäätös ei ole lain edellyttämällä tavalla välttämätön.
Vastineessa myös moititaan viranomaisen toimintaa toteamalla, että lausuntopyynnöt on laadittu huolimattomasti ja terveydensuojeluviranomaiselle olisi tullut toimittaa lausuntopyynnön yhteydessä Suomen munkkikahvilat Oy:n ympäristönsuojeluviranomaiselle ennakkoon toimittamat hoitolaitosten kanssa käydyt neuvottelujen tulokset. Suomen munkkikahvilat Oy:n mukaan viranomainen ei myöskään ole toiminut hallintolain 2 luvun 6, 7 ja 8 §:n mukaisesti vaan on laiminlyönyt neuvontavelvollisuutensa, sillä viranomainen ei ole antanut ennakkoon tarkkoja perusteluja mahdollisille rajoituksille, jolloin järjestäjällä ei ole ollut mahdollisuutta tehdä sellaisia muutoksia toimintaan, joihin viranomainen olisi tyytyväinen.
Vastineessa huomautetaan, että kaupunki ei kohtele tapahtumanjärjestäjiä tasapuolisesti, sillä esimerkiksi Allas Sea Poolilla järjestetään 60 tapahtumaa ja Superterassilla 30 tapahtumaa vain 500 metrin etäisyydellä toisistaan. Vastineessa kysytään, miksei Nordis Livelle anneta vastaavaa neuvontaa ja ohjausta, jonka avulla voitaisiin saavuttaa sama taso. Tällainen neuvonta olisi olennainen osa viranomaisen neuvontavelvoitetta ja edistäisi tasapuolista kohtelua sekä hyvää hallintoa.
Suomen munkkikahvilat Oy aikoo vastineen mukaan hakea vahingonkorvausta, mikäli rajoituksista aiheutuu merkittävää taloudellista vahinkoa. Mikäli Suomen munkkikahvilat Oy ei saa järjestää kaikkia suunniteltuja tapahtumia, tulee toiminnanharjoittaja vaatimaan vahingonkorvausta rajoituksia aiheutuvista välittömistä ja välillisistä vahingoista.
Jääkenttäsäätiö sr:n ja Red Events Restaurants Oy:n vastine
Jääkenttäsäätiölle ja Red Events Oy:lle on varattu mahdollisuus vastineen antamiseen. Vastineita ei ole saatu määräaikaan mennessä.
Sovelletut säännökset
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 5, 6, 7, 20, 180, 190, 191 ja 200 §
Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista (993/1992)
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Päätöksen antaminen ja voimassaolo
Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa https://paatokset.hel.fi/fi/kuulutukset-ja-ilmoitukset/ymparistoasiat. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.
Detta beslut publicerades 03.07.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- asianosainen
- rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
- toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
- muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | vaasa.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Vaasan hallinto-oikeus |
PL 204 | |
65101 VAASA | |
Faksinumero: | 029 56 42760 |
Käyntiosoite: | Korsholmanpuistikko 43 |
65101 Vaasa | |
Puhelinnumero: | 029 56 42780 (kirjaamo) |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Mer information fås av
Harri Pasanen, johtava ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32013