DigiHelsinki Oy:n toiminnan arviointi, konsultin hankinta

HEL 2025-006602
§ 2

DigiHelsinki Oy:n toiminnan arviointi, konsultin hankinta

Digitaliseringsdirektör

Päätös

Digitalisaatiojohtaja päätti hyväksyä PricewatershouseCoopers Oy tarjouksen DigiHelsinki Oy:n toiminnan arviointityöhön.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 24 900 euroa (alv 0%).

Päätöksen perustelut

Minikilpailutus perustuu Helsingin kaupungin johdon konsultointipalvelua koskevan puitejärjestelyyn H052-22 / HEL 2022-007916, jonka hankintapäätös on tehty 8.9.2022.

Tarjouspyyntö julkaistiin 22.4.2025. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostilla kaikille osa-alueen 3 puitesopimustoimittajille.

Määräaika tarjousten jättämiselle oli 9.5.2025 klo 12.00. Määräaikaan mennessä saapui kolme tarjousta: Deloitte Consulting Oy, NAG Oy ja PricewatershouseCoopers Oy.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjoajien soveltuvuus on tarkistettu puitesopimuksen kilpailutuksen yhteydessä.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Minikilpailutuksen tarjouspyynnössä esitettiin seuraavat vähimmäisvaatimukset tarjouksien arvioinnille:

1. Projektisuunnitelma

Tarjousten arviointia varten tarjoajan tulee esittää toimeksiannon varsinaisen vaiheen toteutussuunnitelma (projektisuunnitelma), jonka vähimmäisvaatimuksena on seuraavat tiedot:

• kuvaus käytettävistä metodeista

• kuvaus varsinaisen työvaiheista

• työryhmän kokoonpano sekä senioriasiantuntijat eri osaamisalueilta

• toimeksiannon resurssointi,

• tilaajalta edellytettyjen resurssien kuvaus ja soveltuvuus tilaajan käytössä oleviin resursseihin

• alustava kuvaus toimeksiannon tekemisessä tilaajalta ja muista lähteistä tarvittavista tiedoista

sekä

• ohjeellinen aikataulu.

Toimitettavan projektisuunnitelman enimmäislaajuus on 10 A4-sivua tai powerpoint-diaa.

2. Referenssit

Tarjoajan tulee esittää kaksi (2) ICT-palvelutuotantoyhtiön arviointia koskevaa referenssiä/toimeksiantoa. Referenssit eivät saa olla kolmea (3) vuotta vanhempia tarjouksen jättöhetkestä taaksepäin lukien.

(Tilaajalla on oikeus tarkistaa referenssit).

Tarjoaja esittää lyhyen kuvauksen referenssivaatimuksen täyttymisestä projektisuunnitelman liitteenä. Kuvauksen tulee sisältää:

• toimeksiantaja, yhteyshenkilö ja yhteyshenkilön puhelinnumero sekä sähköpostiosoite

• kuvaus toimeksiannosta/projektista sekä palveluntarjoajan roolista, työmäärästä ja vastuualueista projektissa

• tehty toimitusaika

Kaikki saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Toimittajan valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus tarjouspyynnössä esitettyjen kriteerien mukaisesti. Tarjousten vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous on PricewatershouseCoopers Oy:n tarjous.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Digitalisaatiojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu kansliapäällikön päätökseen Kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 25.04.2023 § 65

Detta beslut publicerades 19.05.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Mer information fås av

Kari Vuorinen, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 38240

kari.vuorinen@hel.fi

Beslutsfattare

Hannu Heikkinen
digitalisaatiojohtaja
Riitta Huttunen
palvelupäällikkö

Bilagor

1. Vertailutaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.