Valtuutettu Pentti Arajärven toivomusponsi Länsibaanan linjauksen vaihtoehtojen tutkimisesta

Det här är en framställning

Valtuutettu Pentti Arajärven toivomusponsi Länsibaanan linjauksen vaihtoehtojen tutkimisesta

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 16.4.2025 (77 §) hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen tiedoksi muille valtuutetuille.

Esittelijän perustelut

Käsitellessään Mariantunnelin yleissuunnitelmaa  16.4.2025 kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:

"Yleissuunnitelman mukainen pyörätie päättyy Lapinlahdentien päässä Lapinlahden puistoalueen portille, Suunnitelmasta ei ilmene, miten pyörätie jatkuu. Länsisataman satamatunnelin kaavaehdotukseen sisältyy pyörätie, joka asiallisesti merkitsee tämän yleissuunnitelman mukaisen pyörätien jatkoa. Satamatunnelin kaavaehdotuksen mukaisen pyörätien jatko on epäselvä. Tarkoitus lienee jatkaa rakentamalla yhteys Lauttasaareen.

Lapinlahdentien päästä on leveä pyörätie- ja tunneliyhteys Porkkalankadun ali Itämerenkadulle. Tätä yhteyttä voitaisiin käyttää hyväksi yhteyden rakentamiseksi Lauttasaareen. Tämä vaihtoehto säästäisi merkittävästi Lapinlahden puistoa.

Valtuusto edellyttää selvitettäväksi mahdollisia Mariantunnelin yleissuunnitelmaan sisältyvän pyörätien jatkamisen vaihtoehtoja toivomusponnen perusteluissa esitetyt näkökohdat huomioon ottaen ja erityisesti Lapinlahden puiston varjelemista silmällä pitäen."

Lapinlahdentieltä kohti Lapinlahden siltaa baanalinjaus on suunniteltu Satamatunnelin pohjoispuolella kulkevaksi, sillä Länsibaanan pyörätielinjaus on koko osuudeltaan mahdollista rakentaa vain Länsiväylän
pohjoispuolelle. Satamatunnelin sisääntulorakenteen eteläpuolelle toteutetaan myös pyörätieyhteys, joka johtaa Salmisaarenkadulle. Tältä pyörätieltä ei ole mahdollista rakentaa laatutasoltaan ja turvallisuudeltaan hyvää pyörätieyhteyttä Lapinlahden sillan suuntaan. Lapinlahden puiston kohdalla baanalinjaus on suunniteltu siten, että sen myötä luontoarvoja häviää mahdollisimman vähän. Baana on sijoitettu suurelta osin tunnelin kattorakenteen päälle, sen alla kulkee pitkältä osin kaukolämpöputki ja lisäksi jalkakäytävän ja pyörätien leveys on tavoitetta kapeampi. Baanasta riippumatta Satamatunnelin pohjoispuolelle tullaan toteuttamaan korvaava yhteys merenrannassa kulkevalle jalankulun ja pyöräilyn virkistysreitille, sillä tunnelin suuaukko estää nykyisen reitin käytön. Länsibaana on suunniteltu hyödyntävän mahdollisimman paljon virkistysreitin tilavarausta, Satamatunnelin rakentamiseen vaatimaa tilaa ja kaukolämpöputken vuoksi auki kaivettavaa tilaa. Baanan linjauksella ei ole katsottu itsessään olevan merkittäviä vaikutuksia Lapinlahden sairaalapuiston luonto- ja kulttuuriarvoihin, sillä rakentamista joudutaan tekemään joka tapauksessa Satamatunnelin pohjoispuolella. Länsibaanan linjaus on esitetty Satamatunnelin asemakaavassa ohjeellisena, joka mahdollistaa suunnitelmien tarkentamisen jatkosuunnittelussa.

Länsibaanan Länsiväylää myötäilevälle linjaukselle ei ole todettu baanaverkon laatutavoitteiden toteutumisen kannalta soveltuvia vaihtoehtoja. Nykyinen pyöräliikenteen pääreitti kohti Espoota kulkee Lauttasaaren sillan kautta. Lapinlahdentieltä tullessa reitille on mahdollista kulkea Itämerensolan alikulun ja Itämerenkadun kautta tai suorempaa yhteyttä Salmisaarenkadun kautta. Länsibaanan toteuttaminen nykyisiä reittejä pitkin ei parantaisi pyöräliikenteen houkuttelevuutta. Nykyisellä reitillä on kahdeksan liikennevalo-ohjattua risteystä ja lukuisia risteyksiä autoliikenteen kanssa. Osa risteämisistä tapahtuu hyvin vilkkaasti liikennöityjen ajosuuntien kesken, minkä vuoksi liikennevalojen ohjelmointi pyöräliikenteen kannalta olisi erittäin haastavaa. Reitillä on myös merkittävät korkeuserot, mikä vähentää pyöräilyn houkuttelevuutta suhteessa tasaisempaan vaihtoehtoon. Kaupungin käyttämän pyöräliikenteen ennustemallin perusteella Länsiväylän vieressä kulkeva Länsibaana lisäisi Lauttasaaren kautta keskustaan suuntautuvaa pyöräliikenteen määrää. Sujuvampi, turvallinen ja tasaisempi yhteys kasvattaisi myös keskimääräisiä matkojen pituuksia, minkä myötä polkupyörän kilpailukyky muihin kulkumuotoihin nähden kasvaisi.

Lopullista baanatasoista yhteyttä ei toteuteta samanaikaisesti satamatunnelin rakentamisen yhteydessä, vaan tulevaan baanaan varaudutaan satamatunnelin suunnittelun kanssa samaan aikaan laadittavissa puistosuunnitelmissa. Baanan myöhemmälle toteutukselle tehdään tilavaraus ja baanan myöhempi toteutus varmistetaan myös rakennussuunnitelmatasolla ml. tunnelin rakenteiden suunnittelussa. Satamatunnelin rakentamisen yhteydessä toteutetaan nykyisenkaltainen puistokäytäväyhteys, joka liitetään nykyisiin puiston reitteihin.

Ponnesta on saatu kaupunkiympäristölautakunnan lausunto. Annettu selvitys on lausunnon mukainen.

Hallintosäännön 30 luvun 14 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen tiedoksi muille valtuutetuille.

Föredragande

Namn
Jukka-Pekka Ujula

Titel
Kansliapäällikkö

Upplysningar