Ulkopuhtaanapito- ja talvikunnossapitopalvelujen hankinta, optiokauden käyttöönotto

HEL 2025-006885
Ärende 5. / 39 §

Ulkopuhtaanapito- ja talvikunnossapitopalvelujen hankinta, optiokauden käyttöönotto

Direktionen för trafikaffärsverket

Päätös

Johtokunta päätti ottaa käyttöön ulkopuhtaanapito- ja talvikunnossapitopalvelut liikenneliikelaitoksen kohteisiin -puitesopimuksen kahden vuoden mittaisen optiokauden 2.11.2025 – 1.11.2027 Alltime Infrapalvelut Oy:n kanssa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Puitesopimuksella hankitaan liikenneliikelaitoksen (HKL) kiinteistöissä tarvitsemat ulkopuhtaanapidon- ja talvikunnossapidon palvelut puitejärjestelynä.

Johtokunta valitsi 11.10.2023, 49 §, HKL:n kiinteistöissä tarvitsemien ulkopuhtaanapidon- ja talvikunnossapidon palveluiden puitejärjestelyä koskevan tarjouskilpailun voittajaksi Alltime Infrapalvelut Oy:n.

Hankintaan sisältyi yksi 2 vuoden optiokausi.

Puitejärjestely oli jaettu kahteen osa-alueeseen, josta tämä päätös koskee osa-aluetta 2. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy on päättänyt osa-alueen 1 osalta option käytöstä, koska kyseinen osa-alue koskee Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n kunnossapitovastuulla olevia kohteita.

Osa-alueen 2 enimmäiskustannukset varsinaisen sopimuskauden ja optiokauden osalta ovat yhteensä 2.250.000,00 euroa (alv 0 %).

Optiokauden hyödyntäminen on HKL:n kannalta tarkoituksenmukaista. HKL on ollut tyytyväinen palvelun laatuun ja yhteistyöhön puitejärjestelyssä mukana olevan toimittajan kanssa.

Sovellettavat säännökset

Erityisalojen hankintalain (1398/2016) 44 § 2 momentin mukaan

”Sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, kun kyseessä on alkuperäisen toimittajan kanssa tehtävä uusi rakennusurakkasopimus tai palveluhankinta, joka vastaa aikaisemmin tehtyä rakennusurakkaa tai palveluhankintaa. Edellytyksenä on, että alkuperäistä hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa on mainittu mahdollisesta myöhemmästä suorahankinnasta ja että lisäpalvelun tai uuden rakennusurakan ennakoitu arvo on otettu huomioon laskettaessa alkuperäisen sopimuksen kokonaisarvoa.”

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.

Johtokunta ei ole siirtänyt optioiden käyttöönottoon liittyvää hankintatoimivaltaa yli 500.000,00 euron (alv 0 %) arvoisten hankintojen kohdalla.

Näin ollen johtokunta käsittelee tämän hankinnan optiokauden käyttöönoton.

Detta beslut publicerades 16.05.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Föredragande

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Mer information fås av

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi