Utfallen av dottersammanslutningarnas ägarstrategier i budgeten 2024

HEL 2025-007053
Ärende 3. / 165 §

Utfallen av dottersammanslutningarnas ägarstrategier i budgeten 2024

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade anteckna avvikelserna i de ägarstrategiska målen för dottersammanslutningar i budgeten för 2024 i enlighet med bilaga 1.

Framställningen stämmer överens med förslaget.

Dottersammanslutningarnas mål på medellång sikt fastställs i deras ägarstrategier, som godkänts i enlighet med koncerndirektivet. I budgeten för 2024 fastställdes de mål som definieras i ägarstrategierna med nyckelindikatorer för sådana dottersammanslutningar som erhåller understöd från staden, säljer en betydande mängd tjänster till staden och/eller som i övrigt kan anses vara viktiga dottersammanslutningar antingen strategiskt eller med tanke på verksamhetens omfattning.

Uppfyllelsen av målen och sammanslutningarnas utveckling i den önskade riktning som målen indikerar följs regelbundet upp som en del av dottersammanslutningarnas rapportering och övriga uppföljning. Resultaten rapporteras till koncernsektionen åtminstone i samband med sammanslutningsrapporterna 1–4 gånger om året. Stadsfullmäktige får årligen i samband med koncernbokslutet en rapport om i vilken mån de i budgeten bekräftade målen nåtts.

I stadens bokslut för 2024 anges mål och indikatorer enligt ägarstrategierna för de dottersammanslutningar som får understöd av staden eller som i övrigt är de mest centrala i budgeten 2024.

En bilaga till föredragningslistan innehåller de mål och indikatorer i ägarstrategierna som definieras i budgeten för 2024 för dottersammanslutningarna och information om hur målen utfallit. I bilagan ingår även de mål som nåddes och de indikatorer som uppfylldes. Det totala antalet av de mål som presenteras i bilagan och koncernbokslutet för 2024 uppgår till 99. Antalet mål som nåddes är 72 och 27 mål nåddes inte.

Dottersammanslutningarna DigiHelsingfors Ab, Forum Virium Helsinki Ab, Stiftelsen HAM Helsingfors konstmuseum sr, Helen Ab, Helsingfors stads bostäder Ab, Helsingfors stadslokaler Ab, Helsingfors evenemangsstiftelse sr, Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors, Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab, Huvudstadsregionens Återanvändningscentral Ab, Seure Henkilöstöpalvelut Oy, Stadion-stiftelsen sr och UMO Stiftelsen sr nådde inte en del av sina ägarstrategiska mål.

Koncernsektionen behandlade 24.3.2025 utfallet av dottersammanslutningarnas ägarstrategier i Sammanslutningsrapporten 4/2024.

Utfallet av dottersammanslutningarnas mål har bedömts enligt anvisningarna om efterlevnad av budgeten (stadsstyrelsen 11.12.2023) (Målet nåddes/Målet nåddes inte). Utfallet av målen bedöms i stadens koncernbokslut utgående från huruvida de uppfyller målnivån som fastställts för indikatorn i ägarstrategin, eller om målnivån inte har fastställts separat, huruvida resultaten av nyckelindikatorn hållits på minst samma nivå som året innan.

I bilagan ingår en sammanfattning av utfallet av de ägarstrategiska målen för de dottersammanslutningar som nämns i budgeten för 2024.

Kaupunginhallitus 09.06.2025 § 405

Esitys

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää merkitä tiedoksi tytäryhteisöjen vuoden 2024 talousarviossa vahvistettujen omistajastrategiatavoitteiden poikkeamat liitteen 1 mukaisesti.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula
Lisätiedot

Pia Halinen, controller, puhelin: 310 25718

pia.halinen@hel.fi

Detta beslut publicerades 24.06.2025

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Besvär anförs primärt via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Pia Halinen, controller, telefon: 09 310 25718

pia.halinen@hel.fi