Lausunto ympäristöministeriölle kansallisen ennallistamissuunnitelman ympäristöarviointia koskevasta suunnitelmasta

HEL 2025-007256
§ 28

Lausunto ympäristöministeriölle kansallisen ennallistamissuunnitelman ympäristöarviointia koskevasta suunnitelmasta

Helsingfors borgmästare

Päätös

Pormestari antoi ympäristöministeriölle kansallisen ennallistamissuunnitelman ympäristöarviointia koskevasta suunnitelmasta seuraavan lausunnon:

EU:n ennallistamisasetuksen tavoitteena on pysäyttää luontokato ja parantaa luonnon monimuotoisuutta koko Euroopan unionin alueella. Helsingin kaupunki pitää asetusta ja sen tavoitteita tärkeinä.

Arvioitaessa kansallisen ennallistamissuunnitelman ympäristövaikutuksia on tärkeää, että vaikutusten selvittämiseksi käydään riittävää vuoropuhelua kaupunkien edustajien kanssa. Kaupungit ovat Suomessa hyvin erilaisia ennallistamisasetuksen tavoitteiden toteuttamisen kannalta. Osa kaupunkiseuduista ja kaupungeista kasvaa voimakkaasti, mutta osassa väestö- ja työpaikkakehitys on negatiivista. Riittävän vuorovaikutuksen avulla on mahdollista selvittää kaupunkiseutujen, kaupunkien ja kuntien erilaisia olosuhteita arvioinnin pohjaksi. Erityisen tärkeää tässä on artikla 8:n toimeenpanossa oikea-aikainen vuoropuhelu kuuden suurimman kaupungin kanssa, aiheeseen liittyvän teemaryhmän välityksellä

Ympäristöarvioinnissa on syytä huomioida, että kaupunkien yhdyskuntarakenteissa on suuria eroja, mikä on tärkeää huomioida arvioitaessa ennallistamissuunnitelman suoria ja välillisiä vaikutuksia erityisesti rakennettuun ympäristöön ja yhdyskuntarakenteeseen. Kasvavissa kaupungeissa on aivan keskeistä arvioida ennallistamissuunnitelman vaikutuksia suunnitellun yhdyskuntakehityksen edellytyksiin. Lähtökohtana tässä arvioinnissa voidaan pitää kaupunkiseutujen maakuntakaavoja, kaupunkien yleiskaavoja ja kaupunkien asemakaavavarantoa.

Ennallistamisasetus määrittää kaupunkiympäristölle tavoitteita viherpinta-alaan ja latvuspeittävyyteen. Viherpinta-alatavoite on kansallinen ja sitä myös mitataan ja seurataan kansallisella tasolla. Latvuspeittävyys sen sijaan on kaupunkiekosysteemialuekohtainen. Tätä lausuntoa laadittaessa ei ole vielä ole selvillä, miten kaupunkiekosysteemialueet tullaan määrittämään kansallisessa ennallistamisaluesuunnitelmassa. Lisäksi on käyty keskustelua siitä, onko mahdollista tai tarkoituksenmukaista sisällyttää kansalliseen ennallistamissuunnitelmaan kaupunkiympäristöjä koskien muita kuin asetuksessa määritettyjä tavoitteita viherpinta-alasta ja latvuspeittävyydestä. Viherpinta-alan laadullisen tekijöiden edistäminen pinta-alan ohella on ehdottoman tärkeä tavoite, mutta on hyvä arvioida kriittisesti, onko siihen liittyvien toimenpiteiden sitominen kansalliseen ennallistamissuunnitelmaan tarkoituksenmukaista, vai olisiko edistämisessä hyödynnettävissä muita kuntien käytössä olevia keinoja.

Kaupunkiekosysteemialueiden rajaamisen periaatteella sekä ennallistamissuunnitelmaan sisältyvillä tavoitteilla voi olla suuri vaikutus ennallistamissuunnitelman ympäristövaikutuksiin. Vaikutukset voivat kohdentua sekä ekosysteemialueisiin että niiden ulkopuolelle. Vaikutusten oikea-aikainen arviointi voi näistä syistä johtuen osoittautua valmistelussa haasteelliseksi, ottaen huomioon myös tavoitteet jatkuvasta vuorovaikutuksesta laajojen sidosryhmien kanssa.

Detta beslut publicerades 31.05.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Föredragande

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Mer information fås av

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Beslutsfattare

Juhana Vartiainen
pormestari

Bilagor

1. Lausuntopyyntö 29.4.2025
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Lausuntopyyntö 29.4.2025, liite, SOVA_suunnitelma_ennallistamisasetus_FI
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.