Tutkimusluvan myöntäminen tutkimukseen Työkykyjohtamisen tukeminen: päivittäisiin työaikatietoihin perustuva resurssipalaute sosiaali- ja terveysalalle
Tutkimusluvan myöntäminen tutkimukseen Työkykyjohtamisen tukeminen: päivittäisiin työaikatietoihin perustuva resurssipalaute sosiaali- ja terveysalalle
Päätös
Henkilöstöjohtaja päätti myöntää tutkimusluvan Annina Ropposen ym. tutkimukselle ” Työkykyjohtamisen tukeminen Sote-alalla: päivittäisiin työaikatietoihin perustuva resurssipalaute sosiaali- ja terveysalalle” (tieteellinen tutkimus)” päätöksen perusteluissa tarkemmin ilmenevillä ehdoilla. Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2025 saakka.
Päätöksen perustelut
Tutkimus on osa Työterveyslaitoksen Mielenterveyden tuen keinot ja menetelmät ja eri ammattialojen tuki: Mielenterveyden työkalupakki (2023–2026): Mielenterveys osana työkykyjohtamista -hanketta, jossa, tutkitaan rekisteritutkimuksena hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön työaikojen yhteyttä sairauspoissaoloihin ja vaihtuvuuteen. Hanke on osa Kestävän kasvun ohjelmaa ja hankkeen rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU) sosiaali- ja terveysministeriön kautta.
Osaprojektin 4, Työkykyjohtamisen tukeminen Sote-alalla, tarkoituksena on tukea työkykyjohtamista kahden sosiaali- ja terveysalalle erityisesti räätälöitävän digitaalisen työkalun, Sote-alan palautumislaskurin (jäljempänä resurssipalaute) ja työkykyjohtamisen kyselyn avulla. Räätälöinnissä hyödynnetään Työterveyslaitoksen yhteistyössä Sote-alan organisaatioiden kanssa keräämää laajaa julkisen sektorin rekisteriaineistoa (Työajat kuntasektorilla -seurantatutkimusta (WHFPS)) vuosilta 2008–2022, joka perustuu digitaaliseen vuorosuunnitteluun. Aineistoa on jatkettu uusien hyvinvointialueiden kanssa vuodesta 2023 alkaen. Lisäksi hyödynnetään Kuntasektorin henkilöstön seurantatutkimuksen (Kunta 10) ja Mitä Kuuluu? -kyselyn tuloksia niiltä osin kuin vastaajat ovat antaneet luvan käyttää ja yhdistää aineistoja.
Tutkimuksen tavoitteena on tukea mielenterveyttä sosiaali- ja terveysalalla tukemalla yksikkötason henkilöresurssien arviointia, työssä palautumista ja työkykyä tukevaa johtamista. Sote-alan resurssipalautteeseen liittyvän tutkimuksen päätavoitteena on tutkia, miten työaikojen ominaisuudet ja niihin liittyvät vuorosuunnittelustrategiat liittyvät työntekijöiden organisaation sisäiseen ja ulkoiseen vaihtuvuuteen ja sairauspoissaoloihin. Pidemmällä tähtäimellä kehitetty resurssipalaute mahdollistaa sosiaali- ja terveysalan työhyvinvoinnin, -terveyden ja johtamisen tutkimuksen työaika-aineistoihin linkitettyjen kysely- ja terveysrekisteritietojen avulla.
Tutkimusaineistona ovat Titania® työaikatietojärjestelmästä ja Titania® Lääkäripäivystystietojärjestelmästä kerätyt työ- ja virkasuhteisten työntekijöiden toteutuneet työaikatiedot. Aineistoa hyödynnetään retrospektiivisesti (2008–2023) ja prospektiivisesti (2024–2025). CGI Finland Oy kerää tiedot keskitetysti tätä tarkoitusta varten erikseen kehittämällään poimintaohjelmalla. Tutkimuksessa lasketaan saaduista työaikatiedoista yksittäisten työaikojen piirteiden toteutuminen tietyssä aikayksikössä (vuoroergonomia), jolloin saadaan arvio yksikön työn kuormittavuustasosta, ja sairauspoissaolojen määrä sekä kesto.
Titania®-aineistojen osalta on tehty tietosuojan vaikutustenarviointi, joka löytyy asialta asiakirjanhallintaohjelmasta. Rekisteritietojen siirtäminen ja tallentaminen Työterveyslaitokselle on suunniteltu Työterveyslaitoksen tietoturva- ja tietosuojaohjeen sekä hyvän tutkimuskäytännön mukaiseksi. Aineiston tilastollinen käsittely ja analysointi tehdään aineistosta, josta henkilötunnistetiedot on poistettu ja korvattu satunnaistetulla tutkimusnumerolla, jonka perusteella yksittäistä vastaajaa ei voida tunnistaa. Tutkimuksen tuloksia raportoitaessa varmistetaan, että tuloksista ei voi tunnistaa yksittäistä henkilöä. Aineistoa ei luovuteta Työterveyslaitoksen ulkopuolisille tahoille. Arkistointivaiheessa tietojen säilytysaika tarkastetaan soveltuvan arkistointilainsäädännön ja sen nojalla annettujen viranomaispäätösten mukaisesti, ja tiedot arkistoidaan Työterveyslaitoksen sen hetkiseen, tietoturvalliseen arkistointiympäristöön. Aineistoa säilytetään tutkimusraportoinnin edellyttämän ajan, jonka jälkeen se arkistoidaan Työterveyslaitosta koskevan Kansallisarkiston päätöksen mukaisesti.
Sote-alan resurssipalaute annetaan sen tilanneille organisaatioille. Palaute auttaa tunnistamaan yksiköitä ja työvuorolistoja, joissa on tarvetta edistää työaikojen liikennevalojen käyttöä, palautumista ja resurssien järkevää kohdentamista. Työterveyslaitos voi tuottaa Titania®-vuorosuunnitteluohjelmistoa käyttäville organisaatioille digitaalisen ja osastotasoisen palautteen seuraavista tiedoista: 1) työkuorma ja työhön osallistuminen, 2) työvuorojen pituus ja ajoitus, 3) palautuminen ja vapaa-aika sekä 4) vaikutusmahdollisuudet työaikoihin.
Tutkimushankkeesta laaditaan edellä mainittujen organisaatiotason palautteiden (jotka ovat kunkin organisaation omia, ei-julkisia) lisäksi tieteellisiä tutkimusartikkeleita, joita tarjotaan julkaistavaksi kansainvälisissä tiedejulkaisuissa. Tuloksista laaditaan myös suomenkielisiä yhteenvetoja ja niistä voidaan tehdä mediatiedotteita. Mahdollisesti tuloksia tullaan julkaisemaan myös osana Työterveyslaitoksen Työelämätietoa, joka on avoin, kaikille tarkoitettu interaktiivinen verkkosivusto. Näissä julkaisuissa organisaatioita tai niiden yksiköitä ei voi tunnistaa, vaan tietoa esitetään yleisesti.
Hankkeessa tutkitaan lisäksi osana Kuntasektorin henkilöstön seurantatutkimusta työaikojen yhteyttä työhyvinvointiin. Tutkimuksessa käytetään yleisen edun mukaiseen tieteelliseen tutkimuskäyttöön tarkoitettua tutkimusaineistoa, joka kerätään työnantajan ja Tapaturmavakuutuskeskuksen rekisteritiedoista. Tutkimuksessa ei oteta tutkittaviin millään tavalla yhteyttä eikä heiltä kerätä muuta tietoa kuin yllä on kuvattu. Tutkittavilla on oikeus pyytää pääsy heitä itseään koskeviin tietoihin ja pyytää häntä koskevien tietojen oikaisua rekisterien ylläpitäjiltä. Tutkittavilla on oikeus tähän tutkimukseen liittyen pyytää omien tietojen oikaisemista Työterveyslaitokselle jo lähetetyistä rekisteritiedoista Työterveyslaitoksen tietosuojavastaavan kautta. Tutkittavilla ei ole oikeutta pyytää häntä koskevien tietojen poistamista, koska rekisteritiedot ovat lainmukaisesti arkistoitavia tietoja.
Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
- Aineistoa käsittelevät ainoastaan tutkimuksen kannalta välttämättömät henkilöt tutkimustarkoituksessa. Jos henkilörekistereihin sisältyviä tai salassa pidettäviä tietoja käsittelevät muut kuin hakemuksen allekirjoittaneet, on heidän toimitettava salassapitositoumuksensa kaupungin kirjaamoon tämän päätöksen asiakirjoihin liitettäväksi (saatteena mainittava asian diaarinumero).
- Tutkimuksesta ja siihen liittyvien tehtävien suorittamisesta sekä osallistuvan henkilöstön ajankäytöstä on sovittu yhteyshenkilön ja/tai esihenkilön kanssa. Tutkimusprosessissa noudatetaan yleisiä tutkimuseettisiä periaatteita. Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä. Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.
- Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalleasettamia vaatimuksia. Hankkeessa tulee huomioida tietosuojalain 31 §:n 3 momentin vaatimus vaikutustenarvioinnin tekemisestä. Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.
- Tutkimuksen valmistuttua tutkimusraportti tai sen sähköinen osoite, josta raportti on luettavissa, toimitetaan Helsingin kaupunginkanslian käyttöön lähettämällä se sähköpostiosoitteeseen: kanslia.tutkimusluvat@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: sotepe.tutkimusluvat@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) .
Detta beslut publicerades 01.08.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Katariina Niemelä, kehittämispäällikkö, puhelin: 09 31054082
Elina Borchers, erityissuunnittelija, puhelin: 09 31025347
Carita Parviainen, HR-partner, puhelin: 09 31043506