Yhtymäkokoukset 2025, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän syysyhtymäkokous
Päätösehdotus
Kaupunginhallituksen konsernijaosto kehottaa kaupunginkanslian talous ja suunnitteluosaston konserniohjauksen johtaja Atte Malmströmiä tai hänen ollessaan estynyt konsernijuristi Miia Ahoa edustamaan kaupunkia Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) syysyhtymäkokouksessa 25.11.2025.
Samalla konsernijaosto kehottaa yhtymäkokousedustajaa:
1. kannattamaan hallituksen esitystä merkitä tiedoksi hallituksen lausunto tarkastuslautakunnan vuotta 2024 koskevan arviointikertomuksen johdosta.
2. kannattamaan hallituksen esitystä merkitä tiedoksi osavuosikatsaus 3/2025.
3. kannattamaan hallituksen esitystä muuttaa HSL:n infrakorvauksiin varattu talousarvio Helsingin kaupungille maksettavan infrakorvauksen osalta siten, että Helsingille maksettavat infrakorvaukset ovat yhteensä 115,361 milj. euroa (ilman alv) ja kunnille yhteensä maksettavat infrakorvaukset 236,471 milj. euroa (ilman alv). Muutoksesta ei aiheudu tarvetta muuttaa yhtymäkokouksen vuodelle 2025 päättämiä sitovia eriä.
4. kannattamaan hallituksen ehdotusta päättää a) hyväksyä talousarvion vuodelle 2026 sekä toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2026–2028 liitteen mukaisena; b) hyväksyä sitovat määrärahat ja tuloarviot vuodelle 2026 seuraavasti: toimintamenot 989 925 000 euroa, investointimenot 25 400 000 euroa ja kuntaosuudet 556 185 000 euroa, sekä c) HSL maksaa jäsenkunnille 1,5 % korkoa peruspääomasta PKS-omistajaohjauksen linjauksen mukaisesti talousarviovuonna.
5. esittämään, että HSL:n strategian 2026–2029 mitattaviin tavoitteisiin kuuluvien subventioasteiden (infrakulujen kanssa ja ilman) osalta tavoitearvoista vuodesta 2027 eteenpäin päätetään vasta syysyhtymäkokouksessa 2026. Syysyhtymäkokoukseen asti molempia subventioasteita kuitenkin seurataan, vaikka niille ei ole asetettu tavoitearvoja.
6. kannattamaan muilta osin hallituksen esityksen mukaista HSL:n strategian hyväksymistä vuosille 2026–2029.
7. kannattamaan kokouksessa muita hallituksen esityslistan mukaisia esityksiä.
Esittelijän perustelut
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän perussopimuksen mukaan yhtymäkokouksia pidetään vähintään kaksi vuodessa. Yhtymäkokouksessa on jokaisella jäsenkunnalla yksi edustaja, joka käyttää jäsenkunnan äänivaltaa.
Perussopimuksen mukaan syysyhtymäkokouksessa käsitellään:
sisältävän toimintasuunnitelman hyväksyminen.
HSL:n 25.11.2025 pidettävän yhtymäkokouksen kutsu liitteineen on liitteinä 1–6.
Osavuosikatsaus
Vuoden 2025 kolmas osavuosikatsaus perustuu talouslukujen osalta pääosin yhdeksän kuukauden toteutumatietoihin. Osavuosikatsaus sisältää vuositason ennusteen talouden toteutumasta.
Osavuosikatsauksen tulosennuste perustuu skenaarioon, jonka mukaan nousijamäärä jää -0,5 % alle vuoden 2025 tavoitetason. Matkustajamäärätavoite kuluvalle vuodelle on 384 milj. nousijaa, kun ennusteen mukaan jäädään 382 milj. nousijaan. Tavoitteesta jäämisen taustalla on etätöiden ja työmaiden aiheuttamat haasteet, työmaista merkittävimpänä Pitkäsillan remontti. Edelliseen vuoteen verrattuna matkustajamäärien ennustetaan kasvavan 5,9 % ja kasvu on nopeampaa kuin alueen ennustettu väestönkasvu (1,1 %) ja HSL:n historiallinen kasvu.
Toimintatuottojen yhteensä arvioidaan olevan vuositasolla 924,9 milj. euroa, -16,5 milj. euroa (-1,8 %) talousarviossa arvioitua vähemmän. Vuoden 2025 talousarviossa lipputulotavoite asetettiin 408,0 milj. euroon. Lipputulot jäävät ennusteen mukaan 389,3 milj. euroon, mikä jää -18,7 milj. euroa (- 4,6 %) alle talousarvion. Edelliseen vuoteen verrattuna lipputulot kasvavat ennusteen mukaan kuitenkin 4,6 %. Vuoden 2025 hinnoittelussa huomioitiin 8,0 prosentin tasokorotus tasaisesti koko lippuvalikoimaan. Muita toimintatuottoja arvioidaan kertyvän 2,2 milj. euroa talousarviossa arvioitua enemmän pääosin tarkastusmaksutuottojen ylittäessä ennusteen mukaan talousarviossa arvioidut tulot.
Toimintakulujen arvioidaan olevan 962,8 milj. euroa ja alittavan talousarvion -1,7 milj. eurolla (-0,2 %). Joukkoliikenteen operointikustannukset (liikennöitsijöille liikennöinnistä maksettavat) yhteensä alittavat ennusteen mukaan talousarvion arviolta -2,4 milj. eurolla (-0,4 %). Joukkoliikenneinfran käyttökorvaukset ylittävät niihin varatun talousarvion 2,6 milj. eurolla (1,1 %).
Investointimenojen arvioidaan toteutuvan 25,7 milj. euron suuruisena ja jäävän -1,3 milj. euroa alle talousarvion (-4,8 %). Investointien poistojen ennustetaan tässä vaiheessa ylittävän talousarvio 1,3 milj. eurolla ajoneuvoista poistettujen reitittimien kertapoiston johdosta. Edellä mainituista syistä johtuen tilikauden tuloksen arvioidaan olevan 54,3 milj. euroa alijäämäinen, kun talousarvio oli laadittu 38,4 milj. euron alijäämäiseksi. Merkittävin tekijä talousarviota suurempaan alijäämään on lipputulojen jääminen talousarviotavoitteesta. Alijäämä katetaan edellisten vuosien ylijäämäkertymistä.
Muutos talousarvioon
Talousarvion hyväksymisen jälkeen on havaittu virhe Helsingille maksettavan infrakorvauksen laskennassa. Virhe koskee vuoden 2025 laskutuksessa huomioitavaa vuoden 2023 oikaisuerää, jonka laskennassa oli jäänyt huomioimatta vuodelle 2023. Yhtymäkokouksessa 28.11.2023 § 9 hyväksytty talousarviomuutos ja oikaisuerä oli laskettu alkuperäisen talousarvion 2023 pohjalta. Laskuvirheen korjauksen johdosta Helsingille maksettava infrakorvaus vuodelta 2025 on 115,361 milj. euroa (ilman alv) alkuperäisen talousarvion 112,799 milj. euron sijaan (ilman alv). Helsingille vuonna 2025 maksettava korvaus kasvaa muutoksen seurauksena 2,562 milj. eurolla (ilman alv).
Toiminta- ja taloussuunnitelma 2026–2028
HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma (TTS) on laadittu kolmeksi vuodeksi, joista ensimmäinen on talousarviovuosi. Kuntayhtymän perussopimuksen 11 §:n mukaan talousarviosta ja -suunnitelmasta tulee päättää viimeistään marraskuun loppuun mennessä pidettävässä yhtymäkokouksessa. Talousarvioehdotuksesta on perussopimuksen 23 §:n mukaan pyydettävä jäsenkuntien lausunnot, jotka on liitettävä yhtymäkokoukselle annettavaan talousarvioehdotukseen.
Talousarvion ja -suunnitelman perusteena ovat:
HSL:n strategia 2022–2025 – Asiakkuuksista kestävään kasvuun - päättyy vuoteen 2025. HSL:n uusi strategia vuosille 2026–2029 on hyväksytty HSL:n hallituksessa 23.10.2025. Uusi strategia ja toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2026–2028 ovat päätöksenteossa yhtymäkokouksessa samaan aikaan. Uutta strategiaa ja TTS suunnitelman tavoitteita on valmisteltu rinnakkain vuoden 2025 aikana. TTS:n tavoitekokonaisuudet on asetettu uuden strategian päämäärien mukaisesti. Päämäärät ovat: helppoa liikkumista ihmisille, tulevaisuuden kestäviä matkaketjuja, tuottavuudella tilaa uudistumiselle ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
Taloussuunnitelma
Toimintatulot
Toimintatulot vuonna 2026 ovat yhteensä 990,1 milj. euroa. Kasvua vuoden 2025 ennusteeseen verrattuna on 65,2 milj. euroa (7,0 %). Toimintatuloista vuonna 2026 41,4 % on lipputuloja ja 56,0 % kuntaosuuksia. Toimintatulojen arvioidaan olevat 1065,1 milj. euroa vuonna 2027 ja 1059,7 milj. euroa vuonna 2028.
Lipputulojen osalta toiminta- ja taloussuunnitelma perustuu tavoitteeseen, jossa matkustajamäärät kasvavat 391 milj. nousuun vuonna 2026. Kokonaisuudessaan vuodelle 2026 tavoitellaan lipputuloja yhteensä 407,6 milj. euroa. Vuonna 2027 lipputulot on arvioitu 412,4 milj. euron mukaisiksi ja vuonna 2028 446,4 milj. euron mukaan.
Ne menot, joita ei voida kattaa lipputuloilla tai muilla tuloilla, jäsenkunnat maksavat HSL:lle kuntaosuuksina. Kuntaosuudet jaetaan jäsenkunnille perussopimuksessa sovittujen periaatteiden mukaisesti. Laskutettavat kuntaosuudet ovat talousarviossa 2026 yhteensä 556,2 milj. euroa. Kuntien keskimääräinen subventiotaso on 58,1 %. Kuntaosuudet vuosina 2027 ja 2028 ovat 625,6 milj. euroa ja 585,1 milj. euroa.
Muita kuin lippu- ja kuntaosuustuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 26,2 milj. euroa vuonna 2026. Valtion suurten kaupunkien joukkoliikennetuen vuosittaiseksi määräksi on arvioitu 4,8 milj. euroa vuosina 2026-2028. Tarkastusmaksutuloja arvioidaan vuonna 2026 kertyvän 8,5 milj. euroa, joista kirjataan luottotappiota ja luottotappiovarauksia yhteensä noin 3,1 milj. euroa. Muita tuottoja arvioidaan saatavan 12,9 milj. euroa vuonna 2026, 13,7 milj. euroa vuonna 2027 ja 14,8 milj. euroa vuonna 2028. Mainostuottojen osuus muista tuloista on 4,9 milj. euroa vuonna 2026, 5,5 milj. euroa vuonna 2027 ja 6,5 milj. euroa vuonna 2028. Vuokratuloja saadaan ajoneuvojärjestelmän laitteista, kuljettajien taukotiloista ja toimitilojen ulosvuokrauksesta yhteensä 3,1 milj. euroa vuonna 2026. Vuonna 2027 vuokratuloja arvioidaan saatavan 3,2 milj. euroa ja vuonna 2028 3,3 milj. euroa. Muut tulot koostuvat matka- ja kantakorttien myynnistä, erilaisista palvelumaksuista ja edelleen veloitettavista korvauksista.
Toimintamenot
Toimintamenot vuonna 2026 ovat yhteensä 989,9 milj. euroa. Toimintamenot kasvavat vuoden 2025 ennusteesta 27,2 milj. euroa (2,8 %). Vuonna 2027 toimintamenojen arvioidaan olevan 1047,6 milj. euroa ja 1041,1 milj. euroa vuonna 2028.
Joukkoliikenteen operointikustannukset
Liikennöitsijöille maksetaan joukkoliikenteen operoinnista vuonna 2026 yhteensä 642,9 milj. euroa, joka on 64,9 % toimintamenoista. Liikenteen operoinnin kustannukset ovat vuonna 2027 yhteensä 685,2 milj. euroa ja 672,7 milj. euroa vuonna 2028.
Bussiliikenteen kustannusten arvioidaan olevan 364,0 milj. euroa vuonna 2026. Vuonna 2027 kustannuksiksi arvioidaan 390,9 milj. euroa ja 374,4 milj. euroa vuonna 2028. Vuoteen 2025 nähden kustannusten kasvun taustalla on aikataulunmukaisen liikenteen ja kustannustason muutos (+2 milj. euroa) sekä muiden erien, sisältäen liikenteen varaumat, (yhteensä + 6 milj. euroa) kasvu. Toisaalta bussiliikenteen aikataulunmukaisesta liikenteestä sekä liikenteen varaumista tullaan karsimaan yhteensä -6,4 milj. euron verran. Bussiliikenteen kustannukset sisältävät 2,2 milj. euron varauksen ympäristöbonukseen vuonna 2026.
Metroliikenteen kustannusten arvioidaan olevan 62,3 milj. euroa vuonna 2026. Kustannustason arvioidaan nousevan linjatuntien ja junapäivien yksikköhintojen osalta vuonna 2026 verrattuna nykytasoon. Toisaalta linjakilometrien yksikköhintojen arvioidaan jatkavan laskua vuonna 2026. Vuonna 2027 kustannuksiksi arvioidaan 61,6 milj. euroa ja vuonna 2028 61,7 milj. euroa.
Raitioliikenteen kustannusten arvioidaan vuonna 2026 olevan 85,1 milj. euroa. Vuonna 2026 kustannuksia nostavat Kruunusiltojen kuljettajakoulutukset sekä tähän liittyvä muu varauma. Kustannuksiksi arvioidaan 90,9 milj. euroa vuonna 2027 ja 89,1 milj. euroa vuonna 2028.
Pikaraitiotien kustannuksiin varataan vuonna 2026 23,9 milj. euroa.
Lauttaliikenteen kustannusten arvioidaan vuonna 2026 olevan 5,6 milj. euroa, vuonna 2027 5,7 milj. euroa ja vuonna 2028 5,7 milj. euroa.
Junaliikenteen kustannusten arvioidaan olevan vuonna 2026 yhteensä 102,0 milj. euroa. Summa sisältää Junakalustoyhtiön vuokrat Sm5-kalustosta ja korvaukset lippuyhteistyöstä. Vuonna 2027 junaliikenteen kustannuksiksi arvioidaan yhteensä 108,7 milj. euroa sekä 112,7 milj. euroa vuonna 2028.
Joukkoliikenteen infrakorvaukset
HSL:n ja jäsenkuntien välisissä infrasopimuksissa on sovittu joukkoliikenteen infrakorvauksen laskutusperiaatteista. Sopimuksen mukaan kullekin kaupungille maksettavan joukkoliikenteen infrakorvauksen määrä vahvistetaan HSL:n talousarvion hyväksymisen yhteydessä.
Vuonna 2026 joukkoliikenneinfran käyttökorvauksia maksetaan yhteensä 249,0 milj. euroa. Kuntien HSL:ltä laskuttamat infrakustannukset ovat seuraavat: Helsinki 132,6 milj. euroa, Espoo 101,3 milj. euroa, Vantaa 12,5 milj. euroa ja Kirkkonummi 0,3 milj. euroa. Lisäksi HSL hankkii ostopalveluna Espoossa ja Helsingissä sijaitsevien sähköbussien latausinfran kokonaiskustannuksiltaan 2,3 milj. euroa vuonna 2026. Infrakustannukset ovat vuoden 2027 suunnitelmassa 263,2 milj. euroa ja vuonna 2028 268,6 milj. euroa.
Toimintakate
Toimintakatteen vuonna 2025 arvioidaan olevan 0,1 milj. euroa ylijäämäinen
Rahoitustuotot ja -kulut
HSL rahoittaa investointinsa tarvittaessa lainanotolla rahoituslaitoksilta. Toiminta- ja taloussuunnitelma 2026-2028 sisältää vuonna 2020 nostetun 50,0 milj. euron talousarviolainan kustannukset takaisinmaksuerinä rahoituslaskelmassa ja korkoina tuloslaskelmassa. Tätä lainaa on jäljellä vuoden 2025 lopussa 23,7 milj. euroa, jota lyhennetään 5,3 milj. eurolla vuosittain. TTS-suunnitelma ei sisällä varausta uuden talousarviolainan nostoon. TTS suunnitelma on laadittu tasapainoisen talouden periaatteella, jotta kassan riittävyys pysyy tyydyttävällä tasolla TTS-kauden loppuun. Lainarahoituksen tai muun lisärahoituksen tarve arvioidaan vuosittain.
Vuosikate
Vuosikate rahoituserien jälkeen on 4 milj. euroa ylijäämäinen, ja se ei riitä kattamaan suunnitelman mukaisia poistoja.
Tilikauden tulos
Tilikauden 2026 alijäämäksi on budjetoitu -14,6 milj. euroa, ja se katetaan edellisinä vuosina kertyneistä ylijäämistä
Strategian hyväksyminen vuosille 2026–2029
HSL:n perussopimuksen 10 §:n mukaan yhtymäkokous hyväksyy hallituskausittain toiminnan kehittämistä ohjaavan strategian. Kuntavaalien 2025 jälkeen HSL:n strategiaa on valmisteltu uudelle hallituskaudelle vuosille 2026–2029. Strategian valmistelussa on huomioitu toimintaympäristön muutokset, kuten taloudelliset paineet, teknologiakehitys, ilmastotavoitteet ja liikkumistarpeiden moninaistuminen. Strategia määrittelee HSL:n toiminnan keskeiset tavoitteet ja painotukset tuleville vuosille ja toimii johtamisen perustana.
Strategia on laadittu laajassa yhteistyössä omistajakuntien, henkilöstön, asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Strategiatyössä muodostettiin neljä vuoteen 2045 katsovaa skenaariota, jotka huomioivat muun muassa autonomisen liikenteen läpimurron, matkaketjujen digitalisoitumisen, yhdyskuntarakenteen muutokset sekä kestävän liikkumisen trendit. Skenaarioiden luomia uhkia ja mahdollisuuksia HSL:lle analysoitiin, ja niistä muodostettiin strategisia valintavaihtoehtoja. Valintojen kautta päästiin luomaan strategian päämäärät, menestystekijät ja mitattavat tavoitteet.
Missio
Elinvoimaisen ja toimivan seudun mahdollistamiseksi HSL luo houkuttelevaa joukkoliikennettä, joka lähtee ihmisten tarpeista ja kytkeytyy muihin kestäviin liikkumismuotoihin.
Visio
Elävä kaupunkiseutu, jossa kestävä liikkuminen on helpoin vaihtoehto.
Elävä kaupunkiseutu
Joukkoliikenne on seudun hermosto, joka edistää elinvoimaa ja jatkuvaa uudistumista yhdessä muiden liikkumisen palveluiden kanssa. Vastuulliset ja kustannustehokkaat liikkumismuodot ovat arkipäivää ja luovat seudun menestystä myös tulevaisuudessa.
Helpoin vaihtoehto.
Kestävä liikkuminen on sujuvaa ja helppoa. Ihmiset pääsevät töihin, palveluihin ja kohtaamisiin turvallisesti ja joustavasti. Eri kulkutavat saa yhdistettyä saumattomasti joukkoliikenteeseen osaksi arjen kestäviä matkaketjuja. Helppo liikkuminen tukee yksilöiden, yhteisöjen ja seudun terveyttä.
Arvot
Arvot säilyvät edelliseltä strategiakaudelta:
Strategiset päämäärät
- Helppoa liikkumista ihmisille Haemme kasvua kohdentamalla helppoja liikkumis- ja digipalveluita asiakkaiden tarpeisiin ja kehittämällä sujuvia matkaketjuja yhdessä kumppanien kanssa.
- Tulevaisuuden kestäviä matkaketjuja Uudistamme liikkumista mahdollistamalla kumppanien kytkeytymisen HSL:n palveluihin. Teemme kestävästä liikkumisesta houkuttelevan vaihtoehdon autonomisen liikenteen ja muiden teknologisten murrosten aikakaudella.
- Tuottavuudella tilaa uudistumiselle Vastuullisena toimijana ja työpaikkana panostamme yhdessä tuottavuutemme parantamiseen. Näin mahdollistamme uudistumisen ja kasvun, vähentäen samalla liputtomuutta.
- Yhteiskunnallista vaikuttavuutta Toimimme aktiivisesti ja tietoon perustuen kestävän liikkumisen ja vastuullisuuden puolestapuhujana yhteiskunnallisessa päätöksenteossa tukien seudun kestävää kehitystä.
Strategian mitattavat tavoitteet
Strategian mitattavat tavoitteet Jokaiselle strategiselle päämäärälle on kirjattu 1–3 mitattavaa tavoitetta. Niille mitattaville tavoitteille, joille on voitu määritellä lähtötaso, esitetään selkeät ja ymmärrettävät tavoitetasot vuodelle 2029. Uusille mitattaville tavoitteille määritellään tavoitetasot strategiakauden alussa. Tavoitetasot ovat realistisia, mutta kurottavia. Tavoitteiden etenemistä seurataan säännöllisesti. Strategian 2026–2029 mitattavat tavoitteet ovat:
- HSL:n palvelukokemuksen helppous
- Toimintatuotot ilman kuntaosuuksia (€)
- Joukkoliikenteen kulkutapaosuus (%)
- Tulovirta kestävän liikkumisen kumppaneilta (€)
- Kokonaispäästöjen vähennys % (CO2-ekvivalenttitonneina, vrt. 2024)
- Kestävien kulkumuotojen kulkutapaosuus (%)
- Subventioaste (%)
- Subventioaste ilman infraa (%)
- Oman toiminnan kulut / oman toiminnan tuotot
- Linjojen kannattavuus (€/linja)
- Kehittämisen tuottavuus
- Joukkoliikenteelle suotuisten päätösten vaikuttavuus
- Valtion panostukset seudun liikennejärjestelmäsuunnitteluun (€) ja liikennejärjestelmän kehittämiseen (€)
HSL:n omistajaohjaustavoitteet
Muu omistajalinjaus: Kuntayhtymän talousarviovalmistelussa otetaan huomioon peruspääomalle maksettava 1,5 %:n korvaus