FinBlu Safety Oy:n toiminnan kieltämistä koskeva elintarvikelain 56 §:n mukainen päätös

HEL 2025-007525
§ 16

FinBlu Safety Oy:n toiminnan kieltämistä koskeva elintarvikelain 56 §:n mukainen päätös

Enhetschef

Päätös

Toimija

FinBlu Safety Oy, Valuraudantie 15, 00700 Helsinki, y-tunnus 3191478-8

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön ratkaisu

Päätös koskee FinBlu Safety Oy:n elintarvikehuoneistotoiminnan kieltämistä osoitteessa Valuraudantie 15 toistaiseksi.

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö kieltää elintarvikkeiden luovuttamisen FinBlu Safety Oy:n varastotiloista osoitteessa Valuraudantie 15.

Edellä mainittu kielto voidaan kumota, kun ympäristöpalvelut on tarkastuksella todennut seuraavaa:

1) Elintarvikehuoneisto on siivottu ja puhdistettu perusteellisesti.

2) Haittaeläimiä ei esiinny varastotiloissa. Tuholaistorjunnan onnistumisesta on esitetty kirjallinen todistus Helsingin kaupungin elintarviketurvallisuusyksikölle.

Täytäntöönpano

Tämä päätös tulee voimaan välittömästi ja päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Asiaan liittyvät taustatiedot

FinBlu Safety Oy:llä on elintarvikevarasto osoitteessa Valuraudantie 15. Tilassa on kuiva-ainevarasto, kylmätila ja pakkasvarasto. Tuotteita tukkumyydään yritysasiakkaille. Välitettävät tuotteet ovat kuivatuotteita kuten riisiä ja säilykkeitä, tuoretuotteita ja vihanneksia sekä pakasteita.

FinBlu Safety Oy:n hallinnassa oleviin elintarvikevarastotiloihin tehtiin tarkastus elintarviketurvallisuusyksikköön saapuneen yhteydenoton johdosta. Yhteydenoton mukaan palotarkastaja oli havainnut tiloissa jälkiä jyrsijöistä ja niiden eritteiden aiheuttamaa hajuhaittaa. Tarkastuksella havaittiin, että elintarvikevarastossa oli runsaasti jyrsijöiden ulostetta sekä voimakas jyrsijöiden eritteiden haju. Ulostetta oli osittain puulavojen alla sekä tilojen nurkkakohdissa/lavojen välissä. Varastossa oli lavojen päällä mm. säilykkeitä ja riisisäkkejä. Osa riisisäkeistä oli jyrsijöiden rikkomia eikä riisejä ollut siivottu pois lattialta. Sisätiloissa ei ollut jyrsijäpyydyksiä eikä muutenkaan tehty torjuntatoimenpiteitä tuholaisten pääsyn estämiseksi.

Kiinteistön piha-alue ja lastauslaituri olivat erittäin roskaisia ja epäsiistejä. Lastauslaiturilla oli voimakas jyrsijöiden eritteiden haju. Kiinteistön piha-alueella oli yksi jyrsijäpyydys. Myös henkilökunnan sosiaalitilojen todettiin olevan epäsiistit ja likaiset. Yksityiskohtaisempi tarkastuskertomus on liitteenä 1.

Havaittujen epäkohtien vuoksi viranhaltija päätti 29.4.2025 kieltää FinBlu Safety Oy:n varastotiloissa harjoitettavan elintarviketoiminnan toistaiseksi. Päätös tehtiin elintarvikelain 64 §:n mukaisena kiiretoimenpiteenä (liite 2). Epäkohdat ovat vakavia ja voivat aiheuttaa vakavaa vaaraa ihmisen terveydelle.

FinBlu Safety Oy aloitti välittömästi toiminnan kieltämisen jälkeen jyrsijöiden torjuntatoimet tuholaistorjuntayrityksen avulla. Tuholaistorjuntayrityksen viimeisimmän 13.5.2025 tehdyn torjuntaraportin mukaan syöttiasemissa on edelleen kohtalaista tai runsasta torjunta-aineen kulutusta (Liite 3). Jyrsijätilanne on siis edelleen aktiivinen huoneistossa.

Kuuleminen

FinBlu Safety Oy:tä on kuultu elintarvikelain (297/2021) 56 §:n mukaisesta päätöksestä sekä asetettavasta määräajasta 6.5.2025 päivätyllä kirjeellä (Liite 4).

FinBlu Safety Oy ei ole antanut vastinetta määräaikaan mennessä.

Päätöksen perustelut

Elintarvikelain (297/2021) 64 §:n mukaan kiireellisissä tapauksissa elintarvikevalvontatehtäviä suorittava kunnan viranhaltija, jolle ei ole siirretty toimivaltaa hallinnollisten pakkokeinojen käyttöön 27 §:n 3 momentin mukaisesti, on oikeutettu ryhtymään 55, 56, 58 ja 59 §:ssä tarkoitettuihin hallinnollisiin pakkokeinoihin. Viranhaltijan tämän pykälän nojalla tekemä päätös on viipymättä saatettava kunnan valvontaviranomaisen käsiteltäväksi.

Elintarvikelain 56 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikkeen alkutuotannon, valmistuksen, sisämarkkinakaupan, viennin, tukkukaupan ja muun jakelun, tarjoilun ja muun luovutuksen sekä käytön elintarvikkeen valmistuksessa, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot,
alkutuotantopaikka tai elintarvikehuoneisto tai siellä harjoitettava elintarviketoiminta on sellaista, että se aiheuttaa tai sen voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa vaaraa ihmisen terveydelle tai vaaraa sellaisen elintarvikesäännösten vastaisuuden takia, jota ei voida
poistaa. Kielto voidaan määrätä väliaikaiseksi asian selvittämisen tai epäkohdan korjaamisen ajaksi. Väliaikainen kielto on voimassa, kunnes valvontaviranomainen antaa asiassa lopullisen ratkaisunsa. Valvontaviranomaisen tulee omalta osaltaan huolehtia siitä, että asiassa tarvittavat selvitykset tehdään viivytyksettä.

FinBlu Safety Oy:lle on annettu elintarvikelain 64 §:n nojalla viranhaltijan päätös väliaikaisesta kiellosta. Tällä päätöksellä elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö antaa asiassa lopullisen ratkaisunsa, joka korvaa annetun väliaikaisen kiellon. FinBlu Safety Oy:n toiminnassa havaittiin vakavia epäkohtia, jotka vaarantavat elintarviketurvallisuuden.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (852/2004, jäljempänä yleinen elintarvikehygienia-asetus) 3 artiklan mukaan elintarvikealan toimijoiden on varmistettava, että kaikki niiden vastuulla olevat elintarvikkeiden tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheet täyttävät tässä asetuksessa säädetyt asiaa koskevat hygieniavaatimukset. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (178/2002) 17 artiklan mukaan kaikissa tuotannon, jalostuksen ja jakelun vaiheissa toimivien elintarvikealan toimijoiden on vastuullaan olevissa toiminnoissa huolehdittava siitä, että elintarvikkeet täyttävät niiden toiminnan kannalta asiaankuuluvat elintarvikelainsäädännön vaatimukset ja varmistettava, että kyseiset
vaatimukset täyttyvät. FinBlu Safety Oy on laiminlyönyt elintarvikealan toimijan velvollisuudet siten, että toiminta vaarantaa elintarviketurvallisuuden.

Yleisen elintarvikehygienia-asetuksen (852/2004, liite II luku I ja V) mukaan elintarvikehuoneistot on pidettävä puhtaina ja hyvässä kunnossa sekä kaikki elintarvikkeiden kanssa kosketuksiin joutuvat esineet, välineet ja laitteet on puhdistettava tehokkaasti ja tarvittaessa desinfioitava. Varaston lattialla oli jyrsijöiden ulostetta ja lattiat olivat likaiset.

Yleisen elintarvikehygienia-asetuksen (852/2004, liite II, luku IX) kohdan 3 ja 4 mukaan elintarvikkeita on suojattava tuotannon, jalostuksen ja jakelun kaikissa vaiheissa saastumiselta, joka saattaisi tehdä ne ihmisravinnoksi kelpaamattomiksi, terveydelle vaarallisiksi tai saastuneiksi siten, että niitä ei enää kohtuudella voitaisi pitää siinä kunnossa käytettävinä. On käytettävä asianmukaisia menetelmiä tuhoeläinten torjumiseksi. Varastotiloissa ei ollut tehty riittävää tuholaistentorjuntaa vaikka tiloissa oli selkeitä merkkejä tuholaisista.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (178/2002) 14 artiklan mukaan markkinoille ei saa saattaa elintarvikkeita, jotka eivät ole turvallisia. Elintarvikelain 6 §:n mukaan elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Varastossa todettiin jyrsijöiden ulostetta elintarvikepakkausten vieressä ja jyrsijät olivat osin rikkoneet elintarvikepakkauksia.

FinBlu Safety Oy:n hallinnoimassa elintarvikevarastossa havaittiin erittäin vakavia epäkohtia, joista voi aiheutua vaaraa ihmisen terveydelle. Elintarvikehuoneiston puhtaanapitoa oli selvästi laiminlyöty ja tiloissa oli runsaasti jyrsijöiden ulostetta.

Sovelletut oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 6, 56, 64, 75 ja 78 §

Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (178/2002), 14, 17 artikla

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (852/2004), 3 artikla, liite II

Toimivaltaperuste

Kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle.

Voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje on liitteenä.

Tiedoksiantotapa

Pöytäkirjanote toimitetaan FinBlu Safety Oy:lle haastetiedoksiantona.

Detta beslut publicerades 16.05.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Mer information fås av

Helena Rintala, elintarviketarkastaja, puhelin: 09 310 20836

helena.rintala@hel.fi

Beslutsfattare

Riikka Åberg
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Tarkastuskertomus 29.4.2025
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Väliaikainen kieltopäätös 29.4.2025
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Tuholaistorjuntaraportti Valuraudantie 15, 00700 Helsinki 13.5
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Kuuleminen 6.5.2025
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.