Överföring av anslag för genomförande av löneutvecklingsprogrammet och till följd av operativa ändringar samt rättelse av allokering av anslag i budgeten för 2025

HEL 2025-008127
Ärende 6. / 168 §

Överföring av anslag för genomförande av löneutvecklingsprogrammet och till följd av operativa ändringar samt rättelse av allokering av anslag i budgeten för 2025

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade överföra anslag i 2025 års budget

för genomförande av löneutvecklingsprogrammet

från budgetmomentet 1 30 01 Stadsstyrelsens dispositionsmedel till budgetmomentet
1 20 01 Revisionsnämnden och revisionskontoret, 1 000 euro
1 40 01 Stadskansliet, 62 000 euro
1 50 06 Organisering av sysselsättningstjänster, till stadskansliets disposition, 1 234 000 euro
2 10 01 Fostrans- och utbildningstjänster som staden producerar, 1 406 000 euro
3 10 01 Stadsstruktur och sektorns gemensamma tjänster, 606 000 euro
3 10 02 Lokaler och byggherreverksamhet, 518 000 euro
3 10 03 Bostadsproduktion, 130 000 euro
3 10 08 Tjänster och tillstånd, 661 000 euro
3 10 09 Underhåll av allmänna områden, 196 000 euro
4 10 01 Kultur och fritid, 79 000 euro

på grund av operativa ändringar

från budgetmomentet 2 10 01 Fostrans- och utbildningstjänster som staden producerar, till budgetmomentet
1 40 01 Stadskansliet , 290 000 euro,

från budgetmomentet 3 10 01 Stadsstruktur och sektorns gemensamma tjänster, till budgetmomentet
3 10 02 Lokaler och byggherreverksamhet, 576 000 euro
3 10 08 Tjänster och tillstånd, 543 000 euro
3 10 09 Underhåll av allmänna områden, 76 000 euro

från budgetmomentet 4 10 01 Kultur och fritid, till budgetmomentet
3 10 08 Tjänster och tillstånd, 55 000 euro

och rätta allokeringen av anslag genom att överföra anslag i budgeten för 2025

från budgetmomentet 3 10 09 Underhåll av allmänna områden, till budgetmomentet
3 10 02 Lokaler och byggherreverksamhet, 1 730 000 euro.

Efter överföringarna är de disponibla bindande anslagen med bindningsnivåer på budgetmomenten i budgeten för 2025 med beaktande av de överskridningsrätter som stadsfullmäktige har beviljat följande:

1 30 01 Stadsstyrelsens dispositionsmedel, utgifter totalt 74 308 tusen euro
1 20 01 Revisionsnämnden och revisionskontoret, utgifter totalt 2 052 tusen euro
1 40 01 Stadskansliet, utgifter totalt 152 755 tusen euro.
1 50 06 Organisering av sysselsättningstjänster, till stadskansliets disposition, utgifter totalt 118 464 tusen euro
2 10 01 Fostrans- och utbildningstjänster som staden producerar, utgifter totalt 1 397 111 tusen euro
3 10 01 Stadsstruktur och sektorns gemensamma tjänster, utgifter totalt 83 329 tusen euro
3 10 02 Lokaler och byggherreverksamhet, verksamhetsbidrag 279 688 tusen euro
3 10 03 Bostadsproduktion, verksamhetsbidrag -9 215 tusen euro
3 10 08 Tjänster och tillstånd, verksamhetsbidrag 34 957 tusen euro
3 10 09 Underhåll av allmänna områden, utgifter totalt 119 628 tusen euro
4 10 01 Kultur och fritid, verksamhetsbidrag -248 985 tusen euro.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Genomförande av stadens löneutvecklingsprogram

I budgeten 2025 har ett anslag reserverats på budgetmomentet 1 30 01 Stadsstyrelsens dispositionsmedel för kommun-Helsingfors löneutvecklingsprogram. Målet med Helsingfors stads löneutvecklingsprogram och övriga personalpolitik är att upprätthålla Helsingfors konkurrenskraft jämfört med andra kommuner så att staden är en lockande arbetsgivare för både nuvarande och nya experter. Vid utarbetandet av löneutvecklingsprogrammet har staden i synnerhet fäst uppmärksamhet vid sysselsättningstjänsterna och olika befattningar inom stadsmiljösektorns tekniska branscher.

Utgående från beredningen fattade personaldirektören 22.4.2025 beslut om de höjningar av uppgiftsrelaterade löner som hänför sig till kommun-Helsingfors löneutvecklingsprogram för 2025 och som verkställs 1.1.2025. Bland kommun-Helsingfors personal riktades höjningarna till bland annat lekparkspersonalen inom småbarnspedagogiken, de sakkunniga i Sysselsättningstjänstens kundservice, stadsmiljösektorns miljö- och livsmedelsinspektörer samt bland annat sakkunniga och projektchefer inom samhällsplanering och byggherreverksamhet och sakkunniga inom kartläggning och lantmäteri bland de anställda inom de tekniska branscherna.

Med lönelösningen försöker staden främja personaltillgängligheten och minska personalomsättningen inom kritiska personalgrupper i sina tjänster. Fördelningen av höjningen till ovannämnda yrkesgrupper baserar sig på lönehöjningsbehov och en kartläggning av lönernas konkurrenskraft som gjorts i samarbete mellan sektorernas, förvaltningarnas och affärsverkens ledning och HR-sakkunniga samt stadskansliet. Också personalorganisationerna hördes i beredningen.

Personaldirektörens beslut om att höja de uppgiftsrelaterade lönerna höjer stadskansliets utgifter med cirka 29 000 euro om året och de utgifter som betalas centraliserat med cirka 1 234 000 euro om året. Motsvarande anslag ska överföras till budgetmomenten 1 40 01 Stadskansliet respektive 1 50 06 Organisering av sysselsättningstjänster, till stadskansliets disposition. Dessutom höjer beslutet fostrans- och utbildningssektorns utgifter med cirka 292 000 euro om året, och ett motsvarande anslag bör överföras till budgetmomentet 2 10 01 Fostrans- och utbildningstjänster som staden producerar. Inom stadsmiljösektorn höjer beslutet utgifterna på budgetmomentet 3 10 01 Stadsstruktur och sektorns gemensamma tjänster med cirka 579 000 euro om året, på budgetmomentet 3 10 02 Lokaler och byggherreverksamhet med cirka 503 000 euro om året, på budgetmomentet 3 10 03 Bostadsproduktion med cirka 126 000 euro om året, på budgetmomentet 3 10 08 Tjänster och tillstånd med cirka 636 000 euro om året och på budgetmomentet 3 10 09 Underhåll av allmänna områden med cirka 193 000 euro om året. Motsvarande anslag bör överföras till budgetmomenten i fråga.

Utöver höjningarna av de uppgiftsrelaterade lönerna har en del av det anslag som har reserverats för löneutvecklingsprogrammet anvisats för en höjning av personalens motions-, kultur- och välbefinnandeförmån med 41 euro för varje anställd som ingår i förvaltningarnas och sektorernas resultatbudgetar.

Enligt resultatbudgetarna är antalet anställda år 2025 vid revisionskontoret 17, vid stadskansliet 807, på fostrans- och utbildningssektorns budgetmoment 2 10 01 Fostrans- och utbildningstjänster som staden producerar 14 983, på stadsmiljösektorns budgetmoment Stadsstruktur och sektorns gemensamma tjänster 662, på budgetmomentet Lokaler och byggherreverksamhet 368, på budgetmomentet Bostadsproduktion 94, på budgetmomentet Tjänster och tillstånd 614 och på budgetmomentet Underhåll av allmänna områden 81 samt vid kultur- och fritidssektorn 1 923. Utgående från antalen anställda i resultatbudgetarna bör staden från budgetmomentet 1 30 01 Stadsstyrelsens dispositionsmedel överföra 1 000 euro till revisionskontoret, 33 000 euro till stadskansliet, 614 000 euro till fostrans- och utbildningssektorn, 74 000 euro till stadsmiljösektorns olika budgetmoment och 79 000 euro till kultur- och fritidssektorn.

I det anslag som har reserverats för kommun-Helsingfors löneutvecklingsprogram ingår 500 000 euro för en Allianssi-uppdragsutbildning inom småbarnspedagogiken. Staden bör överföra ett anslag från budgetmomentet 1 30 01 Stadsstyrelsens dispositionsmedel till budgetmomentet 2 10 01 Fostrans- och utbildningstjänster som staden producerar för att finansiera alliansarbetets försök med uppdragsutbildning.

Målet med alliansarbetet är att hitta lösningar på bristen på småbarnspedagogisk personal med högskoleutbildning. Försöket med uppdragsutbildning är ett program för kompetensutveckling som staten och de sex största städerna har skapat för personalen inom småbarnspedagogiken. I försöket skaffar de sex största städerna uppdragsutbildning som ger kompetens som lärare och socionom inom småbarnspedagogiken av högskolor med Undervisnings- och kulturministeriets specialunderstöd. Uppdragsutbildningen är riktad till barnskötare inom småbarnspedagogiken.

Operativa ändringar

Genom att centralisera sina grundläggande digitala tjänster strävar staden efter att göra sina grundläggande digitala tjänster mer omfattande och datasäkra. Som en del av utvecklingen överförs produktionen av applikationstjänsterna i fråga om systemet Tunnukset och de andra funktionerna i e-tjänsternas datasystemlösning samt administrationen av molntjänsteplattformen centraliserat från fostrans- och utbildningssektorn till stadskansliets strategiavdelning.

Med anledning av centraliseringen av de grundläggande digitala tjänsterna har kanslichefen 20.2.2025 (§ 29) beslutat överföra fyra personer med befattningar från fostrans- och utbildningssektorn till stadskansliets strategiavdelning 1.3.2025. Det anslag på 290 000 euro som hade reserverats för den verksamheten på budgetmomentet 2 10 01 Fostrans- och utbildningstjänster som staden producerar bör överföras till budgetmomentet 1 40 01 Stadskansliet.

Inom stadsmiljösektorn gjordes en omorganisering i början av 2025, där utvecklingspersonal från de gemensamma tjänsternas utvecklings- och digitaliseringstjänster överfördes till lokalservicen, servicehelheten tjänster och tillstånd samt enheten egendomsförvaltning vid tjänsten allmänna områden. På grund av omorganisationen bör vissa anslag som har reserverats på budgetmomentet 3 10 01 Stadsstruktur och sektorns gemensamma tjänster för personalutgifter överföras enligt följande: 576 000 euro till budgetmomentet 3 10 02 Lokaler och byggherreverksamhet, 543 000 euro till budgetmomentet 3 10 08 Tjänster och tillstånd och 76 000 euro till budgetmomentet 3 10 09 Underhåll av allmänna områden.

I budgeten för 2025 har kultur- och fritidssektorn anvisat ett anslag för naturvägledare. Naturvägledarna har som uppgift att vägleda dem som rör sig ute i naturen på Nybondas friluftsområde i Nordsjö i allemansrätten och därmed sammanhängande skyldigheter.

Kultur- och fritidssektorn har planerat genomförandet av naturvägledningen i samarbete med stadsmiljösektorn. Sektorerna har kommit fram till att genomföra ett försök med naturvägledning så att stadsmiljösektorn upphandlar verksamheten som en köpt tjänst av Staras miljötjänster. Det har reserverats ett anslag på 55 000 euro på budgetmomentet 4 10 01 Kultur och fritid för naturvägledning, och detta anslag bör överföras till budgetmomentet 3 10 08 Tjänster och tillstånd.

Rättelse av allokering av anslag

Under beredningen av budgeten för 2025 har en del av de anslag som var avsedda för enheten områdesbyggen och enheten projektbyggen vid tjänsten allmänna områden inom stadsmiljösektorn av misstag allokerats till underhållsenheten vid tjänsten allmänna områden. Enheternas anslag finns på olika budgetmoment. 1 730 000 euro bör överföras från budgetmomentet 3 10 09 Underhåll av allmänna områden till budgetmomentet 3 10 02 Lokaler och byggherreverksamhet.

Kaupunginhallitus 26.05.2025 § 376

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää siirtää vuoden 2025 talousarvion määrärahoja

palkkakehitysohjelman toteuttamisen takia

talousarviokohdalta 1 30 01 Kaupunginhallituksen käyttövarat, talousarviokohdalle
1 20 01 Tarkastuslautakunta ja -virasto, 1 000 euroa,
1 40 01 Kaupunginkanslia, 62 000 euroa,
1 50 06 Työllisyyspalvelujen järjestäminen, kaupunginkanslian käytettäväksi, 1 234 000 euroa,
2 10 01 Kaupungin tuottamat kasvatus- ja koulutuspalvelut, 1 406 000 euroa,
3 10 01 Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut, 606 000 euroa,
3 10 02 Tilat ja rakennuttaminen, 518 000 euroa,
3 10 03 Asuntotuotanto, 130 000 euroa,
3 10 08 Palvelut ja luvat, 661 000 euroa,
3 10 09 Yleisten alueiden kunnossapito, 196 000 euroa,
4 10 01 Kulttuuri ja vapaa-aika, 79 000 euroa,

toiminnallisten muutosten takia

talousarviokohdalta 2 10 01 Kaupungin tuottamat kasvatus- ja koulutuspalvelut, talousarviokohdalle
1 40 01 Kaupunginkanslia, 290 000 euroa,

talousarviokohdalta 3 10 01 Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut, talousarviokohdalle
3 10 02 Tilat ja rakennuttaminen, 576 000 euroa,
3 10 08 Palvelut ja luvat, 543 000 euroa,
3 10 09 Yleisten alueiden kunnossapito, 76 000 euroa,

talousarviokohdalta 4 10 01 Kulttuuri ja vapaa-aika, talousarviokohdalle
3 10 08 Palvelut ja luvat, 55 000 euroa,

ja korjata määrärahojen kohdentumista siirtämällä vuoden 2025 talousarvion määrärahoja

talousarviokohdalta 3 10 09 Yleisten alueiden kunnossapito, talousarviokohdalle
3 10 02 Tilat ja rakennuttaminen, 1 730 000 euroa

Siirtojen jälkeen talousarviokohtien vuoden 2025 talousarvion käytettävissä olevat sitovat määrärahat ovat kaupunginvaltuuston hyväksymät ylitysoikeudet huomioiden sitovuustasoinen seuraavat:

1 30 01 Kaupunginhallituksen käyttövarat, Menot yhteensä 74 308 tuhatta euroa.
1 20 01 Tarkastuslautakunta ja -virasto, Menot yhteensä 2 052 tuhatta euroa.
1 40 01 Kaupunginkanslia, Menot yhteensä 152 755 tuhatta euroa.
1 50 06 Työllisyyspalvelujen järjestäminen, kaupunginkanslian käytettäväksi, Menot yhteensä 118 464 tuhatta euroa.
2 10 01 Kaupungin tuottamat kasvatus- ja koulutuspalvelut, Menot yhteensä 1 397 111 tuhatta euroa.
3 10 01 Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut, Menot yhteensä 83 329 tuhatta euroa.
3 10 02 Tilat ja rakennuttaminen, Toimintakate 279 688 tuhatta euroa.
3 10 03 Asuntotuotanto, Toimintakate -9 215 tuhatta euroa.
3 10 08 Palvelut ja luvat, Toimintakate 34 957 tuhatta euroa.
3 10 09 Yleisten alueiden kunnossapito, Menot yhteensä 119 628 tuhatta euroa.
4 10 01 Kulttuuri ja vapaa-aika, Toimintakate -248 985 tuhatta euroa.

Esittelijä
pormestari
Juhana Vartiainen
Lisätiedot

Mikko Rantala, asiantuntija, puhelin: 310 29992

mikko.rantala@hel.fi

Mauno Rönkkö, erityissuunnittelija, puhelin: 310 36279

mauno.ronkko@hel.fi

Detta beslut publicerades 24.06.2025

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Besvär anförs primärt via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Mikko Rantala, sakkunnig, telefon: 09 310 29992

mikko.rantala@hel.fi

Mauno Rönkkö, specialplanerare, telefon: 09 310 36279

mauno.ronkko@hel.fi

Bilagor

1. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan kirje 26.2.2025
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtajan kirje 25.04.2025
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Kaupunkiympäristölautakunta 06.05.2025 § 266
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.