Hankinta, työkyvyn arviointipalvelut, työllisyyspalveluliikelaitos

HEL 2025-008418
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en framställning

Työkyvyn arviointipalveluiden hankinta

Direktionen för affärsverket för sysselsättningstjänster

Päätösehdotus

Työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta päättää hyväksyä työkyvyn arviointipalveluiden dynaamisen toimittajarekisterin palveluntuottajiksi seuraavat palveluntuottajat palveluluokittain alla esitetyssä etusijajärjestyksessä:

Palveluluokka 1: Neuropsykologi

  1. T:mi Kuntoutus Hirvonen (1700757-5)
  2. Psykoarviointi Oy (2009594-0)
  3. Suomen Terveystalo Oy (1093863-3)
  4. Terveytesi Palvelut Oy (33134980-3)
  5. Silmuke Oy (2914663-6)
  6. Mehiläinen Oy (1927556-5)
  7. Aava ja Pikkujätti Oy (2311119-2)
  8. Neuropsykologipalvelut Anu Tolonen Oy (2378169-8)
  9. ProNeuron (2352042-0)

Palveluluokka 2: Psykiatri

  1. PlusTerveys Oy (0224239-6)
  2. Terveytesi Palvelut Oy (3134980-3)

Palveluluokka 3: Fysiatri

  1. Mehiläinen Oy (1927556-5)

Palveluluokka 4: Neurologi

  1. Psykoarviointi Oy (2009594-0)

Palveluluokka 5: Työterveyslääkäri

  1. Coronaria Terameri Oy (2512039-1)
  2. Mehiläinen Oy (1927556-5)

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Valinta ja järjestys tehtiin tarjousten vertailutaulukon (liite 1) mukaisesti.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Perussopimuskausi on neljä (4) vuotta ja perussopimuskauden jälkeen on mahdollisuus enimmillään (4) neljän vuoden optiovuosiin.

Työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta oikeuttaa työllisyyspalveluiden hankintapäällikön allekirjoittamaan toimittajien kanssa tehtävät hankintasopimukset, päättämään toimittajarekisterin avaamisesta sekä tekemään toimittajarekisterin valituista tarjoajista hankintapäätökset.

Lisäksi johtokunta oikeuttaa hankintapäällikön päättämään mahdollisen optiokauden käyttöönotosta sekä päättämään tarvittaessa sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankinnan arvioitu sitoumukseton kokonaisarvo on 7 miljoonaa euroa (alv 0 %) koko sopimuskaudelle mahdolliset optiokaudet mukaan laskettuna.

Esittelijän perustelut

Hankinnan kohde

Hankittavana palveluna on työkyvyn arviointi, jota toteutetaan erilaisin tutkimuksellisin menetelmin eri asiantuntijoilta. Palvelu toteutetaan asiantuntija-arviointina (Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä 380/2023 51 §). Työkyvyn arvioinnin tehtävänä ja tavoitteena on täydentää käytettävissä olevaa tietoa henkilöasiakkaan työ- ja toimintakyvystä suhteessa realistiseen hakuammattiin tai suunniteltuun koulutukseen. Henkilöasiakas puolestaan saa tietoa työ- ja toimintakyvystään, mikä edesauttaa työllistymisen mahdollisuuksien tai koulutukseen hakeutumisen edellytysten selkiintymisessä.

Palvelu jaetaan seuraaviin palveluluokkiin:

  1. neuropsykologi
  2. psykiatri
  3. fysiatri
  4. neurologi
  5. työterveyslääkäri

Yksityiskohtainen hankinnan kohteen kuvaus liitteessä 2.

Hankintamenettely

Kyseessä on hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) liitteen E mukainen hankinta. Hankinta toteutetaan dynaamisena toimittajarekisterinä, joka tarkoittaa hankintayksikön itsensä suunnittelemaa, hankintalain puitejärjestelyn kaltaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen.

Dynaamisen toimittajarekisterin perustamisen yhteydessä tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai useampaan palveluluokkaan. Toimittajarekisteri avataan jatkossa uusille tarjouksille vähintään kahden vuoden välein. Avaamisen yhteydessä myös aiemmin valitut palveluntuottajat voivat tarjota uusia palveluluokkia tai parantaa aiempaa tarjoustaan liitteessä 3 esitettyjen periaatteiden mukaisesti.

Dynaamisen toimittajarekisterin perustaminen

Työkyvyn arviointipalveluiden dynaaminen toimittajarekisteri perustettiin 3.6.2025 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Hankinnasta T008-25, Dnro HEL 2025-008418 on julkaistu hankintailmoitus sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyynnössä oli viisi palveluluokkaa, joista tarjouksen pystyi esittämään yhteen tai useampaan.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 28.5.2025 klo 12.00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin annetut vastaukset julkaistiin 2.6.2025.

Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä 16.6.2025 klo 15.00, saapui yhteensä 11 tarjousta.

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen

Hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville palveluille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.

Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja kilpailutuksen tulos

Dynaamisen toimittajarekisterin kuvauksen mukaisesti kaikki tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset täyttävät tarjoukset valittiin toimittajarekisteriin. Tarjousvertailu tehtiin palveluluokittain.

Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinnaltaan halvinta tarjousta. Tarjousten hinnat määrittelivät tarjouksen sijoittumisjärjestyksen dynaamisen toimittajarekisterin palveluluokissa. Tarjousten hintavertailu on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa.

Tarjousten vertailussa palveluluokassa 1 T:mi Kuntoutus Hirvonen ja Psykoarviointi Oy tarjosivat hinnaltaan saman hinnan ja sijoittuivat jaetuille sijoille 1. ja 2. Lisäksi palveluluokassa 1 Aava ja Pikkujätti Oy ja Neuropsykologipalvelut Anu Tolonen Oy tarjosivat saman hinnan ja sijoittuivat jaetuille sijoille 7 ja 8. Tasapisteille tulleiden tarjoajien keskinäinen järjestys arvottiin. Hankintayksikön suorittaman arvonnan tuloksena T:mi Kuntoutus Hirvonen tuli sijalle 1, Psykoarviointi Oy tuli sijalle 2, Aava ja Pikkujätti Oy tuli sijalle 7 ja Neuropsykologipalvelut Anu Tolonen Oy tuli sijalle 8.

Hankintayksikkö on hankintalain 96 §:n mukaisesti pyytänyt ennen päätöksentekoa alhaista hintaa koskevan selvityksen PlusTerveys Oy:ltä. Hankintayksikkö on selvityksen perusteella arvioinut, että palveluluokkaan 3 tarjonnut PlusTerveys Oy noudattaa lainsäännöksen velvoitteita.

Hankintasopimus

Dynaamisen toimittajarekisterin perustamisen yhteydessä valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljävuotinen (4) sopimus. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista Tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enimmillään (4) neljän vuoden optiovuosiin. Tilaajan tulee ottaa optiovuosi / optiovuodet käyttöön enintään kolmen vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä.

Perusteena yli neljän vuoden kestolle on toimittajarekisterin avaaminen sopimuskauden aikana, mikä mahdollistaa uusien palveluntuottajien liittymisen toimittajarekisteriin vähintään kahden vuoden välein.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Työllisyyspalveluliikelaitos ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan työllisyyspalveluliikelaitos johtokunta päättää liikelaitoksen hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (Hallintosääntö 11 luku, 1 § 2 mom 3 k). Johtokunnan 2.1.2025 § 3 tekemän päätöksen mukaan johtokunta päättää itse arvoltaan yli miljoonan euron hankinnoista.

Föredragande

toimitusjohtaja
Annukka Sorjonen

Upplysningar

Eeva Kauko, johtava hankinta-asiantuntija , puhelin: +358 9 310 25218

eeva.kauko@hel.fi

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.