Koskelan ala-asteen ja päiväkodin perusparannus ja laajennus, projektinjohtourakan toteuttajan valinta sekä kehitysvaiheen sopimuksen teko

HEL 2025-008550
§ 14

Koskelan ala-asteen ja päiväkodin perusparannus ja laajennus, projektinjohtourakan toteuttajan valinta sekä kehitysvaiheen sopimuksen teko

Päätös

Tiimipäällikkö päätti hyväksyä Consti Korjausrakentaminen Oy:n tarjouksen Koskelan ala-asteen ja päiväkodin perusparannus ja laajennushankkeen kehitysvaiheen projektinjohtourakan toteuttajaksi hankintamenettelyn arviointipisteytyksen mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Tilat -palvelun tiimipäällikkö allekirjoittaa kehitysvaiheen hankintasopimuksen ja on valtuutettu tekemään siihen vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia. Kehitysvaiheesta tehtävän hankintasopimuksen kattohinta on 250 000 €, alv 0 %. Mikäli hanke etenee toteutusvaiheeseen, PJU:lle maksetut kehitysvaiheen kustannukset sisältyvät projektinjohtourakoitsijan tavoitehinnan muuttuviin kustannuksiin (työmaakustannukset)

Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen hankintasopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Hankintasopimus tulee voimaan, kun hankintasopimus on allekirjoitettu.

Kehitysvaiheen hankintasopimusta ei voida allekirjoittaa, ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.

Toteutusvaiheesta tehdään erillinen päätös ja solmitaan erillinen sopimus.

Päätöksen perustelut

Hankesuunnitelma

Koskelan ala-asteen ja päiväkoti Herttuan perusparannuksen 12.12.2023 päivätty hankesuunnitelma on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 25.09.2024 (14 / 192 §) siten, että hankkeen laajuus on noin 5 668 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 26 450 000 euroa elokuun 2023 kustannustasossa.

Hankintamenettely

Koskelan ala-asteen ja päiväkodin perusparannus ja laajennus, projektinjohtourakan hankinnan kilpailutus on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (29.12.2016/1397) mukaisessa avoimessa menettelyssä. Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 4.6.2025 sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.

Määräaikaan 29.8.2025 klo 13.00 mennessä tarjouksen jättivät Consti Korjausrakentaminen Oy, Jatke Toimitilat Oy ja Lujatalo Oy.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset. Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että saadut tarjoukset täyttivät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja urakoitsijan valinta

Tarjouspyynnön mukaan kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on rakennuttajan asettamien tarjoajan soveltuvuutta koskevien vaatimusten täyttävistä tarjouksista paras hinta-laatusuhde siten, että hinnan painoarvo oli 40 pistettä ja laadun painoarvo oli 60 pistettä.

Laatupisteet muodostuivat tarjoajan laatuarvioinnista, jonka hankintayksikkö suoritti tarjoajan tarjouksessaan ilmoittaneiden kokemus- ja referenssitietojen, aiempien hankkeiden tilaaja-arviointien sekä tarjoajan laatiman kustannussäästöaiheiden ratkaisuvaihtoehtojen kuvauksen perusteella. Tilaaja-arvioinnit toimitettiin työpäällikön ja vastaavan työnjohtajan osalta.

Laatupisteiden painoarvot 60 pisteestä jakautuivat seuraavasti:

  • Vastuuhenkilöiden kokemus ja referenssit, pisteet enintään 27
  • Työpäällikön ja vastaavan työnjohtajan referenssihankkeiden tilaaja-arviot, pisteet enintään 6
  • Tarjouksen yhteydessä toimitettava kustannussäästöaiheiden ratkaisuvaihtoehtojen kuvaus, pisteet enintään 27

Laatupisteet laskettiin yhteen edellä mainituista laadullisista vertailuperusteista saadut pisteet. Suurimmat yhteenlasketut pisteet saanut tarjoaja sai täydet painotetut laatupisteet (60 p.) ja muiden tarjoajien painotetut laatupisteet suhteutettiin tähän kahden desimaalin tarkkuudella kaavalla:

Laatupisteet = (Vertailtavan tarjoajan painottamattomat laatupisteet) / (Suurimmat yhteenlasketut painottamattomat laatupisteet) x 60 pistettä

Kokonaispistemäärä (max 100) = Hinnan vertailupistemäärä (max 40) + vastuuhenkilöiden kokemus ja referenssien vertailupistemäärä (max 27) + Työpäällikön ja vastaavan työnjohtajan referenssihankkeiden tilaaja-arviot vertailupistemäärä (max 6) + Tarjouksen yhteydessä toimitettava kustannussäästöaiheiden ratkaisuvaihtoehtojen kuvaus (max 27)

Hintapisteiden maksimi oli 40 pistettä. Hintakriteeri muodostuu kokonaisuudessaan kiinteästä projektinjohtopalkkiosta (€).

Hintapisteytyksessä pienin projektinjohtopalkkio (€) saa täydet pisteet ja muut pisteytetään seuraavalla kaavalla:

Hintapisteet= (Pienin projektinjohtopalkkio €) / (Vertailtava projektinjohtopalkkio €) x 40 pistettä.

Tarjousten laatu- ja hintapisteytyksen yhteenveto on kuvattu liitteessä 1.

Saadut pisteet on pyöristetty yhden desimaalin tarkkuuteen. Eniten pisteitä saanut tarjoaja valitaan urakan toteuttajaksi.

Alla on kuvattu saadut tarjoukset ja niiden hinnat (alv 0 %) sekä tarjousten saamat vertailupisteet:

Consti Korjausrakentaminen Oy, 825 000,00 euroa
Vertailupisteet, laatu 60,00
Vertailupisteet, hinta 40,0
Yhteenlasketut vertailupisteet: 100,0

Jatke Toimitilat Oy, 890 000,00 euroa
Vertailupisteet, laatu 49,91
Vertailupisteet, hinta 37,1
Yhteenlasketut vertailupisteet: 87,0

Lujatalo Oy, 1 004 757,45 euroa
Vertailupisteet, laatu 45,98
Vertailupisteet, hinta 32,8
Yhteenlasketut vertailupisteet: 78,8

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Consti Korjausrakentaminen Oy.

Consti Korjausrakentaminen Oy valitaan Koskelan ala-asteen ja päiväkodin perusparannus ja laajennus, projektinjohtourakoitsijaksi kehitysvaiheeseen ja sen kanssa tehdään hanketta koskeva kehitysvaiheen sopimus. Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen.

Toteutusvaiheesta tehdään erillinen päätös kehitysvaiheen päätyttyä.

Aikataulu

Kehitysvaiheen työ on suunniteltu aloitettavaksi 11/2025 ja valmistuvaksi 5/2026. Rakentaminen on suunniteltu aloitettavaksi 6/2026 ja valmistuvaksi 6/2028.

Rahoitus

Kaupunginvaltuuston 27.11.2024 hyväksymässä talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa vuosille 2025–2034 hankkeen suunnitteluun ja toteutukseen on varattu yhteensä 26,45 miljoonaa euroa. Hankkeen rakentaminen on ajoitettu vuosille 2027–2028. Rakentamisvaihe aikaistuu kuudella kuukaudella, ja rahoitusvarauksesta 6,8 miljoonaa euroa kohdistuu vuodelle 2026. Hanketietojen muutokset on otettu huomioon uudessa rakentamisohjelmaehdotuksessa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 28.1.2025 § 43) mukaan tiimipäällikkö voi tehdä hankesuunnitelmiin perustuvia hankintoja kaupunginvaltuuston, -hallituksen tai kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston hyväksymissä hankesuunnitelman enimmäisarvoa koskevissa rajoissa. Tiimipäällikkö on siten toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Detta beslut publicerades 29.09.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Upplysningar

Mikko Mensio, projektinjohtaja, puhelin: 09 310

mikko.mensio@hel.fi

Beslutsfattare

Timo Reiniluoto
tiimipäällikkö

Bilagor

1. Laatu ja hintavertailun yhteenveto Koskelan a-aste ja päiväkoti
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.