Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen Lihakonttori Oy:lle

HEL 2025-008987
§ 19

Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen Lihakonttori Oy:lle

Enhetschef

Päätös

Toimija

Lihakonttori Oy, Vanha Talvitie 8, 00580 Helsinki
y-tunnus 2027790-4

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön määräys

1. Toimijan on noudatettava kansallisen salmonellaohjelman vaatimuksia ja otettava tuotantomäärän perusteella näytteet kuukausittain leikatusta naudan lihasta.

2. Toimijan on noudatettava omaa omavalvontasuunnitelmansa näytteenottosuunnitelmaa ja aloitettava asianmukaisten säilyvyyskokeiden ottaminen valmistamistaan tuotteista.

Määräaika

Edellä mainitut toimenpiteet on toteutettava 30.6.2025 mennessä.

Täytäntöönpano

Määräystä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen (kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto) toisin määrää.

Asiaan liittyvät taustatiedot

Lihakonttori Oy:öön on tehty valvontasuunnitelman mukainen tarkastus 27.3.2024. Tällöin on havaittu, että toimija ei ole ottanut riittävästi näytteitä kansallisen salmonellavalvontaohjelman vaatimuksiin nähden eikä toimija ole tutkinut toiselle toimijalle valmistettavien tuotteiden säilyvyysaikoja, eikä kykene osoittamaan, että asetetut säilyvyysajat ovat turvalliset. Korjaavat toimenpiteet on edellytetty tehtäväksi 31.5.2024 mennessä (Liite 1 Tarkastuskertomus 27.3.2024).

Lihakonttori Oy:öön on tehty uusintatarkastus 5.6.2024, jolloin on todettu, että osa vaadituista toimenpiteistä oli toteutettu, kansallisen salmonellavalvonnan ensimmäinen näyte oli otettu ja näytteet oli huomioitu suunnitelmassa. Toimijan kertoman mukaan myös säilyvyyskokeet oli aloitettu, mutta tuloksia ei ollut esittää. (Liite 2 Tarkastuskertomus 5.6.2024).

Lihakonttori Oy:öön tehtiin valvontasuunnitelman mukainen tarkastus 7.2.2025. Tällöin on havaittu, että toimija ei ole noudattanut vuoden 2024 näytteenottosuunnitelmaa. Talousveden näyte oli ottamatta vuodelta 2024. Kansallisen salmonellavalvonnan näytteitä oli otettu vain viisi kappaletta, kun niitä olisi vaadittu kuukausittain. Toisen toimijan nimelle valmistetuille tuotteille ei ollut tehty säilyvyystutkimuksia lainkaan. Korjaavat toimenpiteet on edellytetty tehtäväksi 30.4.2025 mennessä. (Liite 3 Tarkastuskertomus 7.2.2025).

Lihakonttori Oy:öön on tehty uusintatarkastus asiakirjatarkastuksena 20.5.2025, jolloin on todettu, että osa vaadituista toimenpiteistä oli toteutettu, mutta osa oli edelleen toteuttamatta. Kansallisen salmonellavalvonnan näytteenottoa ei ole toteutettu vaatimusten mukaisesti, näytteitä on otettu vain kaksi, kun niitä olisi vaadittu neljä huhtikuun loppuun mennessä. Toisen toimijan nimellä valmistettujen tuotteiden säilyvyyskokeita ei ole edelleenkään tutkittu. Talousveden näyte on otettu suunnitelmanmukaisesti. (Liite 4 Tarkastuspöytäkirja 20.5.2025).

Kuuleminen

Toimijaa on kuultu elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaisesta määräyksestä sekä asetettavasta määräajasta 28.05.2025 päivätyllä kirjeellä. (Liite 5)

Toimija on antanut vastineen määräaikaan mennessä. (Liite 6)

Päätöksen perustelut

Neuvonnasta, opastuksesta ja kehotuksesta huolimatta Lihakonttori Oy ei ole korjannut kaikkia tarkastuksilla havaittuja epäkohtia. Koska Lihakonttori Oy ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin huoneistossa havaittujen epäkohtien korjaamiseksi, on epäkohtien korjaamiseksi tarpeen antaa elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitettu määräys.

Vastineessaan toimija ei kuvaa tarkemmin mihin näytteisiin toimija viittaa tai mitä näytteitä aiotaan ottaa kuukausittain.

Elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:

1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai

2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan.

Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa.

Elintarvikelain 6 §:n mukaan elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan.

Laiminlyömällä lainsäädännön vaatiman näytteenoton toimija ei ole varmistanut, että valmistamansa elintarvikkeet ovat mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan turvallisia ihmisille.

Elintarvikelain 15 §:n mukaan elintarvikealan ja kontaktimateriaalialan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella.

Toimijalla ei ole ollut riittävää järjestelmää varmistaakseen toimivan omavalvontanäytteenoton ja varmistaakseen elintarvikkeiden lainsäädännön vaatimustenmukaisuuden. Toimijan näytteenottosuunnitelma ei ole vastannut tuotannon laajuutta ja toimija ei ole noudattanut näytteenottosuunnitelmaa.

Maa- ja metsätalousministeriön asetuksessa zoonooseista 39 §:n mukaan teurastamon ja leikkaamon on sisällytettävä elintarvikelain 15 §:n mukaiseen omavalvontaan tämän asetuksen 38 §:ssä tarkoitetun näytteenottosuunnitelman ja liitteen 4 2–5 kohtien mukainen näytteenotto. Asetuksen liitteessä 4, kohdassa 3.1 todetaan lisäksi: otettavien näytteiden määrä riippuu leikkaamon eläinryhmäkohtaisesta viikoittaisesta tuotannosta seuraavasti…Eläinryhmäkohtainen tuotanto 5000—20 000 kilogrammaa viikossa: yksi näyte kuukaudessa kyseistä eläinryhmää kohti.

Toimija ei ole päivittänyt omavalvontanäytteenoton määrää suhteessa tuotannon määrään. Toimija ei ole noudattanut lainsäädännön asettamia näytteenottotiheyksiä.

Komission asetuksen (EY) N:o 2073/2005, elintarvikkeiden mikrobiologisista vaatimuksista 3. artiklassa todetaan: 1. Elintarvikealan toimijoiden on varmistettava, että elintarvikkeet täyttävät liitteessä I vahvistetut asiaa koskevat mikrobiologiset vaatimukset. Tätä varten elintarvikealan toimijoiden on toteutettava kaikissa elintarvikkeiden tuotanto-, käsittely ja jakeluvaiheissa, myös vähittäismyyntivaiheessa, toimenpiteitä osana HACCP-periaatteisiin perustuvia menettelyitä ja hyvien hygieniakäytäntöjen täytäntöönpanoa seuraavien seikkojen varmistamiseksi: a) raakaaineiden ja elintarvikkeiden hankinta, käsittely ja jalostus toteutetaan heidän valvonnassaan siten, että prosessin hygieniavaatimukset täyttyvät; b) elintarvikkeiden turvallisuutta koskevat vaatimukset, joita sovelletaan tuotteiden koko myyntiajan, täyttyvät kohtuullisesti ennakoitavissa jakelu-, varastointi- ja käyttöolosuhteissa. 2. Tuotteen valmistuksesta vastaavien elintarvikealan toimijoiden on tarvittaessa tutkittava liitteen II mukaisesti, noudatetaanko vaatimuksia koko myyntiajan.

Toimija ei ole varmistanut elintarvikkeiden turvallisuutta ja vaatimustenmukaisuutta tuotteille asettamansa säilyvyysajan puitteissa.

Elintarvikelain 78 §:n mukaan tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää

Sovellettavat oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 6, 15, 55, 75, 78 §

Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §

Komission asetus (EY) N:o 2073/2005, elintarvikkeiden mikrobiologisista vaatimuksista 3 art.

Maa- ja metsätalousministeriön asetus zoonooseista 316/2021 39 §, liite 4

Toimivaltaperuste

Kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle.

Mahdolliset jatkotoimenpiteet asiassa

Jos epäkohtia ei ole korjattu päätöksessä asetettuun määräaikaan mennessä, voidaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle esitellä päätösehdotus, jossa määräystä tultaisi tehostamaan uhkasakolla. Mahdollinen uhkasakko voisi olla 10 000 euroa.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje on liitteenä.

Tiedoksiantotapa

Pöytäkirjanote toimitetaan haastetiedoksiantona Lihakonttori Oy:lle.

Detta beslut publicerades 17.06.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Mer information fås av

Pia Haltiala, hygieenikkoeläinlääkäri, puhelin: 09 31034710

pia.haltiala@hel.fi

Beslutsfattare

Riikka Åberg
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Tarkastuskertomus 27.3.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Tarkastuskertomus 5.6.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Tarkastuskertomus 7.2.2025
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Tarkastuskertomus 20.5.2025
Bilagan publiceras inte på internet.
6. Vastine 13.6.2025
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.