Osoitteessa Ampujantie 1 sijaitsevan paviljongin jatkovuokraus Parmaco Oy:ltä päiväkotien väistötilaksi Malmin alueella

HEL 2025-009023
Ärende 11. / 75 §

Osoitteessa Ampujantie 1 sijaitsevan paviljongin jatkovuokraus Parmaco Oy:ltä päiväkotien väistötilaksi Malmin alueella

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti jatkovuokrata 22.5.2025 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti osoitteessa Ampujantie 1 sijaitsevan, yhteensä 1054 htm² laajuisen paviljongin Parmaco Oy:ltä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan väistötilaksi 1.7.2025 alkaen toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella ensimmäisen mahdollisen irtisanomisajankohdan ollessa 31.7.2029 ja irtisanomisajan ollessa 6 kk siten, että arvonlisäveroton pääomavuokra 55 kuukauden ajalta on yhteensä enintään 1 070 300 euroa.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan Kasvatuksen ja koulutuksen tilat-yksikön päällikön allekirjoittamaan Parmaco Oy:n kanssa liitteen 2 mukaisen vuokrasopimuksen sekä tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Tarve

Paviljonkia tarvitaan Malmin alueen päiväkotien väistötilana noin 12/2029 asti. LPK Ylä-Malmi tarvitsee väistötilaa, kunnes Kirkonkyläntie 17 uudishanke valmistuu, arviolta 2027 vuoden lopussa. LPK Savotta tarvitsee väistötilaa kohteessa tehtävien korjaustöiden ajaksi vuoden 2025 loppuun. LPK Tapanila tarvitsee väistötilaa perusparannus- ja laajennushankkeen ajaksi vuodesta 2028 noin vuoden 2029 loppuun.

Vuokrattavat tilat

Tarkoitus on jatkovuokrata osoitteessa Ampujantie 1 sijaitseva, tilaelementeistä koostuva, 1054 htm² laajuinen päiväkotipaviljonki Parmaco Oy:lta vähintään 55 kuukaudeksi alkaen 1.7.2025. Päiväkotipaviljonki on ollut kasvatuksen ja koulutuksen toimialan väistötilakäytössä vuodesta 2020.

Paviljongin nykyinen vuokrasopimus umpeutuu 30.6.2025. Sitä on tarkoitus jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella ensimmäisen mahdollisen irtisanomisajankohdan ollessa 31.7.2029. Irtisanomisaika on 6 kk.

Paviljongille on haettu jatkorakennuslupaa kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelun toimesta yhteistyössä paviljonkitoimittajan kanssa. Jatkovuokrasopimuksen ehtona on, että tiloille saadaan jatkorakennuslupa.

Vuokrakustannukset

Nykyinen tilavuokra on 24,57 euroa/htm²/kk.

Uusi tilavuokra on 18,98 euroa/htm²/kk (1054m²). Tilavuokra sisältää paviljongin ylläpidon vuokrasopimuksen vastuunjakotaulukon mukaisesti. Vuokraa korotetaan 2% vuosittain.

Tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan vuokrahankkeen päätösesityksessä esitetään ulos maksettava neliövuokra siten, että pääoma- ja ylläpitovuokra sekä muut mahdolliset erilliskustannukset näkyvät muihin hankkeisiin vertailukelpoisella tavalla. Kun tilavuokran (18,98 euroa/htm²/kk) ja Kaupunkiympäristön toimialan perimän ylläpitovuokran (7,89 euroa/htm²/kk) yhteenlasketusta summasta vähennetään laskennallinen ylläpitovuokra (kaupungin suoraan omistamien kohteiden kiinteistötyyppikohtainen ylläpitovuokra 8,41 euroa/htm²/kk, on pääomavuokran laskennallinen osuus 18,46 euroa/htm²/kk. Päätettävä arvonlisäveroton pääomavuokra 55 kuukauden ajalta on yhteensä 1 070 300 euroa.

Mikäli paviljonkiin joudutaan vuokra-aikana tekemään käyttäjän toiminnallisista tarpeista aiheutuvia muutostöitä, nämä toteutetaan muutoshankkeina, joista päätetään erikseen.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan tilojen omistajalle maksamasta tilavuokrasta, kaupunkiympäristön toimialan perimästä ylläpitovuokrasta, käyttäjäpalvelumaksusta ja yleiskustannuksesta.

Nykyinen tilakustannus käyttäjälle on 33,48 euroa/htm²/kk, josta tilavuokran osuus on 24,57 euroa/htm²/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 7,89 euroa/htm²/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm²/kk. Lisäksi vuonna 2025 on peritty käyttäjäpalveluista maksua 0,35e/m²/kk.

Jatkovuokrakauden arvioitu tilakustannus käyttäjälle on 27,89 euroa/htm²/kk, josta tilavuokran osuus on 18,98 euroa/htm²/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 7,89 euroa/htm²/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm²/kk. Lisäksi vuonna 2025 peritään käyttäjäpalveluista maksua 0,35 euroa/m²/kk. Tilavuokraa korotetaan 2 prosenttia vuodessa. Kaupunkiympäristön toimialan perimää ylläpitovuokraa tarkistetaan toteutuneiden kustannusten mukaan.

Lausunnot

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan väistötilojen jatkovuokrauspäätökseen ei tarvita kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausuntoa.

Tilojen käyttöönottoaikataulu

Tilat ovat olleet kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käytössä vuodesta 2020.

Rahoitus ja toteutus

Omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan sekä kaupunginhallituksen 18.9.2017 § 865 päätöksen perusteella kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on toimivaltainen päättämään liikehuoneiston vuokralle ottamisesta, kun määräaikaisen sopimuksen tai enintään yhden vuoden irtisanomisajalla toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 5 miljoonaa euroa.

Detta beslut publicerades 01.07.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Föredragande

tekninen johtaja
Kari Pudas

Mer information fås av

Harriet Andersson, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32429

harriet.andersson@hel.fi

Bilagor

3. Jatkovuokrasopimus ja vastuunjakotaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.