Päätös Rakennusliike Soimu Oy:n meluilmoituksesta koskien koulurakennuksen korjausrakentamista osoitteessa Isokaari 19

HEL 2025-009189
§ 39

Päätös Rakennusliike Soimu Oy:n meluilmoituksesta koskien koulurakennuksen korjausrakentamista osoitteessa Isokaari 19

Ledande miljöinspektör

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön johtava ympäristötarkastaja päätti hyväksyä Rakennusliike Soimu Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee purku- ja rakennustyötä 27.6.2025‒31.8.2026 osoitteessa Isokaari 19, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:

  1. Häiritsevää melua aiheuttavien koneiden ja laitteiden käyttö sekä raskas ajoneuvoliikenne ovat kiellettyjä yöaikaan kello 22.00‒7.00 ilman pakottavaa ja perusteltua syytä.
  2. Suurtehoimuautoa saa käyttää vain arkisin maanantaista perjantaihin kello 7.00‒21.00 ja lauantaisin kello 9.00‒16.00.

    Lisäksi tulee ottaa huomioon päiväkoti Lauttasaaren ja Lauttasaaren yhteiskoulun kanssa sovittavat aikarajoitukset (määräys 3).

    Töitä ei saa tehdä pyhäpäivinä, eikä niihin rinnastettavina muina yleisinä juhlapäivinä.
  3. Meluhaitan riittävästä torjunnasta on sovittava ennakkoon päiväkoti Lauttasaaren ja Lauttasaaren yhteiskoulun kanssa neuvottelemalla. Työstä ei saa aiheutua kohtuutonta haittaa kohteiden toiminnoille. 
  4. Työtä koskeva tiedote on jaettava ennen toiminnan aloittamista alla olevan karttaan (kuva 1) tiedotusalueen jokaiseen rakennukseen. Tiedote on jaettava asuinrakennuksiin vähintään porraskäytäväkohtaisesti, mutta mieluiten jokaiseen asuinhuoneistoon.

    Ajan tasainen tiedote on jaettava kahden kuukauden välein suurtehoimuauton käytön päättymiseen asti. Jos suurtehoimuauton käytössä tulee usean kuukauden keskeytys, tulee keskeytyksestä sekä työn jatkumisesta tiedottaa erikseen.

    Tiedotteesta on käytävä ilmi työn kokonaiskesto, päivittäiset työajat sekä urakoitsijan ja työn tilaajan yhteystiedot.
  5. Purku- ja rakennustyössä käytettävät koneet ja laitteet on varustettava kastelu- tai pölynkeräyslaitteistolla tai työkohteen ympärille on rakennettava tiivis suojarakennelma pölyn ja muiden epäpuhtauksien leviämisen estämiseksi.

    Pölyävien kuormien on oltava peitettyjä tai kasteltuja. Työmaalta kadulle leviävä hienoaines on pestävä pois pölyämisen estämiseksi. Pesu on suoritettava tarvittaessa päivittäin.
  6. Siirrettävä polttoainesäiliö on sijoitettava tiiviille alustalle, ellei säiliö ole rakenteeltaan valuma-altaallinen, kaksoispohjainen tai -vaippainen tai sijoitettu katettuun suoja-altaaseen. Säiliö on sijoitettava siten, että polttoaineet eivät pääse vahinkotilanteessa viemäriin tai maaperään. Tankkauspaikoilla on oltava imeytysainetta ja kalustoa mahdollisten vuotojen keräämistä ja säilyttämistä varten.

Kuva 1. Määräyksen 4 mukainen kartta työmaa-alueesta ja tiedotusalueesta.

Käsittelymaksu

Ilmoituksen käsittelystä peritään 1050,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 15.2.2024, 31 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen perustelut

Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.

Määräysten perustelut

  1. Yöaikainen melu aiheuttaa asukkaille eniten haittaa, joten on tärkeää, että yöllä tehdään vain ne työvaiheet, joita ei liikenneturvallisuuden, liikenteen sujuvuuden tai muun perustellun syyn vuoksi voi tehdä päiväaikaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 22 §.
  2. Päivittäisen työajan painottuminen ilta-aikaan ja lauantaipäiviin on tarpeen, jotta melusta ei aiheutuisi kohtuutonta haittaa koulun toiminnalle. Päiväaikaisen melun osalta asukkailta odotetaan suurta kärsivällisyyttä, minkä vuoksi on tarpeen, että asukkaat voivat levätä öisin ja juhlapäivinä melun häiritsemättä kohtuuttomasti. Sallittu työaika on ilmoituksen mukainen.
  3. Meluntorjunnasta sopiminen etukäteen on tarpeen, jotta melusta ei aiheutuisi kohtuutonta haittaa melulle erityisen herkkien kohteiden toiminnoille. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  4. Lähiympäristön tiedottamisella voidaan vähentää työstä naapureille aiheutuvaa haittaa tai häiriötä. Tiedottamisen avulla asukkaat ja muut häiriytyvät kohteet voivat varautua ennakolta tulevaan meluhaittaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §. Tiedotusalue on ilmoitettua laajempi.
  5. Määräys on tarpeen, jotta työmaan aiheuttamaa pölyhaittaa olisi mahdollisimman vähän. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 19 §.
  6. Määräys on tarpeen, jotta polttoaineiden käsittelystä ei aiheutuisi ympäristön pilaantumista. Määräystä annettaessa on huomioitu Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 11 §. 

Ilmoituksen tekijä

Rakennusliike Soimu Oy, Rälssintie 4 B, 00720 Helsinki

Y-tunnus: 0802961‒7

Yhteyshenkilö: Henri Tolonen, 050 522 1078, henri.tolonen@soimu.fi

Ilmoituksen sisältö

Ilmoitus koskee koulurakennuksen korjausrakentamista 27.6.2025‒31.8.2026 maanantaista perjantaihin kello 7.00‒21.00 ja lauantaisin kello 9.00‒16.00 osoitteessa Isokaari 19. Korjausrakentaminen pitää sisällään katoksen vesikattojen ja julkisivujen tiilimuurauksen sekä muurausten eristeiden purkamisen ja uudelleen rakentamisen. Lisäksi rakennuksen katolle rakennetaan kolme uutta ilmanvaihtokonetta. Työn lopullinen valmistumisaika on 30.10.2026.

Työn meluisin vaihe on suurtehoimuauton käyttö vanhojen eristeiden poistamisessa, ja mahdollisesti uuden eristemateriaalin puhaltamisessa rakenteisiin. Ilmoituksessa työstä aiheutuvaksi melutasoksi 10 metrin päässä on arvioitu 85 dB (LAeq,T). Työskentely tapahtuu sääsuojahupun sisällä. Purkutyö on jaettu neljään eri vaiheeseen ja edelleen 10 lohkoon, joista jokaisen lohkon kohdalla suurtehoimuautoa käytetään 1‒2 viikon ajan. Talvikuukausina (tammi-maaliskuu) purkutyö saattaa olla keskeytettynä. Erityisen häiritsevää melua aiheuttavien koneiden ja laitteiden käyttö loppuu suunnitelman mukaan heinäkuun loppuun mennessä 2026, ja ilmoitettuun työaikaan on lisätty kuukausi varoaikaa mahdollisten viivästysten vuoksi.

Suurtehoimuauto sijoitetaan koulun loma-aikana sisäpihalle. Viereinen päiväkoti aloittaa toimintansa ennen kouluvuoden alkua, ja päiväkodin kanssa keskustellaan ennen päiväkotitoiminnan alkamista. Lukukauden alkaessa työtä saa tehdä arkisin maanantaista perjantaihin vasta kello 16.00 alkaen. Koululla järjestetään iltaisin ja viikonloppuisin toimintaa, joten turvallisuussyistä sisäpihan käyttö rakennustyössä on tuolloin kiellettyä. Tästä syystä työaika painottuu lukuvuoden alettua ilta-aikaan kello 16.00‒21.00 sekä lauantaihin.

Lähimmät häiriintyvät kohteet ovat asuinrakennus sekä päiväkotirakennus noin 25 metrin etäisyydellä työkohteesta. Toiminnasta aiheutuva melutaso (LAeq,T) häiriintyvien kohteiden luona on arvioitu olevan 84 dB. Työstä on ilmoitettu tiedotettavan talokohtaisesti osoitteisiin Isokaari 21 ja 30 sekä Puistokaari 1.

Ilmoituksen käsittely

Ilmoitus on lähetetty Helsingin kaupungin kirjaamoon 27.5.2025 ja jätetty Lupapisteessä 2.6.2025. Ilmoitusta on täydennetty Lupapisteessä 19.6.2025 ja puhelimitse 24.6.2025.

Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta ja kesto sekä asianosaisten etua suojaavat ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön johtavan ympäristötarkastajan ratkaisuun sisältyvät määräykset.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §
Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §

Päätöksen antaminen ja voimassaolo

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa https://paatokset.hel.fi/fi/kuulutukset-ja-ilmoitukset/. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (YSL 200 §).

Detta beslut publicerades 24.06.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65101 VAASA
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut 
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Mer information fås av

Kirsi Järvisalo, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 52719

kirsi.jarvisalo@hel.fi

Beslutsfattare

Harri Pasanen
johtava ympäristötarkastaja