Ändringar av läroplanen för förskoleundervisningen i Helsingfors från 1.8.2025

Det här är en motion

Ändringar av läroplanen för förskoleundervisningen i Helsingfors från 1.8.2025

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

Beslutsförslag

Svenska sektionen vid fostrans- och utbildningsnämnden beslutar att godkänna ändringarna i den svenskspråkiga läroplanen för förskoleundervisningen i Helsingfors i enlighet med bilaga 2. Planen följs i den kommunala förskoleundervisningen och den privata förskoleundervisning som kommunen ordnar från 1.8.2025.

Föredragandens motiveringar

Kommunen beslutar om den kommunspecifika läroplanen i enlighet med 15 § i lagen om grundläggande utbildning (628/1998). Enligt förvaltningsstadgan för Helsingfors stad beslutar fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion för sin egen språkgrupps del om läroplanen för förskoleundervisningen på stadsnivå ska godkännas (15 kap. 2 § 2 mom. 1 punkten).

Utbildningsstyrelsen utfärdade 13.2.2025 en ändringsföreskrift (OPH-533-2025, bilaga 1) som rör grunderna för förskoleundervisningens läroplan, det vill säga kapitlen 1–7. Enligt föreskriften ska den uppdaterade lokala läroplanen tas i bruk 1.8.2025. Den nuvarande läroplanen för förskoleundervisning i Helsingfors har utarbetats 2016.

Utöver de ändringar som gjorts i enlighet med Utbildningsstyrelsens föreskrift har läroplanen för förskoleundervisningen i Helsingfors dessutom uppdaterats i sin helhet (kap. 1–7). I och med ändringarna är läroplanen för förskoleundervisningen mer i linje med planen för småbarnspedagogik i Helsingfors samt beaktar bättre nuvarande och framtida behov. Planen har utarbetats i samarbete med den finskspråkiga småbarnspedagogiken. Fostrans- och utbildningsnämndens finska sektion behandlar på sitt möte 24.6.2025 förslaget till den finskspråkiga läroplanen för förskoleundervisningen, Helsingin esiopetuksen opetussuunnitelma.

Ändringar i kapitlen 1–7 i läroplanen

Läroplanen för förskoleundervisningen i Helsingfors innehåller de nationella grunderna för läroplanen för förskoleundervisningen och Helsingfors lokala preciseringar i enlighet med bilaga 2.

I grunderna för läroplanen för förskoleundervisningen har det gjorts ändringar av teknisk natur (kap. 1, 2 och 4), till exempel när det gäller terminologin för anordnande av stöd. I kapitel 3 har det gjorts ändringar i principerna för en inkluderande verksamhetskultur och utvecklingen av den.

Ändringarna som rör stöd för lärande i lagen om grundläggande utbildning träder i kraft 1.8.2025. Utbildningsstyrelsen har uppdaterat kapitel 5 i grunderna för läroplanen för förskoleundervisningen i fråga om stöd för lärande och deltagande i förskoleundervisningen. I och med ändringen slopas det nuvarande trestegsstödet enligt lagen om grundläggande utbildning. Beslut om särskilt stöd inom förskoleundervisningen som har fattats före 1.8.2025 gäller dock på grund av övergångstiden ännu under verksamhetsåret 2025–2026.

Delaktighet under processen för uppdatering av läroplanen

Ledningen för småbarnspedagogiken, daghemsföreståndarna och personalen på enheterna för småbarnspedagogik samt sakkunniga har deltagit i utarbetandet av läroplanen för förskoleundervisningen i Helsingfors. Det tvåspråkiga läroplansnätverket, som består av daghemsföreståndare, lärare inom småbarnspedagogiken, områdesvisa S2-lärare och ambulerande speciallärare inom småbarnspedagogiken, har deltagit i utarbetandet av de olika delarna av läroplanen för förskoleundervisningen. De lärare inom småbarnspedagogiken, speciallärare och S2-lärare som ansvarar för stadens förskoleundervisning har kommenterat planen för förskoleundervisningen på sina egna evenemang.

Ett tätt samarbete har bedrivits med den finskspråkiga småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen samt den grundläggande utbildningen under hela processen. Läroplanen har även kommenterats av ett nätverk av yrkespersoner inom social- och hälsovårdsväsendet.

Läroplansarbetet har presenterats på evenemang för ledningen inom småbarnspedagogiken samt i sektorns ledningsgrupper och personalkommittéer. I de lokala preciseringarna har man beaktat respons och förslag som framförts i samband med olika evenemang.

Vårdnadshavarnas synpunkter på stödet för lärande har samlats in med en flerspråkig webbenkät som genomfördes i april 2025 och som var gemensam för förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och andra stadiet. Svaren, som finns i bilaga 3, har beaktats vid utarbetandet av de lokala läroplanerna. På ett tvåspråkigt informationsmöte för vårdnadshavarna i april gavs information om reformerna av stödet för lärande och skolgång på de olika utbildningsstadierna. Barnen i två svenskspråkiga förskolegrupper hördes i samarbete mellan sakkunniga och lärare inom förskoleundervisningen. En sammanställning av dessa höranden finns i bilaga 3.

Barnkonsekvensanalysen

I samband med reformen av lagen om grundläggande utbildning gjordes en omfattande nationell barnkonsekvensanalys. Enligt utredningen innebär lagändringen att elevernas rätt till stöd i ett så tidigt skede som möjligt som en del av den egna gruppen stärks och att en anhopning av inlärningssvårigheter förebyggs.

Inom förskoleundervisningen i Helsingfors gjordes dessutom en omfattande barnkonsekvensanalys i fråga om uppdateringen av läroplanen för förskoleundervisningen. I utredningen utnyttjades resultaten från hörandet av barn, vårdnadshavare och personal, resultaten från den kundenkät som genomfördes på hösten 2024 samt aktuella utredningar och aktuell forskning. Barnkonsekvensanalysen beskrivs i bilaga 4.

I och med uppdateringen av läroplanen för förskoleundervisningen stärks principerna om inkluderande verksamhet, vilket stöder alla barns möjlighet att delta i verksamheten inom förskoleundervisningen. Ett av målen med uppdateringen har varit att minska mängden av dokumentation om enskilda barn, vilket ger personalen mer tid att vara med barnen och att bemöta varje barn i vardagen. Så som det har konstaterats i den nationella barnkonsekvensanalysen är syftet med de gruppspecifika stödformerna att jämna ut skillnaderna i förutsättningarna för lärande redan i början av lärstigen. Stödundervisning i undervisningsspråket och Helsingfors lokala preciseringar med anknytning till språk och kultur förstärker stödet för barn med invandrarbakgrund.

I samband med barnkonsekvensanalysen konstaterades att det faktum att småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen lyder under lagen om småbarnspedagogik respektive lagen om grundläggande utbildning kan vara förenat med en risk. Därför finns det skillnader i anordnandet av stöd för barn under förskoleundervisningen och den kompletterande småbarnspedagogiken, vilket kan leda till oklarheter för personalen och vårdnadshavarna. Satsningar görs på kommunikation och fortbildning för att minska riskerna.

Den utmanande personalsituationen ökar kvalitetsskillnaderna mellan olika verksamhetsställen och har en direkt inverkan på barnens upplevelse av förskoleundervisningens kvalitet. Obehöriga lärare har inte nödvändigtvis förutsättningar att planera, genomföra och utvärdera förskoleundervisningens verksamhet på det sätt som föreskrivs i läroplanen och lagen om grundläggande utbildning.

Befogenheter

Enligt förvaltningsstadgan för Helsingfors stad (5.2.2025 § 28) beslutar fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion för sin egen språkgrupps del om läroplanen för förskoleundervisningen på stadsnivå ska godkännas (15 kap. 2 § 2 mom. 1 punkten).

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Mer information fås av

Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 09 310 73014

jenni.tirronen@hel.fi

Johanna Karlsson, pedagogiskt sakkunnig, telefon: 09 310 49496

johanna.karlsson@hel.fi