Täydennyskoulutuksen hankinta suun terveydenhuollon henkilökunnalle

HEL 2025-009568
§ 63

Täydennyskoulutuksen hankinta suun terveydenhuollon henkilökunnalle

Direktör för hälsovårds- och missbrukartjänster

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hankkia täydennyskoulutusta suun terveydenhuollon henkilökunnalle Suomen Kotilääkäripalvelu Oy:ltä. Täydennyskoulutuksen tuottaa QAdental, joka on Suomen Kotilääkäripalvelu Oy:n tarjoama, hammaslääketieteeseen erikoistunut koulutusportaali ja -palvelu.

Hankinnan arvioitu sitoumukseton kokonaisarvo on 41 250,00 euroa (alv 0 %). Optiokausi on huomioitu hankinnan arvioidussa kokonaisarvossa.

Hankinnassa on kyse hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) liitteen E mukaisen sote-palveluhankinnan kynnysarvon alittavasta pienhankinnasta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Suomen Kotilääkäripalvelu Oy:n tarjoaman ja QAdentalin tuottaman koulutusportaalin hankintaa edelsi vuonna 2022 toteutettu pilotointi. Pilotoinnin pohjalta koulutusportaali hankittiin ensimmäisen kerran vuonna 2023.

Hankinnan tavoite

Täydennyskoulutushankinnan tavoitteena on syventää Helsingin suun terveydenhuollon ammattihenkilöiden osaamista. Osaamisen kehittämiseen QAdentalin täydennyskoulutusmateriaaleissa on erilaisia, eri erikoisaloihin liittyviä koulutuskokonaisuuksia niin hammaslääkäreiden, suuhygienistien kuin hammashoitajien täydennyskoulutukseen soveltuen. Koulutukset toteutetaan verkkoalustalla siten, että täydennyskoulutusmateriaalit koostuvat webinaareista, vodcasteista, podcasteista sekä toimenpidevideoista.

QAdentalin verkko- /oppimisalustan avulla tuotetaan henkilöstön sisäisiä verkkokoulutuksia ja -valmennuksia. Oppimisalustassa tapahtuva osaamisen kehittäminen, koulutus ja valmennus ovat ajan ja paikan suhteen joustavaa ja mahdollistaa kullekin koulutukseen osallistuvalle henkilölle yksilökohtaisen oppimispolun suorittamisen.

Suun terveydenhuollon ammattilaisille rakennetaan erilaisia koulutuskokonaisuuksia, joilla he voivat osoittaa osaamisensa tietyssä erikoisalueessa suorittamillaan tenteillä ja niistä saaduilla opintopisteillä.

Täydennyskoulutuksen suorittaminen

Koulutus suoritetaan QAdentalin digitaalisella oppimisalustalla verkkokoulutuksena siten, että jokainen koulutuksen suorittava henkilö saa oman käyttäjätunnuksen järjestelmään kirjautumista varten.

Sopimuskausi

Sopimuskausi on pituudeltaan yhden vuoden mittainen. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus yhden vuoden mittaiseen optiokauteen, jonka käyttöönotosta tilaajana suun terveydenhuolto päättää erikseen kaksi (2) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Optiokaudella noudatetaan perussopimuskauden ehtoja siten, kuin ne ovat voimassa perussopimuskauden päättyessä.

Tämän päätöksen tiedoksianto ei ole sopimus, vaan hankinnasta solmitaan erillinen sopimus. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun QAdental on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi.

Hankintavaltuudet

Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan valtuus tehdä hankinnasta päätös perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksiin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.2024 § 281.

Detta beslut publicerades 11.06.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksi-
saannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloa- jan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaati- musajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyt- tää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Mer information fås av

Sebastian Kaste, johtajahammaslääkäri, puhelin: 09 310 25590

sebastian.kaste@hel.fi

Riitta Saarela, johtava ylihoitaja, puhelin: 09 310 40671

riitta.saarela@hel.fi

Kaisa Kauppila, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 28040

kaisa.kauppila@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja