Pelastustoiminnan toimintavalmiuden kehittämissuunnitelma

Det här är en motion

Pelastustoiminnan toimintavalmiuden kehittämissuunnitelma

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden
Päätettävä tässä kokouksessa

Päätösehdotus

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää hyväksyä pelastuslaitoksen pelastustoiminnan toimintavalmiuden kehittämissuunnitelman liitteen 1 mukaisesti.

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Esittelijän perustelut

Helsingin alueen pelastustoiminnan toimintavalmiuden kehittämissuunnitelma

Helsingin alueen pelastustoiminnan toimintavalmiuden kehittäminen perustuu pitkäaikaiseen suunnitteluun. Aiemmin suunnitelma on sisältänyt useita eri asiakirjoja, jotka on nyt koottu yhdeksi suunnitelmaksi ja tuodaan toimialalautakunnan vahvistettavaksi. Pelastustoiminnan toimintavalmiuden kehittämissuunnitelma on esityksen liitteenä.

Kehittämissuunnitelmaan on koottu olemassa olevat tiedot ja nykyiset suunnitelmat. Päivitetty kehittämissuunnitelma sisältää palveluverkon kehittämisen taustoituksen, tarvekuvauksen, tiivistelmän pelastustoimelle annetusta korjausmääräyksestä ja sille asetetun uhkasakon sisällöstä sekä palvelutason kehittämiseksi tehdyt toimenpiteet. Lisäksi suunnitelmassa kuvataan kaupungin kasvusuunnitelmia, uuden pelastustoimen toimintavalmiusohjeen vaikutuksia alueen pelastustoimelle, asemaverkoston suunnitteluperiaatteita sekä tarkastellaan alueita, joilla on havaittu puutteita toimintavalmiudessa tai joille on mahdollisesti muodostumassa toimintavalmiusaikahaasteita.

Helsingin alueen pelastustoimelle annettu korjausmääräys ja uhkasakko

Etelä-Suomen aluehallintovirasto antoi Helsingin alueen pelastustoimelle korjausmääräyksen palvelujen tasossa havaittujen huomattavien epäkohtien korjaamiseksi 18.1.2016 (ESAVI/609/2014) ja asetti uhkasakon korjausmääräyksen tehostamiseksi 29.4.2019 (ESAVI/14766/2019).

Uhkasakkoa asetettaessa päävelvoite jaettiin asian laajuuden vuoksi neljään osaan. Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätöksen (20/0563/1) mukaisesti ensimmäinen osa päävelvoitteesta tuli toteutua 31.12.2022 mennessä. Ensimmäistä osaa koskeva uhkasakko raukesi aluehallintoviraston tekemällä päätöksellä 6.5.2024 (ESAVI/42156/2022).

Aluehallintovirasto on pyytänyt päätöksentekoaan varten lisäselvitystä tarkastellessaan päävelvoitteen toisen osan toteutumista (ESAVI/42755/2023). Samalla aluehallintovirasto on edellyttänyt alueen pelastustoiminnan kehittämiseen liittyvien asiakirjojen ja suunnitelmien hyväksymistä toimivaltaisessa päätöksentekoelimessä ja niiden toimittamista aluehallintoviraston tietoon.

Toimintavalmiuden kehittäminen ja tehdyt toimenpiteet

Korjausmääräyksen mukaan Helsingin alueen pelastustoiminnan palvelutasoa tulee korjata siten, että ensimmäisen yksikön toimintavalmiusajalle asetettu riskiruutukohtainen vähimmäistavoite 50 prosenttia toteutuu kaikissa riskiluokan 1 riskiruuduissa.

Helsingin alueen pelastustoimi on voinut itse päättää pelastustoiminnan palvelutasossa esiintyvän epäkohdan korjaamisen järjestyksen.

Helsingin alueen pelastustoimi on pelastustoiminnan palvelutason korjaamista suunnitellessaan painottanut korkeariskisten onnettomuuksien sekä vahinkojen todennäköisyyksiä eri alueilla. Puutteelliset riskiluokan 1 riskiruudut (vuoden 2017 tilanne) ovat muodostaneet osin yhtenäisiä alueellisia kokonaisuuksia. Osa puutteellisista riskiruuduista sen sijaan on jäänyt joko irrallisiksi ruuduiksi tai korkeintaan muutaman ruudun kokoisiksi alueiksi.

Korjaavat toimenpiteet päätettiin aloittaa alueilla, joilla toimenpiteiden vaikutukset ovat kokonaisuutena arvioituna suurimpia määritellyn prioriteettijärjestyksen mukaisesti. Uusien pelastusasemien rakentamisen lisäksi priorisoitujen alueiden toimintavalmiutta päätettiin parantaa väliaikaisella kärkiyksikkötoiminnalla, kunnes uusi pysyvä pelastusasema valmistuu.

Väestönkasvu ja investointivelka

Helsingin väkiluku on kasvanut viime vuosikymmeninä voimakkaasti ja kasvu jatkuu yhä. Pelastustoimen palveluverkosto ei ole menneinä vuosikymmeninä laajentunut samaan tahtiin kaupungin kasvun kanssa. Tämä on luonut investointivelkaa palveluverkon laajentamisessa ja aiheuttanut puutteita toimintavalmiudessa useilla alueilla.

Palveluverkon laajentaminen

Palveluverkkoa on laajennettu suunnitellusti:

Konalan pelastusasema aloitti toimintansa 9.1.2023. Konalassa toimi väliaikainen kärkiyksikköasema vuosina 2020–2023.

Kontulan pelastusasema aloitti toimintansa 13.1.2025. Kontulassa toimi väliaikainen kärkiyksikköasema vuosina 2021–2025.

Suutarilassa on toiminut väliaikainen kärkiyksikköasema vuodesta 2023 lähtien. Tapanilan pysyvän pelastusaseman suunnittelu aiemmin valittuun sijaintiin keskeytettiin. Perusteena tälle oli uuden (26.2.2025 voimaan tulleen) toimintavalmiuden suunnitteluohjeen aiheuttamat muutokset alueen ruutujen riskiluokituksiin.

Vuosaaren pelastusaseman kaavoitus on käynnissä. Arvioitu rakentamisen aloitus on vuonna 2027 ja käyttöönotto vuonna 2029. Tätä ennen Vuosaaressa aloittaa toimintansa väliaikainen kärkiyksikköasema syksyllä 2025. Kärkiyksikköasema jatkaa toimintaansa, kunnes vakituinen asema valmistuu.

Näiden lisäksi Jätkäsaaressa on toiminut kärkiyksikkö vuodesta 2022 lähtien.

Pelastustoiminnan palveluverkon suunnitteluperiaatteet

Nykyinen pelastustoiminnan palveluverkko on perustunut täysin pysyville suuremmille pelastusasemille.

Helmikuussa 2025 voimaan tullut uusi pelastustoimen toimintavalmiuden suunnitteluohje muun muassa uudisti pelastustoimen riskiruutujen riskiluokitusmallin ja asetti selkeät vaatimukset pelastustoimen ensimmäiseksi vasteeksi laskettaville pelastusryhmää pienemmille muodostelmille eli kärkiyksiköille.

Uudistunut riskiluokitusmalli, jonka täysimääräinen soveltaminen aloitetaan vuoden 2026 alusta, muuttaa alueiden painotuksia Helsingissä sekä luo selkeän pohjan kärkiyksikkötoiminnan pitkäaikaisemmalle kehittämiselle.

Vuosaaren pelastusaseman valmistuttua vuonna 2029 Helsingin suurempien (vähintään pelastusryhmän vahvuisten) asemien verkosto on niin tiheä, että tulevaisuuden kehitys painottuu suurempien asemien väliin sijoittuviin kärkiyksiköihin. Tulevaisuudessa palveluverkon laajentamista ohjaa verkostomainen ajattelu, jossa huomioidaan ennakoiden kaupungin kasvu. Palveluverkon laajentamisen painopiste tulee olemaan kärkiyksiköissä ja palvelun dynaamisemmassa kohdentamisessa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 2 luvun 18 §:n 1 momentin mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on toimialalautakunta, joka huolehtii 4 luvun 8 §:ssä tarkoitetun sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan mukaisista tehtävistä.

Hallintosäännön 4 luvun 8 §:n 1 momentissa määritellään, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetussa laissa, pelastustoimen järjestämisestä annetussa laissa, terveydenhuoltolaissa, sosiaalihuoltolaissa ja muussa lainsäädännössä hyvinvointialueille säädetyistä tehtävistä sekä pelastuslain mukaisista pelastuslaitoksen tehtävistä.

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 1 momentin mukaan toimialalautakunta valvoo, että toimialan toiminta on kaupunkistrategian ja talousarvion sekä kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen asettamien tavoitteiden mukaista.

Pelastustoiminnan toimintavalmiuden kehittämissuunnitelma ja siinä esitetyt suunnitteluperiaatteet ja toimenpiteet osaltaan toimeenpanevat Helsingin kaupunkistrategian toteutumista edistämällä muun muassa palvelujen saatavuuden ja vaikuttavuuden kehittämistä, kaupungin turvallisuutta sekä kehittämällä ja hyödyntämällä vahvempaa tiedolla johtamista.

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Jani Pitkänen, pelastuskomentaja, puhelin: 09 310 30000

jani.pitkanen@hel.fi