Osoitteessa Vuorenpeikontie 7 sijaitsevan paviljongin jatkovuokraus Parmaco Oy:ltä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan Roihuvuoren ala-asteen sekä LPK Roihuvuoren esikoululaisten lisätilaksi

HEL 2025-009692
§ 21

Osoitteessa Vuorenpeikontie 7 sijaitsevan paviljongin jatkovuokraus Parmaco Oy:ltä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan Roihuvuoren ala-asteen sekä LPK Roihuvuoren esikoululaisten lisätilaksi

Lokalchef

Päätös

Tilapäällikkö päätti jatkovuokrata Parmaco Oy:ltä 2.4.2025 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti osoitteessa Vuorenpeikontie 7 sijaitsevan, 1163,5 htm² laajuisen paviljongin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan Roihuvuoren peruskoulun sekä LPK Roihuvuoren esikoululaisten lisätilaksi 1.8.2025 alkaen toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella siten, että arvonlisäveroton pääomavuokra elinkustannusindeksissä 4/2025 on 48 kuukauden ajalta yhteensä 614 000 euroa.

Lisäksi tilapäällikkö päätti oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan Kasvatuksen ja koulutuksen tilat yksikön päällikön allekirjoittamaan Parmaco Oy:n kanssa liitteen 2 mukaisen vuokrasopimuksen sekä tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätöksen perustelut

Tarve

Väliaikainen elementtiratkaisu on toteutettu kiireellisenä lisätilaratkaisuna vuonna 2020 Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksellä HEL 2020-003765 42 §. Lisätilan tarpeen kestoksi arvioitiin viisi vuotta.

Kasvatuksen ja koulutuksen tarvekuvauksen (14.8.2024) mukaan Roihuvuoren ala-asteen koulu tarvitsee lisätilaa edelleen, koulun laajennuksen valmistumiseen asti. Arvio laajennuksen valmistumiselle on 6/2030. Paviljongin käyttäjinä ovat Roihuvuoren ala-aste sekä LPK Roihuvuoren esiopetus.

Vuokrattavat tilat

Jatkovuokrattava tila on 1163,5 m2 laajuinen, Parmaco Oy:n omistama paviljonki, osoitteessa Vuorenpeikontie 7.

Paviljongin nykyinen vuokrasopimus umpeutuu 31.7.2025. Sitä on tarkoitus jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella 1.8.2025 alkaen siihen asti, kunnes lisätilatarve poistuu koulun laajennushankkeen valmistumisen myötä.

Paviljongin rakennuslupa on voimassa 30.5.2055 asti.

Vuokrakustannukset

Nykyinen tilavuokra on 15,67 euroa/htm²/kk.

Uusi tilavuokra on 13,91 euroa/htm2/kk (1163,5 m2), elinkustannusindeksissä 4/2025. Tilavuokra sisältää rakennuksen ylläpidon vuokrasopimuksen vastuunjakotaulukon mukaisesti. Vuokraa korotetaan 2 % vuosittain. Ensimmäinen korotus astuu voimaan 1.8.2026.

Tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan vuokrahankkeen päätösesityksessä esitetään ulos maksettava neliövuokra siten, että pääoma- ja ylläpitovuokra sekä muut mahdolliset erilliskustannukset näkyvät muihin hankkeisiin vertailukelpoisella tavalla. Jos ylläpitokustannusta ei voida erottaa esim. bruttovuokrasta, vähennetään kokonaisvuokrasta 12 kk:n keskimääräinen vastaavan kohteen ylläpitokustannus.

Kun tilavuokrasta vähennetään laskennallinen ylläpitovuokra (kaupungin suoraan omistamien kohteiden kiinteistötyyppikohtainen ylläpitovuokra 4,88 euroa/htm²/kk, josta on vähennetty Kaupunkiympäristön toimialan ylläpidon osuus 1,96 euroa/htm²/kk), on pääomavuokran laskennallinen osuus 10,99 euroa/htm²/kk. Päätettävä arvonlisäveroton pääomavuokra 48 kuukauden ajalta on yhteensä 614 000 euroa.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan tilojen omistajalle maksamasta tilavuokrasta sekä kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta, yleiskustannuksesta ja käyttäjäpalvelusta.

Tilakustannus käyttäjälle on 16,89 euroa/htm²/kk, josta omistajalle maksettava tilavuokra on 13,91 euroa/m², kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokra 1,96 euroa/htm²/kk, yleiskustannus 0,67 euroa/htm²/kk ja käyttäjäpalvelumaksu 0,35 euroa/htm²/kk.

Lausunnot

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan lisätilojen jatkovuokrauspäätökseen ei tarvita kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausuntoa.

Tilojen käyttöönottoaikataulu

Tilat ovat kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käytössä.

Rahoitus ja toteutus

Omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 22.8.2024, 96 § siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaista toimivaltaansa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat-palvelun tilapäällikölle siten, että tilapäällikkö päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun liikehuoneisto vuokrataan enintään 10 vuoden määräajaksi tai kun liikehuoneisto vuokrataan toistaiseksi enintään kahdentoista kuukauden irtisanomisajoin, sopimuksen ennakoidun kokonaisarvon ollessa enintään 1 000 000 euroa.

Detta beslut publicerades 16.06.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Mer information fås av

Sanna Rautajärvi, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 32554

sanna.rautajarvi@hel.fi

Beslutsfattare

Sari Hilden
tilapäällikkö

Bilagor

2. Hankesuunnitelman liitteet
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Jatkovuokrasopimus ja vastuunjakotaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.