Kokoonpano, digitalisaatiotoimikunnan asettaminen toimikaudeksi 2025–2027, keskushallinto, kaupunginkanslia

HEL 2025-010949
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 14. / 516 §

Digitalisaatiotoimikunnan asettaminen toimikaudeksi 2025–2027

Helsingfors stadsstyrelse

Päätös

Kaupunginhallitus päätti asettaa digitalisaatiotoimikunnan toimikaudeksi 2025 - 2027.

Digitalisaatiotoimikunnan tehtävänä on:

  • Seurata ja edistää kaupungin ja sen toimialojen digitalisaatiokehitystä ja digitalisaatiolla saavutettavien hyötyjen toteutumista.
  • Arvioida kaupungin digitalisaation nykyistä tilaa ja sitä miten digitalisaatio mahdollistaa kaupunkistrategian tavoitteiden saavuttamisen, sekä antaa lausuntoja kehitystarpeista.
  • Antaa kannanottoja ja lausuntoja keskeisistä, kaupungin digitalisaatiota edistävistä suunnitelmista ja hankkeista.
  • Varmistaa asukas- ja käyttäjälähtöisyyden periaatteen toteuttamisen kaupungin palvelujen kehittämisessä.
  • Edistää vuorovaikutusta ja yhteistyötä kaupungin sisäisten ja ulkopuolisten toimijoiden kanssa.

Samalla kaupunginhallitus nimesi seuraavat jäsenet ja varajäsenet:

 
Jäsen
Varajäsen
Kokoomus
Elbe Lindblom
Yaroslav Bilyk
Kokoomus
Ella Pauna
Jarmo Rosenqvist
SDP
David Caceres Del Castillo, pj
Miapetra Kumpula-Natri
Vihreät
Antti Poikola
Ester Dufva
PS
Jyri Tallgren
Janna Rantanen
Keskusta
Tuomas Meriniemi
Saaga Sarlund
Liike Nyt
Laura Sulkava
Antti Rahkola

Samalla kaupunginhallitus päätti:

  • Määrätä digitalisaatiotoimikunnan esittelijäksi digitalisaatiojohtajan kaupunginkansliasta kaupunginkansliasta ja varalle kaupunginkanslian kehittämispäällikön Digitaalisen kehittämisen palvelut -tiimistä. 
  • kehottaa kaupunginkansliaa vastaamaan toimielimen sihteeritehtävien järjestämisestä.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että toimikuntaan sovelletaan kaupunginvaltuuston antamaa päätöstä luottamushenkilöiden taloudellisista etuuksista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Asukkaiden ja kaupungin turvallisuus kaikissa olosuhteissa on varmistettava. Vallitsevassa tilanteessa erilaisten hybridivaikuttamisen, kriittiseen infrastruktuuriin vaikuttamisen ja sabotaasin kuten kyberhyökkäysten riski on kohonnut. Jatkuvuudenhallinta ja varautuminen häiriö- ja kriisitilanteisiin on huomioitava digitaalisessa kehittämisessä.

Kaupungin on ylläpidettävä toimintavarmaa ja luotettavaa digitaalista palveluympäristöä. Kaupungin palveluiden tietoturvallisuus on varmistettava ja digitaalista huoltovarmuutta parannettava. Mahdolliset riippuvuudet EU:n ulkopuolisista pilvipalveluista ja tietojärjestelmistä on kartoitettava.

Digitalisaatio ja tekoäly ovat keskeisiä kaupungin kehittämisessä. Helsinki hyödyntää tekoälyä eettisesti palveluissa, koulutuksessa ja prosesseissa, ja toimii edelläkävijänä sen vastuullisessa soveltamisessa. Samalla otetaan käyttöön asiakaslähtöisiä digitaalisia terveys- ja hoivapalveluita ja parannetaan tuottavuutta toimialakohtaisilla ja yhteisillä tuottavuustoimilla.

Digitalisaatiotoimikunnan tehtävät

Digitalisaatiotoimikunnan roolina on edistää kaupungin digitalisaation hyödyntämistä ja seurata toimenpiteiden vaikuttavuutta kaupunkikehityksessä. Helsingin tavoitteena on olla kestävästi ja vastuullisesti kehittyvä asukas- ja käyttäjälähtöinen kaupunki ja julkisen sektorin vetovoimaisin työnantaja. Tietosuoja, tietoturva, läpinäkyvyys ja eettinen tekoälyn käyttö rakentavat asukkaiden ja työntekijöiden luottamusta.

Toimikunnan tehtävänä on edistää laaja-alaista yhteistyötä. Kaupungin lisäksi myös muut toimijat, kuten yritykset ja yhteisöt vaikuttavat kaupungin digitalisoitumiseen ja tuottavat palveluita kaupunkilaisille. Kaupunkia kehitetään alustana kokeiluille ja uutta luovalle elinkeinotoiminnalle.

Digitalisaatiotoimikunnan kokoonpano

Digitalisaatiotoimikunnan työskentelyssä on olennaista jäsenten laaja-alainen näkemys digitalisaatiosta kaupungin palvelujen ja toiminnan uudistamisen mahdollistajana ja heidän verkostojensa kautta saatu yhteys kaupungin ulkopuolisiin toimijoihin, joilla on mahdollisuus myötävaikuttaa kaupungin ja kaupunkiyhteisön digitaalisuuden kehittämiseen tässä ajassa.

Toimielimeen nimettävät jäsenet ovat kuntalain (410/2015) 69 §:n mukaisia kaupungin luottamushenkilöitä. Kaupungin henkilöstöön kuuluvat asiantuntijat osallistuvat toimielimen toimintaan tehtävän tai asemansa puolesta.

Toimikuntaa koskevat säännökset ja määräykset

Digitalisaatiotoimikunta on kuntalain (410/2015) 30 §:n mukainen kunnan toimielin, joka voidaan asettaa hoitamaan määrättyä tehtävää. Kuntalain esitöissä toimikunnilla tarkoitetaan erityisesti projektiluonteisia tehtäviä hoitavia toimielimiä.

Kuntalain 30 §:n mukaan kunnanhallitus ja valtuuston päätöksen nojalla muukin toimielin voi asettaa toimikunnan määrätyn tehtävän hoitamista varten. Toimikunta voidaan asettaa enintään sen asettaneen toimielimen toimikaudeksi. Toimikunnan jäsenille valitaan henkilökohtaiset varajäsenet.

Kuntalain 74 §:n mukaan toimikuntaan voidaan valita sellainenkin henkilö, joka ei ole vaalikelpoinen kunnanhallitukseen ja lautakuntaan tai jonka kotikunta kunta ei ole. Myös toimikuntaan valittavien luottamushenkilöiden tulee antaa suostumus luottamustoimeen.

Toimikuntien kokouksessa noudatetaan kunnan toimielinten hallinto- ja kokousmenettelyä vastaavaa menettelyä. Hallintosäännön 29 luvun 8 §:n mukaan muun toimielimen kokouksessa asiat ratkaistaan esittelystä toimielimen toiminnan sisäistä järjestelyä lukuun ottamatta.

Kuntalain 33 §:n mukaan valinnasta vastaava toimielin valitsee jäseniksi valituista toimielimen puheenjohtajan ja tarpeellisen määrän varapuheenjohtajia. Toimikunnille on tarkoituksenmukaista valita yhteneväisesti puheenjohtaja ja yksi varapuheenjohtaja. Toimikunta voi myös kuulla asiantuntijoita.

Toimikunnan tulee täyttää tasa-arvolain (609/1986) vaatimukset sukupuolten välisestä tasa-arvosta. Kunnallisissa toimielimissä lukuun ottamatta kunnanvaltuustoja tulee olla sekä naisia että miehiä kumpiakin vähintään 40 prosenttia, jollei erityisistä syistä muuta johdu.

Toimikunnan jäsenille ja varajäsenille maksetaan kokouspalkkioita ja korvausta ansionmenetyksestä ja kustannuksista, joita luottamustoimen vuoksi aiheutuu sijaisen palkkaamisesta, lastenhoidon järjestämisestä tai muusta vastaavasta syystä sekä matkakustannusten korvausta ja päivärahaa kaupunginvaltuuston hyväksymien luottamushenkilöiden taloudellisten periaatteiden mukaisesti.

Detta beslut publicerades 29.08.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Föredragande

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Upplysningar

Hannu Heikkinen, Digitalisaatiojohtaja, puhelin: 050 575 5510

hannu.a.heikkinen@hel.fi