Digitaalisen säilytysjärjestelmän käyttövaltuuksien toteutusmalli, Effica YPH -virtuaaliarkisto

HEL 2025-011254
Ärendet har nyare handläggningar
§ 166

Effica YPH -virtuaaliarkiston käyttövaltuusmenettely digitaalisessa säilytysjärjestelmässä

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja hyväksyi liitteenä (liite 1) olevan käyttövaltuushallinnanmallin kaupungin digitaalisen säilytysjärjestelmän Effica YPH -virtuaaliarkiston käyttövaltuusmalliksi. Mallissa on kuvattu virtuaaliarkiston tietosisältö tehtäväluokittain, kaupungin aktiivihakemistossa jo olevat ja sinne uutena perustettavat käyttöoikeusryhmät sekä ryhmien käyttövaltuudet.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin kanslialle, toimialoille ja liikelaitoksille on hankittu digitaalinen säilytysjärjestelmä. Hankinta perustuu Helsingin kaupungin digitaalisen säilytysjärjestelmän sopimukseen (H119-20, HEL 2020-013157). Järjestelmään siirretään sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla muun muassa Apotti asiakas- ja potilastietojärjestelmää edeltäneiden tuotantokäytöstä poistuneiden tietojärjestelmien tietoaineistoja.

Arkistolaki koskee kunnallisia arkistonmuodostajia (arkistolaki 831/1994, 1 §). Arkistolain 6 §:n mukaan arkistoon kuuluvat asiakirjat, jotka ovat saapuneet tai jotka ovat syntyneet arkistonmuodostajan toiminnan yhteydessä. Digitaaliseen säilytysjärjestelmään siirretään kaikki alas ajettavien järjestelmien Kanta-palvelun ulkopuolelle jäävät säilytys- ja arkistointivelvoitteen alaiset asiakirjat.

Effica YPH -virtuaaliarkistoon siirretään nykyisten sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tietosuojaselosteiden mukaan asiakirjoja kolmesta eri rekisteristä: lapsiperheiden palvelujen asiakasrekisteristä, lastensuojelun asiakasrekisteristä sekä Helsingin kaupungin lastensuojelun perhehoidon rekisteristä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön käyttöoikeuksien on perustuttava asiakas- ja potilastietoja käsittelevän henkilön työtehtäviin ja käytöoikeus on rajattava vain työtehtävien hoidossa tarvittaviin tietoihin [laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (asiakastietolaki) 703/2023, 9 §]. Effica YPH -virtuaaliarkiston käyttöoikeudet ovat roolipohjaisia ja käyttövaltuudet rajataan vain käyttäjän työtehtävien hoidon kannalta välttämättömiin tietoihin. Asiakastietolain 10 §:n 1 momentin mukaan palvelunantajan on kerättävä asiakastietojen käytön seurannassa ja valvonnassa tarvittavat lokitiedot. Digitaalinen säilytysjärjestelmä kerää lokia tietojen käytöstä.

Tällä päätöksellä hyväksytään käyttövaltuushallinnan mallissa kuvatut toiminnallisten pääkäyttäjien, hyväksyjien sekä arkistonhoitaja- ja selailukäyttäjärooleissa olevien käyttöoikeudet. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tiedonhallinta ja arkkitehtuuri -yksikön ja kanslian henkilöstön jo olemassa oleviin käyttöoikeusryhmiin liitetään Effica YPH -virtuaaliarkisto. Lastensuojelulle ja hallinnon muiden yksiköiden käyttäjille perustetaan uudet käyttöoikeusryhmät.

Palvelunantajan on määriteltävä, mitä välttämättömiä asiakastietoja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöllä ja muulla asiakastietoja käsittelevällä henkilöllä on oikeus käyttää (asiakastietolaki, 9 §). Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan toimivalta huolehtia rekisterinpitäjälle kuuluvista tehtävistä perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan delegointipäätökseen 11.3.2025 § 44.

Detta beslut publicerades 15.08.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Upplysningar

Jenni Ihari, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 53316

jenni.ihari@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Bilagor

1. Effica yph -virtuaaliarkiston käyttövaltuushallinnanmalli
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.